Close
Har flyttfirman Orkarinte.se i Stockholm egna anställda? Ja, säger kontoristen på flyttkontoret. Ring Skatteverket, säger chefen som driver verksamheten. Expressarbetarna på bild finns inte med bland de intervjuade i artikeln.
Close

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

– Allting i företaget sköts korrekt. Har du andra uppgifter får du ringa Skatteverket eller polisen, säger Clay Onyango, som är ansvarig för driften.

En vit skåpbil bromsar in och dubbelparkerar på Roslagsgatan i Stockholm. Två män hoppar ur hytten och ytterligare två kommer småspringande från ett hus intill.

Alla fyra är klädda i jeans och gympaskor. Männen börjar snabbt plocka av tomma lastpallar och skräp från skåpbilen, som är stripad med det fyndiga namnet Orkarinte.se. När bilen är tömd går de in på flyttfirmans kontor som ligger i gatuplanet.

Under en timmes tid är det fyra olika flyttbilar med ett tiotal expressarbetare som stannar till utanför Orkarinte.se.

Tre av lastbilarna bär företagets logga, den fjärde är anonym. Inget av fordonen är skrivet på flyttfirman, utan på olika privatpersoner eller bolag. Ingen av bilarna är heller registrerad för yrkestrafik och varken flyttföretaget eller ägarna till fordonen har trafiktillstånd.

Till förra numret gjorde Transportarbetaren en kartläggning av företag som ansökt om att få ta in arbetskraft från länder utanför EU. Ett av dem var just Orkarinte.se. Fast bolaget hette då Norrmalms Flytt och städ.

Flyttfirman begärde att få ta in expressarbetare från Kamerun. Ansökan var skriven för hand och den utlovade lönen låg. 15 400 kronor för heltidsjobb.

Det är flera saker som är anmärkningsvärda kring Orkarinte.se och Norrmalms flytt och städ.

Ansökan om arbetskraft från Kamerun kom in till Migrationsverket i februari 2018, bara dagar innan Norrmalms Flytt och Städ begärdes i konkurs – med närmare en halv miljon kronor i skatteskulder.

Kort före konkursen fick bolaget dessutom nya huvudmän. Två målvakter som tidigare tagit över rader av konkursbolag.

Varför ansöker man om utländsk arbetskraft i ett konkursmässigt bolag? Varför låter man två målvakter kliva in i styrelsen ett par dagar innan konkursansökan registreras, om verksamheten varit seriös?

Och vem eller vilka driver egentligen Orkarinte i dag? En koll på hemsidan indikerar att firman har en omfattande verksamhet med flytt, städning, hämtning av grovsopor, matleveranser och personaluthyrning.

Fast något organisationsnummer anges inte. Transportarbetaren ringer upp Orkarinte.se – anonymt, som presumtiv kund – och får veta att rörelsen nu bedrivs genom Orkar Tjänster AB.

Bolaget är skrivet på två unga medlemmar i familjen Onyango och startades i våras. När tidningen ställer frågor uppger kvinnan som svarar att pappan, Clay Onyango, är chef och ansvarig.

Det var Clay och hans hustru Elisabeth som drev föregångaren, Norrmalms Flytt och städ, innan konkursen. Om man får tro årsredovisningarna gick rörelsen knackigt. År 2016 omsatte flyttföretaget bara knappt 151 000 kronor. Med en anställd.

Sista året före konkursen, 2017, har över huvud taget inte redovisats till Bolagsverket.

En pling till konkursförvaltaren, advokat Svante Olofsson, ger inte mycket. Han har inte lyckats få kontakt med företrädarna för bolaget.

– Konkursen är långt ifrån avslutad. Jag har inte ens fått tag på bokföringen. Tingsrätten har försökt, men inte lyckats delge företrädarna en begäran om att avlägga ed.

– Jag har sökt de gamla ägarna också, men de frånsäger sig ansvar. De förnekar även allt samröre med det nya bolaget, Orkar Tjänster. Trots att deras egna barn står som företrädare i bolaget. Hur trovärdigt det är kan du ju själv bedöma, säger Olofsson.

En koll hos myndigheterna visar att Orkar Tjänster AB inte har F-skattsedel och inte är registrerat som arbetsgivare. Under senaste kvartalet har företaget inte betalat in en enda krona i löneskatt eller arbetsgivaravgifter.

Ett nytt samtal till Orkarinte. Jag utger mig på nytt för att vara kund och frågar hur många anställda företaget har.

– Jag vet inte på rak arm, säger kvinnan som svarar. Men det är ganska många.

Är de anställda i Orkar Tjänster eller i andra bolag?

– Vi samarbetar med andra flyttfirmor, men vi har egna anställda i Orkar Tjänster också. Om du vill veta mer får du får prata med Clay.

Clay Onyango har inga formella uppdrag i Orkar Tjänster AB, men han beskrivs alltså som ”chef” för verksamheten.

Transportarbetaren ringer upp Clay och frågar om det stämmer att rörelsen drivs genom Orkar Tjänster AB, och hur många anställda som finns i företaget. Han säger:

– Varför frågar du? Alla skatter betalas som de ska. Har du andra uppgifter kan du ringa Skatteverket och polisen.

Okej, i vilket företag finns personal och i vilket bolagsnamn betalas skatter och arbetsgivaravgifter in?

– Allt stämmer! Du vet inte hur vi jobbar. Ring Skatteverket.

En person på ert kontor uppger att ni har egna anställda. Fast ni har inte F-skattsedel och är inte registrerade som arbetsgivare. Hur går det ihop?

– Jag kom precis hem från Kenya, jag har varit där i fyra månader. Är det något som du tycker är fel får du ringa Skatteverket.

De flyttbilar som bär er logga är inte registrerade för yrkestrafik och ägarna har heller inte trafiktillstånd. Är det ett problem?

– Ring polisen, om du har frågor.

Transportarbetaren följer Clay Onyangos uppmaning och ringer Skatteverket. Där kan handläggaren av sekretesskäl inte kommentera enskilda företag och vilka som eventuellt granskas.

Tjänstemannen säger:

– Mitt jobb är att ta emot tips om oseriösa företag. Jag får många samtal som rör just flyttbranschen. Mest är det från kunder som är besvikna och känner sig lurade.

– En del har betalat i förskott, sedan kommer inte bilen. Andra har fått saker stulna från flyttlasset. Jag förstår inte att folk inte ställer högre krav när de beställer flyttjänster. Finns det inte ens F-skatt kan man som kund bli skyldig att betala arbetsgivaravgifterna.

Dagen efter Transportarbetarens nätpublicering av denna artikel ringer Aaron Onyango, 20 år, upp redaktionen. Han står som styrelseledamot och vd i Orkar Tjänster AB och är mycket upprörd.

– Allting i artikeln är fel! Du borde ha kollat vem som är vd! Vi betalar visst skatter och arbetsgivaravgifter. Genom två andra bolag.

Ett av bolagen, uppger Aaron Onyango, är Catalyst22 AB. En granskning visar att bolaget har två lätta lastbilar, varav i vart fall den ena är stripad med Orkarinte.se:s logga.

Till skillnad från Orkar Tjänster AB har Catalyst22 F-skattesedel och är registrerat som arbetsgivare. I oktober betalade bolaget in 3 707 kronor i arbetsgivaravgift. I september var summan densamma.

Det motsvarar lönen för en halv flyttgubbe.

En annan av flyttbilarna som bär Orkarinte.se:s logga är skriven på en privatperson, en 62-årig man i Täby. Mannen har sex lätta lastbilar registrerade på sig.

62-åringen är också registrerad som arbetsgivare. I september och oktober deklarerade han för 2 139 respektive 4 280 kronor i arbetsgivaravgifter.

Samtidigt har han en skatteskuld på 130 000 kronor hos kronofogden.

Så sent som den 22 november 2018 la Orkarinte.se ut en platsannons där man söker en expressarbetare. Till Orkar Tjänster AB. Ett företag som alltså saknar F-skatt och registrering som arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.