Protest I Ryssland. Ryska förare protesterar mot ny vägavgift utanför Moskva. Som synes har lastbilen en gång i tiden kört på svenska vägar. Från vänster: Oleg Silinskij, Jurij Jasjukov, Sergej Vladimirov och Jevgenij Staritsyn.
Close
Ryska förare protesterar mot ny vägavgift utanför Moskva. Som synes har lastbilen en gång i tiden kört på svenska vägar. Från vänster: Oleg Silinskij, Jurij Jasjukov, Sergej Vladimirov och Jevgenij Staritsyn.
Close

Ryska chaufförer ger inte upp

På en snöig parkeringsplats vid Ikea i Chimki, utanför Moskva, står åtta lastbilar. På dem sitter ryska flaggor och skyltar som säger ”Jag är emot avgiftsbelagda vägar”. Sedan mitten av november protesterar långtradarchaufförer över hela Ryssland mot platon – en ny vägavgift för långtradare.

Ett släp har gjorts om till kök och där inne sitter fyra förare och dricker te. Trots att de parkerat här, i en förstad ungefär en timme från Moskvas centrum, i över en och en halv månad är de kampvilliga. Stämningen är fortfarande god. När Transportarbetaren kommer på besök börjar det skämtas om Sverige. Flera av dem kör Volvo.

En av förarna, Jevgenij Staritsyn, berättar att han kom hit den 3 december. Han förklarar att den nya avgiften är så stor att det som blir kvar inte går att leva på.

– Ryssland är ett rikt land med stora naturresurser och vi har redan betalat många skatter. Varför ska vi betala för vägar som byggdes av våra fäder och farfäder? frågar Jevgenij Staritsyn.

Runt lägret finns en mur av snö som plogbilar lämnat där. Förarna tror att myndigheterna dumpar snön för att provocera och dölja deras lastbilar. De säger också att FSB, den ryska säkerhetspolisen, övervakar dem.

Är ni inte rädda? 

– Nej, vad kan man göra? Om vi vore rädda skulle vi inte vara här, säger Jevgenij Staritsyn.

Protester av den här typen är ovanliga i Ryssland. De som demonstrerar utmålats ofta som köpta av Väst. Men det är svårare att anklaga chaufförerna för eftersom många ser dem som vanliga och hederliga ryssar.

Känner ni att ni har folkets stöd? 

– Ja. Det kommer hit folk från Moskva med mat och diesel. Vi överlever tack vare dem, men samtidigt är folk rädda, säger Jurij Jasjukov.

Att föra ut sitt budskap har inte varit enkelt för lastbilsförarna eftersom de statliga medierna, som styrs av regeringen, inte rapporterar om dem. På tv-nyheterna existerar inte deras protest.

Ändå tycks de ha gett regeringen bekymmer. Ryska transportdepartement förslog nyligen att platon-avgiften skulle förändras. Men förarna är inte imponerade. Nästa steg är demonstrationer i flera städer i runt om i Ryssland den 6 februari.

– Det är viktigt att inte vara rädda och att enas. Vi behöver skapa någon slags organisation eller fackförening, säger Jurij Jasjukov.

Vad kan svenska chaufförer som vill stödja er göra? 

– Kom och parkera era bilar här i Chimki, skämtar Jurij Jasjukov.

Förarna skrattar, men så ger Jevgenij Staritsyn ett riktigt svar.

– Om de vill skulle de kunna skriva ett stödupprop för oss. Det vore bra.

 

David Isaksson, frilansjournalist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Amazon Spanien

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Tidningsbuntar och lådor med post

Inga brev för småländska tidningsbud

Tidningsbud. I Småland slutar tidningsbuden att dela ut post på sina rundor. Hall Media avslutar samarbetet med Bring. Tidningsprenumeranterna klagade och brevleveranserna var inte särskilt lönsamma.

Sista tidningen

Tidningsbud. Valborgsmässoafton är sista arbetsdagen för tidningsbuden. Örnsköldsviks Allehanda ska i stället delas ut med post.

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.