Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.
Close
Eul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.
Close

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

En gul säkerhetsväst på instrumentbrädan.  Det betyder att bilens ägare deltar i ”de gula västarnas” protest. På lördag har tiotusentals franska invånare sagt att de ska blockera trafiken på hundratals platser runt om i landet.

De kräver att regeringen slopar en planerad skattehöjning på drivmedel.

Jimmy Lefevre ingår i en liten ledningsgrupp bakom den informella rörelsen.

– Jag ska vara med och blockera ringmotorvägen runt Paris, och sedan ska vi ta oss till presidentpalatset där vi hoppas få prata med miljöministern, säger han.

Själv är han bilmekaniker, men hans vänner Eric Drouet och Bruno Lefevre är yrkeschaufförer och det är de som är initiativtagarna till blockaden. För några veckor sedan lanserade de idén i en nybildad Facebooksgrupp, som snabbt har fått hundratusentals följare.

– Skattehöjningen mot bensin är droppen. Vi styrs av folk som inte lever våra liv och inte förstår våra problem, säger Eric Drouet i ett av sina videoinlägg på sidan.

Han förklarar att han är beroende av sin bil för att ta sig till och från jobbet, och att bensinpriset gör att det är svårt att få lönen att räcka till.

Ingen i gruppen är politiskt aktiv. De säger att det handlar om en folkrörelse och vill varken att fack eller politiker tar över. Men de får ändå stöd av politiska partier, bland annat på den extrema högerkanten. Detta gör att en del fack helt tar avstånd från protesterna.

Ledningen för det största chaufförsfacket är inte lika kritisk.

– Jag förstår mycket väl deras ilska. Köpkraften är för dålig, och bensinpriset är högt. Det drabbar framförallt lågavlönade, säger Christian Cottaz, vice generalsekreterare i CFDT Transport.

Han är bara orolig för att demonstrationerna ska urarta, eftersom det inte finns en regelrätt organisation bakom, utan handlar om en proteströrelse som har vuxit fram via sociala medier.

Premiärministern Edouard Philippe har den här veckan försökt att lugna ”de gula västarna”, genom att lova nya bidrag till låginkomsttagare som vill byta till en renare bil. Men höjningen av skatten på drivmedel slopas inte.

Det betyder att skatten på diesel kommer att ha ökat med 24 centimes per liter (alltså cirka 2 kronor och 45 öre) och 14 centimes på bensin, mellan 2017 och 2021.

Motivet är att invånarna måste övergå till mer miljövänligare transporter. Men argumenten biter inte på de gula västarna.

– Det är inte genom en höjning av bensinpriset som man kommer att rädda planeten, säger Eric Drouet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans:
    19 november, 2018

    Helt rätt. Tänk om alla fattar de i Sverige ochså.

  2. Jan Sigurdsson:
    15 november, 2018

    Helt rätt som de gör i Frankrike, vi.måste agera på samma sätt !!! Ut och blockera vägarna men.i samlade aktioner.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Franska HD ger Uber bakläxa – förare inte ”fri yrkesutövare”

Plattformsarbetare. Chauffören borde ha varit anställd när han körde för Uber, för han hade inget fritt jobb. Det säger franska Högsta domstolen, och föraren kan nu kräva företaget på 800 000 kronor. Hundratals liknande rättsprocesser ligger i startgroparna i Frankrike.

Insänt-logga till webben

Rösta nej till att sälja Öresundskraft!

Insändare. Den 12 januari 2020 kommer det hållas en folkomröstning om eventuell försäljning av Öresundskraft i Helsingborgs stad.

Hendrik Kloots har kört utlandstrafik sedan slutet på 1980-talet då han bodde i Nederländerna. Numera blir han rastlös om han har för lång ledighet mellan utlandskörningarna.

Sista svenska utlandsförarna

Åkeri. Allt färre svenska chaufförer kör på utlandet, utkonkurrerade av lönedumpande öststatsåkerier. När Hendrik Kloots en fredag kör in i Paris med flyttbilen är han en av de sista med hela Europa som arbetsfält. Denna gång har han uppdrag i fyra länder och kör 780 mil.

S kör över LO – går vidare med nobbat las-förslag

Arbetsrätt. Regeringen går vidare med det ”partsförslag” som ett enhälligt LO röstat ner. Förslaget stöds däremot av Svenskt Näringsliv och tjänstemännen i PTK. – I nuläget känns det som om Stefan Löfvens fackliga bakgrund sträcker sig till If Metall och inte till övriga LO, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Farlig arbetsmiljö
Arbetsledaren Göran Ellby på miljöföretaget Urbaser visar en av alla småvägar vid Ängelholms havsbad. Förr tvingades sophämtarna backa på en lång rad småvägar in till villorna. Regionala skyddsombuden Bert Johansson och Bujamin Ismaili diskuterar de nya problemen med ökad kroppslig belastning när miljöarbetarna i stället drar sopkärlen långa sträckor.

Backa med sopbil tär på psyket

Miljöarbetare. Problemen med tillbud, allvarliga olyckor och dödsfall har stötts och blötts i åratal. Ändå lever sophämtarnas värsta gissel kvar: Att tvingas backa på smala vägar och i trånga bostadsområden. Där skolbarn, fotgängare och cyklister plötsligt kan dyka upp.

Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet. Foto: Justina Öster

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

Skylt "Lekande barn"

Sopgubbar kommenterar: ”Vi backar hej vilt”

Miljöarbetare. Den farliga backningen engagerar. Det visar gensvaret Transportarbetaren fick när vi la ut en webbartikel om stoppad sophämtning på Facebook-gruppen Sveriges sopgubbar.

Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

EU går vidare med förslag om minimilön

Löner. EU-kommissionen har presenterat ett lagförslag om att höja minimilönerna för miljontals av Europas fattigaste arbetare. LO och svenska politiker ser den nordiska modellen som hotad.

Många röster kritiska när las-utredningen granskats

Arbetsrätt. I ett remissvar sågar LO den omdebatterade las-utredningen. Men även tunga juridiska instanser pekar på en klar maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel. Förlorarna är framför allt äldre, lågutbildade personer med lång anställningstid. Gynnas gör de unga och produktiva.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cabotagestudien 2020

Taggat och klart i cabotagestudien

Åkeri. Tusentals frivilliga gjorde grundforskningen längs vägarna. Nu väntar arbetet med att sammanställa data om utländska godstransporter. Cabotagestudien visar konkret hur olaglig godstrafik rör sig – och verkligheten för chaufförerna som kör.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.