Svenska sedlar
Granskning: Pensionsfusket

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Peter Åkesson avd 3 Göteborg
Transports Peter Åkesson tar strid för framtida pengar: ”Vad hjälper det om man får 1 000 kronor i lönehöjning när arbetsgivaren sedan stjäl 1 600 kronor i avtalspension?” Foto: Lilly Hallberg

Det fuskas något så fruktansvärt, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports avdelning Göteborg med västra Götaland.

Han har under hela 2000-talet år sett hur en rad företag i regionen systematiskt försöker komma undan de obligatoriska inbetalningarna till avtalspensionen, som Fora administrerar. Inbetalningar som är avtalade mellan LO och Svenskt Näringsliv.

– Vi möter allt fler pensionärer som blir förtvivlade när de inser vad de får ut. Hela paketet behöver göras om för att säkerställa pensionen.

Peter Åkesson tycker också det är viktigt att försäkringspaketet SAF-LO är klart innan ett nytt kollektivavtal skrivs.

– När avtalet är skrivet har man fredsplikt. Vad hjälper det om man får 1 000 kronor i höjning när arbetsgivaren sedan stjäl 1 600 kronor i avtalspension? Det duger inte med en förvaltare som sätter räven att vakta hönsgården, säger han.

– Jag förstår inte att de seriösa företagen inte skriker. Får man inte in pengar från rätt företag får ju pengar från andra täcka upp, det gröper ut försäkringarna.

Uppskjuten lön

Både Peter Åkesson och ombudsmannen Tony Blomberg ser inbetalningarna till avtalspensionen som en viktig samhällsfråga: Avtalspensionen är uppskjuten lön. Den arbetsgivare som inte betalar in 4,5 procent av lönen till Fora bryter mot kollektivavtalet, framhåller de.

Bland företagen skiljer det sig mellan olika branscher. Taxi beskriver de som ett sorgebarn. Men även bland bevakningsbolag har det varit återkommande problem.

– Så här kan vi inte ha det, säger Peter Åkesson.

Sture Thorsell, försäkringsansvarig hos Transport, kommer förhållandevis sällan i direkt kontakt med problemen:

– Det är mer en fråga för ombudsmännen.

Han tror också att fusk och slarv med premieinbetalning är mer utbrett i andra branscher än Transports kollektivavtalsområden. Exempelvis inom hotell och restaurang.

Granskning av städföretag

Fackförbundet Fastighets granskade i höstas närmare 1 000 städföretag för att se om de betalat in rätt avtalspension till sina anställda. Under tremånadersperioden som projektet pågick hittade Fastighets sammanlagt runt 50 miljoner kronor som saknas i inbetalda pensionspengar. Ett av bolagen, Winab, hade under tio år betalat in för lite – eller inget alls – till elva anställda.

Efter förhandlingar mellan Fastighets och företaget får de berörda nu sina pensioner inbetalda, tio år tillbaka i tiden.

Bakom granskningen står Victoria Björkman, städare på ISS Halmstad och regionalt skyddsombud, och Tommy Holmbom, sanerare på Ringhals och ordförande för Fastighets avdelning i Varberg. De hittade konstigheter redan innan de kom i gång med själva projektet, under utbildningstiden.

– Winab var ett av tre övningsobjekt, som valts ut till det för att det varit rätt många ärenden där tidigare. Men under hösten betade vi av huvuddelen städföretag med kollektivavtal, säger Tommy Holmbom.

– Vi har gjort grovarbetet och lämnat över underlaget, nu är det Fastighets ansvariga som gör prioriteringen och kontaktar medlemmarna.

Oberoende valcentral

Det är oklart hur utbrett det är med felaktig eller utebliven inbetalning till tjänstepension. Fora, som av ägs LO och Svenskt Näringsliv, är en oberoende valcentral. Uppdraget är att informera och hjälpa både arbetstagare och arbetsgivare. Det kan gälla sådant som pensionsförvaltare och information om hur hängavtal skrivs.

Christina Eriksson, Fora
Foras informatör Christina Eriksson brukar fråga unga om de skulle tacka nej till en halv miljon kronor från sin arbetsgivare: ”Tjänstepensionen handlar om otroligt mycket pengar. Kruxet är att de kommer senare.” Foto: Fora

Fora har inget uppdrag att kontrollera riktigheten i den lön som en arbetsgivare uppger.

– Hos oss på Fora tecknar företag försäkringsavtal, inte ett kollektivavtal. Fora är heller ingen pensionsförvaltare, säger Christina Eriksson, senior handläggare och informatör.

Ute och informera

I hennes uppdrag ingår att vara ute och informera privatanställda arbetare om deras kollektivavtalade tjänstepension – liksom egna företagare som sliter för att göra rätt. Hon träffar såväl fackets försäkringsinformatörer som taxichaufförer och åkare med stora bolag. Christina Eriksson har besökt en arbetsplats där inte en enda pryl fick vidröras och stått mitt i produktionen i en dörrfabrik.

– Omkring nio av tio anställda i Sverige omfattas av en tjänstepension och försäkringar. Det förekommer att företag inte gör rätt för sig. Men om det blir fel är det oftast för att det brustit i information och kommunikation. Och jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare blivit sur för att jag informerar om deras skyldigheter och rättigheter, säger hon.

Christina har ett passionerat sätt att tala om pensionsfrågor, som ofta är komplicerade. Och allt mer komplexa.

– Jag använder ofta verkliga exempel för att möta människor. Det handlar om otroligt mycket pengar. Jag börjar ibland med att fråga om någon i början av sitt yrkesliv skulle tacka nej till en halv miljon om arbetsgivaren frågar. Ofta prioriterar yngre pengar som syns direkt på kontot, eller andra förmåner. Kruxet är att man får dem först när man går i pension.

– Intresset brukar öka med ålder …

Vita jobb och kollektivavtal

Två grundläggande råd för en bra, framtida pension: Jobba vitt och jobba på ett företag med kollektivavtal. Hur var och en sedan ska göra med pengar som arbetsgivaren satt av beror på livssituationen, understryker Foras informatör. Men Christina Eriksson tycker att vi ska våga prata om döden och återbetalningsskydd. Att vi medvetet tar ställning till vem som ska få tjänstepensionspengarna när den dagen kommer.

 

Fotnot: Läs även Han upptäckte att pensionskontot var nollat.

Fackets hjälp räddade hans pensionspengar

Pensionsfusket. Arbetsgivaren intygade att allt var i sin ordning. Men betalade under flera år inte in några pengar alls till de anställdas pension. Taxichauffören Joseph är övertygad om att åkaren medvetet bröt mot avtalet.

– Han visste exakt vad han gjorde. Han har varit länge i branschen, säger Joseph, som fortfarande kör taxi men i dag med egen bil.

Joseph körde tidigare under flera år för ägaren till ett taxiföretag i södra Sverige.

– Han sa att alla papper var rätt, att han betalade in skatt och pensionspengar. Jag frågade många gånger efter ett lönebesked, som jag behövde när jag sökte lån hos banken. Men jag fick bara en handskriven lapp.

Då vände sig Joseph till den lokala Transportavdelningen. Med hjälp av facket lyckades han se till att de anställda fick korrekta lönebesked. Men också en inblick på sin sida hos Fora, som visade hur mycket arbetsgivaren satt av till tjänstepension: 0 kronor.

De anställda fick till slut premierna inbetalda. I Josephs fall handlade det om sammanlagt över 60 000 kronor för tre år. Han hade jobbat hårt, kört långa pass. Oftast sex dagar i veckan.

Fotnot: Joseph heter egentligen något annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lilly Hallberg:
    6 april, 2020

    En arbetsgivare kan begära tillbaka inbetalda pensionspengar för anställda som fyllt 65 år. För äldre anställda har arbetsgivaren i dag ingen skyldighet att betala in pensionspremier. Om det ändå gjorts kan arbetsgivaren begära återtag. Rättelser av årsrapporteringen kan göras upp till tio år tillbaka i tiden. /Lilly Hallberg, reporter

  2. Evert:
    3 april, 2020

    Artikeln är "fattig" på intressanta fakta.
    Kan arbetsgivaren endast begära tillbaka senaste inbetalning, relativt omgående, eller kan ag begära tillbaka även inbetalningar som gjordes flera år tillbaka?
    Vilka motiveringar behövs, för att återbetalning skall god

Lästips:

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.