Slitet industriområde i Ängelholm.
Close
Transports ombudsman i Helsingborg, Magnus Thelander, varnar chaufförer för att ta jobb hos RTL.
Close

RTL blåser sina förare på lönen

– Hej, jag söker Roland Tufvesson… – Det är det många som gör. Fast de andra brukar ha yxa med sig.

Scenen är ett slitet industriområde i Ängelholm. De två aktörerna är Transportarbetarens utsände reporter och en vänlig ironisk skåning utanför en liten båtverkstad, som ligger mitt emot åkeriet RTL transport & logistic.

Dramat då? Det handlar om RTL och ägaren Roland Tufvesson. En fem-aktare som borde ha framkallat gråa hår på Transports ombudsmän i Helsingborg.

De senaste månaderna har RTL förekommit flitigt i lastbilstidningen Proffs. Artiklarna har handlat om hyrda dragbilar som inte lämnats tillbaka till ägarna. Plus chaufförer som inte får ut sin lön.

Och det är just lönen som är Transports huvudbry:

– Den 10 februari begärde vi Roland Tufvessons företag i konkurs på grund av lönefordringar. Det är andra gången nu. Innan dess har Skatteverket gjort samma sak, på grund av obetalda skatter, suckar ombudsman Magnus Thelander.

Hösten 2010 åkte han i skytteltrafik till tingsrätten i Lund. En medlem hade blivit blåst på betalning av Tufvesson och bara konkursansökan återstod.

Genom flitigt dribblande lyckades åkaren förhala konkursen, men i december 2010 var det stopp.

Efter det började Roland Tufvesson om på ny kula, nu med RTL där han står som firmatecknare. I dag är det ett halvdussin chaufförer som inte fått rätt betalning.

– Historien upprepar sig. Tyvärr. Vi har haft förhandlingar och Tufvesson lovar att betala. Men det kommer aldrig några pengar. Jag vill bestämt varna chaufförer för att ta jobb hos den här mannen. Det är tillräckligt många som drabbats, säger Thelander.

Vid förhandlingen i Helsingborgs tingsrätt den 10 februari bedyrade Roland Tufvesson att han kunde betala lönefordran och Transports rättegångskostnader, sammanlagt 53 023 kronor.

Domstolen tog då paus och parterna åkte gemensamt till banken. Väl där visade det sig att Tufvesson inte kunde få fram pengar och tingsrätten valde senare på eftermiddagen att försätta bolaget i konkurs.

Roland Tufvesson har fram till den 3 mars på sig att överklaga beslutet.

Transportarbetaren har sökt Tufvesson på kontoret, som var tomt, och försökt ringa. Inget av företagets uppgivna telefonnummer är i bruk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.