Slitet industriområde i Ängelholm.
Close
Transports ombudsman i Helsingborg, Magnus Thelander, varnar chaufförer för att ta jobb hos RTL.
Close

RTL blåser sina förare på lönen

– Hej, jag söker Roland Tufvesson… – Det är det många som gör. Fast de andra brukar ha yxa med sig.

Scenen är ett slitet industriområde i Ängelholm. De två aktörerna är Transportarbetarens utsände reporter och en vänlig ironisk skåning utanför en liten båtverkstad, som ligger mitt emot åkeriet RTL transport & logistic.

Dramat då? Det handlar om RTL och ägaren Roland Tufvesson. En fem-aktare som borde ha framkallat gråa hår på Transports ombudsmän i Helsingborg.

De senaste månaderna har RTL förekommit flitigt i lastbilstidningen Proffs. Artiklarna har handlat om hyrda dragbilar som inte lämnats tillbaka till ägarna. Plus chaufförer som inte får ut sin lön.

Och det är just lönen som är Transports huvudbry:

– Den 10 februari begärde vi Roland Tufvessons företag i konkurs på grund av lönefordringar. Det är andra gången nu. Innan dess har Skatteverket gjort samma sak, på grund av obetalda skatter, suckar ombudsman Magnus Thelander.

Hösten 2010 åkte han i skytteltrafik till tingsrätten i Lund. En medlem hade blivit blåst på betalning av Tufvesson och bara konkursansökan återstod.

Genom flitigt dribblande lyckades åkaren förhala konkursen, men i december 2010 var det stopp.

Efter det började Roland Tufvesson om på ny kula, nu med RTL där han står som firmatecknare. I dag är det ett halvdussin chaufförer som inte fått rätt betalning.

– Historien upprepar sig. Tyvärr. Vi har haft förhandlingar och Tufvesson lovar att betala. Men det kommer aldrig några pengar. Jag vill bestämt varna chaufförer för att ta jobb hos den här mannen. Det är tillräckligt många som drabbats, säger Thelander.

Vid förhandlingen i Helsingborgs tingsrätt den 10 februari bedyrade Roland Tufvesson att han kunde betala lönefordran och Transports rättegångskostnader, sammanlagt 53 023 kronor.

Domstolen tog då paus och parterna åkte gemensamt till banken. Väl där visade det sig att Tufvesson inte kunde få fram pengar och tingsrätten valde senare på eftermiddagen att försätta bolaget i konkurs.

Roland Tufvesson har fram till den 3 mars på sig att överklaga beslutet.

Transportarbetaren har sökt Tufvesson på kontoret, som var tomt, och försökt ringa. Inget av företagets uppgivna telefonnummer är i bruk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.