Reno Norden lämnar Stenungsund

I Stenungsund går kommunen och Reno Norden skilda vägar efter ett år med sophämtningsstrul.

– Jag tror att det är positivt att den tidigare entreprenören tar tillbaka sophämtningen, säger Jan Lendin, ombudsman på Transport i Bohuslän. Både för personalen på Renova, som kommer tillbaka, och för dem som bor i kommunen.

För ett år sedan tog Reno Norden över sophämtningen i Stenungsund. Det norska företaget hade vunnit upphandlingen. Men året har kantats av problem.

– Kärlen tömdes inte när de skulle, och redovisningen fungerade inte, säger Göder Bergemo (L), ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott.

Han berättar att kommunens tjänstemän har hållit honom stadigt informerad om turerna. Och att ilskna kommuninvånare har hörts av. Kommunen var under en period inne på ett vitesföreläggande – att kräva företaget på 40 miljoner kronor om hämtningen inte fungerade.

Peter Ekholm, vd på Reno Norden i Sverige, bekräftar att företaget och Stenungsunds kommun gemensamt har kommit fram till att avtalet ska avbrytas den 1 februari 2017.

– När vi tog över i början på året visade det sig att kommunens underlag inte höll på flera punkter, säger han.

Peter Ekholm berättar att det matavfall som skulle hämtas var 36 procent mer än avtalat, andra typer av hämtningar var flera hundra procent högre än vad som angavs i förfrågningsunderlaget. Dessutom var sommargästernas hämtningar långt fler än vad kommunen hade angett: cirka 17 000 i stället för de angivna 600.

Och att taggar som sopkärlen skulle var utrustade med saknades eller var felplacerade, det handlar om taggar som gör att sopgubbarna digitalt kan registrera vad de hämtar.

Reno Norden kommer att få betalt för det arbete som har utförts under åtet. Dock drar kommunen, enligt överenskommelsen med bolaget, av 670 000 kronor från slutfakturan.

Tidigare i år kostade en missad förhandling Reno Norden skadestånd till Transport. Företaget hade tagit in underentreprenörer för att klara sophämtningen, men utan att förhandla med facket. Brottet mot förhandlingsordningen kostade 45 000 kronor.

– Vi bommade ett möte, säger Peter Ekholm.

I tre kommuner utanför Göteborg, Partille, Lerum och Härryda, tog Reno Norden över i oktober. Den gamla entreprenören valde att behålla sina anställda så Reno Norden startade med helt ny personal. Även där har tömningarna krånglat, och kommunerna har diskuterat vitesförelägganden.

– Men nu är vi i fas, säger Maria Hansen, renhållningschef i Lerum. Efter mycket hårt arbete från företaget och täta möten med oss har det inte varit några förseningar de senaste tre veckorna.

Under hösten har Reno Nordens aktier fallit rejält på Oslobörsen. Norska medier berättar om ett fall på 50 procent tidigare i denna vecka – efter beskedet att företaget behöver nytt kapital. Lösningen var en nyemission, det vill säga att nya aktier skulle släppas ut på marknaden och ge 350 miljoner norska kronor (ungefär lika mycket i svenska kronor) till kassan.

Claes Hemberg, sparekonom på svenska nischbanken Avanza, förklarar vad som ligger bakom:

– Bolaget har flera tuffa år bakom sig och tvingats låna till verksamheten. Och när det plötsligt måste ta in nya pengar reagerade aktieägare som kände sig lurade. Många sålde då för säkerhets skull och kursen dök.

– Det här kan vara en engångshändelse eller ett tecken på att Reno Norden har större problem än vad man trott, fortsätter han. Det kommer vi att få veta om något år kanske.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Transportarbetarens logga

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Mobbning tar fler liv än arbetsolyckor

Självmord. Det är inte ovanligt att människor som mår riktigt dåligt väljer att ta livet av sig först när de kommit ur den värsta svackan. – När man mår som sämst är man ofta apatisk och har ingen handlingskraft, säger psykologen Stefan Blomberg.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.