Skuldtyngt Reno Norden till salu

Renhållning. Problemen fortsätter för Reno Norden. Det skuldtyngda företaget ligger ute till försäljning och enligt uppgifter i norska medier har flera bud kommit in. En börsanalytiker beskriver försäljningen som ett sista halmstrå, för att undvika konkurs.

I början av juli gick sopgubbarna i Stockholm ut i vild strejk i protest mot Reno Nordens planer på kraftiga lönesänkningar. I Malmö växte samtidigt missnöjet bland bolagets miljöarbetare. Där handlar konflikten främst om massor av övertidsarbete och kontroverser mellan ledningen och Transports skyddsombud.

Under onsdagen rapporterar flera tidningar att Reno Norden är till salu. Företaget har kopplat in investmentbanken Carnegie för att få hjälp med en eventuell affär.

I Sverige har ekonomen Joakim Bornold följt Reno Nordens utveckling. På tre år har aktien rasat från 233 kronor till omkring sex kronor. På försommaren varnade flera analytiker för en konkurs och runt om i Norden förbereder sig kommuner, som anlitar Reno Norden, på att företaget kan komma att kasta in handduken.

Bolaget är verksamt i Norge, Sverige, Finland och Danmark och ansvarar för insamling av avfall från fem miljoner hushåll. Till nyhetsbyrån TT säger Bornold att Reno Norden nu söker det sista halmstrået. Problemen bottnar i låga anbud i de kommunala upphandlingarna. ”Ett luftslott byggt på lyckokalkyler” sa Joakim Bornold när Reno Norden vann kontraktet i Stockholm.

För bara ett par dagar sedan skapade Reno Norden rubriker i Norge när en ledamot av bolagsstyrelsen, Ingvild Huseby, hoppade av med omedelbar verkan.

I Stockholm pågår ingen vild strejk längre, enligt sopgubbarna själva. Majoriteten har sagt upp sig och jobbar inte under uppsägningstiden. Huruvida uppsägningarna och vägran att jobba är en olovlig stridsåtgärd, kan bli en fråga för Arbetsdomstolen i höst.

I Sverige får Transport in rapporter om dålig arbetsmiljö och mycket övertidsarbete för Reno Norden-anställda även i andra städer än Stockholm och Malmö.

– Vad som än händer finns det nog skäl för oss att titta närmare på hur arbetsmiljön och arbetsförhållandena ser ut i de kommuner där Reno Norden vunnit kontrakt, säger Transports ombudsman Joakim Guttman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Transportarbetarens logga

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.