Reno Norden lämnar Stenungsund

I Stenungsund går kommunen och Reno Norden skilda vägar efter ett år med sophämtningsstrul.

– Jag tror att det är positivt att den tidigare entreprenören tar tillbaka sophämtningen, säger Jan Lendin, ombudsman på Transport i Bohuslän. Både för personalen på Renova, som kommer tillbaka, och för dem som bor i kommunen.

För ett år sedan tog Reno Norden över sophämtningen i Stenungsund. Det norska företaget hade vunnit upphandlingen. Men året har kantats av problem.

– Kärlen tömdes inte när de skulle, och redovisningen fungerade inte, säger Göder Bergemo (L), ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott.

Han berättar att kommunens tjänstemän har hållit honom stadigt informerad om turerna. Och att ilskna kommuninvånare har hörts av. Kommunen var under en period inne på ett vitesföreläggande – att kräva företaget på 40 miljoner kronor om hämtningen inte fungerade.

Peter Ekholm, vd på Reno Norden i Sverige, bekräftar att företaget och Stenungsunds kommun gemensamt har kommit fram till att avtalet ska avbrytas den 1 februari 2017.

– När vi tog över i början på året visade det sig att kommunens underlag inte höll på flera punkter, säger han.

Peter Ekholm berättar att det matavfall som skulle hämtas var 36 procent mer än avtalat, andra typer av hämtningar var flera hundra procent högre än vad som angavs i förfrågningsunderlaget. Dessutom var sommargästernas hämtningar långt fler än vad kommunen hade angett: cirka 17 000 i stället för de angivna 600.

Och att taggar som sopkärlen skulle var utrustade med saknades eller var felplacerade, det handlar om taggar som gör att sopgubbarna digitalt kan registrera vad de hämtar.

Reno Norden kommer att få betalt för det arbete som har utförts under åtet. Dock drar kommunen, enligt överenskommelsen med bolaget, av 670 000 kronor från slutfakturan.

Tidigare i år kostade en missad förhandling Reno Norden skadestånd till Transport. Företaget hade tagit in underentreprenörer för att klara sophämtningen, men utan att förhandla med facket. Brottet mot förhandlingsordningen kostade 45 000 kronor.

– Vi bommade ett möte, säger Peter Ekholm.

I tre kommuner utanför Göteborg, Partille, Lerum och Härryda, tog Reno Norden över i oktober. Den gamla entreprenören valde att behålla sina anställda så Reno Norden startade med helt ny personal. Även där har tömningarna krånglat, och kommunerna har diskuterat vitesförelägganden.

– Men nu är vi i fas, säger Maria Hansen, renhållningschef i Lerum. Efter mycket hårt arbete från företaget och täta möten med oss har det inte varit några förseningar de senaste tre veckorna.

Under hösten har Reno Nordens aktier fallit rejält på Oslobörsen. Norska medier berättar om ett fall på 50 procent tidigare i denna vecka – efter beskedet att företaget behöver nytt kapital. Lösningen var en nyemission, det vill säga att nya aktier skulle släppas ut på marknaden och ge 350 miljoner norska kronor (ungefär lika mycket i svenska kronor) till kassan.

Claes Hemberg, sparekonom på svenska nischbanken Avanza, förklarar vad som ligger bakom:

– Bolaget har flera tuffa år bakom sig och tvingats låna till verksamheten. Och när det plötsligt måste ta in nya pengar reagerade aktieägare som kände sig lurade. Många sålde då för säkerhets skull och kursen dök.

– Det här kan vara en engångshändelse eller ett tecken på att Reno Norden har större problem än vad man trott, fortsätter han. Det kommer vi att få veta om något år kanske.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bärgare Jonte Rothman

Med livet som insats

Bärgning. Jonte kryper med näsan i asfalten för att kroka fast en Golf som kraschat i en lyktstolpe. Trafiken svischar förbi. Henrik är hans bodyguard. Vill du att bärgningsarbetarna ska komma hem i kväll?

Södertälje hamn, Emelie Bergström och Johan Wickell

Vi håller Sverige i gång

Transportarbetare. Dygnet om. Året om. Utan transport­arbetare skulle Sverige stanna. Möt dem en vanlig tisdag i oktober.

Husflytt Kiruna

Mot ny adress

Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.