Rekordmånga är med i Transports a-kassa

Transports a-kassa växer så det knakar. Förra året skrev handläggarna in 2 800 nya medlemmar. Bara två av landets totalt 28 kassor ökade procentuellt sett mer än Transport. Under våren och sommaren har tillströmningen fortsatt.

– Tyvärr växer inte Transportarbetareförbundet på samma sätt, säger Lars Lindgren som är ordförande både i förbundet och i a-kassan.

Efter det borgerliga maktövertagandet hösten 2006 chockhöjdes avgiften till arbetslöshetskassorna. Resultat blev ett stort medlemstapp i alla fackförbund och deras kassor.

Under åren som gått har avgifterna gradvis sänkts och de flesta a-kassorna ligger nu i spannet 110–130 kronor per månad. (Transports a-kassa tar 120 kronor.) Det har gjort att många arbetstagare går med igen.

Carin Florell, föreståndare för Transports a-kassa, konstaterar att hela medlemstappet från 2006/2007 är återhämtat. Med råge.

– Under de åren förlorade vi ungefär 9 000 medlemmar och hamnade kring 73 000. I dag noterar vi 85 751 medlemmar, det är fler än någonsin tidigare. Bara igår skrev vi in 60 nya namn.

– De allra flesta går in via vår hemsida. Påfallande många är unga. Chaufförer dominerar, känns det som. Men utan att ha statistik gissar jag att det kommer en hel del från bevakningsbranschen också.

Varför ökar det så mycket?

Carin Florell igen:

– Det beror på att Transports a-kassa är bra! Vi har snabb handläggning, både när det gäller inträden och utbetalning av ersättning. Vi har bra service och jag tror faktiskt att det ryktet spridit sig ute på arbetsplatserna.

En bidragande faktor kan vara att arbetslöshetsförsäkringen förbättrats. Förra året höjdes taket och den som tjänat omkring 25 000 kronor och därutöver får nu 910 kronor i ersättning per dag de första 100 dagarna. Därefter sänks ersättningen till 760 kronor under de följande 200 dagarna.

För den som är med i facket, alltså Transportarbetareförbundet, finns också inkomstförsäkringen hos Folksam. Den ingår i medlemsavgiften och ger extra påfyllnad i 100 dagar. Försäkringen gör att arbetslösa faktiskt får de 80 procent av den tidigare inkomsten som samhället en gång utlovade.

Trots inkomstförsäkringen visar förbundet inte upp samma positiva medlemstrend som a-kassan. Förbundsordförande Lars Lindgren är bekymrad över utvecklingen.

– Andra förbund krymper, det gör inte vi. Men vi har stagnerat kring 61 000 medlemmar. Det är inte bra. Inte med tanke på hur många miljoner vi satsat på organisering och att stärka förbundet de senaste åren.

– Jag har funderat mycket över vad det är som gör att a-kassan växer så otroligt mycket, men inte förbundet. Gör vi rätt saker? Är det för dyrt att vara med? Får vi ut det vi vill av vårt politiska påverkansarbete? Förstår medlemmarna vad som skulle hända med kollektivavtalen och lönerna om den fackliga organisationsgraden sjunker ännu mer? Det är viktigt att de här frågorna ställs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Svartarbete försvåras på verkstäder

Skattefusk. Frisörer och byggfirmor har redan haft det. Nu ska också fortdonsföretag ha personalliggare, för att minska svartarbete.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Transportarbetarens logga

HF:s a-kassa kan tvingas lägga ner

Hamn. Hamnarbetarförbundets a-kassa hotas av nedläggning om nuvarande stöd till små a-kassor slopas. Ett förslag finns och beslut bereds just nu på arbetsmarknadsdepartementet. Frågan är om regeringen tar sig an frågan före valet.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.