Close
I januari 2018 dog två färdtjänstresenärer i en taxibil, när föraren blivit distraherad av ena kunden och tappat kontrollen över bilen.
Close

Psykpatient i bilen när taxiföraren kraschade

Färdtjänst. Många färdtjänstförare har kört kunder som varit våldsamma eller hotfulla. I början av 2018 dog en stökig psykpatient och en samåkande äldre kvinna när taxichauffören tappade kontrollen över bilen och kraschade in i ett träd. Föraren misstänktes först för vållande till annans död, men friades.

Mikael Wahlberg
Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud.

– Jag har talat med många färdtjänstförare det senaste året. Alla har varit med om situationer där passagerarna varit hotfulla eller bråkat. Färdtjänsten måste ändra sina rutiner och sätta in fler ledsagare, säger Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud (RSO) på Transports Örebroavdelning.

Han tar fram tidningsklippet från den 17 januari 2018. En kraftigt demolerad taxibil mot en grov trädstam på en väg utanför Katrineholm.

Mikael Wahlberg har läst polisens nedlagda förundersökning. Där framgår att chauffören, en 38-årig man, hade två färdtjänstresenärer i bilen.

En äldre dialyspatient satt i framsätet. Bak fanns en kvinna som föraren hämtat vid en psykiatrisk mottagning. När kvinnan kom till bilen följdes hon av två sjuksköterskor. Hon hade inga ytterkläder, bara en filt som sköterskorna sedan tog med sig.

Chauffören började köra mot Katrineholm. Efter ett tag noterar han att kvinnan i baksätet gråter och talar högt för sig själv. Han vrider backspegel för att ha koll och ser hur hon börjar kränga av sig säkerhetsbältet.

Föraren säger till att bältet måste vara på. Plötsligt tar hon tag i chaufförens axel och rycker till. Kvinnan försöker också öppna bakdörren, föraren kontrar med att fjärrlåsa dörren.

Sedan minns chauffören inte mer förrän han vaknar upp i ambulansen.

I polisförhören säger 38-åringen att allt gick väldigt fort. Att han tänkte ringa trafikledningen och be om råd…

– Två person dog i kraschen. Man kan ju inte skylla på psykiskt sjuka människor när det går snett. Men färdtjänsten måste organiseras så att inte en ensam taxichaufför får hela ansvaret under resan, säger Mikael Wahlberg.

I Örebro har avdelningen jobbat målmedvetet med att organisera taxiförare och utbilda nya skyddsombud. Det var under det arbetet som vittnesmålen från färdtjänsten började komma fram.

Det handlar om resenärer som varit, bråkiga, hotfulla eller bara utagerande. Om en ung kille som flippar ur och dunkar sitt eget huvud blodigt mot rutan. Om en funktionshindrad ung man som gillar att festa. Kruxet är att hans lika berusade medåkande ledsagare viftar med kniv i bilen.

Mikael Wahlberg säger:

– Det finns nog ingen färdtjänstchaufför som inte varit med om en hotfull situation. Problemet är att förarna inte litar på systemet, de tycker inte att det är någon idé att anmäla. De har heller inte rätt att säga nej till körningar.

– Det var när jag hörde berättelserna som jag började jag fundera över när den första dödsolyckan kommer att inträffa. Risken var ju uppenbar när chaufförerna utsätts för så allvarliga störningar. Jag googlade och upptäckte att den redan hänt.

Som RSO har Mikael Wahlberg jobbat på flera fronter. Han har begärt ut tillbuds- och incidentrapporter från Arbetsmiljöverket. Förarna har informerats om sina rättigheter och åkarna om arbetsmiljölagen.

Facket har också uppvaktat Länstrafiken, som ansvarar för färdtjänsten.

– Jag tog med mig uppgifterna vi samlat in. Men jag upplevde inte att ledningen tog problemet på tillräckligt stort allvar. Vi ser att samma färdtjänstresenärer återkommer i anmälningarna.

– Ändå gör Länstrafiken ingenting. Nya färdtjänstresor beställs till kunder där det är uppenbart att den ensamma föraren utsätts för risker. Det är inte bara kundens och förarens säkerhet det handlar om. Utan även andra trafikanter. Ofta är det dessutom samåkning i färdtjänstbilarna.

Transportarbetaren har pratat med två Örebroförare som efterlyser mer information om resenärerna de ska plocka upp. Både de och Mikael Wahlberg har fått höra att sekretessregler lägger hinder i vägen.

Fast Wahlberg tycker inte det argumentet håller:

– I lagen som reglerar färdtjänst står det uttryckligen att tillståndsgivare, trots sekretessen, får lämna ut uppgifter om ”enskildas personliga förhållanden” till en beställningscentral eller ”trafikutövare”. Om uppgifterna behövs för att ordna transporten.

– Ett dilemma är att färdtjänst är en rättighet för de människor som behöver den. Myndigheterna kan inte dra färdtjänsttillståndet bara för att en resenär är stökig. I fallet med den knivviftande ledsagaren försökte Länstrafiken faktiskt dra in tillståndet. Men det blev bakläxa i domstol.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    22 december, 2018

    Har varit med om att det står "kunden Kan bli våldsam" sedan är det bara att åka! Men det är ju för Dyrt att skicka med Ledsagare som ska åka tur och retur! Detta är ett ansvar för Kommuner och Landsting!

  2. Håkan Lindström:
    21 december, 2018

    Detta reportage handlar ju i majoritet inte om färdtjänst utan om Sjukresa. Så begreppet färdtjänstchaufför m.m. är inte korrekt använt. Konceptet med färdtjänst och sjukresor kallas för Serviceresor så egentligen borde ni lära er skillnaden så ni skriver korrekta uttryck!

Lästips:

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

Krogvakt skottskadad – polisen utreder hämndmotiv

Bevakning. I söndags kväll blev en ordningsvakt beskjuten i Västerås. Skottet träffade i axeln och vakten fördes till sjukhus. Enligt uppgifter till Aftonbladet har ordningsvakten jobbat i en krogdörr och avvisat kriminella personer. Polisen vill inte kommentera vilka motiv som kan finnas bakom dådet.

Örebro och Nynäshamn går vidare i kampen om ny testväg med el

Åkeri. E 20 söder om Örebro och väg 73 från Nynäshamn. Det är två pilotsträckor som Trafikverket valt ut för fortsatta försök med elvägar. Tanken är att bygga två, tre mil långa provsträckor – antingen med lufttrådar eller elskenor i marken.

Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

Slut med våld på jobbet – enligt ILO

Världen. Våld och trakasserier på jobbet ska bekämpas i 187 av världens länder. FN:s arbetslivsorgan konstaterar att våldet kan vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna – och antog under sitt 100-årsfirande en konvention som länderna ska skriva under.

Ylva Johansson

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Klart med avtal för flygtrafik i norr

Flyg. Nu är det klart med de tre operatörer som ska säkra flygtrafiken på sju flyglinjer i norr de närmaste åren. Ett positivt besked för flera flygplatser som drabbades av Nextjets konkurs förra året.

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.