Tidningar.
Close
Än så länge är läsarna villiga att betala för papperstidningar.
Close

Räkna med fler förändringar i lasten

Kanske sitter morgondagens tidningsbud i en kontrollcentral och styr drönare som levererar både morgontidning och frukostfrallor? Helt otroligt är det inte, säger Tidningsutgivarnas chefsanalytiker. En sak är i alla fall säker: Det kommer att bli förändringar.

Papperstidningsläsandet går neråt med några procent per år, med en kraftig dipp de senaste fem åren. Hur ska det sluta?

Tidningsutgivarnas (TU:s) chefsanalytiker Tobias Hedström förutspår ingen pappersdöd inom den närmaste framtiden. Än så länge är vi mer villiga att betala för tryckta tidningar än för digitala, påpekar han. Och annonsörerna betalar mer för att synas på papper än på nätet.

– Sedan är det förstås upp till enskilda tidningar att bestämma hur mycket distributionen får kosta, säger han.

Redan i dag har tidningsbuden fått blanda upp sin last med till exempel brev, paket och nybakt bröd för att kunna behålla sina jobb. Och vi kan fortsätta räkna med förändring i lasten, säger Tobias Hedström.

– Förmedlingstjänster kommer vi ha fortsatt stort behov av, om inte till och med större. Vi skriver färre brev, men posten har ändå fullt upp med att leverera allt vi köper på nätet. Fast om leveranserna kommer att gå till som i dag kan jag inte säga. I stället för att sitta i bilar och köra runt kanske man sitter i en kontrollcentral och kör drönare som levererar – och det kanske inte ligger alltför långt in i framtiden.

Thorbjörn Johansson, tidningsbud och skyddsombud på Norrbottens media distribution (NMD) i Luleå, skrattar gott åt drönarscenariot.

– Jag ser förstås användningsområdet på våra dåligt skottade gator och översnöade brevlådor, säger han. Men det kanske inte är så nära förestående.

I hans distrikt har morgontidningarna minskat med tio procent de senaste tre åren. Ska tidningsbuden överleva måste de fortsätta hitta andra produkter att komplettera med, säger han.

– Vi kör färre morgontidningar men har samtidigt fått fler andra tidningar. Vi kör också brev och ska börja med paket. En gång fick vi köra ut hästsperma.

Hur ser du som skyddsombud på att lasten har blivit så blandad?

– Jag har inget emot det, men det krävs att företagen håller sig à jour med vilken utrustning buden behöver. Ju fler sorters produkter, desto större krav på utrustning och beredskap.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.