Debatt

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Den 5 juli lade personalen vid Reno Nordens depå i Stockholm ner arbetet och gick ut i vild strejk på grund av att de inte ville att arbetsgivaren skulle genomföra en nyckelinventering som entreprenören är skyldig till enligt avtal. Nycklarna har tidigare varit dokumenterade där varje soprumsnyckel varit kopplad till en adress. Senast förra året genomförde en av våra arbetsledare en inventering av trakt 325 (del av Kungsholmen). Alla nycklar märktes upp med den adress de gick till. Dagen efter slet miljöarbetaren av alla taggar – ett tydligt fall av sabotage. Innan miljöarbetarna gick ut i sin vilda strejk såg de även till att sabotera hela nyckelknippor genom att lägga in falska nycklar (gamla kasserade nycklar) för att försvåra arbetet för nya miljöarbetare att komma in i arbetet.

Joakim Guttman, central ombudsman på Transportarbetarförbundet, påstår att Reno Norden avsåg att sänka miljöarbetarnas löner med 10 000 kronor per månad. Detta stämmer inte. Reno Norden avsåg att se över en gammal, förlegad lönemodell som hade många inbyggda problem; lönemodellen var ackordsbaserad, premierade dålig arbetsmiljö, och var svårberäknad när löneutbetalningen skulle genomföras. I den sista överläggningen Reno Norden hade med en representant från de vilt strejkande miljöarbetarna erbjöd Reno Norden miljöarbetarna att behålla sina löner förutsatt att man skulle gå upp från en snittarbetsvecka på 29.5 timmar till 34.5 timmar. Detta förslag avböjdes av miljöarbetarna.

Så till strejken – en av utmaningarna var att under semestertid ersätta alla miljöarbetare som gick ut i vild strejk. Vi har löst detta, bemanningen är nästintill återställd, vi har slitit hårt för att nå dit vi gjort, mot alla odds och med smutsiga metoder emot oss från de gamla miljöarbetarna, som har ett eget inofficiellt kollektiv som kallar sig för Stockholms Sopgubbar.

Stockholms Sopgubbar har hotat de miljöarbetare som nu är ute och hämtar in soporna, de uppmanar gamla kollegor att säga upp sig, de har hängt upp nidbilder på dem som är kvar och arbetar, de har skurit sönder däck hos hämtpersonalen som jobbar på Reno Norden, de har blockerat utfarten från depån när sopbilarna ska ut och arbeta, de har slagit sönder en bil med basebollträ, de har trakasserat medarbetare när de är ute och arbetar, de har ”stalkat” medarbetare och sagt åt dem att ”passa sig”. Stockholm Sopgubbar har ringt dem som arbetar kvar och ”i allra bästa välmening” uppmanat dem att säga upp sig, ”för sitt eget bästa”. Dessa hot och trakasserier är nu polisanmälda.

Inte nog med att Stockholms Sopgubbar hotar och trakasserar den hämtpersonal som faktiskt utför sophämtningen i Stockholm, de belastar även kundtjänst hos Stockholm Vatten och Avfall och hindrar Stockholmare som har reella sophämtningsproblem genom att ringa in falska reklamationer som får högsta prioritet.

I samband med att vi tagit tillbaka kontrollen över nycklarna och soprummen i Stockholm har vi också identifierat att det funnits ett utbrett praktiserande av ”svarthämtningar” bland Stockholms Sopgubbar. Många av abonnemangen hos restaurangerna har varit helt felaktiga där restaurangägaren, under utpressning, i stället tvingats betala svarta pengar till en representant från Stockholms Sopgubbar. Detta kan röra sig om stora sidoinkomsterna där enskilda representanter från Stockholms Sopgubbar under olagliga metoder tvingat till sig mer än 20 000 kronor extra i månaden i svarta utbetalningar. Detta är fullkomligt oacceptabelt och ska självklart polisanmälas.

Vi kan respektera att människor tar strid för sin sak, men när de tar strid och använder sig av vedervärdiga metoder kan vi inte respektera eller acceptera detta. De miljöarbetare som de kallar för ”rookies” är otroligt duktiga och drivna medarbetare som vi är oerhört stolta över.

Det dessa ”rookies” har åstadkommit, trots allt de ”gamla sopgubbarna” gjort för att sabotera deras arbete, är inte mindre än ett mirakel. Har detta varit smärtfritt? Nej, det har det inte, men vi tror inte att en oinsatt förstår vidden av problemet om man inte sett antalet nycklar som krävs för arbetet. Även om dessa varit dokumenterade hade återuppbyggnaden av depån med ny personal varit tuff. Normalt sett har en entreprenör sex månader på sig att starta ett nytt uppdrag under kontrollerade former. Här var vi tvungna att göra det över en natt, med falska nycklar, märkningar som varit borttagna, sabotage, med mera.

Vi levererar efter en månad över 93 procent reklamationsfri sophämtning, är detta ett sopkaos? Vi har inventerat 70 till 80 procent av nycklarna och tagit fram metoder som snabbar upp detta arbete. Det har varit svårt att nå oss, men vårt primära fokus har varit att få i gång sophämtningen snarare än att delta i mediedebatten som varit otroligt vinklad. Vi har arbetat med att ge dessa nya ”rookies” bättre förutsättningar genom att identifiera nya nycklar varje dag de kommer till arbetet och utför sitt arbete.

Transportarbetareförbundets centrala ombudsman uttalar sig respektlöst när han kallar vår hämtpersonal för ”rookies”. Här gör han flera tankevurpor. Tankevurpa nummer ett är att säga att dessa är ”rookies”. De är vana lastbilschaufförer och många är vana sopbilsförare. Tankevurpa nummer två är att degradera dessa som sämre miljöarbetare. De är i alla lägen minst lika bra, de har bara fått sämre förutsättningar på grund av sabotagen från Stockholms Sopgubbar. Tänk på att de du klassar som sämre och de du degraderat till ”rookies” är flera av dina nuvarande och många av dina kommande medlemmar.

Joakim Guttman. Ni, Transportarbetareförbundet, stod inte bakom konflikten, men ni är en aktiv del av den och ni gör skillnad på medlemmar. Dessutom har ni felaktig information om antalet miljöarbetare som valt att stanna och arbeta vidare på Reno Norden. Ni säger att endast fyra gamla miljöarbetare jobbar kvar, när det i själva verket är 26 stycken.

Den stämning som nu råder på Reno Norden och den teamkänslan som råder med den nya personalen är det som driver oss framåt. Det är inte en vi- och dom-känsla mellan personal och arbetsgivare, utan vi är alla ”VI”, ett gemensamt lag som jobbar tillsammans för att ge stockholmarna bästa möjliga sophämtning. De nya miljöarbetarna är inte Stockholms Sopgubbar, de är Stockholms Sophjältar. Vi är stolta att säga att de arbetar på Reno Norden.

Vi ber Stockholms medborgare om ursäkt för de störningar som ni upplevt, men var säkra på att vi arbetar för att lösa de problemhämtningarna. Vi är snart där. Tack för er hjälp med identifieringen av nycklarna och den förståelse ni haft.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Arbetsdomstolens entré

Sopgubbarna förlorade i AD

Sopgubbar. Stockholms sopgubbar gjorde sig skyldiga till en olovlig stridsåtgärd i somras, enligt Arbetsdomstolens dom i dag. Skadeståndet sätter domstolen till 3 500 kronor, 3 000 kronor eller 2 500 kronor för miljöarbetarna – beroende på om de har deltagit i de olika stridsåtgärder som domstolen pekar ut.

Bygg infrastruktur så att hela Sverige kan leva

Debatt. Den infrastruktur vi bygger i dag kommer att ha en inverkan på samhällsutvecklingen hundratals år framåt i tiden. Än i dag påverkas regioner av hur järnvägar byggdes under 1800-talet. Dagens infrastruktursatsningar bör därför bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden lika mycket som de möter de behov som existerar just nu.

Nollvision – för vem?

Debatt. I fjol fick 58 personer sätta livet till på jobbet och hittills i år är det åtta personer som omkommit på arbetet. Det är skrämmande. Fortsätter trenden hela 2019 pekar siffrorna mot närmare 100 döda!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En strömlös ledning

Efter stormen. Jag somnade inte förrän vid fyratiden på morgonen när orkanen Alfrida drog in. Stugan i skärgården skakade och de lösa nockplåtarna som jag borde satt fast i höstas hamrade och slog.

Driving home for Christmas

Åkeri. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Gör fackkurser obligatoriska!

Insändare Tycker att facken generellt gör ett bra jobb i Sverige, men man måste bli mycket bättre på att utbilda sina arbetare.

Debatt: Facket & framtiden

På en död planet finns inga jobb

Ulf Jarnefjord: Utsläppen av växthusgaser måste minskas drastiskt för att den globala uppvärmningen ska hejdas. Detta är en ödesfråga också för fackföreningsrörelsen.

Biltvätt

Vår förbannade skyldighet

Bengt Sandberg: Fackföreningsrörelsen i Sverige har tagit ställning för att ta kamp för de papperslösa. Därför startades i september 2008 Fackligt center för papperslösa. Centret ska vara en motor bland förbunden mot att människor utnyttjas på svenska arbetsplatser.

Så lyfter vi facket

Johan Eriksson: En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Det handlar om världsbilden

Jesper Bengtsson: Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i.

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

David Ericsson

Driving home for Christmas

Davids krönika. När jag körde av färjan härom kvällen i Helsingör såg jag något märkligt. En tom utländsk dragbil framför mig lämnade hamnområdet, vände i rondellen utanför och körde tillbaka in mot terminalen.

Döden blir oftast bara en liten notis

Ledare. Vasagatan i centrala Stockholm. En vit lätt lastbil från en flyttfirma parkerar i lastzonen vid trottoarkanten. Föraren och två medhjälpare hoppar ur och fäller ner bakgavellyften.