Regeringen tillsätter utredning om ordningsvakter och väktare

Politik. Efter år av prat om förändrade regler för ordningsvakter ska regeringen tillsätta en utredning efter sommaren.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) planerar att tillsätta en utredning efter sommaren. Utredningens fokus kommer att ligga på ordningsvakter, men väktarnas roll kommer till viss del också att utvärderas.

– Vi ska börja skriva direktiv nu. Vi har haft en ganska lång tid där många aktörer har efterfrågat en översyn. Det har också funnits en kritisk debatt i allmänheten om hur ordningsvakter i dag används på ett sätt som inte riktigt var tanken från början. Då kan arbetsuppgifter, befogenheter och längden på utbildning behöva ses över. Lagstiftningen är ganska gammal nu, säger Mikael Damberg.

Expressen och Dagens Arbete har rapporterat om flera till synes olämpliga personer som jobbar i bevakningsbranschen. Hur har du reagerar?

– Det är klart jag blir berörd, när inte minst Helle Klein berättade att hon var under hot av högerextremister och, sedan uppfattade att bolaget inte tog hennes känsla på tillräckligt stort allvar. Men frågan är mycket större än så. Polisen har kommit med en begäran om att vi ska se över reglerna för ordningsvakter. De känner att ordningsvakter kan göra en del av arbetet som i dag ligger i gränslandet, som att skjutsa berusade personer som tar tid och resurser från polisen. Då bör man ta ett grepp så att vi använder samhällets resurser så effektivt som möjligt.

Påverkar den senaste tidens rapportering och väktare och ordningsvakter hur ni skriver utredningens direktiv?

– Jag tror att debatten påverkar. Räcker tillsynen som vi har i dag? Vad är sånt som ska vara lagstiftning och vad kan branschen själv ordna när det gäller att upprätthålla förtroendet hos allmänhet och dem man ska skapa trygghet för.

När ska vi vänta oss att något händer?

– Jag vågar inte säga det, man brukar få en tid på sig. Alla känner stor vilja att komma till tals. Utredningen ska göras på rätt och korrekt sätt så att man landar rätt. Men det är klart att vi ska ha det klart under mandatperioden.

– De som har anställt väktare och ordningsvakter ska inte se utredningen som en ursäkt att inte redan nu ta ansvar och göra de säkerhetskontroller och lämplighetsbedömningar som krävs redan nu.

Redan den 1 april finns en ny säkerhetsskyddslag. Den gäller inte bara statliga myndigheter utan också privata företag som jobbar med verksamheter som har en koppling till säkerhetsskyddad verksamhet.

– Jobbar man i verksamheter som har en koppling till säkerhetsskyddad verksamhet måste man göra en analys och en klassning av personalen, och därmed göra en bedömning av vilka krav som ska ställas på anställda, säger Mikael Damberg.

Vad gör jag om min arbetskamrat är nazist?

Bevakning. Expressen och Dagens Arbete har avslöjat att det jobbar, eller har jobbet, mer än 170 personer med koppling till högerextremism i bevakningsbranschen. Vad ska du göra om din arbetskamrat är en av dem?

Om det visar sig att det är en person som har högerextrema eller rent nazistiska åsikter, och att det leder till obehag är det bäst att gå till chefen, rekommenderar Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman med ansvar för bevakningsfrågor.

– Säg till om det inte känns rätt. Om jag har en kollega som har alkoholproblem och är rädd för att det kan leda till problem så går jag till chefen. Det är lättare, då kan chefen erbjuda hjälp. Det är svårare att plocka bort extrema åsikter.

Jerker Nilsson vill påpeka att de extrema yttringar som visat sig i Expressens granskning utgör en väldigt liten del av dem som jobbar, ungefär en procent.

– Hur ska cheferna får reda på vad de har för åsikter? Det kanske är först när de är ute och jobbar som kollegor märker av det.

Enligt Expressens reporter ska det i vissa fall också röra sig om chefer som har de här åsikterna. Vad gör man då?

– Gå till chefens chef, det är alltid i den turordningen. Vissa av de större bolagen har dessutom visselblåsarfunktioner.

Vad tycker Transport om det som uppdagats?

– Vi håller allas lika värde högt. Vi utesluter aktiva Sverigedemokrater, det säger väl allt? Givetvis tar vi avstånd från de här extremisterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    22 mars, 2019

    Transport utesluter aktiva Sverigedemokrater......hm hm hm.....
    Är det att hålla allas lika värde högt......hm hm hm......?
    Tur att jag är ekonomiskt oberoende och inte bryr mig om att Transport gör skillnad på folk..........
    Jag är en passiv Sverigedemokrat och som före detta yrkeschaufför så har jag sett vilka problem det är i samhället!!Vad det beror på får ni själva lista ut!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Toril Lines

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.