Sopgubbarna på miljöföretaget Liselotte Lööf är besvikna på Stockholm stad.
Close
Sopgubbarna på miljöföretaget Liselotte Lööf är besvikna på Stockholm stad.
Close

Risk för nytt sopkaos i Stockholm

I vår kan stockholmarna drabbas av avfallskaos igen. Stadens upphandling är avbruten och sopgubbarna på företaget Liselotte Lööf säger nej till att rycka in och rädda verksamheten ett halvår till, i väntan på att nya aktörer tar över.

– Den här handlar inte alls om vår arbetsgivare. Det är Stockholm Vatten som pissar på oss! Våra jobb är hotade, vår arbetsmiljö försämras. Vi går hellre ut i arbetslöshet direkt än drar ut på eländet, säger upprörda miljöarbetare som Transportarbetaren träffat.

– Sopkaos har vi tyvärr haft tidigare. Vi hoppas ändå att vi kan lösa det här tillsammans med entreprenörerna, säger Katarina Johansson, enhetschef på det kommunala bolaget Stockholm Vatten som ansvarar för avlopp, vattenförsörjning och avfallshantering.

För ett par år sedan inledde staden en stor upphandling av sophämtning, värd omkring två miljarder kronor. Vinnare blev Reno Norden och Sita, samtidigt som Liselotte Lööf skulle förlora sitt kontrakt som omfattar halva staden.

Men upphandlingen överklagades. Först en gång. Staden fick då bakläxa och började om på ny kula. Även den andra upphandlingsrundan överklagades och ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten. Beslut kommer eventuellt före jul.

Förseningarna ställer till det rejält för alla parter. Sopbilarna som hämtar in avfallet i dag har rullat i sju år och är skrotfärdiga. Att beställa och få fram nya fordon – bilar som uppfyller stadens högt ställda miljökrav – tar upp mot ett år.

Hos Stockholm Vatten ökar pressen. Under hösten har bolaget bestämt sig för att göra en så kallad direktupphandling. Det vill säga man har frågat dagens entreprenörer, Liselotte Lööf och Reno Norden, om de kan tänka sig att köra vidare i sex månader – när avtalen löpt ut den 31 mars 2017.

Liselotte Lööf AB är ett av två företag som överklagat upphandlingen. Där sa ledningen att man kunde tänka sig att köra vidare. Under förutsättning att de anställda sopgubbarna jobbar kvar.

– Och det är inte aktuellt. Varför ska vi jobba åt Stockholms Vatten som kör över oss fullständigt? Vi har genomfört en sluten omröstning bland gubbarna. 70 procent sa nej. Trots försörjningsansvar för barn och familj och bostadslån går man hellre ut i arbetslöshet, säger Mats Björnberg som kör in sopor på Södermalm.

Det är en flod av kritik som kommer fram när Transportarbetaren besöker Liselotte Lööfs anläggning, som ligger insprängd i berget vid Norrtull, klockan halv fem i dag på fredagsmorgonen.

I botten ligger att miljöarbetare över hela landet blir uppsagda var femte till sjunde år, det vill säga var gång kommunerna genomför nya upphandlingar. Det skapar oro kring vilka som eventuellt får följa med över till de nya entreprenörerna. Och vilka anställningsvillkor som i så fall ska gälla där.

I Stockholm har staden också inlett en omläggning av arbetet som skapat stor irritation bland renhållarna. Säckar ersätts med kärl och avfallet ska vägas och registreras.

– Vi har restauranger som tidigare haft avtal om låt säga hämtning av 60 säckar. Nu ställer man dit fyra kärl i stället. Som rymmer motsvarande 16 säckar. Hur ska den ekvationen gå ihop? Avfallsmängden är ju densamma.

– Ni måste ”ta rent”, säger Stockholm Vatten. Jaha, men hur ska det gå till? Nu ligger soporna i högar på golvet. Men vi kan inte använda samma kärl och fylla två gånger, för det klarar inte datasystemet. Och varför ska vi hämta två, tre gånger mer sopor än vad kunden betalat för? undrar Peder Murell som kört avfall i många år.

I många fall ersätts säckarna av stora kärl på 660 liter. Att hantera dem en sommardag är tungt. När snön kommer och det bildas plogvallar eller is blir det hela en brottningsmatch som sliter ut människor, påpekar flera röster.

Systemet för registrering av kärlen är ett annat stort irritationsmoment. I kanten på kärlet sitter en liten ”puck” som läses av när behållaren töms i bakvaggan. Men det krävs att kärlen hamnar på centimetern rätt när det krokas på, annars fungerar inte avläsningen.

Vid många tömningar måste sopgubbarna gå in manuellt i datasystemet. Det måste göras när bilen står på plats.

Mats Björnberg säger:

– Vi kan alltså inte köra åt sidan eller köra fram 30 meter, för att släppa fram bilar som köar bakom när vi står på trånga gator. Redan nu får vi hot och utskällningar i princip dagligen från otåliga bilister. Jag vet inte hur många kaffemuggar jag fått kastade efter mig.

– Nu begär Stockholm Vatten att vi ska ha namnskyltar på kläderna och med fler kärl blir det mer trängsel och fler griniga bilister. Stadens krav är orimliga och förstör vår arbetsmiljö.

Miljöarbetarna har träffat ansvariga tjänstemän på Stockholm Vatten, men upplevelsen är att ingen lyssnar till synpunkterna som förs fram. Sopgubbarna ser framför sig en vår med sopkaos i innerstaden och andra områden där Liselotte Lööf kört.

En röst säger:

– Även om Stockholm Vatten får fram sopbilar som kan ersätta våra, sitter vi inne med en unik kunskap om alla hämtställen. Det är bara vi som vet i vilka soprumslås som alla hundratals nycklar passar.

– Sopgubbar är inget man plockar in från gatan. Det är ett ”lärlingsjobb”. Jag förstår att staden gärna sett att vi jobbade kvar ett halvår. Helst med nya personer vid sidan av oss i hytten som kan mjölka oss på vår kunskap. Men så blir det inte.

Sonny Lööf, som en gång grundade renhållningsföretaget, har förståelse för de anställdas argument:

– Vi har svarat Stockholm Vatten att vi kanske kunde ha kört vidare. Fast förutsättningen var i så fall att gubbarna ville fortsätta. Annars kommer vi inte att klara det. Kunskapen finns hos våra anställda, så är det.

Parallellt har Liselotte Lööf AB kopplat in jurister och i inlagorna till domstolen anser företaget att Stockholm Vatten måste göra om hela upphandlingen. Skälet som anförs är, förenklat, att de uppställda kraven är diffusa och omöjliga att utvärdera på ett rättvist sätt.

– Jag har varit med många år i branschen. Den här upphandlingen är den värsta jag sett. Staden måste tänka om, säger Sonny Lööf.

Mats Lindqvist är miljöpartist och ordförande i Stockholms stads avfallsnämnd. Han är medveten om läget, enligt en intervju i Svenska Dagbladet:

– Vi har fått info av Stockholms Vatten, säger han till tidningen. Det kan bli bekymmersamt. Vi ville i den nya upphandlingen, genom krav på effektivisering, införa en allmän uppsträckning av branschen. Därmed skulle vi få bort oseriösa aktörer som vi sett från andra länder.

Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten, väntar på utslaget från Förvaltningsdomstolen. Hon bekräftar att Liselotte Lööf har sagt nej till fortsatt hämtning efter den 31 mars. Reno Norden har ännu inte lämnat besked.

– Den kommande domen avgör hur vi ska agera. Men på ett eller annat sätt kommer vi att lösa avfallshämtningen även efter den 1 april.

När det gäller kritiken och uppgifter om sämre arbetsmiljö säger hon:

– Det är jättemånga miljöarbetare som jobbar med registrering. Det är ett led i vårt kvalitetsarbete. Att kunna se hur och när hämtningar gjorts. Vi skulle aldrig jobba för en sämre arbetsmiljö. Och vi kommer inte att kunna införa kärl överallt. Särskilt i innerstaden finns det ställen där det inte går.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lokalt försök till lösning i sopkonflikten strandade

Renhållning. Sedan förra veckan har Transport avdelning 5 och Biltrafikens arbetsgivarförbund försökt hitta en lösning på sopkonflikten i Stockholm, utan resultat. För att förhandla kräver Reno Norden att sopgubbarna först kommer tillbaka till jobbet.

Hotande sopkaos uteblir – i vart fall tillfälligt

I december varnade Stockholms sopgubbar för sopkaos till våren. Renhållarna på företaget Liselott Lööf hade då sagt nej till fortsatt arbete i sex månader – när de ändå riskerar att förlora jobben när stadens upphandling blir klar. Men nu har sopgubbarna ändrat sig och Liselotte Lööf förlänger avtalet med staden.

Weine Wiqvist, vd för Avfall Sverige.

Sopsortering får inte vara för krånglig

Sverige importerar avfall för att förbränningsanläggningar inte ska stå tomma. Samtidigt säger branschen att vi slarvar med sopsorteringen. Matrester, glas och gamla tidningar bränns upp i stället för att återvinnas.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.