Regeringen tillsätter nytt nationellt godstransportråd

Politik. Ett nationellt godstransportråd. Beskedet kom när infrastrukturminister Tomas Eneroth på torsdagen presenterade en ny samlad strategi för godstransporterna.

Utspelet kom i Nynäshamn, där Tomas Eneroth besökte den nya stora containerhamn som ska stå färdig år 2020.

Ministern konstaterade att 700 miljoner ton gods årligen rullar till, från eller inom Sverige. Det är en mångmiljardindustri med 75 000 anställda som enligt Eneroth måste tänka nytt:

– Ska vi bli världens första fossilfria välfärdsland måste vi ställa om. Vi måste få lite mer gods till sjöfarten och en hel del mer gods till järnvägen.

I den nya strategin framgår att fungerande transporter är viktiga för Sverige, ett land som förra året exporterade varor för 1 430 miljarder kronor. (Importen var något mindre.) Alla prognoser talar också för att godstransporterna kommer att öka i framtiden.

Tomas Eneroth radade upp de satsningar som Sverige redan gjort för att förbättra vägnätet, järnvägen och sjöfarten. Han förklarade att regeringen vill ha längre och tyngre fordon. Både på väg och järnväg.

På asfalten finns nu en ny bärighetsklass, 74 ton, och på rälsen vill Eneroth öppna för 1 000 meter långa tågset – i stället för dagens maxgräns på 750 meter.

I övrigt var det ganska tunnsått med konkreta förslag och löften. Mycket handlar om att utreda och hitta nya framtida lösningar. I strategin ingår att undersöka hur Sverige kan få fler säkra rastplatser för tunga fordon.

– Det finns en del, men de är alldeles för få. Trafikverket får i uppdrag att se över frågan, sa Tomas Eneroth.

Avgifterna som rederierna betalar för att anlöpa svenska hamnar varierar, och storleken är inget som regeringen kan styra över. Men Tomas Eneroth vill ändå ha en utredning som granskar dem.

Lotssystemet ska också genomlysas – liksom kombiterminalerna på landbacken.

– Ska omlastning vara ett konkurrenskraftigt alternativ kan det behövas en ”omlastningspeng”. Vi vill titta på den möjligheten, sa Eneroth.

Han beskrev Sverige som ett land som ligger i framkant när det handlar om att ersätta fossila bränslen med miljövänligare alternativ. Regeringen satsar 300 miljoner kronor på försök med elvägar och infrastrukturministern vill gärna se att Sverige blir en ”permanent världsutställning” för ny transportteknik.

De som eventuellt förväntat sig besked och krafttag mot den osunda konkurrens som präglar delar av vägsektorn blev antagligen besvikna. Inget sades om åtgärder mot olagligt cabotage eller storskalig lönedumpning.

Det nya nationella godstransportrådet ska bli en länk mellan myndigheter och övriga aktörer på godstransportmarknaden. Rådet får ett fyraårigt mandat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.