Regeringen tillsätter utredning om ordningsvakter och väktare

Politik. Efter år av prat om förändrade regler för ordningsvakter ska regeringen tillsätta en utredning efter sommaren.

Inrikesminister Mikael Damberg (S) planerar att tillsätta en utredning efter sommaren. Utredningens fokus kommer att ligga på ordningsvakter, men väktarnas roll kommer till viss del också att utvärderas.

– Vi ska börja skriva direktiv nu. Vi har haft en ganska lång tid där många aktörer har efterfrågat en översyn. Det har också funnits en kritisk debatt i allmänheten om hur ordningsvakter i dag används på ett sätt som inte riktigt var tanken från början. Då kan arbetsuppgifter, befogenheter och längden på utbildning behöva ses över. Lagstiftningen är ganska gammal nu, säger Mikael Damberg.

Expressen och Dagens Arbete har rapporterat om flera till synes olämpliga personer som jobbar i bevakningsbranschen. Hur har du reagerar?

– Det är klart jag blir berörd, när inte minst Helle Klein berättade att hon var under hot av högerextremister och, sedan uppfattade att bolaget inte tog hennes känsla på tillräckligt stort allvar. Men frågan är mycket större än så. Polisen har kommit med en begäran om att vi ska se över reglerna för ordningsvakter. De känner att ordningsvakter kan göra en del av arbetet som i dag ligger i gränslandet, som att skjutsa berusade personer som tar tid och resurser från polisen. Då bör man ta ett grepp så att vi använder samhällets resurser så effektivt som möjligt.

Påverkar den senaste tidens rapportering och väktare och ordningsvakter hur ni skriver utredningens direktiv?

– Jag tror att debatten påverkar. Räcker tillsynen som vi har i dag? Vad är sånt som ska vara lagstiftning och vad kan branschen själv ordna när det gäller att upprätthålla förtroendet hos allmänhet och dem man ska skapa trygghet för.

När ska vi vänta oss att något händer?

– Jag vågar inte säga det, man brukar få en tid på sig. Alla känner stor vilja att komma till tals. Utredningen ska göras på rätt och korrekt sätt så att man landar rätt. Men det är klart att vi ska ha det klart under mandatperioden.

– De som har anställt väktare och ordningsvakter ska inte se utredningen som en ursäkt att inte redan nu ta ansvar och göra de säkerhetskontroller och lämplighetsbedömningar som krävs redan nu.

Redan den 1 april finns en ny säkerhetsskyddslag. Den gäller inte bara statliga myndigheter utan också privata företag som jobbar med verksamheter som har en koppling till säkerhetsskyddad verksamhet.

– Jobbar man i verksamheter som har en koppling till säkerhetsskyddad verksamhet måste man göra en analys och en klassning av personalen, och därmed göra en bedömning av vilka krav som ska ställas på anställda, säger Mikael Damberg.

Vad gör jag om min arbetskamrat är nazist?

Bevakning. Expressen och Dagens Arbete har avslöjat att det jobbar, eller har jobbet, mer än 170 personer med koppling till högerextremism i bevakningsbranschen. Vad ska du göra om din arbetskamrat är en av dem?

Om det visar sig att det är en person som har högerextrema eller rent nazistiska åsikter, och att det leder till obehag är det bäst att gå till chefen, rekommenderar Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman med ansvar för bevakningsfrågor.

– Säg till om det inte känns rätt. Om jag har en kollega som har alkoholproblem och är rädd för att det kan leda till problem så går jag till chefen. Det är lättare, då kan chefen erbjuda hjälp. Det är svårare att plocka bort extrema åsikter.

Jerker Nilsson vill påpeka att de extrema yttringar som visat sig i Expressens granskning utgör en väldigt liten del av dem som jobbar, ungefär en procent.

– Hur ska cheferna får reda på vad de har för åsikter? Det kanske är först när de är ute och jobbar som kollegor märker av det.

Enligt Expressens reporter ska det i vissa fall också röra sig om chefer som har de här åsikterna. Vad gör man då?

– Gå till chefens chef, det är alltid i den turordningen. Vissa av de större bolagen har dessutom visselblåsarfunktioner.

Vad tycker Transport om det som uppdagats?

– Vi håller allas lika värde högt. Vi utesluter aktiva Sverigedemokrater, det säger väl allt? Givetvis tar vi avstånd från de här extremisterna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    22 mars, 2019

    Transport utesluter aktiva Sverigedemokrater......hm hm hm.....
    Är det att hålla allas lika värde högt......hm hm hm......?
    Tur att jag är ekonomiskt oberoende och inte bryr mig om att Transport gör skillnad på folk..........
    Jag är en passiv Sverigedemokrat och som före detta yrkeschaufför så har jag sett vilka problem det är i samhället!!Vad det beror på får ni själva lista ut!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Transportarbetarens logga

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.