Transport har 36 regionala skyddsombud
Close
Transport har 36 regionala skyddsombud. Flera politiker har lyft frågan om att ta bort de regionala skyddsombuden från facket och skapa en ny typ av rådgivare på Arbetsmiljöverket.
Close
Granskning

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

I tre år låg den i en låda på ett departement. Utredningen om ett arbetsliv i förändring. Flera hundra sidor lång. Ett förslag i den var att regionala skyddsombud ska få komma in där facket inte har medlemmar, men kollektivavtal finns. Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) lyfte upp förslaget ur lådan i slutet av februari när hon skrev en debattartikel tillsammans med ordförandena för Byggnads och IF Metall.

Förslaget får svårt att ta sig genom riksdagen. Vänsterpartiet lär vara det enda partiet som röstar med regeringen.

Saila Quicklund, M
Saila Quicklund, M.  Foto: Sveriges riksdag

Saila Quicklund är ansvarig för arbetsmiljöfrågor hos Moderaterna. Tillsammans med en partikamrat och två liberaler har hon, i en debattartikel i Aftonbladet, presenterat ett motförslag till regeringens. Under vår en timme långa intervju återkommer hon gång på gång till vissa punkter.

Arbetsmiljön är viktig. Skyddsombuden gör ofta ett bra jobb, men det är för viktigt för att facken ska få ha ansvaret. Enligt henne finns en utbredd okunskap bland de regionala skyddsombuden. Politiken måste ompröva allt. Kärnan i budskapet är att de regionala skyddsombuden bör avvecklas och ersättas av oberoende arbetsmiljörådgivare som är anställda på statliga Arbetsmiljöverket. En del av kritiken är baserad på nyhetsartiklar om tillfällen där arbetsgivare upplevt att det regionala skyddsombudet försökt värva fackmedlemmar och ett fall där en arbetsgivare upplevt att hans arbetsplats stängts på felaktiga grunder.

– Jag tycker att frågan är för viktig för att göra internpolitik av, säger hon och syftar på att regeringen presenterade ett färdigt förslag med facken, i stället för att söka brett stöd eller tillsätta ytterligare en utredning.

Förslaget om arbetsmiljörådgivare, och kritiken mot de regionala skyddsombuden, är nära nog en karbonkopia av en rapport från arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv. Sverigedemokraterna föreslår ungefär samma sak.

Quicklund hävdar att verksamheten aldrig utvärderats och analyserats i grunden.

Det stämmer att staten inte gjort någon grundlig analys. Däremot lämnar facken en årlig rapport till Arbetsmiljöverket, som auktoriseras av revisor.

– Vi lägger hundratals miljoner på det här varje år, utan att analysera, säger Saila Quicklund.

De regionala skyddsombuden kostar 107 miljoner för skattebetalarna varje år. Om arbetsmiljörådgivarna ska innebära nya anslag vill Quicklund inte svara på.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark, S. Foto:   Kristian Pohl

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark har inte gett upp utan vill trots det politiska motståndet kämpa ”ända in i kaklet”.

– Jag hoppas att de andra partierna lyssnar in fackförbunden och de arbetsgivare som vill ha seriös konkurrens.

Ministern har svårt att förstå kritiken mot att regionala skyddsombud utses och sköts av facket.

– Jag har varit fackligt aktiv i 20 år och vet att de regionala skyddsombuden gör skillnad. De besöker 55 000 arbetsplatser och det går att jämföra med 3 000 besök av Arbetsmiljöverkets inspektörer. Om man tror att man ska ta bort dem som gör så många besök, och säga att Arbetsmiljöverket ska göra det i stället vittnar om okunskap om hur arbetsmiljöarbetet fungerar, säger Eva Nordmark.

Kritiken mot de regionala skyddsombuden är direkt sammankopplad till kritik mot att det är facket som utser lokala skyddsombud. Enligt arbetsgivarnas företrädare är det vanligt att intresserade medarbetare får nej från facket, på grund av att de saknar medlemskap, och därför får det regionala skyddsombudet verka där i stället.

Martin Miljeteig, Transport
Martin Miljeteig, Transport.  Foto: Lilly Hallberg

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig känner inte igen den bilden.

– Oftast när de säger att medarbetarna valt en person som inte är med i facket så är det arbetsgivaren som valt någon som de tycker passar. Som mer eller mindre företräder arbetsgivaren. Hela den svenska modellen är uppbyggd på att vi ska ha två parter, arbetsgivare på ena sidan och arbetstagarna, genom sitt fackförbund, på den andra.

– De här förslagen går bara ut på att ta ifrån facket makt. Jag är verkligen förvånad över att så många väljer att göra partipolitik av det. Sverigedemokraterna, Moderaterna och Liberalerna visar verkligen vilken syn de har på facken när de för fram såna här förslag. Tar man bort de regionala skyddsombuden kommer de allvarliga olyckorna att öka, tyvärr, säger Martin Miljeteig.

Enligt Transports motpart, Transportföretagen, händer det ofta att arbetsgivare hör av sig och vill utse egna skyddsombud, som inte är medlemmar i facket. Då får de höra att Transport mest troligt kommer att säga nej och vilja skicka ett regionalt skyddsombud i stället.

– Om man ska kalla på regionala skyddsombud är det ofta lång ledtid. Det är inte säkert att man kan träffa dem nästa vecka eller ens nästa månad, säger Alf Berglund, arbetsmiljöexpert på Transportföretagen.

Berglund vill också se den modell som Svenskt Näringsliv lanserat. Trots kritiken av vissa delar i de gällande reglerna konstaterar han:

– Men i det stora hela fungerar det rätt bra ändå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.