S: Ge ordningsvakter mer att göra

Bevakning. Vilka befogenheter ska framtidens ordningsvakter ha? Socialdemokraterna vill se över reglerna och förlänga utbildningen.

En utredning utlovas, om partiet sitter kvar vid makten efter valet. Förslaget finns i ett dokument där S presenterar sin politik för dem som jobbar i ”uniformsyrken”. Ordningsvakterna ska användas ”som en trygghetsskapande reseurs i större utsträckning än nu”.

Alltså närma sig polisens roll?

– Nej, ordningsvakter ska komplettera poliserna men inte ta över deras roll, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

Han anser att gränsdragningen mellan polis och bevakningsbransch behöver ses över. En utredning ska också se över vilka och hur stora områden ordningsvakter ska få ha förordnande i. Ett annat S-förslag är att förlänga utbildningen för ordningsvakter, den är i dag 80 timmar.

– Parallellt med detta vill satsa 7,1 miljarder på polisen och fördubbla antalet personer som utbildar sig till poliser.

En utredning som lyfter de här frågorna har både bevakningsbranschen och polisen efterlyst, konstaterar Martin Bjurhem, vd i Bya som samlar både säkerhetsföretagen och facket, det vill säga Transport.

– Först måste det göras tydligt vad ordningsvakterna ska utföra för arbete, säger han. Och om det blir fler och annorlunda arbetsuppgifter måste utbildningen kompletteras. Det kan handla om mer juridik, lite sjukvård och kunskaper om hur sjuka eller berusade ska transporteras.

Martin Bjurhem talar för både företagen och facket när han beskriver en situation då ordningsvakter får förordnande att patrullera i lugnare områden – så att Polisen kan lägga mer resurser i de stökigare delarna av en kommun.

– Vi är också överens med Polisen om att det är den som ska besluta hur många ordningsvakter som ska arbeta i ett sådant område, och vilken utrustning de ska ha. Våra medlemsföretag ska inte konkurrera om uppdragen genom sämre arbetsmiljö och säkerhet för ordningsvakterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Transportarbetarens logga

Micaela

... lastbilschaufför från Kristinehamn, som körde mellan Jönköping och Mariestad med tjuvar i lasten.

Transportarbetarens logga

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.