lagerbil
Close
Lager- och terminalarbetare spelar en viktig roll när transportarbetare från hela världen samlas till kongress. På Schenkers lager i Arlanda stad har robotar tagit över en hel del av jobben.
Close

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.

Internationella Transportarbetarefederationens (ITF) kongress hålls i Singapore den 14–20 oktober. Internationella chefen Peter Lövkvist kommer att vara på plats för att försvara svenska Transports motion om att bygga upp en egen enhet för lager-, logistik och terminalarbetare inom federationen.

Där drivs verksamheten inom en rad sektioner och hittills har lager- och terminalanställda hänvisats till vägsektionen. Men de har haft svårt att göra sin stämma hörd bland yrkeschaufförerna, som kämpar med andra problem. (Tongångarna känns igen från svenska Transport, där terminalarna velat bryta sig loss från lastbilsförarna och få ett eget avtal.)

Peter Lövkvist
Transports Peter Lövkvist. Foto: Justina Öster

Förslaget till ITF:s kongress är undertecknat av en rad nordiska fack. Det har brett stöd, även i federationens styrelse, och antas bli klubbat utan protest, uppger Peter Lövkvist.

Upprinnelsen är en arbetsgrupp som funderat över hur facken, globalt, ska ta tag i lager- och terminalarbetarnas nya arbetssituation med växande e-handel och människor som i rask takt byts ut mot robotar.

– Det gäller att sluta uppgörelser med arbetsgivarna, så att så många som möjligt får behålla jobben. Ett bra exempel är ett hel­automatiserat lager i Norge. Där lyckades facket behålla 80 procent av arbetstagarna, säger Peter Lövkvist.

– De har gått från handplockning till att övervaka och sköta teknik och maskiner. Människor behövs fortfarande. Vi måste jobba för att de ska få vidareutbildning och stanna kvar i företagen.

Lövkvist pekar på ytterligare ett lyckat exempel bland hamnarbetarna, som också står i frontlinjen när den nya teknologin marscherar in. Går det som Transport vill kommer ITF:s nya kommitté för lager och terminal att sammanträda varje år, få ekonomiska och personella resurser och ta fram en årlig arbetsplan.

Som i ITF:s övriga arbete väntas den ta upp bland annat kampanj­arbete, Ikea är ett exempel, och medlemsvärvning. Att få med unga är särskilt viktigt, påpekar Peter Lövkvist. De representeras på kongressen av Ludwig Eriksson från förbundsstyrelsen. Kvinnliga frågor som stopp för våld och sexuella trakasserier på arbetsplatserna står också på dagordningen. Anna Ryding och Lena Hunt Wiberg från förbundsstyrelsen, liksom Lotta Larsson från Halmstadsavdelningen, är engagerade i dem.

Totalt reser 13 personer från Transport för en veckas kongress. Varför så många?

– De är från förbundsstyrelsen och Transports olika branscher och behöver en inblick i det internationella arbete som är en grundbult i Transport. Det är viktigt att vi är med och beslutar om vilka frågor transportfacken ska jobba med, globalt.

– Solidaritetsarbete står inskrivet i Transports stadgar. Vi kan inte isolera oss när företagen blir globala och arbetar över gränserna.

Kongressen pågår i en vecka. Varför så länge?

– ITF:s kongresser skiljer sig från andra eftersom deltagarna inte bara debatterar i kongresshallen utan i flera dagar samlas i olika sektioner. Där väljer de styrelse, program att jobba efter och beslutar om motioner i sina frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.