Taxibilar i Malmö.
Close
När branschen avreglerades fanns det runt 400 taxibilar i Malmö, enligt Transports Leif Hansson. Nu räknar han med att 1 600 bilar har sin bas i stan.
Close

Rea på färdtjänst i Malmö

Färdtjänsten i Malmö är betydligt billigare än i andra kommuner och landsting. Ersättningen till chaufförerna hamnar därför regelmässigt långt under kollektivavtalslönen. I höst sätter Malmö i gång nästa upphandling av samhällsbetalda körningar.

– Förhoppningsvis blir det bättre villkor för förarna då, säger Andreas Schönström, socialdemokrat, kommunalråd och den som har drivit igenom vita jobb-modellen när det gäller upphandlingar i Malmö.

Förhoppningsvis?

– Taxibranschen är dysfunktionell, blir hans svar. I grund och botten behöver den återregleras, men den diskussionen finns inte. Samtidigt har vi lärt oss att med vita jobbmodellen ställa krav på schysta villkor och löner som motsvarar kollektivavtalets. Och vi har lärt oss att kontrollera bättre att avtalskraven följs.

Tidningen Flamman har granskat upphandlingsunderlag och färdiga avtal för färdtjänsten på sex platser i landet: Malmö stad, Stockholms läns landsting, Göteborgs stad, Region Skåne, Region Örebro och Länstrafiken i Norrbotten.

Sämst är Malmö, skriver tidningen i dag. En stad där taximarknaden präglas av överetablering och stenhård konkurrens.

Där är priserna är låga för vanliga taxikunder. Åkarna kompenserar genom att ligga i topp i landet när det gäller att anställda med ekonomiskt stöd från Arbetsförmedlingen, på så kallade bidragsjobb.

Där upphandlades färdtjänst, skolresor och sjukresor senast 2011. I kraven för att få lämna anbud nämndes inte mycket om personalens villkor, skriver Flamman. Resultatet blev att Malmö betalar allra sämst för samhällsbetalda resor bland de granskade områdena.

– Det är uruselt, kommenterar Leif Hansson, ordförande i Transports buss- och taxisektion i Malmö. Men det är svårt att göra schysta upphandlingar när tjänstemännen inte gör som politikerna vill, utan tar sina egna genvägar.

Men i höst får politikerna en ny chans?

– Vad som helst kan hända i den här branschen, säger Leif Hansson som inte är särskilt hoppfull. Det finns ingen konkurrens när Fågelviksgruppen (taxikoncernen som bytt namn till Cabonline) styr allting.

– Chaufförerna i Malmö kör in samma summor som de gjorde på 80-talet, de har samma lönebild som för 30 år sedan …

Sett över landet finns ett antal olika prismodeller för samhällsbetalda resor. På vissa håll betalar kommuner och landsting en grundavgift plus för sträckan, andra betalar för tiden och andra betalar för alla tre grunderna.

Flamman konstaterar att det är svårt att göra fullständiga prisjämförelser, men gör ett försök när det gäller en styckebeställd färdtjänstresa. Om resan är en mil och tar en kvart blir priset, enligt tidningens egna beräkningar:

Cirka 120 kronor i Malmö.

Cirka 150 kronor i Boden.

Cirka 160 kronor i Stockholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.