Taxibilar i Malmö.
Close
När branschen avreglerades fanns det runt 400 taxibilar i Malmö, enligt Transports Leif Hansson. Nu räknar han med att 1 600 bilar har sin bas i stan.
Close

Rea på färdtjänst i Malmö

Färdtjänsten i Malmö är betydligt billigare än i andra kommuner och landsting. Ersättningen till chaufförerna hamnar därför regelmässigt långt under kollektivavtalslönen. I höst sätter Malmö i gång nästa upphandling av samhällsbetalda körningar.

– Förhoppningsvis blir det bättre villkor för förarna då, säger Andreas Schönström, socialdemokrat, kommunalråd och den som har drivit igenom vita jobb-modellen när det gäller upphandlingar i Malmö.

Förhoppningsvis?

– Taxibranschen är dysfunktionell, blir hans svar. I grund och botten behöver den återregleras, men den diskussionen finns inte. Samtidigt har vi lärt oss att med vita jobbmodellen ställa krav på schysta villkor och löner som motsvarar kollektivavtalets. Och vi har lärt oss att kontrollera bättre att avtalskraven följs.

Tidningen Flamman har granskat upphandlingsunderlag och färdiga avtal för färdtjänsten på sex platser i landet: Malmö stad, Stockholms läns landsting, Göteborgs stad, Region Skåne, Region Örebro och Länstrafiken i Norrbotten.

Sämst är Malmö, skriver tidningen i dag. En stad där taximarknaden präglas av överetablering och stenhård konkurrens.

Där är priserna är låga för vanliga taxikunder. Åkarna kompenserar genom att ligga i topp i landet när det gäller att anställda med ekonomiskt stöd från Arbetsförmedlingen, på så kallade bidragsjobb.

Där upphandlades färdtjänst, skolresor och sjukresor senast 2011. I kraven för att få lämna anbud nämndes inte mycket om personalens villkor, skriver Flamman. Resultatet blev att Malmö betalar allra sämst för samhällsbetalda resor bland de granskade områdena.

– Det är uruselt, kommenterar Leif Hansson, ordförande i Transports buss- och taxisektion i Malmö. Men det är svårt att göra schysta upphandlingar när tjänstemännen inte gör som politikerna vill, utan tar sina egna genvägar.

Men i höst får politikerna en ny chans?

– Vad som helst kan hända i den här branschen, säger Leif Hansson som inte är särskilt hoppfull. Det finns ingen konkurrens när Fågelviksgruppen (taxikoncernen som bytt namn till Cabonline) styr allting.

– Chaufförerna i Malmö kör in samma summor som de gjorde på 80-talet, de har samma lönebild som för 30 år sedan …

Sett över landet finns ett antal olika prismodeller för samhällsbetalda resor. På vissa håll betalar kommuner och landsting en grundavgift plus för sträckan, andra betalar för tiden och andra betalar för alla tre grunderna.

Flamman konstaterar att det är svårt att göra fullständiga prisjämförelser, men gör ett försök när det gäller en styckebeställd färdtjänstresa. Om resan är en mil och tar en kvart blir priset, enligt tidningens egna beräkningar:

Cirka 120 kronor i Malmö.

Cirka 150 kronor i Boden.

Cirka 160 kronor i Stockholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.