Reno Nordens moderbolag på ruinens brant

Renhållning. Reno Norden är störst i Sverige på sophämtning. Det norska moderbolaget förlorade över 300 miljoner under årets första kvartal. Om företaget inte får in nya pengar riskerar det konkurs.

Reno Norden i Sverige har ett moderbolag som är noterat på Oslobörsen sedan 2015. I samband med börslanseringen var aktierna som högst värderade till 1 025 kronor styck, i skrivande stund är de värda en bit över tre kronor. I samband med börslanseringen såg det ut som om företaget hade många och lönsamma kontrakt, men sedan visade det sig att flera kontrakt var rena förlustaffärer.

Reno Norden har på några år blivit störst i Sverige på sophämtning och hämtar sopor i 26 kommuner. Enligt företagets egna uppgifter med en marknadsandel på 15 procent. Det har blivit störst genom att lägga priset under konkurrenterna i upphandlingar. Den 1 oktober tar Reno Norden tillsammans med Suez över all sophämtning i Stockholm. Det är ett kontrakt som är värt ungefär en miljard kronor.

Bara under det första kvartalet 2017 har moderbolaget gått back med över 300 miljoner norska kronor. Det svenska dotterbolaget har kommunicerat att deras verksamhet går med vinst. Men vanligtvis innebär en konkurs hos ett moderbolag att också dotterbolagen går omkull. Enligt ett dokument från koncernledningen försöker företaget få in kapital med hjälp av investeringsbanken Carnegie.

Jan Spanedal jobbar för Reno Norden sedan sju år tillbaka och är ordförande för miljösektionen i Transports avdelning 5 Stockholm. Han har inte hört mer än vad som står i tidningarna.

Spanedal är mer fokuserad på ett lokalt avtal som går ut den 1 oktober. Arbetsgivarens nya bud innebär en lönesänkning mer än 30 procent och fler arbetsuppgifter. För honom är striden om lönerna och villkoren det viktiga, inte vilket bolag som kör soporna.

– Men om vi låtsas att de får konken. Då blir vår konflikt mot Stockholms stad eller mot Suez i stället. Det här är större än vilket bolag det är. Vi sopgubbar är 100 procent kompisar över bolagsgränserna och 98 procent är organiserade fackligt. Då blir det problem om man vill sänka lönen, säger han.

– Kanske tornar det upp ett sopstopp, större än vi någonsin skådat. Trump måste kanske twittra om soporna innan vi löst det här.

Transportarbetaren har försökt nå Reno Norden Sveriges vd Peter Ekholm.

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.