Sopgubbarna på miljöföretaget Liselotte Lööf är besvikna på Stockholm stad.
Close
Sopgubbarna på miljöföretaget Liselotte Lööf är besvikna på Stockholm stad.
Close

Risk för nytt sopkaos i Stockholm

I vår kan stockholmarna drabbas av avfallskaos igen. Stadens upphandling är avbruten och sopgubbarna på företaget Liselotte Lööf säger nej till att rycka in och rädda verksamheten ett halvår till, i väntan på att nya aktörer tar över.

– Den här handlar inte alls om vår arbetsgivare. Det är Stockholm Vatten som pissar på oss! Våra jobb är hotade, vår arbetsmiljö försämras. Vi går hellre ut i arbetslöshet direkt än drar ut på eländet, säger upprörda miljöarbetare som Transportarbetaren träffat.

– Sopkaos har vi tyvärr haft tidigare. Vi hoppas ändå att vi kan lösa det här tillsammans med entreprenörerna, säger Katarina Johansson, enhetschef på det kommunala bolaget Stockholm Vatten som ansvarar för avlopp, vattenförsörjning och avfallshantering.

För ett par år sedan inledde staden en stor upphandling av sophämtning, värd omkring två miljarder kronor. Vinnare blev Reno Norden och Sita, samtidigt som Liselotte Lööf skulle förlora sitt kontrakt som omfattar halva staden.

Men upphandlingen överklagades. Först en gång. Staden fick då bakläxa och började om på ny kula. Även den andra upphandlingsrundan överklagades och ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten. Beslut kommer eventuellt före jul.

Förseningarna ställer till det rejält för alla parter. Sopbilarna som hämtar in avfallet i dag har rullat i sju år och är skrotfärdiga. Att beställa och få fram nya fordon – bilar som uppfyller stadens högt ställda miljökrav – tar upp mot ett år.

Hos Stockholm Vatten ökar pressen. Under hösten har bolaget bestämt sig för att göra en så kallad direktupphandling. Det vill säga man har frågat dagens entreprenörer, Liselotte Lööf och Reno Norden, om de kan tänka sig att köra vidare i sex månader – när avtalen löpt ut den 31 mars 2017.

Liselotte Lööf AB är ett av två företag som överklagat upphandlingen. Där sa ledningen att man kunde tänka sig att köra vidare. Under förutsättning att de anställda sopgubbarna jobbar kvar.

– Och det är inte aktuellt. Varför ska vi jobba åt Stockholms Vatten som kör över oss fullständigt? Vi har genomfört en sluten omröstning bland gubbarna. 70 procent sa nej. Trots försörjningsansvar för barn och familj och bostadslån går man hellre ut i arbetslöshet, säger Mats Björnberg som kör in sopor på Södermalm.

Det är en flod av kritik som kommer fram när Transportarbetaren besöker Liselotte Lööfs anläggning, som ligger insprängd i berget vid Norrtull, klockan halv fem i dag på fredagsmorgonen.

I botten ligger att miljöarbetare över hela landet blir uppsagda var femte till sjunde år, det vill säga var gång kommunerna genomför nya upphandlingar. Det skapar oro kring vilka som eventuellt får följa med över till de nya entreprenörerna. Och vilka anställningsvillkor som i så fall ska gälla där.

I Stockholm har staden också inlett en omläggning av arbetet som skapat stor irritation bland renhållarna. Säckar ersätts med kärl och avfallet ska vägas och registreras.

– Vi har restauranger som tidigare haft avtal om låt säga hämtning av 60 säckar. Nu ställer man dit fyra kärl i stället. Som rymmer motsvarande 16 säckar. Hur ska den ekvationen gå ihop? Avfallsmängden är ju densamma.

– Ni måste ”ta rent”, säger Stockholm Vatten. Jaha, men hur ska det gå till? Nu ligger soporna i högar på golvet. Men vi kan inte använda samma kärl och fylla två gånger, för det klarar inte datasystemet. Och varför ska vi hämta två, tre gånger mer sopor än vad kunden betalat för? undrar Peder Murell som kört avfall i många år.

I många fall ersätts säckarna av stora kärl på 660 liter. Att hantera dem en sommardag är tungt. När snön kommer och det bildas plogvallar eller is blir det hela en brottningsmatch som sliter ut människor, påpekar flera röster.

Systemet för registrering av kärlen är ett annat stort irritationsmoment. I kanten på kärlet sitter en liten ”puck” som läses av när behållaren töms i bakvaggan. Men det krävs att kärlen hamnar på centimetern rätt när det krokas på, annars fungerar inte avläsningen.

Vid många tömningar måste sopgubbarna gå in manuellt i datasystemet. Det måste göras när bilen står på plats.

Mats Björnberg säger:

– Vi kan alltså inte köra åt sidan eller köra fram 30 meter, för att släppa fram bilar som köar bakom när vi står på trånga gator. Redan nu får vi hot och utskällningar i princip dagligen från otåliga bilister. Jag vet inte hur många kaffemuggar jag fått kastade efter mig.

– Nu begär Stockholm Vatten att vi ska ha namnskyltar på kläderna och med fler kärl blir det mer trängsel och fler griniga bilister. Stadens krav är orimliga och förstör vår arbetsmiljö.

Miljöarbetarna har träffat ansvariga tjänstemän på Stockholm Vatten, men upplevelsen är att ingen lyssnar till synpunkterna som förs fram. Sopgubbarna ser framför sig en vår med sopkaos i innerstaden och andra områden där Liselotte Lööf kört.

En röst säger:

– Även om Stockholm Vatten får fram sopbilar som kan ersätta våra, sitter vi inne med en unik kunskap om alla hämtställen. Det är bara vi som vet i vilka soprumslås som alla hundratals nycklar passar.

– Sopgubbar är inget man plockar in från gatan. Det är ett ”lärlingsjobb”. Jag förstår att staden gärna sett att vi jobbade kvar ett halvår. Helst med nya personer vid sidan av oss i hytten som kan mjölka oss på vår kunskap. Men så blir det inte.

Sonny Lööf, som en gång grundade renhållningsföretaget, har förståelse för de anställdas argument:

– Vi har svarat Stockholm Vatten att vi kanske kunde ha kört vidare. Fast förutsättningen var i så fall att gubbarna ville fortsätta. Annars kommer vi inte att klara det. Kunskapen finns hos våra anställda, så är det.

Parallellt har Liselotte Lööf AB kopplat in jurister och i inlagorna till domstolen anser företaget att Stockholm Vatten måste göra om hela upphandlingen. Skälet som anförs är, förenklat, att de uppställda kraven är diffusa och omöjliga att utvärdera på ett rättvist sätt.

– Jag har varit med många år i branschen. Den här upphandlingen är den värsta jag sett. Staden måste tänka om, säger Sonny Lööf.

Mats Lindqvist är miljöpartist och ordförande i Stockholms stads avfallsnämnd. Han är medveten om läget, enligt en intervju i Svenska Dagbladet:

– Vi har fått info av Stockholms Vatten, säger han till tidningen. Det kan bli bekymmersamt. Vi ville i den nya upphandlingen, genom krav på effektivisering, införa en allmän uppsträckning av branschen. Därmed skulle vi få bort oseriösa aktörer som vi sett från andra länder.

Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten, väntar på utslaget från Förvaltningsdomstolen. Hon bekräftar att Liselotte Lööf har sagt nej till fortsatt hämtning efter den 31 mars. Reno Norden har ännu inte lämnat besked.

– Den kommande domen avgör hur vi ska agera. Men på ett eller annat sätt kommer vi att lösa avfallshämtningen även efter den 1 april.

När det gäller kritiken och uppgifter om sämre arbetsmiljö säger hon:

– Det är jättemånga miljöarbetare som jobbar med registrering. Det är ett led i vårt kvalitetsarbete. Att kunna se hur och när hämtningar gjorts. Vi skulle aldrig jobba för en sämre arbetsmiljö. Och vi kommer inte att kunna införa kärl överallt. Särskilt i innerstaden finns det ställen där det inte går.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Lokalt försök till lösning i sopkonflikten strandade

Renhållning. Sedan förra veckan har Transport avdelning 5 och Biltrafikens arbetsgivarförbund försökt hitta en lösning på sopkonflikten i Stockholm, utan resultat. För att förhandla kräver Reno Norden att sopgubbarna först kommer tillbaka till jobbet.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.