Annons:
Annons:
Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson
Close
Trafikpolis Sören Johansson, bild från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare.
Close

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

För den som manipulerar färdskrivaren finns det pengar att tjäna. Föraren kan blåsa på i en bra bit över den lagstadgade hastigheten, och det går att köra fler timmar än vad lagen tillåter. Om det görs snyggt finns dessutom goda chanser att ingen upptäcker fifflet.

Transportarbetaren har gått igenom domar mot företag som ertappats med manipulerade färdskrivare. Att fuska kräver av allt att döma stor teknisk kompetens.

För den förare som åker dit med manipulerad färdskrivare är straffet lindrigt. Förra året dömdes en förare för att ha fuskat med färdskrivaren. Straffet blev 30 dagsböter på 50 kronor styck, totalt 1 500 kronor.

För det åkeri som åker dit kan det i vissa fall bli en dyrare historia.

Det är just därför kammaråklagare Mikael Bäckström, fokuserar på att dela ut företagsböter. Då landar straffet i regel på 150 000 kronor.

– Jag har fått reaktioner, bland annat från folk i branschen, som har svårt att förstå varför det är billigare att manipulera en färdskrivare (150 000 kronor) än för att drabbas av sanktionsavgift för flera överträdelser av kör- och vilotider (200 000 kronor). Jag håller med dem, och försöker därför få en praxishöjning till 200 000 kronor, säger Mikael Bäckström.

Fyra domar om manipulerade färdskrivare har fällts i Helsingborgs tingsrätt. Tre av dem var fällande, men vid ett tillfälle friades en person av rätten. Sören Johansson är en engagerad trafikpolis i Helsingborg som tagit ett antal fuskare. Så här sätter poliserna dit dem:

– Ibland kollar vi färdskrivaren rutinmässigt och ibland gör vi en extra kontroll ifall det verkar som att något inte stämmer. Om man har kört 80 kilometer i timmen och retarderar till 0 kilometer i timmen på noll sekunder kan man se det som en indikation på att något är fel. Då börjar vi leta efter utrustning och prata med chauffören, säger Sören Johansson.

Ett annat sätt är att kika på fraktsedlarna.

– Om vi ser att en chaufför har en fraktsedel i Stockholm och en i Landskrona, fast bilen bara visar 20 mils körning. Då måste någonting ha hänt, säger Sören Johansson.

Enligt honom borde det gå att hitta fler manipulerade färdskrivare, men det är svårt med dagens nerbantade trafikpolis.

– Det är en fråga om resurser. Oavsett om det handlar om olagligt cabotage, andra trafikbrott eller manipulerade färdskrivare så är vi för få trafikpoliser. Det gör att upptäcktsrisken är väldigt liten, säger han.

Är det vanligare med manipulerade färdskrivare?

– Jag har inget faktaunderlag. Men om man säger så här: För fem år sedan när vi stannade bilar hade de alltid fel någonstans. Det var fem minuter för kort rast eller 20 minuter för kort dygnsvila. I dag kommer det in flera bilar som har det helt cleant. Det är inte normalt när så många kör utan en enda anmärkning, säger han och fortsätter:

– Skulle vi bara leta manipulerade färdskrivare så skulle vi garanterat hitta fler. Men det går inte. Vi ska titta på många andra saker. Vi ska väga bilar, titta på tillstånd, lastsäkring, cabotage, farligt gods.

Polisen sköter färdskrivarkontollen på vägen och Transportstyrelsen gör företagskontroller på svenskregistrerade åkerier. Alla EU-länder förväntas utföra liknande företagskontroller var för sig.

Transportstyrelsen hittar en hel del överträdelser. Vissa är rena handhavandefel. Ett vanligt fel är att förare kört utan förarkort, något som myndigheten ser allvarligt på.

– Många gånger finns det en förklaring bakom undantagen. Om vi får det visat för oss kan de slippa betala, om vi anser att förklaringen är rimlig, säger Kenneth Fors, som jobbar med företagskontroller på Transportstyrelsen.

Men hur är det med färdskrivarfusk då?

– Där är det svårare för Transportstyrelsen. Information om hastighet är det som oftast gör att en kontrollant kan upptäcka fusk. Men i färdskrivaren lagras bara hastigheter från de senaste 24 timmarnas körning och företagen behöver bara kopiera färdskrivardata var 90:e dag, säger Kenneth Fors.

När den nya generationen färdskrivare kommer får Transportstyrelsen bättre verktyg att upptäcka manipulationer.

– Jag föreställer mig att vi ska kunna se indikationer på manipulation. Exempelvis om föraren slagit in vila, men är på två olika positioner före och efter, säger Kenneth Fors.

Nästa år kommer nya färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Det har gått flera år sedan beslutet och snart är den här. Nästa generations färdskrivare med positionslagring och fjärravläsning.

Martin Wennerblom jobbar som affärsområdeschef på Stoneridge. Som tillsammans med Continental dominerar den europeiska marknaden av färdskrivare. Han bär med sig en prototyp när han möter upp i det svenska huvudkontorets foajé.

Färdskrivaren ser ut ungefär som den gamla. Vilka funktioner den ska ha och hur den ska se ut är in i minsta detalj styrt från EU. Givetvis kan tillverkarna lägga in egna finesser, fast vad det blir vill Martin Wennerblom inte gå in på. Men han pratar gärna om det som lagen kräver.

– Alla i branschen gynnas av en sund konkurrens utan fusk. Den här har många funktioner som gör att det blir väldigt svårt att fuska, säger han.

När Wennerblom pratade om den nya färdskrivaren på lastbilsmässan Elmia var många positiva. Men vissa var lite oroade över integriteten för chaufförerna. Skulle det bli massböter?

–  Poliserna kommer att vara utrustade med en avläsare, ungefär som en radarpistol. De kommer att kunna läsa in vissa saker, exempelvis hastighet, om föraren har ett giltigt kort och vilken pågående aktivitet som färdskrivaren har. Systemet  går dock inte att använda för massbötfällning, det är till för att sortera ut vilka bilar som ska stoppas för kontroll, säger han.

Det är egentligen ingen som vet om de nya färdskrivarna går att manipulera. Men det finns flera delar som sammantaget ska göra dem betydligt svårare att fuska med.

Den kanske viktigaste egenskapen är positionslagring. Lastbilens position lagras vid start och stopp, samt var tredje timme. En annan sak som försvårar fiffel är att en ny typ av plombering för färdskrivaren. Varje plombering kommer att vara sökbar hela vägen. Om en färdskrivare visar sig vara manipulerad kan polisen undersöka vilken verkstad plomberingen kommer från, från vilken återförsäljare verkstaden köpt den och vidare i leden hela vägen till producenten.

Transports utredare Jonathan Karreskog är inte allt för optimistisk.

– Jag vet inte om den nya färdskrivaren kommer lösa någonting. Fuskarna hittar oftast nya metoder. Vi vill se någon typ av automatiskt kontrollsystem som hjälper polisen.

– Vi vill inte låsa fast oss vid en särskild modell, utan det är polisen som vet bäst vad som behövs, säger Jonathan Karreskog.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.