Risker vid ratten

En av fyra förare som dör i trafikolyckor har alkohol i blodet. Men din körförmåga försämras generellt vid så låga promillehalter som 0,2 – när du känner dig avspänd och till freds.

Tömmer du några glas till kan Folkhälsomyndigheten ge fler upplysningar:

För varje 0,2 promilles höjning i blodomloppet fördubblar du risken att omkomma i trafiken, om du sätter dig vid ratten.

Uppgifterna finns att läsa i rapporten Alkohol och hälsa. Där sägs att ungefär 25 procent av förarna som avlider i trafikolyckor har alkohol i blodet. En särskild riskgrupp är unga män, under 21 år med mindre alkohol- och körvana.

Men även förare som dricker lite eller måttligt är inblandade i ”en betydande del av de alkoholrelaterade olyckorna”. De som berusar sig sällan kan vara farligare än de som dricker ofta, enligt rapporten.

Det är svårt att hitta separat statistik och forskning kring alkohol bland yrkesförare. Bilden bekräftas av forskaren Åsa Forsman på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

– Vi har aldrig fått något sådant uppdrag. Kanske är bedömningen att det inte är något stort problem. Företagen jobbar ju en del med att försöka förebygga problemet med alkolås och alkoskåp, säger hon.

Går man till Brottsförebyggande rådets, Brås, statistik så anmäldes cirka 26 300 rattfylleribrott till polisen förra året. Det är en minskning med 2 procent sedan föregående år. De misstänkta rattfylleribrotten beror till stor del på polisens insatser, så siffrorna får tas med en nypa salt, men även de har enligt Brå minskat med 19 procent mellan 2005 och 2014.

I fjol misstänktes 10 000 personer ha kört rattfulla, majoriteten var män även om andelen kvinnor har fortsatt att öka.

Färre körkort dras in på grund av rattfylleri – 2013 återkallade Transportstyrelsen nästan 7 400 kort från påverkade förare. Däremot märktes en ökning bland personer som blir av med körkortet för att de varit opålitliga i nykterhetshänseende.

Det innebär exempelvis att man vid upprepade tillfällen har tagits om hand av polisen för att man varit full eller narkotikapåverkad, inte nödvändigtvis när man kört bil.

En titt i Folkhälsomyndighetens årsrapport 2014 visar att var femte man och var åttonde kvinna i Sverige bedöms dricka så mycket alkohol att de riskerar att drabbas av fysiska och psykiska sjukdomar och sociala problem. Mest utsatta är unga vuxna.

Ändå dricker vi mindre i Sverige, i stort, sedan 2004. Riskkonsumtionen, då vi kan drabbas av fysiska, psykiska och sociala konsekvenser, dalar också.

 

Fotnot: Alkohol ökar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och psykiska besvär, men färre män än tidigare dör av
alkoholmissbruk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).