Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.
Close
Eul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.
Close

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

En gul säkerhetsväst på instrumentbrädan.  Det betyder att bilens ägare deltar i ”de gula västarnas” protest. På lördag har tiotusentals franska invånare sagt att de ska blockera trafiken på hundratals platser runt om i landet.

De kräver att regeringen slopar en planerad skattehöjning på drivmedel.

Jimmy Lefevre ingår i en liten ledningsgrupp bakom den informella rörelsen.

– Jag ska vara med och blockera ringmotorvägen runt Paris, och sedan ska vi ta oss till presidentpalatset där vi hoppas få prata med miljöministern, säger han.

Själv är han bilmekaniker, men hans vänner Eric Drouet och Bruno Lefevre är yrkeschaufförer och det är de som är initiativtagarna till blockaden. För några veckor sedan lanserade de idén i en nybildad Facebooksgrupp, som snabbt har fått hundratusentals följare.

– Skattehöjningen mot bensin är droppen. Vi styrs av folk som inte lever våra liv och inte förstår våra problem, säger Eric Drouet i ett av sina videoinlägg på sidan.

Han förklarar att han är beroende av sin bil för att ta sig till och från jobbet, och att bensinpriset gör att det är svårt att få lönen att räcka till.

Ingen i gruppen är politiskt aktiv. De säger att det handlar om en folkrörelse och vill varken att fack eller politiker tar över. Men de får ändå stöd av politiska partier, bland annat på den extrema högerkanten. Detta gör att en del fack helt tar avstånd från protesterna.

Ledningen för det största chaufförsfacket är inte lika kritisk.

– Jag förstår mycket väl deras ilska. Köpkraften är för dålig, och bensinpriset är högt. Det drabbar framförallt lågavlönade, säger Christian Cottaz, vice generalsekreterare i CFDT Transport.

Han är bara orolig för att demonstrationerna ska urarta, eftersom det inte finns en regelrätt organisation bakom, utan handlar om en proteströrelse som har vuxit fram via sociala medier.

Premiärministern Edouard Philippe har den här veckan försökt att lugna ”de gula västarna”, genom att lova nya bidrag till låginkomsttagare som vill byta till en renare bil. Men höjningen av skatten på drivmedel slopas inte.

Det betyder att skatten på diesel kommer att ha ökat med 24 centimes per liter (alltså cirka 2 kronor och 45 öre) och 14 centimes på bensin, mellan 2017 och 2021.

Motivet är att invånarna måste övergå till mer miljövänligare transporter. Men argumenten biter inte på de gula västarna.

– Det är inte genom en höjning av bensinpriset som man kommer att rädda planeten, säger Eric Drouet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans:
    19 november, 2018

    Helt rätt. Tänk om alla fattar de i Sverige ochså.

  2. Jan Sigurdsson:
    15 november, 2018

    Helt rätt som de gör i Frankrike, vi.måste agera på samma sätt !!! Ut och blockera vägarna men.i samlade aktioner.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Franska HD ger Uber bakläxa – förare inte ”fri yrkesutövare”

Plattformsarbetare. Chauffören borde ha varit anställd när han körde för Uber, för han hade inget fritt jobb. Det säger franska Högsta domstolen, och föraren kan nu kräva företaget på 800 000 kronor. Hundratals liknande rättsprocesser ligger i startgroparna i Frankrike.

Insänt-logga till webben

Rösta nej till att sälja Öresundskraft!

Insändare. Den 12 januari 2020 kommer det hållas en folkomröstning om eventuell försäljning av Öresundskraft i Helsingborgs stad.

Hendrik Kloots har kört utlandstrafik sedan slutet på 1980-talet då han bodde i Nederländerna. Numera blir han rastlös om han har för lång ledighet mellan utlandskörningarna.

Sista svenska utlandsförarna

Åkeri. Allt färre svenska chaufförer kör på utlandet, utkonkurrerade av lönedumpande öststatsåkerier. När Hendrik Kloots en fredag kör in i Paris med flyttbilen är han en av de sista med hela Europa som arbetsfält. Denna gång har han uppdrag i fyra länder och kör 780 mil.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300-400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Före detta transportare föreslås till LO-ledningen

Facket. Susanna Gideonsson från Handels kan väljas till LO-ordförande den 15 juni. Till andre vice ordförande vill valberedningen ha Kommunals Lisa Bengtsson, med många år i Transport bakom sig.

corona

Inget statligt stöd när permitterade tar semester

Politik. Det statliga stödet för korttidspermitterad personal betalas inte ut under semestern. Tillväxtverket har gjort en helomvändning, något som kritiseras hårt från arbetsgivarhåll.

corona

Fler kollektivavtal förlängda

Avtalsrörelsen. Stora grupper inom Transport arbetar redan på avtal som egentligen löpt ut. För andra kommer nuvarande kollektivavtal att förlängas och gälla till årets sista dag. Förhandlingarna har flyttat fram till hösten.

Ny färdtjänsthärva under uppsegling i Skåne

Taxi. Förra året försattes Ringduve taxi i konkurs efter att ha lurat omkring 100 chaufförer på stora lönebelopp. En del av bilarna och färdtjänstkörningarna togs över av Lundafolket taxi. Nu upprepas historien. Förarna är blåsta på lön och taxibolaget har begärts i konkurs.