Ryska chaufförer protesterar mot nya vägavgifter

Rasande lastbilschaufförer demonstrerar sedan en dryg vecka utanför Moskva. De protesterar mot vägavgifter för tunga fordon och kräver att få träffa president Vladimir Putin. En talesman för duman har lovat att avgifterna ska ”korrigeras” – men det räcker inte för chaufförerna.

Svenska Dagbladet har träffat de arga chaufförerna, och berättar om konflikten som startade med att Ryssland i november införde ett system för indrivning av vägavgifter för tunga lastbilar. Avgifterna ska, enligt planerna, dubbleras i mars nästa år.

Då skulle det kosta 3,06 rubel per kilometer att köra en lastbil som väger över tolv ton. Det motsvarar 41 öre per kilometer. Den protesterande lastbilschauffören och småföretagaren Dmitrij Pavlitjenko berättar för SvD att nästan hela förtjänsten skulle försvinna med den nya avgiften:

– Om man kör genomsnittliga 10 000 kilometer på en månad blir avgiften 30 000 rubel (3 685 kronor). Vi brukar tjäna mellan 80 000 och 90 000 rubel (9 800–11 060 kronor) i månaden. Därefter ska vi betala för diesel, lån på bilen och reservdelar, och bara det äter upp ungefär hälften av förtjänsten.

Vid Chimki utanför Moskva och på ytterligare minst en plats samlas därför lastbilschaufförer med sina stillastående bilar. Försöken att blockera en ringväg runt staden avbröts av myndigheterna.

Chaufförerna avbryter inte sina protester trots att en representant för duman har medgett att ett misstag har begåtts och att lagen ska rättas till.

– Vi kräver att Putin ska ingripa, säger chauffören Andrej Ogriskov till SvD. Vi flyttar inte på oss förrän de har avskaffat vägtullarna helt och hållet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.