Close
Har flyttfirman Orkarinte.se i Stockholm egna anställda? Ja, säger kontoristen på flyttkontoret. Ring Skatteverket, säger chefen som driver verksamheten. Expressarbetarna på bild finns inte med bland de intervjuade i artikeln.
Close

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

– Allting i företaget sköts korrekt. Har du andra uppgifter får du ringa Skatteverket eller polisen, säger Clay Onyango, som är ansvarig för driften.

En vit skåpbil bromsar in och dubbelparkerar på Roslagsgatan i Stockholm. Två män hoppar ur hytten och ytterligare två kommer småspringande från ett hus intill.

Alla fyra är klädda i jeans och gympaskor. Männen börjar snabbt plocka av tomma lastpallar och skräp från skåpbilen, som är stripad med det fyndiga namnet Orkarinte.se. När bilen är tömd går de in på flyttfirmans kontor som ligger i gatuplanet.

Under en timmes tid är det fyra olika flyttbilar med ett tiotal expressarbetare som stannar till utanför Orkarinte.se.

Tre av lastbilarna bär företagets logga, den fjärde är anonym. Inget av fordonen är skrivet på flyttfirman, utan på olika privatpersoner eller bolag. Ingen av bilarna är heller registrerad för yrkestrafik och varken flyttföretaget eller ägarna till fordonen har trafiktillstånd.

Till förra numret gjorde Transportarbetaren en kartläggning av företag som ansökt om att få ta in arbetskraft från länder utanför EU. Ett av dem var just Orkarinte.se. Fast bolaget hette då Norrmalms Flytt och städ.

Flyttfirman begärde att få ta in expressarbetare från Kamerun. Ansökan var skriven för hand och den utlovade lönen låg. 15 400 kronor för heltidsjobb.

Det är flera saker som är anmärkningsvärda kring Orkarinte.se och Norrmalms flytt och städ.

Ansökan om arbetskraft från Kamerun kom in till Migrationsverket i februari 2018, bara dagar innan Norrmalms Flytt och Städ begärdes i konkurs – med närmare en halv miljon kronor i skatteskulder.

Kort före konkursen fick bolaget dessutom nya huvudmän. Två målvakter som tidigare tagit över rader av konkursbolag.

Varför ansöker man om utländsk arbetskraft i ett konkursmässigt bolag? Varför låter man två målvakter kliva in i styrelsen ett par dagar innan konkursansökan registreras, om verksamheten varit seriös?

Och vem eller vilka driver egentligen Orkarinte i dag? En koll på hemsidan indikerar att firman har en omfattande verksamhet med flytt, städning, hämtning av grovsopor, matleveranser och personaluthyrning.

Fast något organisationsnummer anges inte. Transportarbetaren ringer upp Orkarinte.se – anonymt, som presumtiv kund – och får veta att rörelsen nu bedrivs genom Orkar Tjänster AB.

Bolaget är skrivet på två unga medlemmar i familjen Onyango och startades i våras. När tidningen ställer frågor uppger kvinnan som svarar att pappan, Clay Onyango, är chef och ansvarig.

Det var Clay och hans hustru Elisabeth som drev föregångaren, Norrmalms Flytt och städ, innan konkursen. Om man får tro årsredovisningarna gick rörelsen knackigt. År 2016 omsatte flyttföretaget bara knappt 151 000 kronor. Med en anställd.

Sista året före konkursen, 2017, har över huvud taget inte redovisats till Bolagsverket.

En pling till konkursförvaltaren, advokat Svante Olofsson, ger inte mycket. Han har inte lyckats få kontakt med företrädarna för bolaget.

– Konkursen är långt ifrån avslutad. Jag har inte ens fått tag på bokföringen. Tingsrätten har försökt, men inte lyckats delge företrädarna en begäran om att avlägga ed.

– Jag har sökt de gamla ägarna också, men de frånsäger sig ansvar. De förnekar även allt samröre med det nya bolaget, Orkar Tjänster. Trots att deras egna barn står som företrädare i bolaget. Hur trovärdigt det är kan du ju själv bedöma, säger Olofsson.

En koll hos myndigheterna visar att Orkar Tjänster AB inte har F-skattsedel och inte är registrerat som arbetsgivare. Under senaste kvartalet har företaget inte betalat in en enda krona i löneskatt eller arbetsgivaravgifter.

Ett nytt samtal till Orkarinte. Jag utger mig på nytt för att vara kund och frågar hur många anställda företaget har.

– Jag vet inte på rak arm, säger kvinnan som svarar. Men det är ganska många.

Är de anställda i Orkar Tjänster eller i andra bolag?

– Vi samarbetar med andra flyttfirmor, men vi har egna anställda i Orkar Tjänster också. Om du vill veta mer får du får prata med Clay.

Clay Onyango har inga formella uppdrag i Orkar Tjänster AB, men han beskrivs alltså som ”chef” för verksamheten.

Transportarbetaren ringer upp Clay och frågar om det stämmer att rörelsen drivs genom Orkar Tjänster AB, och hur många anställda som finns i företaget. Han säger:

– Varför frågar du? Alla skatter betalas som de ska. Har du andra uppgifter kan du ringa Skatteverket och polisen.

Okej, i vilket företag finns personal och i vilket bolagsnamn betalas skatter och arbetsgivaravgifter in?

– Allt stämmer! Du vet inte hur vi jobbar. Ring Skatteverket.

En person på ert kontor uppger att ni har egna anställda. Fast ni har inte F-skattsedel och är inte registrerade som arbetsgivare. Hur går det ihop?

– Jag kom precis hem från Kenya, jag har varit där i fyra månader. Är det något som du tycker är fel får du ringa Skatteverket.

De flyttbilar som bär er logga är inte registrerade för yrkestrafik och ägarna har heller inte trafiktillstånd. Är det ett problem?

– Ring polisen, om du har frågor.

Transportarbetaren följer Clay Onyangos uppmaning och ringer Skatteverket. Där kan handläggaren av sekretesskäl inte kommentera enskilda företag och vilka som eventuellt granskas.

Tjänstemannen säger:

– Mitt jobb är att ta emot tips om oseriösa företag. Jag får många samtal som rör just flyttbranschen. Mest är det från kunder som är besvikna och känner sig lurade.

– En del har betalat i förskott, sedan kommer inte bilen. Andra har fått saker stulna från flyttlasset. Jag förstår inte att folk inte ställer högre krav när de beställer flyttjänster. Finns det inte ens F-skatt kan man som kund bli skyldig att betala arbetsgivaravgifterna.

Dagen efter Transportarbetarens nätpublicering av denna artikel ringer Aaron Onyango, 20 år, upp redaktionen. Han står som styrelseledamot och vd i Orkar Tjänster AB och är mycket upprörd.

– Allting i artikeln är fel! Du borde ha kollat vem som är vd! Vi betalar visst skatter och arbetsgivaravgifter. Genom två andra bolag.

Ett av bolagen, uppger Aaron Onyango, är Catalyst22 AB. En granskning visar att bolaget har två lätta lastbilar, varav i vart fall den ena är stripad med Orkarinte.se:s logga.

Till skillnad från Orkar Tjänster AB har Catalyst22 F-skattesedel och är registrerat som arbetsgivare. I oktober betalade bolaget in 3 707 kronor i arbetsgivaravgift. I september var summan densamma.

Det motsvarar lönen för en halv flyttgubbe.

En annan av flyttbilarna som bär Orkarinte.se:s logga är skriven på en privatperson, en 62-årig man i Täby. Mannen har sex lätta lastbilar registrerade på sig.

62-åringen är också registrerad som arbetsgivare. I september och oktober deklarerade han för 2 139 respektive 4 280 kronor i arbetsgivaravgifter.

Samtidigt har han en skatteskuld på 130 000 kronor hos kronofogden.

Så sent som den 22 november 2018 la Orkarinte.se ut en platsannons där man söker en expressarbetare. Till Orkar Tjänster AB. Ett företag som alltså saknar F-skatt och registrering som arbetsgivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Martin Jonsson, ombudsman i Transports Halmstadsavdelning, letar efter Hagman Transport, ett bolag som vill anställa åtta filippinska lastbilschaufförer. Facket vill att bolaget tecknar kollektivavtal.

På spaning efter förare från Filippinerna

Arbetskraftsinvandring. Hur bor och lever migrantarbetarna i Sverige? Får de den lön som utlovas? Vi åkte på vinst och förlust till två åkerier på västkusten. Två bolag som båda begärt att få ta in filippinska lastbilschaufförer.

Utanför Din Transportpartner Nordens verkstad i Göteborgs hamn.

Osäkra villkor för arbetskraften från andra världsdelar

Arbetskraftsinvandring. På ett år har Transport fått över 1 000 ansökningar från företag som vill ta in arbetskraft från länder utanför EU. Vi har granskat 500 av dem. Tre av tio migranter kommer till företag utan kollektivavtal. Vanligaste jobbet är tidningsbud.

Gulf-macken i Gävle

Skrupelfri mackägare blåste flera på lönen

Lurade på lön. En mackägare i Gävle satte i system att lura migrantarbetare på lön. En kvinna från Balkan fick jobb, trots att hon saknade arbetstillstånd. När hon kopplade in Transport och krävde sin lön kontrade arbetsgivaren med att sparka henne. För att hon jobbade illegalt i Sverige. Macken är nu såld. De nya ägarna har ingen tvist med facket eller de anställda.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.