Tidningar.
Close
Än så länge är läsarna villiga att betala för papperstidningar.
Close

Räkna med fler förändringar i lasten

Kanske sitter morgondagens tidningsbud i en kontrollcentral och styr drönare som levererar både morgontidning och frukostfrallor? Helt otroligt är det inte, säger Tidningsutgivarnas chefsanalytiker. En sak är i alla fall säker: Det kommer att bli förändringar.

Papperstidningsläsandet går neråt med några procent per år, med en kraftig dipp de senaste fem åren. Hur ska det sluta?

Tidningsutgivarnas (TU:s) chefsanalytiker Tobias Hedström förutspår ingen pappersdöd inom den närmaste framtiden. Än så länge är vi mer villiga att betala för tryckta tidningar än för digitala, påpekar han. Och annonsörerna betalar mer för att synas på papper än på nätet.

– Sedan är det förstås upp till enskilda tidningar att bestämma hur mycket distributionen får kosta, säger han.

Redan i dag har tidningsbuden fått blanda upp sin last med till exempel brev, paket och nybakt bröd för att kunna behålla sina jobb. Och vi kan fortsätta räkna med förändring i lasten, säger Tobias Hedström.

– Förmedlingstjänster kommer vi ha fortsatt stort behov av, om inte till och med större. Vi skriver färre brev, men posten har ändå fullt upp med att leverera allt vi köper på nätet. Fast om leveranserna kommer att gå till som i dag kan jag inte säga. I stället för att sitta i bilar och köra runt kanske man sitter i en kontrollcentral och kör drönare som levererar – och det kanske inte ligger alltför långt in i framtiden.

Thorbjörn Johansson, tidningsbud och skyddsombud på Norrbottens media distribution (NMD) i Luleå, skrattar gott åt drönarscenariot.

– Jag ser förstås användningsområdet på våra dåligt skottade gator och översnöade brevlådor, säger han. Men det kanske inte är så nära förestående.

I hans distrikt har morgontidningarna minskat med tio procent de senaste tre åren. Ska tidningsbuden överleva måste de fortsätta hitta andra produkter att komplettera med, säger han.

– Vi kör färre morgontidningar men har samtidigt fått fler andra tidningar. Vi kör också brev och ska börja med paket. En gång fick vi köra ut hästsperma.

Hur ser du som skyddsombud på att lasten har blivit så blandad?

– Jag har inget emot det, men det krävs att företagen håller sig à jour med vilken utrustning buden behöver. Ju fler sorters produkter, desto större krav på utrustning och beredskap.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.