Protesterna rullar lite trögt

Luleå, Gävle, Göteborg. I lördags samlades de tunga fordonen till nya manifestationer mot oschysta villkor och för schyst konkurrens på vägarna. Här stannar Sverige-rörelsen har dock inte riktigt samma tryck som tidigare.

– Det är fruktansvärt svårt att engagera de unga, säger Anders Nilsson, chaufför i Gävle. Men vi måste få en förändring om svensk åkeribransch ska leva vidare och de unga chaufförerna inte ska anställas av polska bemanningsföretag.

Han räknade till 19 fordon i kortegen i Gävle. Tillsammans med de 21 lastbilarna i Luleå stod hela norra Sverige för 40 protesterande fordon. I Göteborg bestod lördagens kortege av 55 lastbilar.

– Det är trögt, säger även Freddy Welle, chaufför, aktiv i Transport och en av förgrundsfigurerna i Här stannar Sverige. Många verkar bli tillsagda av sina speditörer att ligga lågt och inte synas i manifestationerna.

– Men vi ger oss inte, fortsätter han. Vi har satt rotation i ledet och sitter numera med när Transportstyrelsen diskuterar beställaransvar.

Här stannar Sverige-rörelsen startade i slutet av november för två år sedan. Då stannade lastbilschaufförer sina fordon två gånger per dygn, en kvart i taget, för att protestera mot en dom som friade en makedonsk lastbilschaufför som körde med ogiltigt körkort. Ett par gånger om året kör rörelsen, som samlar både åkare och anställda chaufförer, i protestkaravaner med tunga fordon.

Den friade chauffören dömdes senare i hovrätten. Men manifestationerna har fortsatt med syftet att uppmärksamma de orättvisa villkoren på vägarna som hotar landets åkare.

– Här hade vi med oss både Leif Pettersson, som är socialdemokrat i riksdagen, och en representant för Sveriges Åkerier, berättar Thorbjörn Johansson i Luleå. Vi har fått upp allmänhetens ögon för de här problemen, och vi har påverkat i Bryssel också.

Själv är han distributionschaufför och aktiv i Transport.

– Vi stöttar manifestationen från facket, säger han. Tyvärr var det lite sämre uppslutning i år än tidigare, men det kan bero på att vi hade tio minusgrader.

Kommande lördag planeras Här stannar Sverige-karavaner i Stockholm och Helsingborg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bild ur mobilfilm

Taxi-vd dömd till böter

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm har dömts för skadegörelse. Han slog telefonen ur handen på chauffören Allonias Sebhatu som filmade honom under en taxiprotest.

Stockholms Sopgubbar utanför Reno Norden.

Sopkriget fortsätter

Sophämtning. Strejken är avblåst, men för Stockholms sopgubbar är striden långt ifrån över. I höst väntar en ny process i Arbetsdomstolen. Varje morgon står ett gäng miljöarbetare utanför Reno Norden, i en protest mot företaget och förarna som tagit över sopbilarna.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.