Slitet industriområde i Ängelholm.
Close
Transports ombudsman i Helsingborg, Magnus Thelander, varnar chaufförer för att ta jobb hos RTL.
Close

RTL blåser sina förare på lönen

– Hej, jag söker Roland Tufvesson… – Det är det många som gör. Fast de andra brukar ha yxa med sig.

Scenen är ett slitet industriområde i Ängelholm. De två aktörerna är Transportarbetarens utsände reporter och en vänlig ironisk skåning utanför en liten båtverkstad, som ligger mitt emot åkeriet RTL transport & logistic.

Dramat då? Det handlar om RTL och ägaren Roland Tufvesson. En fem-aktare som borde ha framkallat gråa hår på Transports ombudsmän i Helsingborg.

De senaste månaderna har RTL förekommit flitigt i lastbilstidningen Proffs. Artiklarna har handlat om hyrda dragbilar som inte lämnats tillbaka till ägarna. Plus chaufförer som inte får ut sin lön.

Och det är just lönen som är Transports huvudbry:

– Den 10 februari begärde vi Roland Tufvessons företag i konkurs på grund av lönefordringar. Det är andra gången nu. Innan dess har Skatteverket gjort samma sak, på grund av obetalda skatter, suckar ombudsman Magnus Thelander.

Hösten 2010 åkte han i skytteltrafik till tingsrätten i Lund. En medlem hade blivit blåst på betalning av Tufvesson och bara konkursansökan återstod.

Genom flitigt dribblande lyckades åkaren förhala konkursen, men i december 2010 var det stopp.

Efter det började Roland Tufvesson om på ny kula, nu med RTL där han står som firmatecknare. I dag är det ett halvdussin chaufförer som inte fått rätt betalning.

– Historien upprepar sig. Tyvärr. Vi har haft förhandlingar och Tufvesson lovar att betala. Men det kommer aldrig några pengar. Jag vill bestämt varna chaufförer för att ta jobb hos den här mannen. Det är tillräckligt många som drabbats, säger Thelander.

Vid förhandlingen i Helsingborgs tingsrätt den 10 februari bedyrade Roland Tufvesson att han kunde betala lönefordran och Transports rättegångskostnader, sammanlagt 53 023 kronor.

Domstolen tog då paus och parterna åkte gemensamt till banken. Väl där visade det sig att Tufvesson inte kunde få fram pengar och tingsrätten valde senare på eftermiddagen att försätta bolaget i konkurs.

Roland Tufvesson har fram till den 3 mars på sig att överklaga beslutet.

Transportarbetaren har sökt Tufvesson på kontoret, som var tomt, och försökt ringa. Inget av företagets uppgivna telefonnummer är i bruk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.