Tidningar.
Close
Än så länge är läsarna villiga att betala för papperstidningar.
Close

Räkna med fler förändringar i lasten

Kanske sitter morgondagens tidningsbud i en kontrollcentral och styr drönare som levererar både morgontidning och frukostfrallor? Helt otroligt är det inte, säger Tidningsutgivarnas chefsanalytiker. En sak är i alla fall säker: Det kommer att bli förändringar.

Papperstidningsläsandet går neråt med några procent per år, med en kraftig dipp de senaste fem åren. Hur ska det sluta?

Tidningsutgivarnas (TU:s) chefsanalytiker Tobias Hedström förutspår ingen pappersdöd inom den närmaste framtiden. Än så länge är vi mer villiga att betala för tryckta tidningar än för digitala, påpekar han. Och annonsörerna betalar mer för att synas på papper än på nätet.

– Sedan är det förstås upp till enskilda tidningar att bestämma hur mycket distributionen får kosta, säger han.

Redan i dag har tidningsbuden fått blanda upp sin last med till exempel brev, paket och nybakt bröd för att kunna behålla sina jobb. Och vi kan fortsätta räkna med förändring i lasten, säger Tobias Hedström.

– Förmedlingstjänster kommer vi ha fortsatt stort behov av, om inte till och med större. Vi skriver färre brev, men posten har ändå fullt upp med att leverera allt vi köper på nätet. Fast om leveranserna kommer att gå till som i dag kan jag inte säga. I stället för att sitta i bilar och köra runt kanske man sitter i en kontrollcentral och kör drönare som levererar – och det kanske inte ligger alltför långt in i framtiden.

Thorbjörn Johansson, tidningsbud och skyddsombud på Norrbottens media distribution (NMD) i Luleå, skrattar gott åt drönarscenariot.

– Jag ser förstås användningsområdet på våra dåligt skottade gator och översnöade brevlådor, säger han. Men det kanske inte är så nära förestående.

I hans distrikt har morgontidningarna minskat med tio procent de senaste tre åren. Ska tidningsbuden överleva måste de fortsätta hitta andra produkter att komplettera med, säger han.

– Vi kör färre morgontidningar men har samtidigt fått fler andra tidningar. Vi kör också brev och ska börja med paket. En gång fick vi köra ut hästsperma.

Hur ser du som skyddsombud på att lasten har blivit så blandad?

– Jag har inget emot det, men det krävs att företagen håller sig à jour med vilken utrustning buden behöver. Ju fler sorters produkter, desto större krav på utrustning och beredskap.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.