Rätt och fel vid uppsägning och semester

Har arbetsgivaren rätt att stoppa min beviljade semester, om jag plötsligt säger upp mig? Och hur lång uppsägningstid har jag på mitt vikariat? Det är två vanliga frågor som Transports telefonsupport får när stora delar av jobb-Sverige tar semester.

Uppsägningar vållar en del huvudbry bland Transports medlemmar. För tillsvidareanställda, alltså fasta jobb, är reglerna ganska enkla:

  • Om arbetstagaren själv väljer att sluta gäller en månads uppsägningstid, enligt nästan alla av förbundets kollektivavtal. Är det arbetsgivaren som säger upp är tiden i stället mellan en och sex månader, beroende på anställningstid i företaget.
  • Provanställning är vanligt på arbetsmarknaden. Högst sex månader på prov gäller fortfarande i Transports avtal – även om arbetsgivarna förde fram krav på tolv månader i den senaste avtalsrörelsen.

– Vid provanställning gäller 14 dagars ömsesidig uppsägningstid, utom för ett fåtal av förbundets medlemmar som jobbar hos kommunala arbetsgivare, förklarar Ulf Persson, som ansvarar för telefonsupporten, Transport på direkten (TPD).

  • Vikariat kan användas vid exempelvis föräldraledighet eller för att ersätta personal som tagit semester. Här gäller också 14 dagars uppsägningstid för såväl arbetstagare som arbetsgivare.
  • Klurigare blir det vid visstidsanställningar. Här ska arbetsgivaren ge den anställde ett anställningsbevis som anger arbetstidsmått (hel eller deltid), men också start och slutdatum för visstidsjobbet.

Ulf Persson säger:

– Visstidsanställningar går normalt inte att säga upp i förtid. Det gäller både arbetsgivare och arbetstagare. Har man ingått ett avtal gäller det. Ska arbetsgivaren bryta överenskommelsen krävs att den anställde misskött sig grovt.

– Samma sak gäller åt andra hållet. Fast utebliven lön är alltid skäl att lämna ett jobb. Eller om arbetsgivaren beordrar den anställde att begå lagbrott, exempelvis att bryta mot kör- och vilotidsreglerna.

Vad ska ”chauffören Kalle” göra som precis påbörjat ett låt säga tre månader långt visstidspåhugg på ett åkeri, men sedan blir erbjuden ett tryggt fast jobb på grannföretaget? Det nya heltidsjobbet förutsätter att Kalle hoppar in direkt…

– Generellt är vårt råd att följa ingånget avtal. Försök komma överens med den första åkaren om att få sluta i förtid. Går inte det, blir det svårt. Skulle Kalle ända hoppa av i förtid kan åkeriet hålla inne lön.

Mikael Johansson är anställd i telefonjouren, TPD. Han har fått en hel del frågor som rör uttaget av semester.

Vi antar att ”chauffören Lisa” beviljats semester hela augusti. Men i slutet av juli får hon ett nytt jobb och säger upp sig. Sista anställningsdag blir den 31 augusti. Kan hennes gamla arbetsgivare dra in semestern och beordra henne att jobba i augusti, det vill säga under uppsägningstiden?

– Nej, säger Mikael Johansson. Inte när semestern är beviljad.

Fast i omvända fallet har den anställde faktiskt en starkare ställning än arbetsgivaren.

Låt säga att ”Lisa” jobbar på ”Karlssons åkeri”. Hon har sökt och beviljats semester hela augusti. Plötsligt säger åkare Karlsson upp Lisa på grund av arbetsbrist. Hennes sista dag på åkeriet blir den 31 augusti.

– I det här fallet har Lisa faktiskt rätt att hoppa in och jobba i augusti, om hon skulle vilja det. Trots att hon sökt och beviljats semester, säger Mikael Johansson.

Medlemmar som är osäkra eller har frågor kan ringa lokalavdelningen eller Transport på direkten, på telefon 010-480 30 00.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.