Rätt och fel vid uppsägning och semester

Har arbetsgivaren rätt att stoppa min beviljade semester, om jag plötsligt säger upp mig? Och hur lång uppsägningstid har jag på mitt vikariat? Det är två vanliga frågor som Transports telefonsupport får när stora delar av jobb-Sverige tar semester.

Uppsägningar vållar en del huvudbry bland Transports medlemmar. För tillsvidareanställda, alltså fasta jobb, är reglerna ganska enkla:

  • Om arbetstagaren själv väljer att sluta gäller en månads uppsägningstid, enligt nästan alla av förbundets kollektivavtal. Är det arbetsgivaren som säger upp är tiden i stället mellan en och sex månader, beroende på anställningstid i företaget.
  • Provanställning är vanligt på arbetsmarknaden. Högst sex månader på prov gäller fortfarande i Transports avtal – även om arbetsgivarna förde fram krav på tolv månader i den senaste avtalsrörelsen.

– Vid provanställning gäller 14 dagars ömsesidig uppsägningstid, utom för ett fåtal av förbundets medlemmar som jobbar hos kommunala arbetsgivare, förklarar Ulf Persson, som ansvarar för telefonsupporten, Transport på direkten (TPD).

  • Vikariat kan användas vid exempelvis föräldraledighet eller för att ersätta personal som tagit semester. Här gäller också 14 dagars uppsägningstid för såväl arbetstagare som arbetsgivare.
  • Klurigare blir det vid visstidsanställningar. Här ska arbetsgivaren ge den anställde ett anställningsbevis som anger arbetstidsmått (hel eller deltid), men också start och slutdatum för visstidsjobbet.

Ulf Persson säger:

– Visstidsanställningar går normalt inte att säga upp i förtid. Det gäller både arbetsgivare och arbetstagare. Har man ingått ett avtal gäller det. Ska arbetsgivaren bryta överenskommelsen krävs att den anställde misskött sig grovt.

– Samma sak gäller åt andra hållet. Fast utebliven lön är alltid skäl att lämna ett jobb. Eller om arbetsgivaren beordrar den anställde att begå lagbrott, exempelvis att bryta mot kör- och vilotidsreglerna.

Vad ska ”chauffören Kalle” göra som precis påbörjat ett låt säga tre månader långt visstidspåhugg på ett åkeri, men sedan blir erbjuden ett tryggt fast jobb på grannföretaget? Det nya heltidsjobbet förutsätter att Kalle hoppar in direkt…

– Generellt är vårt råd att följa ingånget avtal. Försök komma överens med den första åkaren om att få sluta i förtid. Går inte det, blir det svårt. Skulle Kalle ända hoppa av i förtid kan åkeriet hålla inne lön.

Mikael Johansson är anställd i telefonjouren, TPD. Han har fått en hel del frågor som rör uttaget av semester.

Vi antar att ”chauffören Lisa” beviljats semester hela augusti. Men i slutet av juli får hon ett nytt jobb och säger upp sig. Sista anställningsdag blir den 31 augusti. Kan hennes gamla arbetsgivare dra in semestern och beordra henne att jobba i augusti, det vill säga under uppsägningstiden?

– Nej, säger Mikael Johansson. Inte när semestern är beviljad.

Fast i omvända fallet har den anställde faktiskt en starkare ställning än arbetsgivaren.

Låt säga att ”Lisa” jobbar på ”Karlssons åkeri”. Hon har sökt och beviljats semester hela augusti. Plötsligt säger åkare Karlsson upp Lisa på grund av arbetsbrist. Hennes sista dag på åkeriet blir den 31 augusti.

– I det här fallet har Lisa faktiskt rätt att hoppa in och jobba i augusti, om hon skulle vilja det. Trots att hon sökt och beviljats semester, säger Mikael Johansson.

Medlemmar som är osäkra eller har frågor kan ringa lokalavdelningen eller Transport på direkten, på telefon 010-480 30 00.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).