Ombord på Whiskey Trio.
Close
Ombord på Whiskey Trio.
Close

Rostigt fartyg med usla löner hålls kvar i Varberg

En riktig rosthög. Transports Göran Larsson kan inte säga något annat om fartyget han blev inringd till i fredags. Den som ringde var en sjuk besättningsman som blev hindrad att uppsöka läkare.

Det handlar om en Panamaflaggad båt, ägd av turkar, som ligger i Varbergs hamn. Som ITF-inspektör är det Göran Larssons uppdrag att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar och teckna kollektivavtal för besättningarna samt kolla att dessa följs. Och när den sjuka besättningsmannen hörde av sig åkte han direkt till fartyget – som heter Whiskey Trio.

– Där träffade jag besättningen, utöver sex turkar fanns det en indier som tjänade 600 dollar och två georgier som hade 900 dollar i månaden.

Redan där reagerade Göran Larsson. Den lägsta lönen enligt ILO (FN:s arbetsmarknadsorgan) är 1 070 dollar.

– Sedan såg jag vad killarna satt och åt för frukost … De fick torrt gammalt bröd, en skål oliver och te. Vattnet var slut ombord, och maten frostskadad. Hela båten var skitig och skräpig.

Även myndigheterna tog sig omgående en titt på Whiskey Trio.

– Vår inspektion slutade med att fartyget inte får lämna Varberg, berättar Mårten Dahl, förste inspektör vid Transportstyrelsens sjöfartstillsyn.  Det är inte sjövärdigt och säkerheten är undermålig.

Detta betyder att flaggstaten – det vill säga Panama – måste kontrollera att fartyget efterlever de regler som finns. Det får inte lämna hamnen förrän de risker som svenska myndigheter noterade är åtgärdade. Enligt Mårten Dahl handlar det om risker för hälsa, miljön och egendomen.

Transports Göran Larsson har återvänt till fartyget varje dag sedan i fredags. Han har fått med sig en kollega från Seko i arbetet för att förmå rederiet att teckna kollektivavtal.

– Vi har i alla fall fått upp de tre lägsta lönerna till ILO:s minimilön, berättar han.

– Men vi kräver också att killarna ska få mat, i går köpte jag med mig hamburgare. En av dem hade fått ordna sin egen säng av några lastpallar … vi kräver att alla ska få ordentliga kojer och lakan.

Men tills vidare stannar fartyget i Varberg. Lastat med raketer och annat explosivt material.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.