Close
I januari 2018 dog två färdtjänstresenärer i en taxibil, när föraren blivit distraherad av ena kunden och tappat kontrollen över bilen.
Close

Psykpatient i bilen när taxiföraren kraschade

Färdtjänst. Många färdtjänstförare har kört kunder som varit våldsamma eller hotfulla. I början av 2018 dog en stökig psykpatient och en samåkande äldre kvinna när taxichauffören tappade kontrollen över bilen och kraschade in i ett träd. Föraren misstänktes först för vållande till annans död, men friades.

Mikael Wahlberg
Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud.

– Jag har talat med många färdtjänstförare det senaste året. Alla har varit med om situationer där passagerarna varit hotfulla eller bråkat. Färdtjänsten måste ändra sina rutiner och sätta in fler ledsagare, säger Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud (RSO) på Transports Örebroavdelning.

Han tar fram tidningsklippet från den 17 januari 2018. En kraftigt demolerad taxibil mot en grov trädstam på en väg utanför Katrineholm.

Mikael Wahlberg har läst polisens nedlagda förundersökning. Där framgår att chauffören, en 38-årig man, hade två färdtjänstresenärer i bilen.

En äldre dialyspatient satt i framsätet. Bak fanns en kvinna som föraren hämtat vid en psykiatrisk mottagning. När kvinnan kom till bilen följdes hon av två sjuksköterskor. Hon hade inga ytterkläder, bara en filt som sköterskorna sedan tog med sig.

Chauffören började köra mot Katrineholm. Efter ett tag noterar han att kvinnan i baksätet gråter och talar högt för sig själv. Han vrider backspegel för att ha koll och ser hur hon börjar kränga av sig säkerhetsbältet.

Föraren säger till att bältet måste vara på. Plötsligt tar hon tag i chaufförens axel och rycker till. Kvinnan försöker också öppna bakdörren, föraren kontrar med att fjärrlåsa dörren.

Sedan minns chauffören inte mer förrän han vaknar upp i ambulansen.

I polisförhören säger 38-åringen att allt gick väldigt fort. Att han tänkte ringa trafikledningen och be om råd…

– Två person dog i kraschen. Man kan ju inte skylla på psykiskt sjuka människor när det går snett. Men färdtjänsten måste organiseras så att inte en ensam taxichaufför får hela ansvaret under resan, säger Mikael Wahlberg.

I Örebro har avdelningen jobbat målmedvetet med att organisera taxiförare och utbilda nya skyddsombud. Det var under det arbetet som vittnesmålen från färdtjänsten började komma fram.

Det handlar om resenärer som varit, bråkiga, hotfulla eller bara utagerande. Om en ung kille som flippar ur och dunkar sitt eget huvud blodigt mot rutan. Om en funktionshindrad ung man som gillar att festa. Kruxet är att hans lika berusade medåkande ledsagare viftar med kniv i bilen.

Mikael Wahlberg säger:

– Det finns nog ingen färdtjänstchaufför som inte varit med om en hotfull situation. Problemet är att förarna inte litar på systemet, de tycker inte att det är någon idé att anmäla. De har heller inte rätt att säga nej till körningar.

– Det var när jag hörde berättelserna som jag började jag fundera över när den första dödsolyckan kommer att inträffa. Risken var ju uppenbar när chaufförerna utsätts för så allvarliga störningar. Jag googlade och upptäckte att den redan hänt.

Som RSO har Mikael Wahlberg jobbat på flera fronter. Han har begärt ut tillbuds- och incidentrapporter från Arbetsmiljöverket. Förarna har informerats om sina rättigheter och åkarna om arbetsmiljölagen.

Facket har också uppvaktat Länstrafiken, som ansvarar för färdtjänsten.

– Jag tog med mig uppgifterna vi samlat in. Men jag upplevde inte att ledningen tog problemet på tillräckligt stort allvar. Vi ser att samma färdtjänstresenärer återkommer i anmälningarna.

– Ändå gör Länstrafiken ingenting. Nya färdtjänstresor beställs till kunder där det är uppenbart att den ensamma föraren utsätts för risker. Det är inte bara kundens och förarens säkerhet det handlar om. Utan även andra trafikanter. Ofta är det dessutom samåkning i färdtjänstbilarna.

Transportarbetaren har pratat med två Örebroförare som efterlyser mer information om resenärerna de ska plocka upp. Både de och Mikael Wahlberg har fått höra att sekretessregler lägger hinder i vägen.

Fast Wahlberg tycker inte det argumentet håller:

– I lagen som reglerar färdtjänst står det uttryckligen att tillståndsgivare, trots sekretessen, får lämna ut uppgifter om ”enskildas personliga förhållanden” till en beställningscentral eller ”trafikutövare”. Om uppgifterna behövs för att ordna transporten.

– Ett dilemma är att färdtjänst är en rättighet för de människor som behöver den. Myndigheterna kan inte dra färdtjänsttillståndet bara för att en resenär är stökig. I fallet med den knivviftande ledsagaren försökte Länstrafiken faktiskt dra in tillståndet. Men det blev bakläxa i domstol.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    22 december, 2018

    Har varit med om att det står "kunden Kan bli våldsam" sedan är det bara att åka! Men det är ju för Dyrt att skicka med Ledsagare som ska åka tur och retur! Detta är ett ansvar för Kommuner och Landsting!

  2. Håkan Lindström:
    21 december, 2018

    Detta reportage handlar ju i majoritet inte om färdtjänst utan om Sjukresa. Så begreppet färdtjänstchaufför m.m. är inte korrekt använt. Konceptet med färdtjänst och sjukresor kallas för Serviceresor så egentligen borde ni lära er skillnaden så ni skriver korrekta uttryck!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Christer Jeffmar

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

Eric Shabaj och Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi). Stockholm.

Snabbväxande fackklubb för podtaxins pionjärer

Taxi. De är små, tysta och ser ut som ufo:n. Det handlar om en ny typ av miljövänliga taxifordon. Och om ett företag som kontaktade facket för att försöka göra rätt från början.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.