Protest I Ryssland. Ryska förare protesterar mot ny vägavgift utanför Moskva. Som synes har lastbilen en gång i tiden kört på svenska vägar. Från vänster: Oleg Silinskij, Jurij Jasjukov, Sergej Vladimirov och Jevgenij Staritsyn.
Close
Ryska förare protesterar mot ny vägavgift utanför Moskva. Som synes har lastbilen en gång i tiden kört på svenska vägar. Från vänster: Oleg Silinskij, Jurij Jasjukov, Sergej Vladimirov och Jevgenij Staritsyn.
Close

Ryska chaufförer ger inte upp

På en snöig parkeringsplats vid Ikea i Chimki, utanför Moskva, står åtta lastbilar. På dem sitter ryska flaggor och skyltar som säger ”Jag är emot avgiftsbelagda vägar”. Sedan mitten av november protesterar långtradarchaufförer över hela Ryssland mot platon – en ny vägavgift för långtradare.

Ett släp har gjorts om till kök och där inne sitter fyra förare och dricker te. Trots att de parkerat här, i en förstad ungefär en timme från Moskvas centrum, i över en och en halv månad är de kampvilliga. Stämningen är fortfarande god. När Transportarbetaren kommer på besök börjar det skämtas om Sverige. Flera av dem kör Volvo.

En av förarna, Jevgenij Staritsyn, berättar att han kom hit den 3 december. Han förklarar att den nya avgiften är så stor att det som blir kvar inte går att leva på.

– Ryssland är ett rikt land med stora naturresurser och vi har redan betalat många skatter. Varför ska vi betala för vägar som byggdes av våra fäder och farfäder? frågar Jevgenij Staritsyn.

Runt lägret finns en mur av snö som plogbilar lämnat där. Förarna tror att myndigheterna dumpar snön för att provocera och dölja deras lastbilar. De säger också att FSB, den ryska säkerhetspolisen, övervakar dem.

Är ni inte rädda? 

– Nej, vad kan man göra? Om vi vore rädda skulle vi inte vara här, säger Jevgenij Staritsyn.

Protester av den här typen är ovanliga i Ryssland. De som demonstrerar utmålats ofta som köpta av Väst. Men det är svårare att anklaga chaufförerna för eftersom många ser dem som vanliga och hederliga ryssar.

Känner ni att ni har folkets stöd? 

– Ja. Det kommer hit folk från Moskva med mat och diesel. Vi överlever tack vare dem, men samtidigt är folk rädda, säger Jurij Jasjukov.

Att föra ut sitt budskap har inte varit enkelt för lastbilsförarna eftersom de statliga medierna, som styrs av regeringen, inte rapporterar om dem. På tv-nyheterna existerar inte deras protest.

Ändå tycks de ha gett regeringen bekymmer. Ryska transportdepartement förslog nyligen att platon-avgiften skulle förändras. Men förarna är inte imponerade. Nästa steg är demonstrationer i flera städer i runt om i Ryssland den 6 februari.

– Det är viktigt att inte vara rädda och att enas. Vi behöver skapa någon slags organisation eller fackförening, säger Jurij Jasjukov.

Vad kan svenska chaufförer som vill stödja er göra? 

– Kom och parkera era bilar här i Chimki, skämtar Jurij Jasjukov.

Förarna skrattar, men så ger Jevgenij Staritsyn ett riktigt svar.

– Om de vill skulle de kunna skriva ett stödupprop för oss. Det vore bra.

 

David Isaksson, frilansjournalist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.