Transport har 36 regionala skyddsombud
Close
Transport har 36 regionala skyddsombud. Flera politiker har lyft frågan om att ta bort de regionala skyddsombuden från facket och skapa en ny typ av rådgivare på Arbetsmiljöverket.
Close
Granskning

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

I tre år låg den i en låda på ett departement. Utredningen om ett arbetsliv i förändring. Flera hundra sidor lång. Ett förslag i den var att regionala skyddsombud ska få komma in där facket inte har medlemmar, men kollektivavtal finns. Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) lyfte upp förslaget ur lådan i slutet av februari när hon skrev en debattartikel tillsammans med ordförandena för Byggnads och IF Metall.

Förslaget får svårt att ta sig genom riksdagen. Vänsterpartiet lär vara det enda partiet som röstar med regeringen.

Saila Quicklund, M
Saila Quicklund, M.  Foto: Sveriges riksdag

Saila Quicklund är ansvarig för arbetsmiljöfrågor hos Moderaterna. Tillsammans med en partikamrat och två liberaler har hon, i en debattartikel i Aftonbladet, presenterat ett motförslag till regeringens. Under vår en timme långa intervju återkommer hon gång på gång till vissa punkter.

Arbetsmiljön är viktig. Skyddsombuden gör ofta ett bra jobb, men det är för viktigt för att facken ska få ha ansvaret. Enligt henne finns en utbredd okunskap bland de regionala skyddsombuden. Politiken måste ompröva allt. Kärnan i budskapet är att de regionala skyddsombuden bör avvecklas och ersättas av oberoende arbetsmiljörådgivare som är anställda på statliga Arbetsmiljöverket. En del av kritiken är baserad på nyhetsartiklar om tillfällen där arbetsgivare upplevt att det regionala skyddsombudet försökt värva fackmedlemmar och ett fall där en arbetsgivare upplevt att hans arbetsplats stängts på felaktiga grunder.

– Jag tycker att frågan är för viktig för att göra internpolitik av, säger hon och syftar på att regeringen presenterade ett färdigt förslag med facken, i stället för att söka brett stöd eller tillsätta ytterligare en utredning.

Förslaget om arbetsmiljörådgivare, och kritiken mot de regionala skyddsombuden, är nära nog en karbonkopia av en rapport från arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv. Sverigedemokraterna föreslår ungefär samma sak.

Quicklund hävdar att verksamheten aldrig utvärderats och analyserats i grunden.

Det stämmer att staten inte gjort någon grundlig analys. Däremot lämnar facken en årlig rapport till Arbetsmiljöverket, som auktoriseras av revisor.

– Vi lägger hundratals miljoner på det här varje år, utan att analysera, säger Saila Quicklund.

De regionala skyddsombuden kostar 107 miljoner för skattebetalarna varje år. Om arbetsmiljörådgivarna ska innebära nya anslag vill Quicklund inte svara på.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, S. Foto:   Kristian Pohl

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark har inte gett upp utan vill trots det politiska motståndet kämpa ”ända in i kaklet”.

– Jag hoppas att de andra partierna lyssnar in fackförbunden och de arbetsgivare som vill ha seriös konkurrens.

Ministern har svårt att förstå kritiken mot att regionala skyddsombud utses och sköts av facket.

– Jag har varit fackligt aktiv i 20 år och vet att de regionala skyddsombuden gör skillnad. De besöker 55 000 arbetsplatser och det går att jämföra med 3 000 besök av Arbetsmiljöverkets inspektörer. Om man tror att man ska ta bort dem som gör så många besök, och säga att Arbetsmiljöverket ska göra det i stället vittnar om okunskap om hur arbetsmiljöarbetet fungerar, säger Eva Nordmark.

Kritiken mot de regionala skyddsombuden är direkt sammankopplad till kritik mot att det är facket som utser lokala skyddsombud. Enligt arbetsgivarnas företrädare är det vanligt att intresserade medarbetare får nej från facket, på grund av att de saknar medlemskap, och därför får det regionala skyddsombudet verka där i stället.

Martin Miljeteig, Transport
Martin Miljeteig, Transport.  Foto: Lilly Hallberg

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig känner inte igen den bilden.

– Oftast när de säger att medarbetarna valt en person som inte är med i facket så är det arbetsgivaren som valt någon som de tycker passar. Som mer eller mindre företräder arbetsgivaren. Hela den svenska modellen är uppbyggd på att vi ska ha två parter, arbetsgivare på ena sidan och arbetstagarna, genom sitt fackförbund, på den andra.

– De här förslagen går bara ut på att ta ifrån facket makt. Jag är verkligen förvånad över att så många väljer att göra partipolitik av det. Sverigedemokraterna, Moderaterna och Liberalerna visar verkligen vilken syn de har på facken när de för fram såna här förslag. Tar man bort de regionala skyddsombuden kommer de allvarliga olyckorna att öka, tyvärr, säger Martin Miljeteig.

Enligt Transports motpart, Transportföretagen, händer det ofta att arbetsgivare hör av sig och vill utse egna skyddsombud, som inte är medlemmar i facket. Då får de höra att Transport mest troligt kommer att säga nej och vilja skicka ett regionalt skyddsombud i stället.

– Om man ska kalla på regionala skyddsombud är det ofta lång ledtid. Det är inte säkert att man kan träffa dem nästa vecka eller ens nästa månad, säger Alf Berglund, arbetsmiljöexpert på Transportföretagen.

Berglund vill också se den modell som Svenskt Näringsliv lanserat. Trots kritiken av vissa delar i de gällande reglerna konstaterar han:

– Men i det stora hela fungerar det rätt bra ändå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

UPS hotas av vite för usel arbetsmiljö vid Sturupterminalen

Terminal. Den manuella pakethanteringen på UPS terminal vid Sturup är extremt tung och slitsam, med överhängande risk för arbetsskador. Det är fack och myndigheter överens om. Nu drämmer Arbetsmiljöverket till med ett vitesföreläggande på 600 000 kronor. Om UPS inte vidtar åtgärder.

Kultur
Den nedlagda bilskroten utanför Ryd är ett populärt besöksmål. Bilden till vänster är tagen i juli 2020, den till höger är från 1999.

Tillbaka till bilkyrkogården

Skrotbilar. Hur snabbt går det för naturen att bryta ner övergivna bilvrak? Det är 21 år mellan bilderna tagna på Kyrkö mosse. Här, utanför Ryd i Småland, låg en gång en bilskrot. I dag lockar den storpublik. Som baklängesmuseum.

Snabbkoll
Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Arbetsplats: Uddevalla hamn
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Kultur
God morgon, säger retrievern Leia. Familjen Sirén-Blomgren-Ahmed är husvagnscampare sedan många år, och tvekar inte om naturens läkande krafter.

Tillbaka till naturen!

Camping. Är det sant att naturen läker? Javisst, svarar forskningen. Vi tog med frågan till det svenska campinglivet. Till den kultur som i litteraturen har beskrivits som ”flintastek, flukthål och förtältsromantik”.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?