Sopgubbarna på miljöföretaget Liselotte Lööf är besvikna på Stockholm stad.
Close
Sopgubbarna på miljöföretaget Liselotte Lööf är besvikna på Stockholm stad.
Close

Risk för nytt sopkaos i Stockholm

I vår kan stockholmarna drabbas av avfallskaos igen. Stadens upphandling är avbruten och sopgubbarna på företaget Liselotte Lööf säger nej till att rycka in och rädda verksamheten ett halvår till, i väntan på att nya aktörer tar över.

– Den här handlar inte alls om vår arbetsgivare. Det är Stockholm Vatten som pissar på oss! Våra jobb är hotade, vår arbetsmiljö försämras. Vi går hellre ut i arbetslöshet direkt än drar ut på eländet, säger upprörda miljöarbetare som Transportarbetaren träffat.

– Sopkaos har vi tyvärr haft tidigare. Vi hoppas ändå att vi kan lösa det här tillsammans med entreprenörerna, säger Katarina Johansson, enhetschef på det kommunala bolaget Stockholm Vatten som ansvarar för avlopp, vattenförsörjning och avfallshantering.

För ett par år sedan inledde staden en stor upphandling av sophämtning, värd omkring två miljarder kronor. Vinnare blev Reno Norden och Sita, samtidigt som Liselotte Lööf skulle förlora sitt kontrakt som omfattar halva staden.

Men upphandlingen överklagades. Först en gång. Staden fick då bakläxa och började om på ny kula. Även den andra upphandlingsrundan överklagades och ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten. Beslut kommer eventuellt före jul.

Förseningarna ställer till det rejält för alla parter. Sopbilarna som hämtar in avfallet i dag har rullat i sju år och är skrotfärdiga. Att beställa och få fram nya fordon – bilar som uppfyller stadens högt ställda miljökrav – tar upp mot ett år.

Hos Stockholm Vatten ökar pressen. Under hösten har bolaget bestämt sig för att göra en så kallad direktupphandling. Det vill säga man har frågat dagens entreprenörer, Liselotte Lööf och Reno Norden, om de kan tänka sig att köra vidare i sex månader – när avtalen löpt ut den 31 mars 2017.

Liselotte Lööf AB är ett av två företag som överklagat upphandlingen. Där sa ledningen att man kunde tänka sig att köra vidare. Under förutsättning att de anställda sopgubbarna jobbar kvar.

– Och det är inte aktuellt. Varför ska vi jobba åt Stockholms Vatten som kör över oss fullständigt? Vi har genomfört en sluten omröstning bland gubbarna. 70 procent sa nej. Trots försörjningsansvar för barn och familj och bostadslån går man hellre ut i arbetslöshet, säger Mats Björnberg som kör in sopor på Södermalm.

Det är en flod av kritik som kommer fram när Transportarbetaren besöker Liselotte Lööfs anläggning, som ligger insprängd i berget vid Norrtull, klockan halv fem i dag på fredagsmorgonen.

I botten ligger att miljöarbetare över hela landet blir uppsagda var femte till sjunde år, det vill säga var gång kommunerna genomför nya upphandlingar. Det skapar oro kring vilka som eventuellt får följa med över till de nya entreprenörerna. Och vilka anställningsvillkor som i så fall ska gälla där.

I Stockholm har staden också inlett en omläggning av arbetet som skapat stor irritation bland renhållarna. Säckar ersätts med kärl och avfallet ska vägas och registreras.

– Vi har restauranger som tidigare haft avtal om låt säga hämtning av 60 säckar. Nu ställer man dit fyra kärl i stället. Som rymmer motsvarande 16 säckar. Hur ska den ekvationen gå ihop? Avfallsmängden är ju densamma.

– Ni måste ”ta rent”, säger Stockholm Vatten. Jaha, men hur ska det gå till? Nu ligger soporna i högar på golvet. Men vi kan inte använda samma kärl och fylla två gånger, för det klarar inte datasystemet. Och varför ska vi hämta två, tre gånger mer sopor än vad kunden betalat för? undrar Peder Murell som kört avfall i många år.

I många fall ersätts säckarna av stora kärl på 660 liter. Att hantera dem en sommardag är tungt. När snön kommer och det bildas plogvallar eller is blir det hela en brottningsmatch som sliter ut människor, påpekar flera röster.

Systemet för registrering av kärlen är ett annat stort irritationsmoment. I kanten på kärlet sitter en liten ”puck” som läses av när behållaren töms i bakvaggan. Men det krävs att kärlen hamnar på centimetern rätt när det krokas på, annars fungerar inte avläsningen.

Vid många tömningar måste sopgubbarna gå in manuellt i datasystemet. Det måste göras när bilen står på plats.

Mats Björnberg säger:

– Vi kan alltså inte köra åt sidan eller köra fram 30 meter, för att släppa fram bilar som köar bakom när vi står på trånga gator. Redan nu får vi hot och utskällningar i princip dagligen från otåliga bilister. Jag vet inte hur många kaffemuggar jag fått kastade efter mig.

– Nu begär Stockholm Vatten att vi ska ha namnskyltar på kläderna och med fler kärl blir det mer trängsel och fler griniga bilister. Stadens krav är orimliga och förstör vår arbetsmiljö.

Miljöarbetarna har träffat ansvariga tjänstemän på Stockholm Vatten, men upplevelsen är att ingen lyssnar till synpunkterna som förs fram. Sopgubbarna ser framför sig en vår med sopkaos i innerstaden och andra områden där Liselotte Lööf kört.

En röst säger:

– Även om Stockholm Vatten får fram sopbilar som kan ersätta våra, sitter vi inne med en unik kunskap om alla hämtställen. Det är bara vi som vet i vilka soprumslås som alla hundratals nycklar passar.

– Sopgubbar är inget man plockar in från gatan. Det är ett ”lärlingsjobb”. Jag förstår att staden gärna sett att vi jobbade kvar ett halvår. Helst med nya personer vid sidan av oss i hytten som kan mjölka oss på vår kunskap. Men så blir det inte.

Sonny Lööf, som en gång grundade renhållningsföretaget, har förståelse för de anställdas argument:

– Vi har svarat Stockholm Vatten att vi kanske kunde ha kört vidare. Fast förutsättningen var i så fall att gubbarna ville fortsätta. Annars kommer vi inte att klara det. Kunskapen finns hos våra anställda, så är det.

Parallellt har Liselotte Lööf AB kopplat in jurister och i inlagorna till domstolen anser företaget att Stockholm Vatten måste göra om hela upphandlingen. Skälet som anförs är, förenklat, att de uppställda kraven är diffusa och omöjliga att utvärdera på ett rättvist sätt.

– Jag har varit med många år i branschen. Den här upphandlingen är den värsta jag sett. Staden måste tänka om, säger Sonny Lööf.

Mats Lindqvist är miljöpartist och ordförande i Stockholms stads avfallsnämnd. Han är medveten om läget, enligt en intervju i Svenska Dagbladet:

– Vi har fått info av Stockholms Vatten, säger han till tidningen. Det kan bli bekymmersamt. Vi ville i den nya upphandlingen, genom krav på effektivisering, införa en allmän uppsträckning av branschen. Därmed skulle vi få bort oseriösa aktörer som vi sett från andra länder.

Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten, väntar på utslaget från Förvaltningsdomstolen. Hon bekräftar att Liselotte Lööf har sagt nej till fortsatt hämtning efter den 31 mars. Reno Norden har ännu inte lämnat besked.

– Den kommande domen avgör hur vi ska agera. Men på ett eller annat sätt kommer vi att lösa avfallshämtningen även efter den 1 april.

När det gäller kritiken och uppgifter om sämre arbetsmiljö säger hon:

– Det är jättemånga miljöarbetare som jobbar med registrering. Det är ett led i vårt kvalitetsarbete. Att kunna se hur och när hämtningar gjorts. Vi skulle aldrig jobba för en sämre arbetsmiljö. Och vi kommer inte att kunna införa kärl överallt. Särskilt i innerstaden finns det ställen där det inte går.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Lokalt försök till lösning i sopkonflikten strandade

Renhållning. Sedan förra veckan har Transport avdelning 5 och Biltrafikens arbetsgivarförbund försökt hitta en lösning på sopkonflikten i Stockholm, utan resultat. För att förhandla kräver Reno Norden att sopgubbarna först kommer tillbaka till jobbet.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.