Rättsövergrepp på Arlanda

Debatt. Arlanda flygplats drevs förut av Luftfartsverket, LFV, som är en affärsdrivande myndighet. På Arlanda flygplats fattade LFV ett beslut som ändrade turordningsreglerna för kösystemet rörande taxibilars tillträdesrätt till flygplatsterminalerna.

Det förutvarande systemet byggde på principen först in först ut, det vill säga den taxibil som först hamnade i systemet fick först tillträde till Arlandas terminaler för att ta upp taxikunder. Detta kösystem ändrades så att taxibilens bränsle blev avgörande för tillträdesrätten till terminalen. Bilar med ”rätt” bränsle fick förtur framför andra. För närvarande prioriteras biogasbilar högst.

Syftet med beslutet, hävdade man, var att nedbringa flygplatsens koldioxidutsläpp inom ramen för det koncessionstillstånd Arlanda flygplats fått.

Eftersom beslutet om köordningen innebar en inskränkning av tredje mans rättigheter kontaktades Transportstyrelsen. Det gjordes för att få uppgift om vilket regelverk som gäller för bilar som används i yrkesmässig trafik.

Svaret blev att varje bil som inregistreras som taxibil i Sverige uppfyller EU:s och Transportstyrelsens krav på avgasutsläpp gällande koldioxidhalt och andra avgasemissioner.

När det gäller det koncessionstillståndet på Arlanda flygplats, som LFV hänvisar till, så har det varit uppe för prövning i Högsta Domstolen, HD. I frågan om rätten till inskränkningar eller ändringar i tredjemansrätten tog HD inte ställning för eller emot. Man ansåg att det var en fråga för lagstiftaren, alltså riksdagen.

Mot bakgrund av detta uppvaktades regeringen. Frågan som ställdes var: Vilket regelverk eller vilken förordning ger Luftfartsverket rätt att reglera taxiverksamheten på Arlanda på det sätt som gjorts?

Svaret från dåvarande infrastrukturminister Åsa Torstensson var förbryllande. Innebörden var att myndigheten hade rätt att reglera verksamheten på detta vis, i och med att man ägde flygplatsen. Underförstått; man behövde varken ett bemyndigande från regeringen eller hänvisa till någon rättsregel eftersom man ägde flygplatsen. Äganderätten utgjorde alltså fundamentet för att reglera tredjemansrätten.

Ett liknande ärende handlar om förbudet mot dubbdäck på vissa gator. Det vill säga rätten att reglera tredje mans kör- och däckval. Här följde regeringen grundlagen och legaliseringsprincipen till punkt och pricka. EU-kommissionen kontaktades för att säkerställa att man inte skulle bryta mot EU:s regler. Ett rikdagsbeslut fattades som gav kommunerna rätt att införa lokala dubbdäcksförbud.

I Arlandafallet strider LFV:s beslut mot svensk grundlag. Äganderätt kan inte upphäva lag. Något bemyndigande eller rättshänvisning för beslutet på Arlanda rörande taxibilars bränslen har således inte erhållits från någon högre instans. Varken från Transportstyrelsen eller regeringen.

Varför har regeringen behandlat två likartade ärenden så annorlunda när det gäller tredjemansrätten?

Orsaken står att finna i statens ägarstruktur. Regeringen och Näringsdepartementet har inga egna intressen i däckbranschen. Man äger inga bolag som tillverkar däck.

Däremot så har man direkta ägarintressen i flygbranschen. Luftfartsverket ena del, flygplatsverksamheten, ombildades 2010 till ett helstatligt ägt aktiebolag, Swedavia AB. Bolaget fick överta Luftfartsverket rättigheter och mark gratis.

I Swedavias styrelse sitter Näringsdepartementets tjänstemän och uppbär ersättning för styrelse-uppdrag.

Anledningen till att man ombildade LFV till Swedavia var att regeringen ville öka flygets verksamhet. För att kunna växa – utan att slå i koncessionstaket för koldioxidutsläpp på Arlanda – måste man minska på andra utsläppskällor.

Det sker nu genom att man tvingar taxinäringen att ta miljöansvaret och nyinvestera i bilar. Dessutom får taxi betala för kommunernas illa genomtänka satsningar på biogasbränsle.

I nuläget prioriteras alltså biogasbilar framför taxibilar med andra bränslen på Arlandas terminaler. Legalt är det inte och inte särskilt demokratiskt heller.

För att gynna egna intressen låter statsmakterna individers och företags intressen skadas genom att tillåta att diskriminerande åtgärder riktas mot dem.

Att det innebär rättsövergrepp mot enskilda och grupper i samhället bryr man sig tydligen inte om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Bromma kan läggas ned 2025

Flyg. Det är fullt möjligt att avveckla Bromma flygplats redan om fyra år. Det enligt utredningen som på tisdagen lämnades över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men många frågor återstår.

Varför vill Tidö-regeringen stryka fackligt samarbete i biståndet?

Debatt. Det svenska biståndet förändras i snabb takt. Nu har turen kommit till frågan om det svenska civilsamhällets deltagande i utvecklingssamarbetet med omvärlden. Regeringen gav för någon vecka sedan Sida i uppdrag att undersöka hur de kan ta över vidareförmedling av pengar ur biståndsbudgetens anslag för att stärka civilsamhället internationellt. Det har lett till att man nu sagt upp samtliga avtal med det svenska civilsamhället. Inklusive avtalen med Palmecentret och Union to Union.

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Enda kvinnan ombord

Jämställdhet. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Kollektivavtal eller slaveri

Den svenska modellen. På fackliga grundkurser är kursledarens första fråga så gott som alltid: – Vilken är lägstalönen i Sverige? Händerna som far upp i luften är många, liksom buden: Trettontusen, tjugosjutusen!

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Locket på är inte lösningen

Bevakning. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Var lite snäll mot dig själv!

Självmedkänsla. De flesta av oss hyser medkänsla – att känna för någon utan att dela dennas känsla. Medkänsla ska inte förväxlas med empati som är förmågan att känna med andra (och kan vara slitsamt och inte alltid så konstruktivt).

Vi måste vara offensiva

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

En god arbetsmiljö bör alla få ha

Ledare. Inom Transport är det många arbetsplatser som är mansdominerande. En yrkeskår där det börjar synas en skillnad är lastbilschaufförer. Tya:s skolledarrapport som släpptes den 21 februari visar att det aldrig har varit så många tjejer som velat bli just lastbilschaufförer som nu. Det ser de genom antal sökande till gymnasieskolans transportprogram.

Samhällets problem blir folkrörelsernas utmaningar

Folkrörelser. Det är märkligt tyst. Tyst kring att folkbildningen är under attack. Den rörelse som byggt Sverige. Det Sverige vi varit så stolta över. Jag säger varit, för jag är inte så stolt nu när snus och plastpåsar blivit viktigare än folkbildning.

Enda kvinnan ombord

Davids krönika. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Nytt år och nya insatser

Ordförandeord. Visst är det så att uttrycket ”nytt år och nya insatser” är ett ganska vanligt uttryck. Till viss del kanske det stämmer även om det fackliga arbetet oftast består av envetet och målinriktat arbete.

Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har hittills, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.