Reno Nordenbilar står stilla
Close
Reno Nordens sopbilar i Stockholm. Vd Peter Ekholm har dömts för rattfylleri.
Close

Reno Nordens vd dömd för rattfylleri

Trafiksäkerhet. Reno Nordens vd i Sverige, Peter Ekholm, är dömd för rattfylleri. Han stoppades av polisen i februari 2017 med 0,49 promille alkohol i blodet och dömdes till 147 000 kronor i dagsböter i Örebro tingsrätt.

Peter Ekholm leder ett miljöföretag med hundratals anställda chaufförer. I branschen är det vanligt att rattfylleri och indraget körkort leder till uppsägning. Många företag har också installerat alkolås i lastbilarna för att garantera att förarna är nyktra.

Ekholm stoppades fredagen den 17 februari på Norrköpingsvägen i Örebro. Ett utandningsprov visade på rattfylleri, en gärning som han erkände och enligt stämningsansökan begick ”med uppsåt”.

I april dömdes Peter Ekholm till 150 dagsböter á 980 kronor, sammanlagt 147 000 kronor. Transportstyrelsen drog också in hans körkort i tolv månader, till februari 2018.

Transportarbetaren har kontaktat Peter Ekholm för att ställa frågor om domen och hur företaget ser på miljöarbetare som eventuellt ertappas på samma sätt. Får de också behålla jobbet i väntan på nytt körkort?

– Inga kommenterar, är Ekholms enda svar.

Han vill heller inte kommentera frågan om koncernledningen i Norge känner till rattfylleridomen.

Transportarbetaren har sökt ledningen i Norge, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tjocke Farbrorn:
    17 september, 2017

    Lessamt de där. Alkohol o bilkörning är smådumt.
    Hänger inte åkeritillstånden på att detta ej ska få ske?
    Skola icke våra härförare leva upp till de reglerna jämlikt
    Förarnes ansvar. Nu kan ju annan person än PE ha stått för det
    intyget i Renonorden. Men att inneha ett i eget namn som gällande
    för Bolagets berörda fordon, o sedan bli ifrågasatt efter tocken
    incident brukar leda till frågor av M-faktorn. Myndigheter, Media
    o medarbetare? Förarne jagas gärna avs medicinska brister/tillstånd.
    Har vi infört justis- o klassrabatt i våra led ?

    Renonorden vill ju anse sig följa börsens etiska regler.
    Då skulle väl RNs styrelse klä om till match o ledA dd berörda
    ut ur ruset?

  2. Burväktaren:
    30 augusti, 2017

    Dumt sa Bill, dumt sa Bull...

Lästips:

Transportarbetarens logga

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

sommarjobb

Det gäller på jobbet när värmeböljan väller in

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket väntar att trycket på värmejouren ökar i slutet av veckan. Någon exakt gräns för hur hög temperaturen får vara på arbetsplatsen finns inte. Men arbetsgivaren har ansvar för arbetsmiljön och för att utreda risker.

Transportarbetarens logga

Många vägarbetare oroliga för sin säkerhet

Trafiksäkerhet. Andelen vägarbetare som känner oro på jobbet har fördubblats på tio år. Nio av tio svarar att de är oroliga för sin säkerhet.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.