Regeringen tillsätter nytt nationellt godstransportråd

Politik. Ett nationellt godstransportråd. Beskedet kom när infrastrukturminister Tomas Eneroth på torsdagen presenterade en ny samlad strategi för godstransporterna.

Utspelet kom i Nynäshamn, där Tomas Eneroth besökte den nya stora containerhamn som ska stå färdig år 2020.

Ministern konstaterade att 700 miljoner ton gods årligen rullar till, från eller inom Sverige. Det är en mångmiljardindustri med 75 000 anställda som enligt Eneroth måste tänka nytt:

– Ska vi bli världens första fossilfria välfärdsland måste vi ställa om. Vi måste få lite mer gods till sjöfarten och en hel del mer gods till järnvägen.

I den nya strategin framgår att fungerande transporter är viktiga för Sverige, ett land som förra året exporterade varor för 1 430 miljarder kronor. (Importen var något mindre.) Alla prognoser talar också för att godstransporterna kommer att öka i framtiden.

Tomas Eneroth radade upp de satsningar som Sverige redan gjort för att förbättra vägnätet, järnvägen och sjöfarten. Han förklarade att regeringen vill ha längre och tyngre fordon. Både på väg och järnväg.

På asfalten finns nu en ny bärighetsklass, 74 ton, och på rälsen vill Eneroth öppna för 1 000 meter långa tågset – i stället för dagens maxgräns på 750 meter.

I övrigt var det ganska tunnsått med konkreta förslag och löften. Mycket handlar om att utreda och hitta nya framtida lösningar. I strategin ingår att undersöka hur Sverige kan få fler säkra rastplatser för tunga fordon.

– Det finns en del, men de är alldeles för få. Trafikverket får i uppdrag att se över frågan, sa Tomas Eneroth.

Avgifterna som rederierna betalar för att anlöpa svenska hamnar varierar, och storleken är inget som regeringen kan styra över. Men Tomas Eneroth vill ändå ha en utredning som granskar dem.

Lotssystemet ska också genomlysas – liksom kombiterminalerna på landbacken.

– Ska omlastning vara ett konkurrenskraftigt alternativ kan det behövas en ”omlastningspeng”. Vi vill titta på den möjligheten, sa Eneroth.

Han beskrev Sverige som ett land som ligger i framkant när det handlar om att ersätta fossila bränslen med miljövänligare alternativ. Regeringen satsar 300 miljoner kronor på försök med elvägar och infrastrukturministern vill gärna se att Sverige blir en ”permanent världsutställning” för ny transportteknik.

De som eventuellt förväntat sig besked och krafttag mot den osunda konkurrens som präglar delar av vägsektorn blev antagligen besvikna. Inget sades om åtgärder mot olagligt cabotage eller storskalig lönedumpning.

Det nya nationella godstransportrådet ska bli en länk mellan myndigheter och övriga aktörer på godstransportmarknaden. Rådet får ett fyraårigt mandat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration: Gustaf Öhrnell

Vägen tillbaka efter dödsolyckan

Åkeri. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Lina Henningsson

”Det var tufft men viktigt att återvända till olycksplatsen”

Dödsolycka. I full fart kolliderade Lina Henningssons tankbil med en bil som svängt över på hennes körbana. Föraren dog. Det fanns ingenting hon kunde ha gjort annorlunda, men det ändrar inte utgången.  – Någon förlorade sitt liv. Då är det lätt att övertänka, att beskylla sig själv, säger hon.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Livet efter olyckan

Krishantering. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.