Protest I Ryssland. Ryska förare protesterar mot ny vägavgift utanför Moskva. Som synes har lastbilen en gång i tiden kört på svenska vägar. Från vänster: Oleg Silinskij, Jurij Jasjukov, Sergej Vladimirov och Jevgenij Staritsyn.
Close
Ryska förare protesterar mot ny vägavgift utanför Moskva. Som synes har lastbilen en gång i tiden kört på svenska vägar. Från vänster: Oleg Silinskij, Jurij Jasjukov, Sergej Vladimirov och Jevgenij Staritsyn.
Close

Ryska chaufförer ger inte upp

På en snöig parkeringsplats vid Ikea i Chimki, utanför Moskva, står åtta lastbilar. På dem sitter ryska flaggor och skyltar som säger ”Jag är emot avgiftsbelagda vägar”. Sedan mitten av november protesterar långtradarchaufförer över hela Ryssland mot platon – en ny vägavgift för långtradare.

Ett släp har gjorts om till kök och där inne sitter fyra förare och dricker te. Trots att de parkerat här, i en förstad ungefär en timme från Moskvas centrum, i över en och en halv månad är de kampvilliga. Stämningen är fortfarande god. När Transportarbetaren kommer på besök börjar det skämtas om Sverige. Flera av dem kör Volvo.

En av förarna, Jevgenij Staritsyn, berättar att han kom hit den 3 december. Han förklarar att den nya avgiften är så stor att det som blir kvar inte går att leva på.

– Ryssland är ett rikt land med stora naturresurser och vi har redan betalat många skatter. Varför ska vi betala för vägar som byggdes av våra fäder och farfäder? frågar Jevgenij Staritsyn.

Runt lägret finns en mur av snö som plogbilar lämnat där. Förarna tror att myndigheterna dumpar snön för att provocera och dölja deras lastbilar. De säger också att FSB, den ryska säkerhetspolisen, övervakar dem.

Är ni inte rädda? 

– Nej, vad kan man göra? Om vi vore rädda skulle vi inte vara här, säger Jevgenij Staritsyn.

Protester av den här typen är ovanliga i Ryssland. De som demonstrerar utmålats ofta som köpta av Väst. Men det är svårare att anklaga chaufförerna för eftersom många ser dem som vanliga och hederliga ryssar.

Känner ni att ni har folkets stöd? 

– Ja. Det kommer hit folk från Moskva med mat och diesel. Vi överlever tack vare dem, men samtidigt är folk rädda, säger Jurij Jasjukov.

Att föra ut sitt budskap har inte varit enkelt för lastbilsförarna eftersom de statliga medierna, som styrs av regeringen, inte rapporterar om dem. På tv-nyheterna existerar inte deras protest.

Ändå tycks de ha gett regeringen bekymmer. Ryska transportdepartement förslog nyligen att platon-avgiften skulle förändras. Men förarna är inte imponerade. Nästa steg är demonstrationer i flera städer i runt om i Ryssland den 6 februari.

– Det är viktigt att inte vara rädda och att enas. Vi behöver skapa någon slags organisation eller fackförening, säger Jurij Jasjukov.

Vad kan svenska chaufförer som vill stödja er göra? 

– Kom och parkera era bilar här i Chimki, skämtar Jurij Jasjukov.

Förarna skrattar, men så ger Jevgenij Staritsyn ett riktigt svar.

– Om de vill skulle de kunna skriva ett stödupprop för oss. Det vore bra.

 

David Isaksson, frilansjournalist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.