Annons:
Annons:

Regeringen tillsätter nytt nationellt godstransportråd

Politik. Ett nationellt godstransportråd. Beskedet kom när infrastrukturminister Tomas Eneroth på torsdagen presenterade en ny samlad strategi för godstransporterna.

Utspelet kom i Nynäshamn, där Tomas Eneroth besökte den nya stora containerhamn som ska stå färdig år 2020.

Ministern konstaterade att 700 miljoner ton gods årligen rullar till, från eller inom Sverige. Det är en mångmiljardindustri med 75 000 anställda som enligt Eneroth måste tänka nytt:

– Ska vi bli världens första fossilfria välfärdsland måste vi ställa om. Vi måste få lite mer gods till sjöfarten och en hel del mer gods till järnvägen.

I den nya strategin framgår att fungerande transporter är viktiga för Sverige, ett land som förra året exporterade varor för 1 430 miljarder kronor. (Importen var något mindre.) Alla prognoser talar också för att godstransporterna kommer att öka i framtiden.

Tomas Eneroth radade upp de satsningar som Sverige redan gjort för att förbättra vägnätet, järnvägen och sjöfarten. Han förklarade att regeringen vill ha längre och tyngre fordon. Både på väg och järnväg.

På asfalten finns nu en ny bärighetsklass, 74 ton, och på rälsen vill Eneroth öppna för 1 000 meter långa tågset – i stället för dagens maxgräns på 750 meter.

I övrigt var det ganska tunnsått med konkreta förslag och löften. Mycket handlar om att utreda och hitta nya framtida lösningar. I strategin ingår att undersöka hur Sverige kan få fler säkra rastplatser för tunga fordon.

– Det finns en del, men de är alldeles för få. Trafikverket får i uppdrag att se över frågan, sa Tomas Eneroth.

Avgifterna som rederierna betalar för att anlöpa svenska hamnar varierar, och storleken är inget som regeringen kan styra över. Men Tomas Eneroth vill ändå ha en utredning som granskar dem.

Lotssystemet ska också genomlysas – liksom kombiterminalerna på landbacken.

– Ska omlastning vara ett konkurrenskraftigt alternativ kan det behövas en ”omlastningspeng”. Vi vill titta på den möjligheten, sa Eneroth.

Han beskrev Sverige som ett land som ligger i framkant när det handlar om att ersätta fossila bränslen med miljövänligare alternativ. Regeringen satsar 300 miljoner kronor på försök med elvägar och infrastrukturministern vill gärna se att Sverige blir en ”permanent världsutställning” för ny transportteknik.

De som eventuellt förväntat sig besked och krafttag mot den osunda konkurrens som präglar delar av vägsektorn blev antagligen besvikna. Inget sades om åtgärder mot olagligt cabotage eller storskalig lönedumpning.

Det nya nationella godstransportrådet ska bli en länk mellan myndigheter och övriga aktörer på godstransportmarknaden. Rådet får ett fyraårigt mandat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.