Regeringen vill flytta över gods till järnväg och sjöfart

Mer pengar till järnvägen och mer gods på spår och till sjöss. Det lovar regeringen i höstens infrastrukturproposition. Bra tycker Transports utredare Antti Vainio. Men han saknar ett helhetsgrepp om Sveriges godstransporter.

– Om man menar allvar med att flytta mer gods till järnväg måste man också titta på fusket inom åkerinäringen som möjliggör jättelåga priser på bekostnad av att man utnyttjar chaufförer från Östeuropa. Man måste ha en helhetsbild av hur branschen funkar, säger han.

Regeringens proposition beskriver de stora investeringar som ska ske i svensk infrastruktur mellan 2018 och 2029. Sammanlagt 622,5 miljarder ska staten investera, 100 miljarder mer än i den nu gällande planen. En stor del av ökningen ska gå till att rusta upp järnvägen, för att både gods och människor ska kunna lita på att komma fram i tid. Vägnätet ska också rustas upp och underhållas.

– Det är positivt att man ökar investeringarna, vi förstår ju att man måste investera mycket mer i vägunderhåll och järnvägsunderhåll. Det finns flera vägsträckor som våra medlemmar kör på som är i oacceptabel kondition för Sverige 2016, säger Antti Vainio.

Att flytta över gods till sjöfart, i den mån det går, ser han också positivt på. Men han varnar för att bara satsa på järnvägen och sjöfarten.

– Det pratas mycket om att flytta gods från väg till järnväg och sjöfart och det är positivt. Men man måste ha en realistisk bild av hur mycket som går att flytta. Järnvägen kommer aldrig klara av jättestora godsmängder, en väldigt stor del av lastbilstransporterna är korta och sker på vägar där det inte finns några alternativ.

Vill man ha hållbara transporter i hela Sverige måste man också utveckla godstransporterna på väg på ett hållbart sätt, säger Antti Vainio.

– Ordning och reda på vägarna hänger ihop med ett hållbart transportsystem, man måste ha koll på vad det är för bilar som kör på svenska vägar för att kunna använda politiska styrmedel för vilket godsslag man väljer.

Regeringen har nu lämnat propositionen till riksdagen för beslut. Efter det kommer investeringarna för perioden 2018 till 2029 planeras mer i detalj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Debatt. Politik. Så tråkigt! Så enformigt – och inte förstår man vad de pratar om. Almedalen och politikerveckan, supervalåret, valfläsk och fagra löften om förbättringar. Vem ska man lyssna på och vem ska man tro på? För det vet ju alla att politiker bara ljuger och lovar guld och gröna skogar, så varför bry sig? Vem orkar?

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Debatt. Nästa år har vi val till kommun, landsting/region och riksdag. För LO är det en självklarhet att engagera sig i valrörelsen för att få genomslag för de krav som gynnar Sveriges löntagare. Det gör vi genom att kämpa för en socialdemokratisk valseger, då Socialdemokraterna är det parti vi samverkar med.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Utsatt kvinna

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

Upprop mot sextrakasserier söker fler berättelser

Arbetsmiljö. Berättelserna om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong från transportbranscherna har inte strömmat in. Nu öppnar administratörerna för total anonymitet.