Ardalan Shekarabi
Close
Tack för ert engagemang, sa civilminister Ardalan Shekarabi.
Close
Kongress 2017

”Ring mig om politikerna säger att det inte går”

Talare. Sverige lägger 600 miljarder kronor per år på offentliga upphandlingar. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) drog ner applåder på Transports kongress när han beskrev vägen till hur politikerna nu kan ställa krav på schysta villkor.

– Juristerna sa att det inte går att ställa krav på schysta villkor, att det inte går ihop med EU-rätten, sa han.

Men från den 1 juni gäller lagen som kräver att staten, landsting och kommuner ska ställa krav på kollektivavtalsmässiga löner, arbetstider och semestrar när färdtjänst eller andra offentliga tjänster ska upphandlas. Efter kompromisser fick regeringen med sig Kristdemokraterna på förslaget och fick därmed majoritet i riksdagen.

Skillnaden från hans och regeringens ursprungsplaner är att inga krav på pensioner och försäkringar måste ställas. Dessutom att lagen gäller bara vid de stora upphandlingarna: över 1,2 miljoner för staten och 1.9 miljoner när landsting och kommuner gör upphandlingar.

Ardalan Shekarabi tackade transportarna som samlats till kongress:

– Genom ert engagemang, genom att i berättade om de villkor som färdtjänstförare kan ha, kunde vi övertyga både allmänheten och riksdagens majoritet.

Han uppmanade också Transport att kräva schysta villkor även vid mindre upphandlingar.

– Det är fritt fram för politikerna att skriva in samma krav även vid upphandlingar under gränsvärdet. Men då kan det krävas aktiva fackförbund och seriösa företag som driver detta.

– Om politiker i kommuner eller landsting säger att det inte går att kräva schysta villkor – ring mig då!

Och han lovade publiken att de nya kraven vid offentlig upphandling är ett första steg mot mer ordning och reda:

– Det gäller att veta vilka motståndarna är, sa han och startade 2018 års valrörelse genom att peka ut både oansvariga politiker i allmänhet och Sverigedemokraterna i synnerhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Trygga upphandlingar!

Insändare. Låt sopbilsförare få automatisk fastanställning med säkra lönevillkor och kollektivavtal efter varje upphandling.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.