Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Näringsdepartementet föreslår nya regler om att klampa bilar som bryter mot cabotagereglerna, berättar tidningen Proffs. De nya reglerna ska gälla från och med den 1 juli nästa år.

När polisen upptäcker att en lastbil brutit mot cabotagereglerna finns möjlighet att kräva in en sanktionsavgift som betalas till Transportstyrelsen. I väntan på betalning kan polisen klampa, alltså låsa fast bilen, i väntan på betalning. Sedan tidigare kan bilar klampas i 24 timmar, förslaget är att det förlängs till 36 timmar.

– Det är oerhört glädjande att infrastrukturministern har lyssnat på Transport och lagt fram det här förslaget idag. Vi menar att det här är något som faktiskt kommer att ha en reell effekt på näringen och därmed på våra medlemmars vardag, säger Transports ordförande Tommy Wreeth i ett pressmeddelande.

Regeringen föreslår också att tulltjänstemän ska få besluta om sanktionsavgift för brott mot cabotagereglerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. J-O Bernhardsson:
    16 november, 2017

    Ett litet steg i rätt riktning.
    Men det optimala vore om klampningen fick sitta kvar tills pengarna var betalda och att hela situationen var löst med ny bil o ny förare och att fordonet bärgades till en central uppställningsplats så det inte tar upp onödig plats för oss som behöver stå någonstans o ta en 45a eller dygnsvila.
    Men det tycks ju vara långt kvar innan våra folkvalda vågar ta det beslutet.

  2. Per Olof Lundin:
    11 november, 2017

    Jättebra beslut, hade gärna kunnat bli 48 timmar också! Men.... se för f-n till och få bort dem från vedertagna parkeringar så att vi som sköter oss kan stanna när vi behöver! Som det är idag så blir det svårare och svårare att ta en "45:a" för alla trailers som står och sover..!! Förutom Råby vid Västerås där det regelbundet står 8-12 öststatsregistrerade personbilar som folk bor i!
    Per Olof Lundin Ockelbo

Lästips:

Insänt-logga till webben

Smekmånaden i politiken är över

Insändare. Lika förundrade som över den totala enigheten i politiken när coronakrisen började är vi nu när det börjar göras politiska poäng. Det har gått drygt en månad och de politiska förslagen som kommer att få förödande konsekvenser i framtiden duggar tätt.

Viruset och socialismen

Davids krönika. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona.

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.