lagerbil
Close
Lager- och terminalarbetare spelar en viktig roll när transportarbetare från hela världen samlas till kongress. På Schenkers lager i Arlanda stad har robotar tagit över en hel del av jobben.
Close

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.

Internationella Transportarbetarefederationens (ITF) kongress hålls i Singapore den 14–20 oktober. Internationella chefen Peter Lövkvist kommer att vara på plats för att försvara svenska Transports motion om att bygga upp en egen enhet för lager-, logistik och terminalarbetare inom federationen.

Där drivs verksamheten inom en rad sektioner och hittills har lager- och terminalanställda hänvisats till vägsektionen. Men de har haft svårt att göra sin stämma hörd bland yrkeschaufförerna, som kämpar med andra problem. (Tongångarna känns igen från svenska Transport, där terminalarna velat bryta sig loss från lastbilsförarna och få ett eget avtal.)

Peter Lövkvist
Transports Peter Lövkvist. Foto: Justina Öster

Förslaget till ITF:s kongress är undertecknat av en rad nordiska fack. Det har brett stöd, även i federationens styrelse, och antas bli klubbat utan protest, uppger Peter Lövkvist.

Upprinnelsen är en arbetsgrupp som funderat över hur facken, globalt, ska ta tag i lager- och terminalarbetarnas nya arbetssituation med växande e-handel och människor som i rask takt byts ut mot robotar.

– Det gäller att sluta uppgörelser med arbetsgivarna, så att så många som möjligt får behålla jobben. Ett bra exempel är ett hel­automatiserat lager i Norge. Där lyckades facket behålla 80 procent av arbetstagarna, säger Peter Lövkvist.

– De har gått från handplockning till att övervaka och sköta teknik och maskiner. Människor behövs fortfarande. Vi måste jobba för att de ska få vidareutbildning och stanna kvar i företagen.

Lövkvist pekar på ytterligare ett lyckat exempel bland hamnarbetarna, som också står i frontlinjen när den nya teknologin marscherar in. Går det som Transport vill kommer ITF:s nya kommitté för lager och terminal att sammanträda varje år, få ekonomiska och personella resurser och ta fram en årlig arbetsplan.

Som i ITF:s övriga arbete väntas den ta upp bland annat kampanj­arbete, Ikea är ett exempel, och medlemsvärvning. Att få med unga är särskilt viktigt, påpekar Peter Lövkvist. De representeras på kongressen av Ludwig Eriksson från förbundsstyrelsen. Kvinnliga frågor som stopp för våld och sexuella trakasserier på arbetsplatserna står också på dagordningen. Anna Ryding och Lena Hunt Wiberg från förbundsstyrelsen, liksom Lotta Larsson från Halmstadsavdelningen, är engagerade i dem.

Totalt reser 13 personer från Transport för en veckas kongress. Varför så många?

– De är från förbundsstyrelsen och Transports olika branscher och behöver en inblick i det internationella arbete som är en grundbult i Transport. Det är viktigt att vi är med och beslutar om vilka frågor transportfacken ska jobba med, globalt.

– Solidaritetsarbete står inskrivet i Transports stadgar. Vi kan inte isolera oss när företagen blir globala och arbetar över gränserna.

Kongressen pågår i en vecka. Varför så länge?

– ITF:s kongresser skiljer sig från andra eftersom deltagarna inte bara debatterar i kongresshallen utan i flera dagar samlas i olika sektioner. Där väljer de styrelse, program att jobba efter och beslutar om motioner i sina frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johnny Grönberg

Vart är arbetarrörelsen på väg?

Debatt. Arbetarrörelsens två grenar, den fackliga och politiska, har problem med att få människor engagerade. Utan engagemang stannar rörelsen upp och dör så småningom.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.