Svenska sedlar
Granskning: Pensionsfusket

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Peter Åkesson avd 3 Göteborg
Transports Peter Åkesson tar strid för framtida pengar: ”Vad hjälper det om man får 1 000 kronor i lönehöjning när arbetsgivaren sedan stjäl 1 600 kronor i avtalspension?” Foto: Lilly Hallberg

Det fuskas något så fruktansvärt, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports avdelning Göteborg med västra Götaland.

Han har under hela 2000-talet år sett hur en rad företag i regionen systematiskt försöker komma undan de obligatoriska inbetalningarna till avtalspensionen, som Fora administrerar. Inbetalningar som är avtalade mellan LO och Svenskt Näringsliv.

– Vi möter allt fler pensionärer som blir förtvivlade när de inser vad de får ut. Hela paketet behöver göras om för att säkerställa pensionen.

Peter Åkesson tycker också det är viktigt att försäkringspaketet SAF-LO är klart innan ett nytt kollektivavtal skrivs.

– När avtalet är skrivet har man fredsplikt. Vad hjälper det om man får 1 000 kronor i höjning när arbetsgivaren sedan stjäl 1 600 kronor i avtalspension? Det duger inte med en förvaltare som sätter räven att vakta hönsgården, säger han.

– Jag förstår inte att de seriösa företagen inte skriker. Får man inte in pengar från rätt företag får ju pengar från andra täcka upp, det gröper ut försäkringarna.

Uppskjuten lön

Både Peter Åkesson och ombudsmannen Tony Blomberg ser inbetalningarna till avtalspensionen som en viktig samhällsfråga: Avtalspensionen är uppskjuten lön. Den arbetsgivare som inte betalar in 4,5 procent av lönen till Fora bryter mot kollektivavtalet, framhåller de.

Bland företagen skiljer det sig mellan olika branscher. Taxi beskriver de som ett sorgebarn. Men även bland bevakningsbolag har det varit återkommande problem.

– Så här kan vi inte ha det, säger Peter Åkesson.

Sture Thorsell, försäkringsansvarig hos Transport, kommer förhållandevis sällan i direkt kontakt med problemen:

– Det är mer en fråga för ombudsmännen.

Han tror också att fusk och slarv med premieinbetalning är mer utbrett i andra branscher än Transports kollektivavtalsområden. Exempelvis inom hotell och restaurang.

Granskning av städföretag

Fackförbundet Fastighets granskade i höstas närmare 1 000 städföretag för att se om de betalat in rätt avtalspension till sina anställda. Under tremånadersperioden som projektet pågick hittade Fastighets sammanlagt runt 50 miljoner kronor som saknas i inbetalda pensionspengar. Ett av bolagen, Winab, hade under tio år betalat in för lite – eller inget alls – till elva anställda.

Efter förhandlingar mellan Fastighets och företaget får de berörda nu sina pensioner inbetalda, tio år tillbaka i tiden.

Bakom granskningen står Victoria Björkman, städare på ISS Halmstad och regionalt skyddsombud, och Tommy Holmbom, sanerare på Ringhals och ordförande för Fastighets avdelning i Varberg. De hittade konstigheter redan innan de kom i gång med själva projektet, under utbildningstiden.

– Winab var ett av tre övningsobjekt, som valts ut till det för att det varit rätt många ärenden där tidigare. Men under hösten betade vi av huvuddelen städföretag med kollektivavtal, säger Tommy Holmbom.

– Vi har gjort grovarbetet och lämnat över underlaget, nu är det Fastighets ansvariga som gör prioriteringen och kontaktar medlemmarna.

Oberoende valcentral

Det är oklart hur utbrett det är med felaktig eller utebliven inbetalning till tjänstepension. Fora, som av ägs LO och Svenskt Näringsliv, är en oberoende valcentral. Uppdraget är att informera och hjälpa både arbetstagare och arbetsgivare. Det kan gälla sådant som pensionsförvaltare och information om hur hängavtal skrivs.

Christina Eriksson, Fora
Foras informatör Christina Eriksson brukar fråga unga om de skulle tacka nej till en halv miljon kronor från sin arbetsgivare: ”Tjänstepensionen handlar om otroligt mycket pengar. Kruxet är att de kommer senare.” Foto: Fora

Fora har inget uppdrag att kontrollera riktigheten i den lön som en arbetsgivare uppger.

– Hos oss på Fora tecknar företag försäkringsavtal, inte ett kollektivavtal. Fora är heller ingen pensionsförvaltare, säger Christina Eriksson, senior handläggare och informatör.

Ute och informera

I hennes uppdrag ingår att vara ute och informera privatanställda arbetare om deras kollektivavtalade tjänstepension – liksom egna företagare som sliter för att göra rätt. Hon träffar såväl fackets försäkringsinformatörer som taxichaufförer och åkare med stora bolag. Christina Eriksson har besökt en arbetsplats där inte en enda pryl fick vidröras och stått mitt i produktionen i en dörrfabrik.

– Omkring nio av tio anställda i Sverige omfattas av en tjänstepension och försäkringar. Det förekommer att företag inte gör rätt för sig. Men om det blir fel är det oftast för att det brustit i information och kommunikation. Och jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare blivit sur för att jag informerar om deras skyldigheter och rättigheter, säger hon.

Christina har ett passionerat sätt att tala om pensionsfrågor, som ofta är komplicerade. Och allt mer komplexa.

– Jag använder ofta verkliga exempel för att möta människor. Det handlar om otroligt mycket pengar. Jag börjar ibland med att fråga om någon i början av sitt yrkesliv skulle tacka nej till en halv miljon om arbetsgivaren frågar. Ofta prioriterar yngre pengar som syns direkt på kontot, eller andra förmåner. Kruxet är att man får dem först när man går i pension.

– Intresset brukar öka med ålder …

Vita jobb och kollektivavtal

Två grundläggande råd för en bra, framtida pension: Jobba vitt och jobba på ett företag med kollektivavtal. Hur var och en sedan ska göra med pengar som arbetsgivaren satt av beror på livssituationen, understryker Foras informatör. Men Christina Eriksson tycker att vi ska våga prata om döden och återbetalningsskydd. Att vi medvetet tar ställning till vem som ska få tjänstepensionspengarna när den dagen kommer.

 

Fotnot: Läs även Han upptäckte att pensionskontot var nollat.

Fackets hjälp räddade hans pensionspengar

Pensionsfusket. Arbetsgivaren intygade att allt var i sin ordning. Men betalade under flera år inte in några pengar alls till de anställdas pension. Taxichauffören Joseph är övertygad om att åkaren medvetet bröt mot avtalet.

– Han visste exakt vad han gjorde. Han har varit länge i branschen, säger Joseph, som fortfarande kör taxi men i dag med egen bil.

Joseph körde tidigare under flera år för ägaren till ett taxiföretag i södra Sverige.

– Han sa att alla papper var rätt, att han betalade in skatt och pensionspengar. Jag frågade många gånger efter ett lönebesked, som jag behövde när jag sökte lån hos banken. Men jag fick bara en handskriven lapp.

Då vände sig Joseph till den lokala Transportavdelningen. Med hjälp av facket lyckades han se till att de anställda fick korrekta lönebesked. Men också en inblick på sin sida hos Fora, som visade hur mycket arbetsgivaren satt av till tjänstepension: 0 kronor.

De anställda fick till slut premierna inbetalda. I Josephs fall handlade det om sammanlagt över 60 000 kronor för tre år. Han hade jobbat hårt, kört långa pass. Oftast sex dagar i veckan.

Fotnot: Joseph heter egentligen något annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lilly Hallberg:
    6 april, 2020

    En arbetsgivare kan begära tillbaka inbetalda pensionspengar för anställda som fyllt 65 år. För äldre anställda har arbetsgivaren i dag ingen skyldighet att betala in pensionspremier. Om det ändå gjorts kan arbetsgivaren begära återtag. Rättelser av årsrapporteringen kan göras upp till tio år tillbaka i tiden. /Lilly Hallberg, reporter

  2. Evert:
    3 april, 2020

    Artikeln är "fattig" på intressanta fakta.
    Kan arbetsgivaren endast begära tillbaka senaste inbetalning, relativt omgående, eller kan ag begära tillbaka även inbetalningar som gjordes flera år tillbaka?
    Vilka motiveringar behövs, för att återbetalning skall god

Lästips:

Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.