Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.
Close
Eul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.
Close

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

En gul säkerhetsväst på instrumentbrädan.  Det betyder att bilens ägare deltar i ”de gula västarnas” protest. På lördag har tiotusentals franska invånare sagt att de ska blockera trafiken på hundratals platser runt om i landet.

De kräver att regeringen slopar en planerad skattehöjning på drivmedel.

Jimmy Lefevre ingår i en liten ledningsgrupp bakom den informella rörelsen.

– Jag ska vara med och blockera ringmotorvägen runt Paris, och sedan ska vi ta oss till presidentpalatset där vi hoppas få prata med miljöministern, säger han.

Själv är han bilmekaniker, men hans vänner Eric Drouet och Bruno Lefevre är yrkeschaufförer och det är de som är initiativtagarna till blockaden. För några veckor sedan lanserade de idén i en nybildad Facebooksgrupp, som snabbt har fått hundratusentals följare.

– Skattehöjningen mot bensin är droppen. Vi styrs av folk som inte lever våra liv och inte förstår våra problem, säger Eric Drouet i ett av sina videoinlägg på sidan.

Han förklarar att han är beroende av sin bil för att ta sig till och från jobbet, och att bensinpriset gör att det är svårt att få lönen att räcka till.

Ingen i gruppen är politiskt aktiv. De säger att det handlar om en folkrörelse och vill varken att fack eller politiker tar över. Men de får ändå stöd av politiska partier, bland annat på den extrema högerkanten. Detta gör att en del fack helt tar avstånd från protesterna.

Ledningen för det största chaufförsfacket är inte lika kritisk.

– Jag förstår mycket väl deras ilska. Köpkraften är för dålig, och bensinpriset är högt. Det drabbar framförallt lågavlönade, säger Christian Cottaz, vice generalsekreterare i CFDT Transport.

Han är bara orolig för att demonstrationerna ska urarta, eftersom det inte finns en regelrätt organisation bakom, utan handlar om en proteströrelse som har vuxit fram via sociala medier.

Premiärministern Edouard Philippe har den här veckan försökt att lugna ”de gula västarna”, genom att lova nya bidrag till låginkomsttagare som vill byta till en renare bil. Men höjningen av skatten på drivmedel slopas inte.

Det betyder att skatten på diesel kommer att ha ökat med 24 centimes per liter (alltså cirka 2 kronor och 45 öre) och 14 centimes på bensin, mellan 2017 och 2021.

Motivet är att invånarna måste övergå till mer miljövänligare transporter. Men argumenten biter inte på de gula västarna.

– Det är inte genom en höjning av bensinpriset som man kommer att rädda planeten, säger Eric Drouet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans:
    19 november, 2018

    Helt rätt. Tänk om alla fattar de i Sverige ochså.

  2. Jan Sigurdsson:
    15 november, 2018

    Helt rätt som de gör i Frankrike, vi.måste agera på samma sätt !!! Ut och blockera vägarna men.i samlade aktioner.

Lästips:

Insänt-logga till webben

Rösta nej till att sälja Öresundskraft!

Insändare. Den 12 januari 2020 kommer det hållas en folkomröstning om eventuell försäljning av Öresundskraft i Helsingborgs stad.

Hendrik Kloots har kört utlandstrafik sedan slutet på 1980-talet då han bodde i Nederländerna. Numera blir han rastlös om han har för lång ledighet mellan utlandskörningarna.

Sista svenska utlandsförarna

Åkeri. Allt färre svenska chaufförer kör på utlandet, utkonkurrerade av lönedumpande öststatsåkerier. När Hendrik Kloots en fredag kör in i Paris med flyttbilen är han en av de sista med hela Europa som arbetsfält. Denna gång har han uppdrag i fyra länder och kör 780 mil.

Bild ur mobilfilm

Taxi-vd dömd till böter

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm har dömts för skadegörelse. Han slog telefonen ur handen på chauffören Allonias Sebhatu som filmade honom under en taxiprotest.

Tidningsbuden jobbar kvar i Småland

Tidningsbud. Hall Media säljs till två stora medieföretag med inriktning på lokaltidningar. Planerade stora nedskärningar får avvakta. Varslet om uppsägning för 95 tidningsbud blir inte allvar.

Avtal 2020

Förhandlingarna om nytt stuveriavtal avbrutna

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna avbröts vid 14-tiden på torsdagen. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, väntas återuppta överläggningarna först i april.

Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.

Inhyrda på lager – ett evigt B-lag

Bemanning. Stora, ”seriösa” företag rundar konsekvent bemanningsavtalet. Och gör stora vinster trots miljonskadestånd. Transports Göteborgsavdelning tar striden. Om och om igen.

Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går i väg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

Hamnen förlorar gods från Kina

Hamn. Ungefär 350 containrar per vecka räknar Helsingborgs hamn med att förlora framöver. Coronaviruset har stoppat produktionen i Kina och inom ett par veckor kommer det att märkas i hamnen.

Transports team samlar namn för svensk åkerinäring

Åkeri. Namnlistan fylls redan på. Efter tolv timmar har Transports Ordning och reda-team spridit sitt upprop till tusentals personer på Facebook: Rädda svensk åkerinäring – och titta på vad Danmark gör.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.