Ombord på Whiskey Trio.
Close
Ombord på Whiskey Trio.
Close

Rostigt fartyg med usla löner hålls kvar i Varberg

En riktig rosthög. Transports Göran Larsson kan inte säga något annat om fartyget han blev inringd till i fredags. Den som ringde var en sjuk besättningsman som blev hindrad att uppsöka läkare.

Det handlar om en Panamaflaggad båt, ägd av turkar, som ligger i Varbergs hamn. Som ITF-inspektör är det Göran Larssons uppdrag att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar och teckna kollektivavtal för besättningarna samt kolla att dessa följs. Och när den sjuka besättningsmannen hörde av sig åkte han direkt till fartyget – som heter Whiskey Trio.

– Där träffade jag besättningen, utöver sex turkar fanns det en indier som tjänade 600 dollar och två georgier som hade 900 dollar i månaden.

Redan där reagerade Göran Larsson. Den lägsta lönen enligt ILO (FN:s arbetsmarknadsorgan) är 1 070 dollar.

– Sedan såg jag vad killarna satt och åt för frukost … De fick torrt gammalt bröd, en skål oliver och te. Vattnet var slut ombord, och maten frostskadad. Hela båten var skitig och skräpig.

Även myndigheterna tog sig omgående en titt på Whiskey Trio.

– Vår inspektion slutade med att fartyget inte får lämna Varberg, berättar Mårten Dahl, förste inspektör vid Transportstyrelsens sjöfartstillsyn.  Det är inte sjövärdigt och säkerheten är undermålig.

Detta betyder att flaggstaten – det vill säga Panama – måste kontrollera att fartyget efterlever de regler som finns. Det får inte lämna hamnen förrän de risker som svenska myndigheter noterade är åtgärdade. Enligt Mårten Dahl handlar det om risker för hälsa, miljön och egendomen.

Transports Göran Larsson har återvänt till fartyget varje dag sedan i fredags. Han har fått med sig en kollega från Seko i arbetet för att förmå rederiet att teckna kollektivavtal.

– Vi har i alla fall fått upp de tre lägsta lönerna till ILO:s minimilön, berättar han.

– Men vi kräver också att killarna ska få mat, i går köpte jag med mig hamburgare. En av dem hade fått ordna sin egen säng av några lastpallar … vi kräver att alla ska få ordentliga kojer och lakan.

Men tills vidare stannar fartyget i Varberg. Lastat med raketer och annat explosivt material.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.