Renhållningschef tar timeout efter kritik

Miljöarbetare. Hot, anklagelser och erbjudande om löneförhöjning mot tystnad. Sophämtarna i Karlskoga upplevde att deras arbetsmiljö drogs ner i smutsen av nya chefen – tidigare anställd hos Transport. Nu måste han ta paus som arbetsledare.

Renhållningschefens arbetssituation har varit pressad, skriver vd:n Sebastian Cabander på kommunala Renhållningsbolaget i Mellansverige: ”Ledningen och renhållningschefen är överens om att hen behöver en paus från sitt ordinarie arbete.”

Beskedet i början av mars har föregåtts av över ett år av problem, krissamtal, medarbetarundersökningar och ett brev där de anställda sophämtarna vädjar till ledningen om hjälp.

Problem är kopplade till en chef, tidigare ombudsman på Transports Örebroavdelning. Han hade tagit det inte helt vanliga steget och ”bytt sida” i slutet av 2018.

Enligt de anställda startade problemen kort efter att han började som arbetsledare på bolaget, som sköter sophämtningen i Karlskoga och Storfors.

Tidigare fick miljöarbetarna övertidsersättning när de jobbade röda dagar. Nu får de betalt enligt avtalet, rakt av.

– Det handlar om ganska stor förlust när man räknade ut och jämförde efter jul- och nyårshelgerna, säger Clas Hellsing, ombudsman på Transports avdelning 9.

– Det var en tidig åtgärd från chefen, som bidrog till att stämningen blev irriterad på arbetsplatsen.

I dag pågår enskilda, personliga samtal. De berörda sophämtarna har möten med vd och hr-chef. Företagshälsovården är också inkopplad.

I brevet till ledningen slår miljöarbetarna larm:

”Vi har tillsammans över 115 års erfarenhet av att jobba med sophämtning… Vi har gått upp tidigare morgnar och gjort vårt bästa i ur och skur för att få alla kärl tömda.” Men också: ”Vi trivs inte eftersom vår chef inte lyssnar på oss, hotar oss och är oärlig/opålitlig.”

– Alla vågade inte skriva under då de var rädda för påföljder och hämnd från chefen, något som de också tar upp i brevet, säger Clas Hellsing.

Att det rör en tidigare kollega har gjort saken extra känslig, enligt honom:

– Vi har medlemmar som reagerat kraftfullt då de ju trodde att det skulle bli bra. Många här på Transports Örebroavdelning är besvikna över en före detta kollegas agerande.

Försämringarna för sophämtarna började ganska omgående. Förutom ändring av ersättningen har det också gällt mer pressade tidsscheman, ”optimering av rutter”, och att bolaget minskat bemanningen. Tidigare var de tre på varje fordon, i dag är de bara två.

Transports Örebroavdelning försökte under sommaren och hösten nå en lösning. Men det har ändå gått till central förhandling, som gäller en medbestämmandefråga.

– Vi försökte lösa det lokalt, men företaget valde att skicka saken vidare. Vi vill sköta det snyggt. Medlemmarna kräver hjälp och vi backar våra medlemmar, säger Clas Hellsing.

Medarbetarundersökningen från november 2019 visade tydligt att det fanns ett missnöje.

– Den senaste medarbetarundersökningen visar ännu sämre resultat, kopplat till chefen. Det är inte samma sak att vara ombudsman i en facklig organisation och att arbetsleda tolv personer, konstaterar Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud på avdelningen.

Det är Mikael Wahlberg som fått ta sig an situationen i hög utsträckning. Till saken hör att ett av Transports två lokala skyddsombud på renhållningsföretaget nyligen slutat, blivit utköpt.

Tvingades bort, enligt kollegorna – skyddsombudet trivdes på arbetsplatsen och hennes arbete fungerade utmärkt, hävdar de.

Uppgörelsen innebär tystnadsplikt, men enligt de anställda handlar det om att chefen ville få bort en kritisk medarbetare.

Transportarbetaren ringer Sebastian Cabander, vd för renhållningsbolaget.

– Jag återkommer när du mejlat det du har, säger han.

Det gör han i ett mejl senare samma dag, den 9 mars. I det betonar han att renhållningschefen har genomfört många förändringar enligt överenskommelse ”när hen fick sin tjänst”, på uppdrag av företagsledningen och i vissa fall även styrelsen.

”Att genomföra förändringar faller inte alltid väl ut hos alla medarbetare och det kan leda till negativitet och kritik, vilket bland annat tagit sig uttryck via medarbetarundersökningarna”, skriver Sebastian Cabander vidare.

Renhållningschefen samlar för närvarande kraft. Tanken är att han sedan ska komma tillbaka till jobbet som renhållningschef i Karlskoga. Transportarbetaren har varit i kontakt honom, men han har avböjt att ytterligare kommentera. Han hänvisar i stället till Renhållningsbolagets vd.

Fotnot: Renhållningsbolaget i Mellansverige ägs gemensamt av Storfors kommun och det kommunala bolaget Karlskoga energi och miljö. Ledningen för det sistnämnda bolaget och Renhållningsbolaget är till stor del identisk, bland annat är Sebastian Cabander vd för båda bolagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.