Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.
Close
Eul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.
Close

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

En gul säkerhetsväst på instrumentbrädan.  Det betyder att bilens ägare deltar i ”de gula västarnas” protest. På lördag har tiotusentals franska invånare sagt att de ska blockera trafiken på hundratals platser runt om i landet.

De kräver att regeringen slopar en planerad skattehöjning på drivmedel.

Jimmy Lefevre ingår i en liten ledningsgrupp bakom den informella rörelsen.

– Jag ska vara med och blockera ringmotorvägen runt Paris, och sedan ska vi ta oss till presidentpalatset där vi hoppas få prata med miljöministern, säger han.

Själv är han bilmekaniker, men hans vänner Eric Drouet och Bruno Lefevre är yrkeschaufförer och det är de som är initiativtagarna till blockaden. För några veckor sedan lanserade de idén i en nybildad Facebooksgrupp, som snabbt har fått hundratusentals följare.

– Skattehöjningen mot bensin är droppen. Vi styrs av folk som inte lever våra liv och inte förstår våra problem, säger Eric Drouet i ett av sina videoinlägg på sidan.

Han förklarar att han är beroende av sin bil för att ta sig till och från jobbet, och att bensinpriset gör att det är svårt att få lönen att räcka till.

Ingen i gruppen är politiskt aktiv. De säger att det handlar om en folkrörelse och vill varken att fack eller politiker tar över. Men de får ändå stöd av politiska partier, bland annat på den extrema högerkanten. Detta gör att en del fack helt tar avstånd från protesterna.

Ledningen för det största chaufförsfacket är inte lika kritisk.

– Jag förstår mycket väl deras ilska. Köpkraften är för dålig, och bensinpriset är högt. Det drabbar framförallt lågavlönade, säger Christian Cottaz, vice generalsekreterare i CFDT Transport.

Han är bara orolig för att demonstrationerna ska urarta, eftersom det inte finns en regelrätt organisation bakom, utan handlar om en proteströrelse som har vuxit fram via sociala medier.

Premiärministern Edouard Philippe har den här veckan försökt att lugna ”de gula västarna”, genom att lova nya bidrag till låginkomsttagare som vill byta till en renare bil. Men höjningen av skatten på drivmedel slopas inte.

Det betyder att skatten på diesel kommer att ha ökat med 24 centimes per liter (alltså cirka 2 kronor och 45 öre) och 14 centimes på bensin, mellan 2017 och 2021.

Motivet är att invånarna måste övergå till mer miljövänligare transporter. Men argumenten biter inte på de gula västarna.

– Det är inte genom en höjning av bensinpriset som man kommer att rädda planeten, säger Eric Drouet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans:
    19 november, 2018

    Helt rätt. Tänk om alla fattar de i Sverige ochså.

  2. Jan Sigurdsson:
    15 november, 2018

    Helt rätt som de gör i Frankrike, vi.måste agera på samma sätt !!! Ut och blockera vägarna men.i samlade aktioner.

Lästips:

Hendrik Kloots har kört utlandstrafik sedan slutet på 1980-talet då han bodde i Nederländerna. Numera blir han rastlös om han har för lång ledighet mellan utlandskörningarna.

Sista svenska utlandsförarna

Åkeri. Allt färre svenska chaufförer kör på utlandet, utkonkurrerade av lönedumpande öststatsåkerier. När Hendrik Kloots en fredag kör in i Paris med flyttbilen är han en av de sista med hela Europa som arbetsfält. Denna gång har han uppdrag i fyra länder och kör 780 mil.

Bild ur mobilfilm

Taxi-vd dömd till böter

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm har dömts för skadegörelse. Han slog telefonen ur handen på chauffören Allonias Sebhatu som filmade honom under en taxiprotest.

Stockholms Sopgubbar utanför Reno Norden.

Sopkriget fortsätter

Sophämtning. Strejken är avblåst, men för Stockholms sopgubbar är striden långt ifrån över. I höst väntar en ny process i Arbetsdomstolen. Varje morgon står ett gäng miljöarbetare utanför Reno Norden, i en protest mot företaget och förarna som tagit över sopbilarna.

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?