Debatt

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Den 5 juli lade personalen vid Reno Nordens depå i Stockholm ner arbetet och gick ut i vild strejk på grund av att de inte ville att arbetsgivaren skulle genomföra en nyckelinventering som entreprenören är skyldig till enligt avtal. Nycklarna har tidigare varit dokumenterade där varje soprumsnyckel varit kopplad till en adress. Senast förra året genomförde en av våra arbetsledare en inventering av trakt 325 (del av Kungsholmen). Alla nycklar märktes upp med den adress de gick till. Dagen efter slet miljöarbetaren av alla taggar – ett tydligt fall av sabotage. Innan miljöarbetarna gick ut i sin vilda strejk såg de även till att sabotera hela nyckelknippor genom att lägga in falska nycklar (gamla kasserade nycklar) för att försvåra arbetet för nya miljöarbetare att komma in i arbetet.

Joakim Guttman, central ombudsman på Transportarbetarförbundet, påstår att Reno Norden avsåg att sänka miljöarbetarnas löner med 10 000 kronor per månad. Detta stämmer inte. Reno Norden avsåg att se över en gammal, förlegad lönemodell som hade många inbyggda problem; lönemodellen var ackordsbaserad, premierade dålig arbetsmiljö, och var svårberäknad när löneutbetalningen skulle genomföras. I den sista överläggningen Reno Norden hade med en representant från de vilt strejkande miljöarbetarna erbjöd Reno Norden miljöarbetarna att behålla sina löner förutsatt att man skulle gå upp från en snittarbetsvecka på 29.5 timmar till 34.5 timmar. Detta förslag avböjdes av miljöarbetarna.

Så till strejken – en av utmaningarna var att under semestertid ersätta alla miljöarbetare som gick ut i vild strejk. Vi har löst detta, bemanningen är nästintill återställd, vi har slitit hårt för att nå dit vi gjort, mot alla odds och med smutsiga metoder emot oss från de gamla miljöarbetarna, som har ett eget inofficiellt kollektiv som kallar sig för Stockholms Sopgubbar.

Stockholms Sopgubbar har hotat de miljöarbetare som nu är ute och hämtar in soporna, de uppmanar gamla kollegor att säga upp sig, de har hängt upp nidbilder på dem som är kvar och arbetar, de har skurit sönder däck hos hämtpersonalen som jobbar på Reno Norden, de har blockerat utfarten från depån när sopbilarna ska ut och arbeta, de har slagit sönder en bil med basebollträ, de har trakasserat medarbetare när de är ute och arbetar, de har ”stalkat” medarbetare och sagt åt dem att ”passa sig”. Stockholm Sopgubbar har ringt dem som arbetar kvar och ”i allra bästa välmening” uppmanat dem att säga upp sig, ”för sitt eget bästa”. Dessa hot och trakasserier är nu polisanmälda.

Inte nog med att Stockholms Sopgubbar hotar och trakasserar den hämtpersonal som faktiskt utför sophämtningen i Stockholm, de belastar även kundtjänst hos Stockholm Vatten och Avfall och hindrar Stockholmare som har reella sophämtningsproblem genom att ringa in falska reklamationer som får högsta prioritet.

I samband med att vi tagit tillbaka kontrollen över nycklarna och soprummen i Stockholm har vi också identifierat att det funnits ett utbrett praktiserande av ”svarthämtningar” bland Stockholms Sopgubbar. Många av abonnemangen hos restaurangerna har varit helt felaktiga där restaurangägaren, under utpressning, i stället tvingats betala svarta pengar till en representant från Stockholms Sopgubbar. Detta kan röra sig om stora sidoinkomsterna där enskilda representanter från Stockholms Sopgubbar under olagliga metoder tvingat till sig mer än 20 000 kronor extra i månaden i svarta utbetalningar. Detta är fullkomligt oacceptabelt och ska självklart polisanmälas.

Vi kan respektera att människor tar strid för sin sak, men när de tar strid och använder sig av vedervärdiga metoder kan vi inte respektera eller acceptera detta. De miljöarbetare som de kallar för ”rookies” är otroligt duktiga och drivna medarbetare som vi är oerhört stolta över.

Det dessa ”rookies” har åstadkommit, trots allt de ”gamla sopgubbarna” gjort för att sabotera deras arbete, är inte mindre än ett mirakel. Har detta varit smärtfritt? Nej, det har det inte, men vi tror inte att en oinsatt förstår vidden av problemet om man inte sett antalet nycklar som krävs för arbetet. Även om dessa varit dokumenterade hade återuppbyggnaden av depån med ny personal varit tuff. Normalt sett har en entreprenör sex månader på sig att starta ett nytt uppdrag under kontrollerade former. Här var vi tvungna att göra det över en natt, med falska nycklar, märkningar som varit borttagna, sabotage, med mera.

Vi levererar efter en månad över 93 procent reklamationsfri sophämtning, är detta ett sopkaos? Vi har inventerat 70 till 80 procent av nycklarna och tagit fram metoder som snabbar upp detta arbete. Det har varit svårt att nå oss, men vårt primära fokus har varit att få i gång sophämtningen snarare än att delta i mediedebatten som varit otroligt vinklad. Vi har arbetat med att ge dessa nya ”rookies” bättre förutsättningar genom att identifiera nya nycklar varje dag de kommer till arbetet och utför sitt arbete.

Transportarbetareförbundets centrala ombudsman uttalar sig respektlöst när han kallar vår hämtpersonal för ”rookies”. Här gör han flera tankevurpor. Tankevurpa nummer ett är att säga att dessa är ”rookies”. De är vana lastbilschaufförer och många är vana sopbilsförare. Tankevurpa nummer två är att degradera dessa som sämre miljöarbetare. De är i alla lägen minst lika bra, de har bara fått sämre förutsättningar på grund av sabotagen från Stockholms Sopgubbar. Tänk på att de du klassar som sämre och de du degraderat till ”rookies” är flera av dina nuvarande och många av dina kommande medlemmar.

Joakim Guttman. Ni, Transportarbetareförbundet, stod inte bakom konflikten, men ni är en aktiv del av den och ni gör skillnad på medlemmar. Dessutom har ni felaktig information om antalet miljöarbetare som valt att stanna och arbeta vidare på Reno Norden. Ni säger att endast fyra gamla miljöarbetare jobbar kvar, när det i själva verket är 26 stycken.

Den stämning som nu råder på Reno Norden och den teamkänslan som råder med den nya personalen är det som driver oss framåt. Det är inte en vi- och dom-känsla mellan personal och arbetsgivare, utan vi är alla ”VI”, ett gemensamt lag som jobbar tillsammans för att ge stockholmarna bästa möjliga sophämtning. De nya miljöarbetarna är inte Stockholms Sopgubbar, de är Stockholms Sophjältar. Vi är stolta att säga att de arbetar på Reno Norden.

Vi ber Stockholms medborgare om ursäkt för de störningar som ni upplevt, men var säkra på att vi arbetar för att lösa de problemhämtningarna. Vi är snart där. Tack för er hjälp med identifieringen av nycklarna och den förståelse ni haft.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

AD:s dom i sopkonflikten skjuts upp i tre veckor

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen i det omfattande målet där omkring 50 miljöarbetare stämts för olovlig stridsåtgärd. Förhandlingen hölls i mitten av december och domen skulle ursprungligen ha meddelats den 7 februari. Nytt datum är den 28 februari klockan elva.

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.