Rapport om sopgubbens arbetsmiljö dröjer

Hur tungt är det att vara sopgubbe? Hur stressigt? Forskare har försett sopgubbar med olika mätinstrument för att dokumentera sådant som puls, arbetsvinklar och belastning. I går skulle resultatet av studien ha presenterats, men det dröjer ett tag till.

För första gången har sopgubbens arbetsmiljö synats rejält i kanterna. Sammanlagt har 25 personer på olika platser i Sverige tömt sopor med mätinstrument fasttejpade på rygg, armar och lår. Plus en pulsmätare på bröstet. Sedan har forskare följt efter sopbilarna och dokumenterat alltihop.

Det har också gjorts mätningar i laboratoriemiljö. Dessutom har alla sopgubbar i Sverige, omkring 2 000 personer, fått möjlighet att svara på en enkät med frågor om sin arbetsmiljö.

Projektet drivs av Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) i samarbete med Karolinska institutet, Centrum för belastningsskador, Transport, Biltrafikens arbetsgivareförbund och konsultfirman Tyréns.

Forskarna på Karolinska institutet är nu klara med sitt, och i går torsdag var tanken att en rapport på deras del skulle presenteras. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig kom tomhänt tillbaks från mötet.

– Alla andra inblandade är inte färdiga med sina resultat än, säger han, och därmed finns inte heller någon komplett slutrapport. Det enda som finns är en delrapport från Karolinska men den visade sig innehålla en del småfel som måste rättas till, så utifrån den kan vi inte dra några slutsatser än.

Nu återstår alltså för övriga i projektet att sammanställa och analysera resultaten innan allt kan sammanfogas i en slutrapport. Först då går det att prata om handfasta resultat, säger Martin Miljeteig.

– Då kommer vi också att jobba fram förslag för framtiden för att skapa en förebyggande arbetsmiljö, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?