Protester mot Ikea.
Close
Ahmed Mansour och Nenad Milosevic från Transports Helsingborgsavdelning delar ut flygblad till Ikeakunderna.
Close

Protester mot Ikeas transporter

Protester. Krukväxterna kommer fram till varuhuset – men chauffören jobbar för svältlön och tvingas bryta mot reglerna om kör- och vilotider. Villkoren på åkerier som kör för Ikea ledde i dag till en kedja av protester i Sverige och Tyskland. Den utlösande faktorn är en aktuell dom mot Brinkman Trans-Holland, som har kontor i Sverige och Holland. En holländsk domstol dömde företaget för att ha utnyttjat förare från Moldavien och Polen när det bland annat har levererat växter åt Ikea-varuhus i Skandinavien.

Enligt domen har chaufförerna tjänat neråt 2 000 kronor i månaden. De har levt veckor eller månader i sina lastbilar, och tvingats bryta mot reglerna för kör- och vilotider.

– Det här visar att Ikea inte har kommit tillrätta med underleverantörer som utnyttjar människor och ägnar sig åt lönedumpning, säger Magnus Falk, Transports internationella sekreterare.

Transport, som ihop med Transportarbetarefederationen (ITF), tidigare har kartlagt Ikeas transportkedjor organiserade en rad protester vid de svenska varuhusen i dag, torsdag. I Tyskland har facket samtidigt träffat både chaufförer och Ikeakunder.

– Vi fick iväg tusen flygblad på tre timmar, säger Kenneth Pettersson, ordförande i Transport i Malmö och en av dem som stod utanför ett Ikea-varuhus i dag. Nu är vi på kontoret och hämtar fler.

Han berättar att de flesta som hinner lyssna på hur chaufförerna – eller har läst flygbladet när de kommer ut genom snurrdörren – har det konstaterar att det är ”förjävligt”.

– Här kom det ut några tjänstemän från varuhuset, säger Ghassan Aboutaka, ombudsman i Helsingborg. De verkade tycka att det är bra att vi berättar om chaufförernas villkor.

På många platser i landet har tidningar, radio och tv uppmärksammat protesterna. Ikea får frågor både centralt och lokalt varför chaufförer utnyttjas.

– Självklart ska företag som vi anlitar följa lagen. Vi planerar nu hur vi ska gå vidare med detta. För oss är goda arbetsförhållanden enormt viktigt och vi håller en nära dialog med Transportarbetareförbundet, säger Malin Sennervall, presskontakt på Ikea i Sverige, till tidningen Arbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Elisabeth Munck af Rosenschöld

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.