Reno Nordenbilar står stilla
Close
Reno Nordens sopbilar i Stockholm. Vd Peter Ekholm har dömts för rattfylleri.
Close

Reno Nordens vd dömd för rattfylleri

Trafiksäkerhet. Reno Nordens vd i Sverige, Peter Ekholm, är dömd för rattfylleri. Han stoppades av polisen i februari 2017 med 0,49 promille alkohol i blodet och dömdes till 147 000 kronor i dagsböter i Örebro tingsrätt.

Peter Ekholm leder ett miljöföretag med hundratals anställda chaufförer. I branschen är det vanligt att rattfylleri och indraget körkort leder till uppsägning. Många företag har också installerat alkolås i lastbilarna för att garantera att förarna är nyktra.

Ekholm stoppades fredagen den 17 februari på Norrköpingsvägen i Örebro. Ett utandningsprov visade på rattfylleri, en gärning som han erkände och enligt stämningsansökan begick ”med uppsåt”.

I april dömdes Peter Ekholm till 150 dagsböter á 980 kronor, sammanlagt 147 000 kronor. Transportstyrelsen drog också in hans körkort i tolv månader, till februari 2018.

Transportarbetaren har kontaktat Peter Ekholm för att ställa frågor om domen och hur företaget ser på miljöarbetare som eventuellt ertappas på samma sätt. Får de också behålla jobbet i väntan på nytt körkort?

– Inga kommenterar, är Ekholms enda svar.

Han vill heller inte kommentera frågan om koncernledningen i Norge känner till rattfylleridomen.

Transportarbetaren har sökt ledningen i Norge, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    17 september, 2017

    Lessamt de där. Alkohol o bilkörning är smådumt.
    Hänger inte åkeritillstånden på att detta ej ska få ske?
    Skola icke våra härförare leva upp till de reglerna jämlikt
    Förarnes ansvar. Nu kan ju annan person än PE ha stått för det
    intyget i Renonorden. Men att inneha ett i eget namn som gällande
    för Bolagets berörda fordon, o sedan bli ifrågasatt efter tocken
    incident brukar leda till frågor av M-faktorn. Myndigheter, Media
    o medarbetare? Förarne jagas gärna avs medicinska brister/tillstånd.
    Har vi infört justis- o klassrabatt i våra led ?

    Renonorden vill ju anse sig följa börsens etiska regler.
    Då skulle väl RNs styrelse klä om till match o ledA dd berörda
    ut ur ruset?

  2. Burväktaren:
    30 augusti, 2017

    Dumt sa Bill, dumt sa Bull...

Lästips:

Transportarbetarens logga

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

Transportarbetarens logga

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.