Reno Nordens moderbolag på ruinens brant

Renhållning. Reno Norden är störst i Sverige på sophämtning. Det norska moderbolaget förlorade över 300 miljoner under årets första kvartal. Om företaget inte får in nya pengar riskerar det konkurs.

Reno Norden i Sverige har ett moderbolag som är noterat på Oslobörsen sedan 2015. I samband med börslanseringen var aktierna som högst värderade till 1 025 kronor styck, i skrivande stund är de värda en bit över tre kronor. I samband med börslanseringen såg det ut som om företaget hade många och lönsamma kontrakt, men sedan visade det sig att flera kontrakt var rena förlustaffärer.

Reno Norden har på några år blivit störst i Sverige på sophämtning och hämtar sopor i 26 kommuner. Enligt företagets egna uppgifter med en marknadsandel på 15 procent. Det har blivit störst genom att lägga priset under konkurrenterna i upphandlingar. Den 1 oktober tar Reno Norden tillsammans med Suez över all sophämtning i Stockholm. Det är ett kontrakt som är värt ungefär en miljard kronor.

Bara under det första kvartalet 2017 har moderbolaget gått back med över 300 miljoner norska kronor. Det svenska dotterbolaget har kommunicerat att deras verksamhet går med vinst. Men vanligtvis innebär en konkurs hos ett moderbolag att också dotterbolagen går omkull. Enligt ett dokument från koncernledningen försöker företaget få in kapital med hjälp av investeringsbanken Carnegie.

Jan Spanedal jobbar för Reno Norden sedan sju år tillbaka och är ordförande för miljösektionen i Transports avdelning 5 Stockholm. Han har inte hört mer än vad som står i tidningarna.

Spanedal är mer fokuserad på ett lokalt avtal som går ut den 1 oktober. Arbetsgivarens nya bud innebär en lönesänkning mer än 30 procent och fler arbetsuppgifter. För honom är striden om lönerna och villkoren det viktiga, inte vilket bolag som kör soporna.

– Men om vi låtsas att de får konken. Då blir vår konflikt mot Stockholms stad eller mot Suez i stället. Det här är större än vilket bolag det är. Vi sopgubbar är 100 procent kompisar över bolagsgränserna och 98 procent är organiserade fackligt. Då blir det problem om man vill sänka lönen, säger han.

– Kanske tornar det upp ett sopstopp, större än vi någonsin skådat. Trump måste kanske twittra om soporna innan vi löst det här.

Transportarbetaren har försökt nå Reno Norden Sveriges vd Peter Ekholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.