Rekordmånga är med i Transports a-kassa

Transports a-kassa växer så det knakar. Förra året skrev handläggarna in 2 800 nya medlemmar. Bara två av landets totalt 28 kassor ökade procentuellt sett mer än Transport. Under våren och sommaren har tillströmningen fortsatt.

– Tyvärr växer inte Transportarbetareförbundet på samma sätt, säger Lars Lindgren som är ordförande både i förbundet och i a-kassan.

Efter det borgerliga maktövertagandet hösten 2006 chockhöjdes avgiften till arbetslöshetskassorna. Resultat blev ett stort medlemstapp i alla fackförbund och deras kassor.

Under åren som gått har avgifterna gradvis sänkts och de flesta a-kassorna ligger nu i spannet 110–130 kronor per månad. (Transports a-kassa tar 120 kronor.) Det har gjort att många arbetstagare går med igen.

Carin Florell, föreståndare för Transports a-kassa, konstaterar att hela medlemstappet från 2006/2007 är återhämtat. Med råge.

– Under de åren förlorade vi ungefär 9 000 medlemmar och hamnade kring 73 000. I dag noterar vi 85 751 medlemmar, det är fler än någonsin tidigare. Bara igår skrev vi in 60 nya namn.

– De allra flesta går in via vår hemsida. Påfallande många är unga. Chaufförer dominerar, känns det som. Men utan att ha statistik gissar jag att det kommer en hel del från bevakningsbranschen också.

Varför ökar det så mycket?

Carin Florell igen:

– Det beror på att Transports a-kassa är bra! Vi har snabb handläggning, både när det gäller inträden och utbetalning av ersättning. Vi har bra service och jag tror faktiskt att det ryktet spridit sig ute på arbetsplatserna.

En bidragande faktor kan vara att arbetslöshetsförsäkringen förbättrats. Förra året höjdes taket och den som tjänat omkring 25 000 kronor och därutöver får nu 910 kronor i ersättning per dag de första 100 dagarna. Därefter sänks ersättningen till 760 kronor under de följande 200 dagarna.

För den som är med i facket, alltså Transportarbetareförbundet, finns också inkomstförsäkringen hos Folksam. Den ingår i medlemsavgiften och ger extra påfyllnad i 100 dagar. Försäkringen gör att arbetslösa faktiskt får de 80 procent av den tidigare inkomsten som samhället en gång utlovade.

Trots inkomstförsäkringen visar förbundet inte upp samma positiva medlemstrend som a-kassan. Förbundsordförande Lars Lindgren är bekymrad över utvecklingen.

– Andra förbund krymper, det gör inte vi. Men vi har stagnerat kring 61 000 medlemmar. Det är inte bra. Inte med tanke på hur många miljoner vi satsat på organisering och att stärka förbundet de senaste åren.

– Jag har funderat mycket över vad det är som gör att a-kassan växer så otroligt mycket, men inte förbundet. Gör vi rätt saker? Är det för dyrt att vara med? Får vi ut det vi vill av vårt politiska påverkansarbete? Förstår medlemmarna vad som skulle hända med kollektivavtalen och lönerna om den fackliga organisationsgraden sjunker ännu mer? Det är viktigt att de här frågorna ställs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oförändrad avgift i Transports a-kassa

A-kassa. Fyra a-kassor höjer avgiften vid årsskiftet. En sänker den. Och Transports a-kassa behåller samma avgift som de senaste åren.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Transportarbetarens logga

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.