Renonordens moderbolag på ruinens brant

Renhållning Renonorden är störst i Sverige på sophämtning. Det norska moderbolaget förlorade över 300 miljoner under årets första kvartal. Om företaget inte får in nya pengar riskerar det konkurs.

Renonorden i Sverige har ett moderbolag som är noterat på Oslobörsen sedan 2015. I samband med börslanseringen var aktierna som högst värderade till 1 025 kronor styck, i skrivande stund är de värda en bit över tre kronor. I samband med börslanseringen såg det ut som om företaget hade många och lönsamma kontrakt, men sedan visade det sig att flera kontrakt var rena förlustaffärer.

Renonorden har på några år blivit störst i Sverige på sophämtning och hämtar sopor i 26 kommuner. Enligt företagets egna uppgifter med en marknadsandel på 15 procent. Det har blivit störst genom att lägga priset under konkurrenterna i upphandlingar. Den 1 oktober tar Renonorden tillsammans med Suez över all sophämtning i Stockholm. Det är ett kontrakt som är värt ungefär en miljard kronor.

Bara under det första kvartalet 2017 har moderbolaget gått back med över 300 miljoner norska kronor. Det svenska dotterbolaget har kommunicerat att deras verksamhet går med vinst. Men vanligtvis innebär en konkurs hos ett moderbolag att också dotterbolagen går omkull. Enligt ett dokument från koncernledningen försöker företaget få in kapital med hjälp av investeringsbanken Carnegie.

Jan Spanedal jobbar för Renonorden sedan sju år tillbaka och är ordförande för miljösektionen i Transports avdelning 5 Stockholm. Han har inte hört mer än vad som står i tidningarna.

Spanedal är mer fokuserad på ett lokalt avtal som går ut den 1 oktober. Arbetsgivarens nya bud innebär en lönesänkning mer än 30 procent och fler arbetsuppgifter. För honom är striden om lönerna och villkoren det viktiga, inte vilket bolag som kör soporna.

– Men om vi låtsas att de får konken. Då blir vår konflikt mot Stockholms stad eller mot Suez i stället. Det här är större än vilket bolag det är. Vi sopgubbar är 100 procent kompisar över bolagsgränserna och 98 procent är organiserade fackligt. Då blir det problem om man vill sänka lönen, säger han.

– Kanske tornar det upp ett sopstopp, större än vi någonsin skådat. Trump måste kanske twittra om soporna innan vi löst det här.

Transportarbetaren har försökt nå Renonorden Sveriges vd Peter Ekholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. E-postadressen publiceras inte.Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport pausar förhandlingar

Tidningsbud/miljöarbetare/flyg. Tidningsbuden får vänta på ett nytt avtal. Samma sak gäller kommunala återvinningsarbetare och markpersonal på flyget som jobbar på två olika KFS-avtal. För alla tre grupperna är förhandlingarna ajournerade.

Avtal klart – miljöarbetarna får 1 787 kronor mer på tre år

Nytt avtal. Transports miljöarbetare har fått ett nytt löneavtal. Efter sammanlagt fyra dagars förhandlingar enades parterna vid 18-tiden i dag, onsdag, om en uppgörelse som ger 6,5 procent på tre år, räknat på en snittlön på strax över 27 000 kronor. – Jag är hyfsat nöjd med avtalet. Det är skönt att första uppgörelsen är tecknad, säger förbundets avtalsansvarige, Tommy Wreeth.

Liselotte Lööf har sin uppställningsplats nere i Vanadisberget vid Norrtull i Stockholm.

Domslut och hemliga avtal retar Stockholms sopgubbar

Striden om sophämtningen i Stockholm tar ny fart. Domstolen som prövat om stadens överklagade upphandling är laglig gav klartecken i dag, torsdag. Parallellt med rättstvisten har upphandlarna tecknat nya avtal som rör upp känslorna. Hemliga avtal som kan kosta stockholmarna över 50 miljoner kronor i skadestånd.

Bild från Arlanda

SAS fördubblar sparpaketet till 3 miljarder

Nedskärningar. Spartakten ska öka på flygbolaget SAS. Flytt av verksamhet utomlands och mer tekniska lösningar vid incheckning är några av de hundratals sparåtgärder som kan påverka personalen på marken.

Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer

Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.

Fusk för att överleva i transportsektorn

Transportbranschen. En av fyra arbetsgivare inom transport- och byggsektorn anser att de inte kan överleva utan att fuska med reglerna för skatter, arbetstider och arbetsmiljö. Det visar en omfattande intervjuundersökning från Arbetsmiljöverket.

Göteborgs hamn

APM varslar 160 i Göteborg

Hamn. Containerhamnen i Göteborg har tappat trafik och kunder under konfliktåtgärderna från Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet. I dag meddelar APM Terminals att 160 anställda i Göteborg ska varslas om uppsägning. De flesta är hamnarbetare.

Maria Legge

Fackligt engagemang ökar med Läs för mig pappa!

Kultur. De som deltagit i projektet Läs för mig pappa! läser mer för sina barn och blir mer engagerade i facket, visar en undersökning från Novus. – Jag ser det som ett tecken på att läsning och kultur behövs, säger Maria Legge, kulturansvarig på Transport.

Avtal 2017

Tre nya avtal klara – med lönelyft på 6,5 procent

Nya villkor. Lönerna är klara för reklamutdelare, bilvårdspersonal och en mindre grupp terminalarbetare som jobbar under ett eget avtal, tecknat med Almega. För alla tre grupperna gäller treåriga uppgörelser med lönelyft på totalt 6,5 procent.

Avtal 2017

Semesterväxling i nya KFS-avtalen

Ny lön. Anställda som jobbar på kommunala flygplatser och med kommunal återvinning inom KFS-avtalet har fått nya avtal. Det blir 6,5 procents löneökning över tre år. Dessutom införs möjlighet att växla semestertillägg mot fler semesterdagar.

Avtal 2017

Avtal klart för mackarna – fast några återstår

Bensin. Lönerna är klara för majoriteten av landets mackanställda. Uppgörelsen är treårig och ger totalt 1 727 mer i månaden i den högsta löneklassen. – Vi fick också igenom ett visst skydd när arbetsgivaren "hyvlar" tjänster, säger Transports förhandlare Magnus Larsson.

Polisen kan låsa fast fuskare igen

Åkeri. Regeringen har skrivit om reglerna när det gäller cabotagebrott. Från den 17 juli kan polisen låsa fast fler lastbilar som körts för mycket i Sverige. Fordonen får stå kvar tills sanktionsavgiften är betald.

Allonias Sebhatu

Högre lön för Stockholms färdtjänstförare

Färdtjänst. Sociala krav i nivå med kollektivavtalet ska ställas när Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänst. Taxi- och färdtjänstföraren Allonias Sebhatu har i flera år stridit för schystare villkor och är jublande glad: – Jag har jättesvårt att tro att det verkligen har hänt, säger han.

Kongress 2017
Karl-Petter Thorwaldsson

Transport – LO:s uppkäftigaste förbund

Talare. – Transport är nog LO:s uppkäftigaste förbund. Vart ska det ta vägen när ni nu fattat beslut om att bli ett kampförbund? LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson rev ner applåder på kongressen.

Kongress 2017

”Ska vi jobba ihjäl oss för kapitalet?”

Välfärd. Jobba kvar till 69? Nej, inte om Transport får bestämma. Förbundet ska göra vad det kan för att stoppa alla tankar på att flytta upp gränserna i pensionssystemet.

Fackliga kurser på engelska

Språk. Transport ska hitta nya vägar för att ge medlemmar fackliga kurser på engelska, det beslutade kongressen.