Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson
Close
Trafikpolis Sören Johansson, bild från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare.
Close

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

För den som manipulerar färdskrivaren finns det pengar att tjäna. Föraren kan blåsa på i en bra bit över den lagstadgade hastigheten, och det går att köra fler timmar än vad lagen tillåter. Om det görs snyggt finns dessutom goda chanser att ingen upptäcker fifflet.

Transportarbetaren har gått igenom domar mot företag som ertappats med manipulerade färdskrivare. Att fuska kräver av allt att döma stor teknisk kompetens.

För den förare som åker dit med manipulerad färdskrivare är straffet lindrigt. Förra året dömdes en förare för att ha fuskat med färdskrivaren. Straffet blev 30 dagsböter på 50 kronor styck, totalt 1 500 kronor.

För det åkeri som åker dit kan det i vissa fall bli en dyrare historia.

Det är just därför kammaråklagare Mikael Bäckström, fokuserar på att dela ut företagsböter. Då landar straffet i regel på 150 000 kronor.

– Jag har fått reaktioner, bland annat från folk i branschen, som har svårt att förstå varför det är billigare att manipulera en färdskrivare (150 000 kronor) än för att drabbas av sanktionsavgift för flera överträdelser av kör- och vilotider (200 000 kronor). Jag håller med dem, och försöker därför få en praxishöjning till 200 000 kronor, säger Mikael Bäckström.

Fyra domar om manipulerade färdskrivare har fällts i Helsingborgs tingsrätt. Tre av dem var fällande, men vid ett tillfälle friades en person av rätten. Sören Johansson är en engagerad trafikpolis i Helsingborg som tagit ett antal fuskare. Så här sätter poliserna dit dem:

– Ibland kollar vi färdskrivaren rutinmässigt och ibland gör vi en extra kontroll ifall det verkar som att något inte stämmer. Om man har kört 80 kilometer i timmen och retarderar till 0 kilometer i timmen på noll sekunder kan man se det som en indikation på att något är fel. Då börjar vi leta efter utrustning och prata med chauffören, säger Sören Johansson.

Ett annat sätt är att kika på fraktsedlarna.

– Om vi ser att en chaufför har en fraktsedel i Stockholm och en i Landskrona, fast bilen bara visar 20 mils körning. Då måste någonting ha hänt, säger Sören Johansson.

Enligt honom borde det gå att hitta fler manipulerade färdskrivare, men det är svårt med dagens nerbantade trafikpolis.

– Det är en fråga om resurser. Oavsett om det handlar om olagligt cabotage, andra trafikbrott eller manipulerade färdskrivare så är vi för få trafikpoliser. Det gör att upptäcktsrisken är väldigt liten, säger han.

Är det vanligare med manipulerade färdskrivare?

– Jag har inget faktaunderlag. Men om man säger så här: För fem år sedan när vi stannade bilar hade de alltid fel någonstans. Det var fem minuter för kort rast eller 20 minuter för kort dygnsvila. I dag kommer det in flera bilar som har det helt cleant. Det är inte normalt när så många kör utan en enda anmärkning, säger han och fortsätter:

– Skulle vi bara leta manipulerade färdskrivare så skulle vi garanterat hitta fler. Men det går inte. Vi ska titta på många andra saker. Vi ska väga bilar, titta på tillstånd, lastsäkring, cabotage, farligt gods.

Polisen sköter färdskrivarkontollen på vägen och Transportstyrelsen gör företagskontroller på svenskregistrerade åkerier. Alla EU-länder förväntas utföra liknande företagskontroller var för sig.

Transportstyrelsen hittar en hel del överträdelser. Vissa är rena handhavandefel. Ett vanligt fel är att förare kört utan förarkort, något som myndigheten ser allvarligt på.

– Många gånger finns det en förklaring bakom undantagen. Om vi får det visat för oss kan de slippa betala, om vi anser att förklaringen är rimlig, säger Kenneth Fors, som jobbar med företagskontroller på Transportstyrelsen.

Men hur är det med färdskrivarfusk då?

– Där är det svårare för Transportstyrelsen. Information om hastighet är det som oftast gör att en kontrollant kan upptäcka fusk. Men i färdskrivaren lagras bara hastigheter från de senaste 24 timmarnas körning och företagen behöver bara kopiera färdskrivardata var 90:e dag, säger Kenneth Fors.

När den nya generationen färdskrivare kommer får Transportstyrelsen bättre verktyg att upptäcka manipulationer.

– Jag föreställer mig att vi ska kunna se indikationer på manipulation. Exempelvis om föraren slagit in vila, men är på två olika positioner före och efter, säger Kenneth Fors.

Nästa år kommer nya färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Det har gått flera år sedan beslutet och snart är den här. Nästa generations färdskrivare med positionslagring och fjärravläsning.

Martin Wennerblom jobbar som affärsområdeschef på Stoneridge. Som tillsammans med Continental dominerar den europeiska marknaden av färdskrivare. Han bär med sig en prototyp när han möter upp i det svenska huvudkontorets foajé.

Färdskrivaren ser ut ungefär som den gamla. Vilka funktioner den ska ha och hur den ska se ut är in i minsta detalj styrt från EU. Givetvis kan tillverkarna lägga in egna finesser, fast vad det blir vill Martin Wennerblom inte gå in på. Men han pratar gärna om det som lagen kräver.

– Alla i branschen gynnas av en sund konkurrens utan fusk. Den här har många funktioner som gör att det blir väldigt svårt att fuska, säger han.

När Wennerblom pratade om den nya färdskrivaren på lastbilsmässan Elmia var många positiva. Men vissa var lite oroade över integriteten för chaufförerna. Skulle det bli massböter?

–  Poliserna kommer att vara utrustade med en avläsare, ungefär som en radarpistol. De kommer att kunna läsa in vissa saker, exempelvis hastighet, om föraren har ett giltigt kort och vilken pågående aktivitet som färdskrivaren har. Systemet  går dock inte att använda för massbötfällning, det är till för att sortera ut vilka bilar som ska stoppas för kontroll, säger han.

Det är egentligen ingen som vet om de nya färdskrivarna går att manipulera. Men det finns flera delar som sammantaget ska göra dem betydligt svårare att fuska med.

Den kanske viktigaste egenskapen är positionslagring. Lastbilens position lagras vid start och stopp, samt var tredje timme. En annan sak som försvårar fiffel är att en ny typ av plombering för färdskrivaren. Varje plombering kommer att vara sökbar hela vägen. Om en färdskrivare visar sig vara manipulerad kan polisen undersöka vilken verkstad plomberingen kommer från, från vilken återförsäljare verkstaden köpt den och vidare i leden hela vägen till producenten.

Transports utredare Jonathan Karreskog är inte allt för optimistisk.

– Jag vet inte om den nya färdskrivaren kommer lösa någonting. Fuskarna hittar oftast nya metoder. Vi vill se någon typ av automatiskt kontrollsystem som hjälper polisen.

– Vi vill inte låsa fast oss vid en särskild modell, utan det är polisen som vet bäst vad som behövs, säger Jonathan Karreskog.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Louise Creutz

Avdraget kan ge tusenlappar till chaufförer

Deklarationsdags. Brukar du köra lastbil mellan midnatt och klockan sex på morgonen? Då kan det finnas pengar att hämta.

Transportarbetarens logga

Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

Transportarbetarens logga

Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.