Close
Bråda tider hos paketombudet. Camilla Ekholm hämtar varor som dottern beställt hos Helena och Janne på OK-macken.
Close

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Traditionsenligt förespås julhandeln slå rekord. Så även i coronans år 2020. Men formerna är annorlunda och prognoserna mer osäkra. Sista fredagen i november är det i lunchtid kö till paketutlämningen på bensinstationen mitt i det lilla västmanländska samhället.

Helena Widera.

– Vi har betydligt mer paket än vanligt. Ökningen är markant och började redan tidigare i år, säger Helena Widera, anställd på macken sedan två år.

Det är Black Friday. Startskottet för julhandeln, enligt branschen. Dagen innan har statsminister Stefan Löfven (S) åter gått ut med uppmaningen att undvika shoppingrundor i butiker och köpcentrum. Allt för att hejda spridningen av corona. Och en hel del shoppare har ställt om till e-handel.

På OKQ8 märker man att många redan beställt julklappar – och varor från de stora klädkedjorna inför ”rea-högtiden”.

– I år har Black Friday fått ett längre förlopp, blivit utdraget till en hel vecka med erbjudanden. Tidigare var det bara en dag, säger Helena Widera.

– Det är en hjärngympa att få plats med allt.

Fullt lager

Inne i lagerutrymmet håller det på att bli fullt. Allt från kartonger med glas – aktas! – till en jättelik, inplastad ryamatta väntar på att hämtas ut. Mer fylls på. Bensinstationen från 1957 är egentligen inte byggd för den omfattning pakethanteringen fått, förklarar de anställda.

De tycker ändå att arbetet fungerar bra. Folk visar hänsyn, håller avstånd och väntar utanför om de ser att många redan är inne i butiken.

– Det fungerar ju också som samlingspunkt här, vi får in folk. Från elvatiden fram till stängning brukar det vara mycket, mest är det pakethantering, säger Jan Branting.

OK Kolsva
Jan Branting.

Han har jobbat 23 år på macken och upplevt e-handelns explosion. OKQ8 började fungera som ombud för knappt åtta år sedan.

– Nu har det ju också ökat på grund av pandemin. De sista månaderna har vi sett att det blivit mer och mer. Många verkar inte vilja vänta och har redan köpt julklappar, säger Jan Branting.

Bara under den korta timme Transportarbetaren hälsar på kommer två leveranser med varor. OKQ8 är ombud för såväl DHL som DB Schenker och Bring.

Bensinstationen i Kolsva är ett av DB Schenkers omkring 1 600 paketombud i Sverige. Postnord har ungefär lika många.

”Våt filt”

Svensk handel räknar med ett kraftigt ökat tryck på ombuden från Black Friday till slutet av december. Branschorganisationen har riktlinjer även för ombuden. Slussning vid paketutlämning, löpande bedömning av trängsel, utmärkta avstånd – och ommöblering om det krävs. Det är uppmaningar från handelns organisation.

Trots väntade rekord för e-handeln beskriver Svensk Handel hur ”utökade restriktioner lägger en våt filt över efterlängtad julhandel.”

– Det är en närmast mardrömslik tajming att kunder avråds från att besöka butiker inför årets viktigaste försäljningsperiod, säger Karin Johansson, vid på Svensk handel, i ett pressmeddelande.

Världens största paketombud

I huvudstaden öppnar Postnord världens största paketombud på måndag. Stockholmsmässan i Älvsjö blir ett drive thru-ombud. Kunderna ska kunna få sina paket direkt till bilen.

På OKQ8 i Kolsva väntar de anställda att det blir än mer att göra under kommande veckor. Både genom uppdraget som paketombud och kringförsäljning. Liksom för så gott som alla andra bensinstationer i landet är försäljningen i butiken avgörande. Utanför ingången står julgranar och inne på macken finns elljusstakar och julprydnader. Försäljningen av drivmedel har minskat i betydelse.

– Om folk ber om hjälp med att tanka? Nej, det händer nästan aldrig. Förut hade vi en äldre dam som brukade be om hjälp med tanklocket, men hon har slutat köra bil, säger Jan Branting.

OKQ8 Kolsva i Köpings kommun är paketombud för tre leverantörer.
OKQ8 Kolsva i Köpings kommun är paketombud för tre leverantörer.

En yngre kvinna, som hämtar flera paket, kommenterar hans efternamn. Nej, han är inte släkt med Hjalmar Branting, den första socialdemokraten att leda landet. Arbetarledarens byst står utanför kommundelskontoret, granne med ”Janne” Brantings mack. Det märks att han fått frågan om släktskap förut. Stämningen på macken i Kolsva är lugn och familjär, av Black Friday-stress märks inte mycket. Fast det är en hel del att göra.

På frågan om de är med i Transport svarar de mackanställda ”ja”, DHL-chauffören som lämnar paket att han ”ska bli”. Sedan hjälps de åt med att ta in ”burar ”med paket. I dag är det två burar, i vanliga fall bara en.

Bensinstationen får utkörningar från alla tre leverantörer samtliga vardagar.

– Om det inte räcker kan det eventuellt bli lördagar också, fram till jul, säger Janne.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Transport ute och träffar transportarbetare

Uppsökeri. Runt om i landet pågår Transportarbetareförbundets kampvecka, då förbundets anställda ger sig ut till rastplatser och arbetsställen för att träffa anställda i Transports olika branscher. En hel del frågor handlar om det nya avtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.