Regeringen vill flytta över gods till järnväg och sjöfart

Mer pengar till järnvägen och mer gods på spår och till sjöss. Det lovar regeringen i höstens infrastrukturproposition. Bra tycker Transports utredare Antti Vainio. Men han saknar ett helhetsgrepp om Sveriges godstransporter.

– Om man menar allvar med att flytta mer gods till järnväg måste man också titta på fusket inom åkerinäringen som möjliggör jättelåga priser på bekostnad av att man utnyttjar chaufförer från Östeuropa. Man måste ha en helhetsbild av hur branschen funkar, säger han.

Regeringens proposition beskriver de stora investeringar som ska ske i svensk infrastruktur mellan 2018 och 2029. Sammanlagt 622,5 miljarder ska staten investera, 100 miljarder mer än i den nu gällande planen. En stor del av ökningen ska gå till att rusta upp järnvägen, för att både gods och människor ska kunna lita på att komma fram i tid. Vägnätet ska också rustas upp och underhållas.

– Det är positivt att man ökar investeringarna, vi förstår ju att man måste investera mycket mer i vägunderhåll och järnvägsunderhåll. Det finns flera vägsträckor som våra medlemmar kör på som är i oacceptabel kondition för Sverige 2016, säger Antti Vainio.

Att flytta över gods till sjöfart, i den mån det går, ser han också positivt på. Men han varnar för att bara satsa på järnvägen och sjöfarten.

– Det pratas mycket om att flytta gods från väg till järnväg och sjöfart och det är positivt. Men man måste ha en realistisk bild av hur mycket som går att flytta. Järnvägen kommer aldrig klara av jättestora godsmängder, en väldigt stor del av lastbilstransporterna är korta och sker på vägar där det inte finns några alternativ.

Vill man ha hållbara transporter i hela Sverige måste man också utveckla godstransporterna på väg på ett hållbart sätt, säger Antti Vainio.

– Ordning och reda på vägarna hänger ihop med ett hållbart transportsystem, man måste ha koll på vad det är för bilar som kör på svenska vägar för att kunna använda politiska styrmedel för vilket godsslag man väljer.

Regeringen har nu lämnat propositionen till riksdagen för beslut. Efter det kommer investeringarna för perioden 2018 till 2029 planeras mer i detalj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jens Holm (V)

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Gummiarbetare gör politisk comeback

Politik. Gummiarbetaren Roger Oskarsson (S) i Malå är nyvald till kommunens fullmäktige. Han gör politisk comeback efter ett femårigt uppehåll.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.