Protesterna rullar lite trögt

Luleå, Gävle, Göteborg. I lördags samlades de tunga fordonen till nya manifestationer mot oschysta villkor och för schyst konkurrens på vägarna. Här stannar Sverige-rörelsen har dock inte riktigt samma tryck som tidigare.

– Det är fruktansvärt svårt att engagera de unga, säger Anders Nilsson, chaufför i Gävle. Men vi måste få en förändring om svensk åkeribransch ska leva vidare och de unga chaufförerna inte ska anställas av polska bemanningsföretag.

Han räknade till 19 fordon i kortegen i Gävle. Tillsammans med de 21 lastbilarna i Luleå stod hela norra Sverige för 40 protesterande fordon. I Göteborg bestod lördagens kortege av 55 lastbilar.

– Det är trögt, säger även Freddy Welle, chaufför, aktiv i Transport och en av förgrundsfigurerna i Här stannar Sverige. Många verkar bli tillsagda av sina speditörer att ligga lågt och inte synas i manifestationerna.

– Men vi ger oss inte, fortsätter han. Vi har satt rotation i ledet och sitter numera med när Transportstyrelsen diskuterar beställaransvar.

Här stannar Sverige-rörelsen startade i slutet av november för två år sedan. Då stannade lastbilschaufförer sina fordon två gånger per dygn, en kvart i taget, för att protestera mot en dom som friade en makedonsk lastbilschaufför som körde med ogiltigt körkort. Ett par gånger om året kör rörelsen, som samlar både åkare och anställda chaufförer, i protestkaravaner med tunga fordon.

Den friade chauffören dömdes senare i hovrätten. Men manifestationerna har fortsatt med syftet att uppmärksamma de orättvisa villkoren på vägarna som hotar landets åkare.

– Här hade vi med oss både Leif Pettersson, som är socialdemokrat i riksdagen, och en representant för Sveriges Åkerier, berättar Thorbjörn Johansson i Luleå. Vi har fått upp allmänhetens ögon för de här problemen, och vi har påverkat i Bryssel också.

Själv är han distributionschaufför och aktiv i Transport.

– Vi stöttar manifestationen från facket, säger han. Tyvärr var det lite sämre uppslutning i år än tidigare, men det kan bero på att vi hade tio minusgrader.

Kommande lördag planeras Här stannar Sverige-karavaner i Stockholm och Helsingborg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bild ur mobilfilm

Taxi-vd dömd till böter

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm har dömts för skadegörelse. Han slog telefonen ur handen på chauffören Allonias Sebhatu som filmade honom under en taxiprotest.

Stockholms Sopgubbar utanför Reno Norden.

Sopkriget fortsätter

Sophämtning. Strejken är avblåst, men för Stockholms sopgubbar är striden långt ifrån över. I höst väntar en ny process i Arbetsdomstolen. Varje morgon står ett gäng miljöarbetare utanför Reno Norden, i en protest mot företaget och förarna som tagit över sopbilarna.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.