Protester mot Ikea.
Close
Ahmed Mansour och Nenad Milosevic från Transports Helsingborgsavdelning delar ut flygblad till Ikeakunderna.
Close

Protester mot Ikeas transporter

Protester. Krukväxterna kommer fram till varuhuset – men chauffören jobbar för svältlön och tvingas bryta mot reglerna om kör- och vilotider. Villkoren på åkerier som kör för Ikea ledde i dag till en kedja av protester i Sverige och Tyskland. Den utlösande faktorn är en aktuell dom mot Brinkman Trans-Holland, som har kontor i Sverige och Holland. En holländsk domstol dömde företaget för att ha utnyttjat förare från Moldavien och Polen när det bland annat har levererat växter åt Ikea-varuhus i Skandinavien.

Enligt domen har chaufförerna tjänat neråt 2 000 kronor i månaden. De har levt veckor eller månader i sina lastbilar, och tvingats bryta mot reglerna för kör- och vilotider.

– Det här visar att Ikea inte har kommit tillrätta med underleverantörer som utnyttjar människor och ägnar sig åt lönedumpning, säger Magnus Falk, Transports internationella sekreterare.

Transport, som ihop med Transportarbetarefederationen (ITF), tidigare har kartlagt Ikeas transportkedjor organiserade en rad protester vid de svenska varuhusen i dag, torsdag. I Tyskland har facket samtidigt träffat både chaufförer och Ikeakunder.

– Vi fick iväg tusen flygblad på tre timmar, säger Kenneth Pettersson, ordförande i Transport i Malmö och en av dem som stod utanför ett Ikea-varuhus i dag. Nu är vi på kontoret och hämtar fler.

Han berättar att de flesta som hinner lyssna på hur chaufförerna – eller har läst flygbladet när de kommer ut genom snurrdörren – har det konstaterar att det är ”förjävligt”.

– Här kom det ut några tjänstemän från varuhuset, säger Ghassan Aboutaka, ombudsman i Helsingborg. De verkade tycka att det är bra att vi berättar om chaufförernas villkor.

På många platser i landet har tidningar, radio och tv uppmärksammat protesterna. Ikea får frågor både centralt och lokalt varför chaufförer utnyttjas.

– Självklart ska företag som vi anlitar följa lagen. Vi planerar nu hur vi ska gå vidare med detta. För oss är goda arbetsförhållanden enormt viktigt och vi håller en nära dialog med Transportarbetareförbundet, säger Malin Sennervall, presskontakt på Ikea i Sverige, till tidningen Arbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

Ikea samarbetar kring schysta villkor

Chaufförer. Ikea lovar att sträva efter schysta villkor för chaufförer – i transportkedjans alla led. Efter år av påtryckningar och kampanjer vågar Transports Magnus Falk och internationella transportfacket ITF hoppas på bättre villkor hos transportörer som kör Ikeas gods.

Facket fortsätter protestera mot Ikeas transporter

Svältlön. Protesterna mot Ikea fortsätter. Att chaufförer med usla villkor levererar varor till möbeljättens butiker har väckt ilska runt om i Europa. I dag mötte Transports Pia Edvall kunder utanför varuhuset i Kungens kurva, i södra Stockholm.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.