Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson
Close
Trafikpolis Sören Johansson, bild från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare.
Close

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

För den som manipulerar färdskrivaren finns det pengar att tjäna. Föraren kan blåsa på i en bra bit över den lagstadgade hastigheten, och det går att köra fler timmar än vad lagen tillåter. Om det görs snyggt finns dessutom goda chanser att ingen upptäcker fifflet.

Transportarbetaren har gått igenom domar mot företag som ertappats med manipulerade färdskrivare. Att fuska kräver av allt att döma stor teknisk kompetens.

För den förare som åker dit med manipulerad färdskrivare är straffet lindrigt. Förra året dömdes en förare för att ha fuskat med färdskrivaren. Straffet blev 30 dagsböter på 50 kronor styck, totalt 1 500 kronor.

För det åkeri som åker dit kan det i vissa fall bli en dyrare historia.

Det är just därför kammaråklagare Mikael Bäckström, fokuserar på att dela ut företagsböter. Då landar straffet i regel på 150 000 kronor.

– Jag har fått reaktioner, bland annat från folk i branschen, som har svårt att förstå varför det är billigare att manipulera en färdskrivare (150 000 kronor) än för att drabbas av sanktionsavgift för flera överträdelser av kör- och vilotider (200 000 kronor). Jag håller med dem, och försöker därför få en praxishöjning till 200 000 kronor, säger Mikael Bäckström.

Fyra domar om manipulerade färdskrivare har fällts i Helsingborgs tingsrätt. Tre av dem var fällande, men vid ett tillfälle friades en person av rätten. Sören Johansson är en engagerad trafikpolis i Helsingborg som tagit ett antal fuskare. Så här sätter poliserna dit dem:

– Ibland kollar vi färdskrivaren rutinmässigt och ibland gör vi en extra kontroll ifall det verkar som att något inte stämmer. Om man har kört 80 kilometer i timmen och retarderar till 0 kilometer i timmen på noll sekunder kan man se det som en indikation på att något är fel. Då börjar vi leta efter utrustning och prata med chauffören, säger Sören Johansson.

Ett annat sätt är att kika på fraktsedlarna.

– Om vi ser att en chaufför har en fraktsedel i Stockholm och en i Landskrona, fast bilen bara visar 20 mils körning. Då måste någonting ha hänt, säger Sören Johansson.

Enligt honom borde det gå att hitta fler manipulerade färdskrivare, men det är svårt med dagens nerbantade trafikpolis.

– Det är en fråga om resurser. Oavsett om det handlar om olagligt cabotage, andra trafikbrott eller manipulerade färdskrivare så är vi för få trafikpoliser. Det gör att upptäcktsrisken är väldigt liten, säger han.

Är det vanligare med manipulerade färdskrivare?

– Jag har inget faktaunderlag. Men om man säger så här: För fem år sedan när vi stannade bilar hade de alltid fel någonstans. Det var fem minuter för kort rast eller 20 minuter för kort dygnsvila. I dag kommer det in flera bilar som har det helt cleant. Det är inte normalt när så många kör utan en enda anmärkning, säger han och fortsätter:

– Skulle vi bara leta manipulerade färdskrivare så skulle vi garanterat hitta fler. Men det går inte. Vi ska titta på många andra saker. Vi ska väga bilar, titta på tillstånd, lastsäkring, cabotage, farligt gods.

Polisen sköter färdskrivarkontollen på vägen och Transportstyrelsen gör företagskontroller på svenskregistrerade åkerier. Alla EU-länder förväntas utföra liknande företagskontroller var för sig.

Transportstyrelsen hittar en hel del överträdelser. Vissa är rena handhavandefel. Ett vanligt fel är att förare kört utan förarkort, något som myndigheten ser allvarligt på.

– Många gånger finns det en förklaring bakom undantagen. Om vi får det visat för oss kan de slippa betala, om vi anser att förklaringen är rimlig, säger Kenneth Fors, som jobbar med företagskontroller på Transportstyrelsen.

Men hur är det med färdskrivarfusk då?

– Där är det svårare för Transportstyrelsen. Information om hastighet är det som oftast gör att en kontrollant kan upptäcka fusk. Men i färdskrivaren lagras bara hastigheter från de senaste 24 timmarnas körning och företagen behöver bara kopiera färdskrivardata var 90:e dag, säger Kenneth Fors.

När den nya generationen färdskrivare kommer får Transportstyrelsen bättre verktyg att upptäcka manipulationer.

– Jag föreställer mig att vi ska kunna se indikationer på manipulation. Exempelvis om föraren slagit in vila, men är på två olika positioner före och efter, säger Kenneth Fors.

Nästa år kommer nya färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Det har gått flera år sedan beslutet och snart är den här. Nästa generations färdskrivare med positionslagring och fjärravläsning.

Martin Wennerblom jobbar som affärsområdeschef på Stoneridge. Som tillsammans med Continental dominerar den europeiska marknaden av färdskrivare. Han bär med sig en prototyp när han möter upp i det svenska huvudkontorets foajé.

Färdskrivaren ser ut ungefär som den gamla. Vilka funktioner den ska ha och hur den ska se ut är in i minsta detalj styrt från EU. Givetvis kan tillverkarna lägga in egna finesser, fast vad det blir vill Martin Wennerblom inte gå in på. Men han pratar gärna om det som lagen kräver.

– Alla i branschen gynnas av en sund konkurrens utan fusk. Den här har många funktioner som gör att det blir väldigt svårt att fuska, säger han.

När Wennerblom pratade om den nya färdskrivaren på lastbilsmässan Elmia var många positiva. Men vissa var lite oroade över integriteten för chaufförerna. Skulle det bli massböter?

–  Poliserna kommer att vara utrustade med en avläsare, ungefär som en radarpistol. De kommer att kunna läsa in vissa saker, exempelvis hastighet, om föraren har ett giltigt kort och vilken pågående aktivitet som färdskrivaren har. Systemet  går dock inte att använda för massbötfällning, det är till för att sortera ut vilka bilar som ska stoppas för kontroll, säger han.

Det är egentligen ingen som vet om de nya färdskrivarna går att manipulera. Men det finns flera delar som sammantaget ska göra dem betydligt svårare att fuska med.

Den kanske viktigaste egenskapen är positionslagring. Lastbilens position lagras vid start och stopp, samt var tredje timme. En annan sak som försvårar fiffel är att en ny typ av plombering för färdskrivaren. Varje plombering kommer att vara sökbar hela vägen. Om en färdskrivare visar sig vara manipulerad kan polisen undersöka vilken verkstad plomberingen kommer från, från vilken återförsäljare verkstaden köpt den och vidare i leden hela vägen till producenten.

Transports utredare Jonathan Karreskog är inte allt för optimistisk.

– Jag vet inte om den nya färdskrivaren kommer lösa någonting. Fuskarna hittar oftast nya metoder. Vi vill se någon typ av automatiskt kontrollsystem som hjälper polisen.

– Vi vill inte låsa fast oss vid en särskild modell, utan det är polisen som vet bäst vad som behövs, säger Jonathan Karreskog.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.