Taxibilar i Malmö.
Close
När branschen avreglerades fanns det runt 400 taxibilar i Malmö, enligt Transports Leif Hansson. Nu räknar han med att 1 600 bilar har sin bas i stan.
Close

Rea på färdtjänst i Malmö

Färdtjänsten i Malmö är betydligt billigare än i andra kommuner och landsting. Ersättningen till chaufförerna hamnar därför regelmässigt långt under kollektivavtalslönen. I höst sätter Malmö i gång nästa upphandling av samhällsbetalda körningar.

– Förhoppningsvis blir det bättre villkor för förarna då, säger Andreas Schönström, socialdemokrat, kommunalråd och den som har drivit igenom vita jobb-modellen när det gäller upphandlingar i Malmö.

Förhoppningsvis?

– Taxibranschen är dysfunktionell, blir hans svar. I grund och botten behöver den återregleras, men den diskussionen finns inte. Samtidigt har vi lärt oss att med vita jobbmodellen ställa krav på schysta villkor och löner som motsvarar kollektivavtalets. Och vi har lärt oss att kontrollera bättre att avtalskraven följs.

Tidningen Flamman har granskat upphandlingsunderlag och färdiga avtal för färdtjänsten på sex platser i landet: Malmö stad, Stockholms läns landsting, Göteborgs stad, Region Skåne, Region Örebro och Länstrafiken i Norrbotten.

Sämst är Malmö, skriver tidningen i dag. En stad där taximarknaden präglas av överetablering och stenhård konkurrens.

Där är priserna är låga för vanliga taxikunder. Åkarna kompenserar genom att ligga i topp i landet när det gäller att anställda med ekonomiskt stöd från Arbetsförmedlingen, på så kallade bidragsjobb.

Där upphandlades färdtjänst, skolresor och sjukresor senast 2011. I kraven för att få lämna anbud nämndes inte mycket om personalens villkor, skriver Flamman. Resultatet blev att Malmö betalar allra sämst för samhällsbetalda resor bland de granskade områdena.

– Det är uruselt, kommenterar Leif Hansson, ordförande i Transports buss- och taxisektion i Malmö. Men det är svårt att göra schysta upphandlingar när tjänstemännen inte gör som politikerna vill, utan tar sina egna genvägar.

Men i höst får politikerna en ny chans?

– Vad som helst kan hända i den här branschen, säger Leif Hansson som inte är särskilt hoppfull. Det finns ingen konkurrens när Fågelviksgruppen (taxikoncernen som bytt namn till Cabonline) styr allting.

– Chaufförerna i Malmö kör in samma summor som de gjorde på 80-talet, de har samma lönebild som för 30 år sedan …

Sett över landet finns ett antal olika prismodeller för samhällsbetalda resor. På vissa håll betalar kommuner och landsting en grundavgift plus för sträckan, andra betalar för tiden och andra betalar för alla tre grunderna.

Flamman konstaterar att det är svårt att göra fullständiga prisjämförelser, men gör ett försök när det gäller en styckebeställd färdtjänstresa. Om resan är en mil och tar en kvart blir priset, enligt tidningens egna beräkningar:

Cirka 120 kronor i Malmö.

Cirka 150 kronor i Boden.

Cirka 160 kronor i Stockholm.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.