Rätt och fel vid uppsägning och semester

Har arbetsgivaren rätt att stoppa min beviljade semester, om jag plötsligt säger upp mig? Och hur lång uppsägningstid har jag på mitt vikariat? Det är två vanliga frågor som Transports telefonsupport får när stora delar av jobb-Sverige tar semester.

Uppsägningar vållar en del huvudbry bland Transports medlemmar. För tillsvidareanställda, alltså fasta jobb, är reglerna ganska enkla:

  • Om arbetstagaren själv väljer att sluta gäller en månads uppsägningstid, enligt nästan alla av förbundets kollektivavtal. Är det arbetsgivaren som säger upp är tiden i stället mellan en och sex månader, beroende på anställningstid i företaget.
  • Provanställning är vanligt på arbetsmarknaden. Högst sex månader på prov gäller fortfarande i Transports avtal – även om arbetsgivarna förde fram krav på tolv månader i den senaste avtalsrörelsen.

– Vid provanställning gäller 14 dagars ömsesidig uppsägningstid, utom för ett fåtal av förbundets medlemmar som jobbar hos kommunala arbetsgivare, förklarar Ulf Persson, som ansvarar för telefonsupporten, Transport på direkten (TPD).

  • Vikariat kan användas vid exempelvis föräldraledighet eller för att ersätta personal som tagit semester. Här gäller också 14 dagars uppsägningstid för såväl arbetstagare som arbetsgivare.
  • Klurigare blir det vid visstidsanställningar. Här ska arbetsgivaren ge den anställde ett anställningsbevis som anger arbetstidsmått (hel eller deltid), men också start och slutdatum för visstidsjobbet.

Ulf Persson säger:

– Visstidsanställningar går normalt inte att säga upp i förtid. Det gäller både arbetsgivare och arbetstagare. Har man ingått ett avtal gäller det. Ska arbetsgivaren bryta överenskommelsen krävs att den anställde misskött sig grovt.

– Samma sak gäller åt andra hållet. Fast utebliven lön är alltid skäl att lämna ett jobb. Eller om arbetsgivaren beordrar den anställde att begå lagbrott, exempelvis att bryta mot kör- och vilotidsreglerna.

Vad ska ”chauffören Kalle” göra som precis påbörjat ett låt säga tre månader långt visstidspåhugg på ett åkeri, men sedan blir erbjuden ett tryggt fast jobb på grannföretaget? Det nya heltidsjobbet förutsätter att Kalle hoppar in direkt…

– Generellt är vårt råd att följa ingånget avtal. Försök komma överens med den första åkaren om att få sluta i förtid. Går inte det, blir det svårt. Skulle Kalle ända hoppa av i förtid kan åkeriet hålla inne lön.

Mikael Johansson är anställd i telefonjouren, TPD. Han har fått en hel del frågor som rör uttaget av semester.

Vi antar att ”chauffören Lisa” beviljats semester hela augusti. Men i slutet av juli får hon ett nytt jobb och säger upp sig. Sista anställningsdag blir den 31 augusti. Kan hennes gamla arbetsgivare dra in semestern och beordra henne att jobba i augusti, det vill säga under uppsägningstiden?

– Nej, säger Mikael Johansson. Inte när semestern är beviljad.

Fast i omvända fallet har den anställde faktiskt en starkare ställning än arbetsgivaren.

Låt säga att ”Lisa” jobbar på ”Karlssons åkeri”. Hon har sökt och beviljats semester hela augusti. Plötsligt säger åkare Karlsson upp Lisa på grund av arbetsbrist. Hennes sista dag på åkeriet blir den 31 augusti.

– I det här fallet har Lisa faktiskt rätt att hoppa in och jobba i augusti, om hon skulle vilja det. Trots att hon sökt och beviljats semester, säger Mikael Johansson.

Medlemmar som är osäkra eller har frågor kan ringa lokalavdelningen eller Transport på direkten, på telefon 010-480 30 00.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.