Rätt och fel vid uppsägning och semester

Har arbetsgivaren rätt att stoppa min beviljade semester, om jag plötsligt säger upp mig? Och hur lång uppsägningstid har jag på mitt vikariat? Det är två vanliga frågor som Transports telefonsupport får när stora delar av jobb-Sverige tar semester.

Uppsägningar vållar en del huvudbry bland Transports medlemmar. För tillsvidareanställda, alltså fasta jobb, är reglerna ganska enkla:

  • Om arbetstagaren själv väljer att sluta gäller en månads uppsägningstid, enligt nästan alla av förbundets kollektivavtal. Är det arbetsgivaren som säger upp är tiden i stället mellan en och sex månader, beroende på anställningstid i företaget.
  • Provanställning är vanligt på arbetsmarknaden. Högst sex månader på prov gäller fortfarande i Transports avtal – även om arbetsgivarna förde fram krav på tolv månader i den senaste avtalsrörelsen.

– Vid provanställning gäller 14 dagars ömsesidig uppsägningstid, utom för ett fåtal av förbundets medlemmar som jobbar hos kommunala arbetsgivare, förklarar Ulf Persson, som ansvarar för telefonsupporten, Transport på direkten (TPD).

  • Vikariat kan användas vid exempelvis föräldraledighet eller för att ersätta personal som tagit semester. Här gäller också 14 dagars uppsägningstid för såväl arbetstagare som arbetsgivare.
  • Klurigare blir det vid visstidsanställningar. Här ska arbetsgivaren ge den anställde ett anställningsbevis som anger arbetstidsmått (hel eller deltid), men också start och slutdatum för visstidsjobbet.

Ulf Persson säger:

– Visstidsanställningar går normalt inte att säga upp i förtid. Det gäller både arbetsgivare och arbetstagare. Har man ingått ett avtal gäller det. Ska arbetsgivaren bryta överenskommelsen krävs att den anställde misskött sig grovt.

– Samma sak gäller åt andra hållet. Fast utebliven lön är alltid skäl att lämna ett jobb. Eller om arbetsgivaren beordrar den anställde att begå lagbrott, exempelvis att bryta mot kör- och vilotidsreglerna.

Vad ska ”chauffören Kalle” göra som precis påbörjat ett låt säga tre månader långt visstidspåhugg på ett åkeri, men sedan blir erbjuden ett tryggt fast jobb på grannföretaget? Det nya heltidsjobbet förutsätter att Kalle hoppar in direkt…

– Generellt är vårt råd att följa ingånget avtal. Försök komma överens med den första åkaren om att få sluta i förtid. Går inte det, blir det svårt. Skulle Kalle ända hoppa av i förtid kan åkeriet hålla inne lön.

Mikael Johansson är anställd i telefonjouren, TPD. Han har fått en hel del frågor som rör uttaget av semester.

Vi antar att ”chauffören Lisa” beviljats semester hela augusti. Men i slutet av juli får hon ett nytt jobb och säger upp sig. Sista anställningsdag blir den 31 augusti. Kan hennes gamla arbetsgivare dra in semestern och beordra henne att jobba i augusti, det vill säga under uppsägningstiden?

– Nej, säger Mikael Johansson. Inte när semestern är beviljad.

Fast i omvända fallet har den anställde faktiskt en starkare ställning än arbetsgivaren.

Låt säga att ”Lisa” jobbar på ”Karlssons åkeri”. Hon har sökt och beviljats semester hela augusti. Plötsligt säger åkare Karlsson upp Lisa på grund av arbetsbrist. Hennes sista dag på åkeriet blir den 31 augusti.

– I det här fallet har Lisa faktiskt rätt att hoppa in och jobba i augusti, om hon skulle vilja det. Trots att hon sökt och beviljats semester, säger Mikael Johansson.

Medlemmar som är osäkra eller har frågor kan ringa lokalavdelningen eller Transport på direkten, på telefon 010-480 30 00.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.