Regeringen vill flytta över gods till järnväg och sjöfart

Mer pengar till järnvägen och mer gods på spår och till sjöss. Det lovar regeringen i höstens infrastrukturproposition. Bra tycker Transports utredare Antti Vainio. Men han saknar ett helhetsgrepp om Sveriges godstransporter.

– Om man menar allvar med att flytta mer gods till järnväg måste man också titta på fusket inom åkerinäringen som möjliggör jättelåga priser på bekostnad av att man utnyttjar chaufförer från Östeuropa. Man måste ha en helhetsbild av hur branschen funkar, säger han.

Regeringens proposition beskriver de stora investeringar som ska ske i svensk infrastruktur mellan 2018 och 2029. Sammanlagt 622,5 miljarder ska staten investera, 100 miljarder mer än i den nu gällande planen. En stor del av ökningen ska gå till att rusta upp järnvägen, för att både gods och människor ska kunna lita på att komma fram i tid. Vägnätet ska också rustas upp och underhållas.

– Det är positivt att man ökar investeringarna, vi förstår ju att man måste investera mycket mer i vägunderhåll och järnvägsunderhåll. Det finns flera vägsträckor som våra medlemmar kör på som är i oacceptabel kondition för Sverige 2016, säger Antti Vainio.

Att flytta över gods till sjöfart, i den mån det går, ser han också positivt på. Men han varnar för att bara satsa på järnvägen och sjöfarten.

– Det pratas mycket om att flytta gods från väg till järnväg och sjöfart och det är positivt. Men man måste ha en realistisk bild av hur mycket som går att flytta. Järnvägen kommer aldrig klara av jättestora godsmängder, en väldigt stor del av lastbilstransporterna är korta och sker på vägar där det inte finns några alternativ.

Vill man ha hållbara transporter i hela Sverige måste man också utveckla godstransporterna på väg på ett hållbart sätt, säger Antti Vainio.

– Ordning och reda på vägarna hänger ihop med ett hållbart transportsystem, man måste ha koll på vad det är för bilar som kör på svenska vägar för att kunna använda politiska styrmedel för vilket godsslag man väljer.

Regeringen har nu lämnat propositionen till riksdagen för beslut. Efter det kommer investeringarna för perioden 2018 till 2029 planeras mer i detalj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Transportarbetarens logga

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Jens Holm (V)

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.