Rättigheter och skyldigheter i coronavirusets tid

Corona. Folkhälsomyndigheten har höjt risken för smitta till högsta nivå. Det nya coronaviruset slår hårt mot samhällets transporter. Här är vad som gäller i dagsläget – skrålla ner och se hur det ser ut i din bransch.

Karensdagen slopas och korttidsarbete införs redan den 1 maj. Det beskedet gav regeringen och samarbetspartierna i dag, onsdag. Det är försök att minska konsekvenserna av coronaviruset.

Facket får många frågor kopplade till coronaviruset. Svenska Transportarbetareförbundet informerar på sin Facebooksida generellt om du som anställd uppmanas att lämna medicinsk information om dig själv, eller testa andra: Vänd dig till skyddsombudet på arbetsplatsen eller din lokala Transportavdelning.

För alla anställda gäller från och med i dag slopad karensdag. Staten tar hela kostnaden. Tills vidare är karensdagen vid sjukdom borta under en och en halv månad framåt. Det betyder att den som är hemma sjuk får ersättning från första dagen.

Om arbetsgivaren tagit beslut om att stänga arbetsplatsen har du som anställd rätt till din vanliga lön, om du inte är sjuk eller har rätt till särskild smittbärarpenning.

Vissa frågor är specifika för olika yrkesområden.

Flyget

Oron för smittspridning blev först synlig på flygplatserna. Både Arlanda och Kastrup rapporterar att antalet passagerare minskat med en tredjedel sedan larmet om coronaviruset först kom. Tusentals flygningar har ställts in. SAS har bett anställda att gå ner i lön och Norwegian permitterar personal.

Personal vid Arlanda har vänt sig till Arbetsmiljöverket för hjälp med skyddsutrustning. Det gäller bland annat när de ska ta hand om avfall från flygplan från länder där smittspridningen är allmän.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har på fredag bjudit in representanter för flygbranschen för en lägesrapport om coronaviruset. Socialminister Lena Hallengren (S) har tidigare träffat ledningen för statliga Swedavia, som gick igenom sin plan för hur coronaviruset ska hanteras. Planen bygger på Folkhälsomyndighetens aktuella direktiv.

Om det blir aktuellt att stoppa ett flygplan på väg in på grund av smitta kan planet dirigeras om till en särskild karantänflygplats. Sverige har fem: Det är Arlanda, Landvetter, Malmö airport, Umeå och Jönköping.
När planet landat måste det stå kvar ute på flygplatsen. Den medicinskt ansvarige läkaren i landstinget kallas till flygplatsen. Ingen får lämna eller gå ombord på planet innan regionens medicinskt ansvariga läkare gjort en bedömning.

Åkeri

Chaufförer riskerar att mista arbetstid – och lön – på grund av minskade uppdrag. Arbetsgivarföretagen Transportföretagen gick på tisdagen ut och krävde rätt att införa korttidsarbete för flera yrkesgrupper inom transportsektorn.

Regeringen lanserade nyligen korttidsarbete med statligt stöd, som ska kunna införas vid tillfälliga kriser. Det inför redan från den 1 maj. Avtalet ska förhindra stora varsel när företag drabbas i en kris, som i det här fallet effekter av coronaviruset.

Transportföretagen begär dock att förhandlingar om korttidsarbete med berörda fackförbund hålls omgående. Transport har fått hemställan och kommer att förhandla med arbetsgivarparten. Avtalssekreteren Peter Winstén kan i dag inte säga något om krav på bibehållen lön eller annat:

– Transportföretagen har naturligtvis tankar om saken, men vi får se var det landar.

Bevakning

Spridningen av coronaviruset har inneburit nya uppdrag för anställda inom bevakning. I Göteborg har väktare bevakat en parkeringsplats, utanför Östra sjukhusets infektionsmottagning, där tält satts upp för provtagning.

Transportarbetaren skrev förra veckan om den finska stålkoncernen Outokumpu, som låter väktare utföra hälsokontroller av chaufförer och besökare som ska in till bolagets anläggningar. I Sverige har Outokumpu fabriker i Torshälla och Avesta.

Före inpassering ska chaufförerna svara på frågor om sin hälsostatus. I kontrollen ingår också att väktare, anställda på Avarn, ska ta på sig skyddshandskar och mäta kroppstemperatur i pannan på besökaren. Den här veckan ändrades rutinerna så att hälsokontroller av chaufförer utförs utanför anläggningarna.
Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är skeptisk till förfarandet. Fackets uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här viset.

Hamn

Om befälhavaren befarar smitta ombord på ett fartyg måste det rapporteras till hamnbolagets bevaknings- och trafikledningscentral, som tar kontakt med smittskyddsläkare.

Det är smittskyddsläkaren som sedan avgör hur situationen ska hanteras. Hela fartyg kan sättas i karantän. Då stoppas samtliga passagerare från att gå i land.

Facket

– Vi har ett gemensamt ansvar att begränsa smittspridningen och vi har ett arbetsmiljöansvar för våra respektive anställda, säger Peter Winstén, Transportarbetareförbundets avtalssekreterare.
På onsdagen gick facket gemensamt med arbetsgivarparten, Transportföretagen, ut med direktiv som rör de kommande förhandlingarna. Det innebär att använda tekniska möteslösningar, som Teams, Skype, telefon eller mejl i stället för att fysiskt mötas vid förhandlingsbordet.
– Det handlar inte om att ställa in några förhandlingar utan om att hitta andra former. Många är oroliga och båda parter gör allt för att minimera riskerna, säger Peter Winstén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erol Göransson:
    12 mars, 2020

    I min tanke Lena är det jag tänker på hur vi som utför sjuktransporter ska skydda oss ungefär som de andra ska göra? Vet själv att man springer mellan olika avdelningar på sjukhusen och som i mitt fall med liggande transporter är man ju nära hela tiden

  2. Lena Blomquist, red:
    12 mars, 2020

    Erol, vi hade i går en separat artikel om följderna för taxiförare. http://www.transportarbetaren.se/varsel-i-coronavirusets-spar/

  3. Erol:
    11 mars, 2020

    De som utför persontransporter på land då? Taxi och buss

Lästips:

Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.