Reno Norden lämnar Stenungsund

I Stenungsund går kommunen och Reno Norden skilda vägar efter ett år med sophämtningsstrul.

– Jag tror att det är positivt att den tidigare entreprenören tar tillbaka sophämtningen, säger Jan Lendin, ombudsman på Transport i Bohuslän. Både för personalen på Renova, som kommer tillbaka, och för dem som bor i kommunen.

För ett år sedan tog Reno Norden över sophämtningen i Stenungsund. Det norska företaget hade vunnit upphandlingen. Men året har kantats av problem.

– Kärlen tömdes inte när de skulle, och redovisningen fungerade inte, säger Göder Bergemo (L), ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott.

Han berättar att kommunens tjänstemän har hållit honom stadigt informerad om turerna. Och att ilskna kommuninvånare har hörts av. Kommunen var under en period inne på ett vitesföreläggande – att kräva företaget på 40 miljoner kronor om hämtningen inte fungerade.

Peter Ekholm, vd på Reno Norden i Sverige, bekräftar att företaget och Stenungsunds kommun gemensamt har kommit fram till att avtalet ska avbrytas den 1 februari 2017.

– När vi tog över i början på året visade det sig att kommunens underlag inte höll på flera punkter, säger han.

Peter Ekholm berättar att det matavfall som skulle hämtas var 36 procent mer än avtalat, andra typer av hämtningar var flera hundra procent högre än vad som angavs i förfrågningsunderlaget. Dessutom var sommargästernas hämtningar långt fler än vad kommunen hade angett: cirka 17 000 i stället för de angivna 600.

Och att taggar som sopkärlen skulle var utrustade med saknades eller var felplacerade, det handlar om taggar som gör att sopgubbarna digitalt kan registrera vad de hämtar.

Reno Norden kommer att få betalt för det arbete som har utförts under åtet. Dock drar kommunen, enligt överenskommelsen med bolaget, av 670 000 kronor från slutfakturan.

Tidigare i år kostade en missad förhandling Reno Norden skadestånd till Transport. Företaget hade tagit in underentreprenörer för att klara sophämtningen, men utan att förhandla med facket. Brottet mot förhandlingsordningen kostade 45 000 kronor.

– Vi bommade ett möte, säger Peter Ekholm.

I tre kommuner utanför Göteborg, Partille, Lerum och Härryda, tog Reno Norden över i oktober. Den gamla entreprenören valde att behålla sina anställda så Reno Norden startade med helt ny personal. Även där har tömningarna krånglat, och kommunerna har diskuterat vitesförelägganden.

– Men nu är vi i fas, säger Maria Hansen, renhållningschef i Lerum. Efter mycket hårt arbete från företaget och täta möten med oss har det inte varit några förseningar de senaste tre veckorna.

Under hösten har Reno Nordens aktier fallit rejält på Oslobörsen. Norska medier berättar om ett fall på 50 procent tidigare i denna vecka – efter beskedet att företaget behöver nytt kapital. Lösningen var en nyemission, det vill säga att nya aktier skulle släppas ut på marknaden och ge 350 miljoner norska kronor (ungefär lika mycket i svenska kronor) till kassan.

Claes Hemberg, sparekonom på svenska nischbanken Avanza, förklarar vad som ligger bakom:

– Bolaget har flera tuffa år bakom sig och tvingats låna till verksamheten. Och när det plötsligt måste ta in nya pengar reagerade aktieägare som kände sig lurade. Många sålde då för säkerhets skull och kursen dök.

– Det här kan vara en engångshändelse eller ett tecken på att Reno Norden har större problem än vad man trott, fortsätter han. Det kommer vi att få veta om något år kanske.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bärgare Jonte Rothman

Med livet som insats

Bärgning. Jonte kryper med näsan i asfalten för att kroka fast en Golf som kraschat i en lyktstolpe. Trafiken svischar förbi. Henrik är hans bodyguard. Vill du att bärgningsarbetarna ska komma hem i kväll?

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Husflytt Kiruna

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.