Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson
Close
Trafikpolis Sören Johansson, bild från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare.
Close

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

För den som manipulerar färdskrivaren finns det pengar att tjäna. Föraren kan blåsa på i en bra bit över den lagstadgade hastigheten, och det går att köra fler timmar än vad lagen tillåter. Om det görs snyggt finns dessutom goda chanser att ingen upptäcker fifflet.

Transportarbetaren har gått igenom domar mot företag som ertappats med manipulerade färdskrivare. Att fuska kräver av allt att döma stor teknisk kompetens.

För den förare som åker dit med manipulerad färdskrivare är straffet lindrigt. Förra året dömdes en förare för att ha fuskat med färdskrivaren. Straffet blev 30 dagsböter på 50 kronor styck, totalt 1 500 kronor.

För det åkeri som åker dit kan det i vissa fall bli en dyrare historia.

Det är just därför kammaråklagare Mikael Bäckström, fokuserar på att dela ut företagsböter. Då landar straffet i regel på 150 000 kronor.

– Jag har fått reaktioner, bland annat från folk i branschen, som har svårt att förstå varför det är billigare att manipulera en färdskrivare (150 000 kronor) än för att drabbas av sanktionsavgift för flera överträdelser av kör- och vilotider (200 000 kronor). Jag håller med dem, och försöker därför få en praxishöjning till 200 000 kronor, säger Mikael Bäckström.

Fyra domar om manipulerade färdskrivare har fällts i Helsingborgs tingsrätt. Tre av dem var fällande, men vid ett tillfälle friades en person av rätten. Sören Johansson är en engagerad trafikpolis i Helsingborg som tagit ett antal fuskare. Så här sätter poliserna dit dem:

– Ibland kollar vi färdskrivaren rutinmässigt och ibland gör vi en extra kontroll ifall det verkar som att något inte stämmer. Om man har kört 80 kilometer i timmen och retarderar till 0 kilometer i timmen på noll sekunder kan man se det som en indikation på att något är fel. Då börjar vi leta efter utrustning och prata med chauffören, säger Sören Johansson.

Ett annat sätt är att kika på fraktsedlarna.

– Om vi ser att en chaufför har en fraktsedel i Stockholm och en i Landskrona, fast bilen bara visar 20 mils körning. Då måste någonting ha hänt, säger Sören Johansson.

Enligt honom borde det gå att hitta fler manipulerade färdskrivare, men det är svårt med dagens nerbantade trafikpolis.

– Det är en fråga om resurser. Oavsett om det handlar om olagligt cabotage, andra trafikbrott eller manipulerade färdskrivare så är vi för få trafikpoliser. Det gör att upptäcktsrisken är väldigt liten, säger han.

Är det vanligare med manipulerade färdskrivare?

– Jag har inget faktaunderlag. Men om man säger så här: För fem år sedan när vi stannade bilar hade de alltid fel någonstans. Det var fem minuter för kort rast eller 20 minuter för kort dygnsvila. I dag kommer det in flera bilar som har det helt cleant. Det är inte normalt när så många kör utan en enda anmärkning, säger han och fortsätter:

– Skulle vi bara leta manipulerade färdskrivare så skulle vi garanterat hitta fler. Men det går inte. Vi ska titta på många andra saker. Vi ska väga bilar, titta på tillstånd, lastsäkring, cabotage, farligt gods.

Polisen sköter färdskrivarkontollen på vägen och Transportstyrelsen gör företagskontroller på svenskregistrerade åkerier. Alla EU-länder förväntas utföra liknande företagskontroller var för sig.

Transportstyrelsen hittar en hel del överträdelser. Vissa är rena handhavandefel. Ett vanligt fel är att förare kört utan förarkort, något som myndigheten ser allvarligt på.

– Många gånger finns det en förklaring bakom undantagen. Om vi får det visat för oss kan de slippa betala, om vi anser att förklaringen är rimlig, säger Kenneth Fors, som jobbar med företagskontroller på Transportstyrelsen.

Men hur är det med färdskrivarfusk då?

– Där är det svårare för Transportstyrelsen. Information om hastighet är det som oftast gör att en kontrollant kan upptäcka fusk. Men i färdskrivaren lagras bara hastigheter från de senaste 24 timmarnas körning och företagen behöver bara kopiera färdskrivardata var 90:e dag, säger Kenneth Fors.

När den nya generationen färdskrivare kommer får Transportstyrelsen bättre verktyg att upptäcka manipulationer.

– Jag föreställer mig att vi ska kunna se indikationer på manipulation. Exempelvis om föraren slagit in vila, men är på två olika positioner före och efter, säger Kenneth Fors.

Nästa år kommer nya färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Det har gått flera år sedan beslutet och snart är den här. Nästa generations färdskrivare med positionslagring och fjärravläsning.

Martin Wennerblom jobbar som affärsområdeschef på Stoneridge. Som tillsammans med Continental dominerar den europeiska marknaden av färdskrivare. Han bär med sig en prototyp när han möter upp i det svenska huvudkontorets foajé.

Färdskrivaren ser ut ungefär som den gamla. Vilka funktioner den ska ha och hur den ska se ut är in i minsta detalj styrt från EU. Givetvis kan tillverkarna lägga in egna finesser, fast vad det blir vill Martin Wennerblom inte gå in på. Men han pratar gärna om det som lagen kräver.

– Alla i branschen gynnas av en sund konkurrens utan fusk. Den här har många funktioner som gör att det blir väldigt svårt att fuska, säger han.

När Wennerblom pratade om den nya färdskrivaren på lastbilsmässan Elmia var många positiva. Men vissa var lite oroade över integriteten för chaufförerna. Skulle det bli massböter?

–  Poliserna kommer att vara utrustade med en avläsare, ungefär som en radarpistol. De kommer att kunna läsa in vissa saker, exempelvis hastighet, om föraren har ett giltigt kort och vilken pågående aktivitet som färdskrivaren har. Systemet  går dock inte att använda för massbötfällning, det är till för att sortera ut vilka bilar som ska stoppas för kontroll, säger han.

Det är egentligen ingen som vet om de nya färdskrivarna går att manipulera. Men det finns flera delar som sammantaget ska göra dem betydligt svårare att fuska med.

Den kanske viktigaste egenskapen är positionslagring. Lastbilens position lagras vid start och stopp, samt var tredje timme. En annan sak som försvårar fiffel är att en ny typ av plombering för färdskrivaren. Varje plombering kommer att vara sökbar hela vägen. Om en färdskrivare visar sig vara manipulerad kan polisen undersöka vilken verkstad plomberingen kommer från, från vilken återförsäljare verkstaden köpt den och vidare i leden hela vägen till producenten.

Transports utredare Jonathan Karreskog är inte allt för optimistisk.

– Jag vet inte om den nya färdskrivaren kommer lösa någonting. Fuskarna hittar oftast nya metoder. Vi vill se någon typ av automatiskt kontrollsystem som hjälper polisen.

– Vi vill inte låsa fast oss vid en särskild modell, utan det är polisen som vet bäst vad som behövs, säger Jonathan Karreskog.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Transportarbetarens logga

Åkeri kan stämmas för uteblivna löner

Åkeri. Sex chaufförer väntar på lön eller traktamente från ett åkeri i Malmö. Transports ombudsman har upprepade gånger försökt få företaget till förhandlingsbordet. Nu har fackens juristbyrå tagit hand om kraven från Transportmedlemmarna.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Demokrati

Våga ta snacket om demokratin!

Kultur. ”Det är i dag vi måste agera om vi vill ha en demokrati i morgon”. Förintelsens överlevare Hédi Frieds ord biter sig fast. Väktaren Niklas Strand tycker att vi ska våga ta snacket vid fikabordet. Vad kan du göra för att skydda demokratin?

Nawal El Saadawi

”Gud borde vara demokrat”

Kultur. Författaren Nawal El Saadawi har fängslats och tvingats i exil. På frågan om vad hon är rädd för är svaret: Ingenting. Inte ens för Gud? – Om Gud finns borde han vara nöjd med mig.