Slitet industriområde i Ängelholm.
Close
Transports ombudsman i Helsingborg, Magnus Thelander, varnar chaufförer för att ta jobb hos RTL.
Close

RTL blåser sina förare på lönen

– Hej, jag söker Roland Tufvesson… – Det är det många som gör. Fast de andra brukar ha yxa med sig.

Scenen är ett slitet industriområde i Ängelholm. De två aktörerna är Transportarbetarens utsände reporter och en vänlig ironisk skåning utanför en liten båtverkstad, som ligger mitt emot åkeriet RTL transport & logistic.

Dramat då? Det handlar om RTL och ägaren Roland Tufvesson. En fem-aktare som borde ha framkallat gråa hår på Transports ombudsmän i Helsingborg.

De senaste månaderna har RTL förekommit flitigt i lastbilstidningen Proffs. Artiklarna har handlat om hyrda dragbilar som inte lämnats tillbaka till ägarna. Plus chaufförer som inte får ut sin lön.

Och det är just lönen som är Transports huvudbry:

– Den 10 februari begärde vi Roland Tufvessons företag i konkurs på grund av lönefordringar. Det är andra gången nu. Innan dess har Skatteverket gjort samma sak, på grund av obetalda skatter, suckar ombudsman Magnus Thelander.

Hösten 2010 åkte han i skytteltrafik till tingsrätten i Lund. En medlem hade blivit blåst på betalning av Tufvesson och bara konkursansökan återstod.

Genom flitigt dribblande lyckades åkaren förhala konkursen, men i december 2010 var det stopp.

Efter det började Roland Tufvesson om på ny kula, nu med RTL där han står som firmatecknare. I dag är det ett halvdussin chaufförer som inte fått rätt betalning.

– Historien upprepar sig. Tyvärr. Vi har haft förhandlingar och Tufvesson lovar att betala. Men det kommer aldrig några pengar. Jag vill bestämt varna chaufförer för att ta jobb hos den här mannen. Det är tillräckligt många som drabbats, säger Thelander.

Vid förhandlingen i Helsingborgs tingsrätt den 10 februari bedyrade Roland Tufvesson att han kunde betala lönefordran och Transports rättegångskostnader, sammanlagt 53 023 kronor.

Domstolen tog då paus och parterna åkte gemensamt till banken. Väl där visade det sig att Tufvesson inte kunde få fram pengar och tingsrätten valde senare på eftermiddagen att försätta bolaget i konkurs.

Roland Tufvesson har fram till den 3 mars på sig att överklaga beslutet.

Transportarbetaren har sökt Tufvesson på kontoret, som var tomt, och försökt ringa. Inget av företagets uppgivna telefonnummer är i bruk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.