Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.
Close
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.
Close
Kultur

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?

Trafikplanerare och trafiksäkerhetsfolk har ett tydligt syfte: Cirkulationsplatsen sänker farten, ger förarna överblick och räddar liv.

Yrkesförare kan förundra sig över fula, snygga eller obegripliga rondellutsmyckningar som ibland hindrar sikten.

En konstbyråkrat föredrar att konsten i en rondell skapar debatt.

Och om du är mer filosofiskt lagd kan du tänka att cirkeln i sig representerar fullkomlighet och harmoni. Som solen, eller som evigheten utan början och utan slut …

– Konstverket i en rondell ska inte vara kontroversiellt på ett aggressivt sätt, anser Hedvig Brander Jonsson, docent i konstvetenskap i Uppsala.

– Det ska ha en estetik och gärna säga något om platsen. Själv tycker jag att det kan vara en positiv upplevelse att passera en smyckad rondell, ofta i kombination med växter och belysning. Men det fungerar förstås inte om folk behöver stanna till för att titta på konstverket.

Rondellkonst: Pinocchio i Borås och potatisen i Mjölby
Till vänster: Pinocchio är trädockan som vill bli människa Och som får längre näsa varje gång han ljuger. Här i en rondell i Borås. Till höger: ”Rondell” är egentligen bara den runda ytan mellan vägarna i en cirkulationsplats, men har i dagligt tal kommit att beteckna hela anordningen. Här är den livligt diskuterade potatisrondellen i Mjölby. Foto: Lena Blomquist / Mjölby kommun

Potatisen i Mjölby

I vilket fall som helst kan konstverk och installationer mitt i trafiken sätta en ort på kartan:

Mjölby har till exempel gjort sig känt som staden med potatisrondellen. Juletid brukar knölen förvandlas till en fet gris, men i år är den inslagen i många meter tyg. Kommunens marknadschef Eva Rådander är mycket nöjd med potatisen.

– Den är bland det mest kända vi har här i Mjölby. Fem miljoner fordon passerar varje år.

Potatisen mötte mycket kritik från början. Detsamma gäller den nio meter höga Pinocchiofiguren i Borås, som innan den kom på plats dömdes ut både på kultursidor och bland folk på stan. För att inte tala om Priapos trädgård, en av flera iögonenfallande rondeller i Gävle.

Älskat och hatat

Har du inte varit vid stadens västra infart? Tänk en helrosa jeep på högkant, placerad bland blommor, buskar och småträd. Så ser konstverket ut.

Ingo Vetter heter konstnären som har gjort sin moderna tolkning av en antik gud: I mytologin beskrivs Priapos som en ful och kortväxt gestalt med uppgiften att beskydda trädgården. Guden utrustas av tradition med en enorm penis. Och Ingo Vetters idé är att bilkonstverket ska ifrågasätta våra föreställningar om maskulinitet och sexualitet. Samtidigt som det skyddar Gävles parker.

– Vårt mest omtalade konstverk, en del avskyr det och andra älskar det, säger Eva Asp, chef för Gävle konstcentrum som har ansvar för offentlig utsmyckning i staden.

– Ett konstverk ska kunna tolkas på jättemånga sätt. Det ska ha ett djup och ge betraktaren något att tänka på. Och det gör Priapos absolut!

Färgen anknyter till andra konstverk i staden, och formen är en uppkäftigt glad signal.

Snackisar

Just Priapos och hans trädgård sätter i gång debatten när Transportarbetaren efterlyser tankar kring rondeller från olika yrkesgrupper med arbetsplatsen på vägarna. ”Att sätta upp en gammal Volvovalp på den rondell som flest åker igenom är helt bortom förstånd”, tycker någon. ”Fenomenalt konstverk”, blir svaret från en annan chaufför.

Andra snackisar bland chaufförer är bandybollen i Ljusdal, älgarna i Alunda, illvilligt tolkade som tre bajskorvar eller saltgurkor, och den klarblå yxan i Säter (som konstnären själv beskriver som ett tecken från stjärnorna, snarare än en yxa).

Hur tänker du, som chaufför, kring rondeller och konstverk, Helena Johansson i Gävle?

– För det första får de inte vara för smala eller ha höga kantstenar som man fastnar på. Det är inte alltid de som bygger rondeller tänker på stora fordon.

– Sedan kan man reta upp sig på ful konst. Men samtidigt är de ett bra riktmärke när man ska förklara vägen för någon. Sväng till höger vid den fula jeepen …

 

Fotnot: Hur man kör och när man blinkar i en rondell utelämnas helt i denna artikel. Fortsätt gärna att diskutera detta i andra forum.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.