Close
Elektrifiering är enda lösningen för att nå klimatmålen, enligt ny rapport. Här elväg teststräckan Gävle – Sandviken, som revs tidigare i år.
Close

Professor: ”El enda hållbara lösningen för vägtransporter”

Åkeri. För att nå klimatmålet krävs eldrivna vägtransporter. Den slutsatsen drar Maria Bratt Börjesson i en ny rapport. Hon vill att staten tar ansvar för utbyggnad av elnät längs vägarna.

Elvägar mellan storstäderna kan sänka utsläppen från tunga lastbilstransporter med en tredjedel, heter det forskningsrapporten Transportsektorn och klimatpolitiken. Bakom den står Maria Bratt Börjesson, professor i nationalekonomi vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Hon slår fast att det krävs en ny politik för att förverkliga riksdagens mål, att minska utsläppen av växthusgaser från transportsektorn med 70 procent till år 2030.

Många av de åtgärder som hittills lyfts fram är relativt verkningslösa, enligt rapportförfattaren. Ökad kollektivtrafik och mer cykling har relativt liten effekt när det gäller att minska utsläpp från transportsektorn. Höjda skatter på drivmedel är betydligt mer effektiva, men det varnar Bratt Börjesson för: Transporter är redan högre beskattad än övriga sektorer och har bekymmersamma fördelningseffekter i ett så glest befolkat land som Sverige. Beskattningen riskerar att slå särskilt hårt mot hushåll med långa transportavstånd, framhåller rapporten.

Vägtrafiken fortsätter att öka trots hög beskattning av drivmedel och stora summor avsatta till alternativ till vägtrafik, ”en uppsjö åtgärder” för att använda Maria Bratt Börjessons ord. På lång sikt ser hon därför elektrifiering som den enda hållbara lösningen för transportsektorn.

I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Maria Bratt Börjesson att arbetet för att minska utsläppen skulle underlättas om fler beslutsfattare och debattörer visade mer intresse för i vilken grad olika åtgärder faktiskt minskar utsläppen. Och hon vill att staten tar ansvar:

– En förutsättning är att de statliga elbilsbonusarna trappas ned i takt med att elbilarna faller i pris. Staten borde i stället lägga krutet på att ta ansvar för elektrifieringen i form av utbyggnad av elnät längs vägnätet så att tillräcklig effekt når fram, säger Maria Bratt Börjesson i ett pressmeddelande.

­– För tung trafik kan elvägar vara en lösning. Marknaden kommer inte att klara av detta eftersom elnäten utmärks av skal- och systemeffekter.

Nya elsträckor planeras

Trafikverket planerar för närvarande omfattande test av elvägar. På uppdrag av regeringen ska det statliga verket bygga en pilotanläggning för elväg. Den kommer att bli nästan tre mil lång. I början av nästa år ska det beslutas om vilken sträcka man ska satsa på. Valet står mellan Örebro – Hallsberg och hamnen Norvik/Nynäshamn – Stockholm Årsta.

På världens första allmänna elväg är det däremot färdigkört. I alla fall i Sverige. Elsträckan mellan Gävle och Sandviken togs ned tidigare i år, men utrustningen kan bli aktuell att använda i projekt på autobahn i Tyskland.

Hösten 2019 satsade regeringen också fem miljoner kronor årligen på en ny elektrifieringskommission, som ska jobba inom transportsektorn. Kommissionens uppdrag är att skynda på investeringar i elvägar och laddinfrakstruktur för lastbilar.

Maria Bratt Börjessons rapport Transportsektorn och klimatpolitiken är utgiven inom föreningen SNS forskningsprojekt Hållbar samhällsbyggnad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Charlotte Richter:
    27 oktober, 2020

    Vad är anledningen till att gasbilar inte nämns överhuvudtaget? Kan inte de vara en del av lösningen? Om de tankas med biogas är väl utsläppen minimala?

  2. Ulf Jarnefjord:
    1 september, 2020

    Bra! Elektrifiering av vägar både för bilar, godstransporter och persontrafik med bussar är både enkelt, snabbt och lönsamt. Infrastrukturen (vägarna) finns redan på plats. En satsning på våra huvudvägar skulle ge en enorm effekt på vägsektorn utsläpp och göra det möjligt att nå 2030 målet om en fossiloberoende fordonsflotta.

    http://www.transportarbetaren.se/pa-vag-mot-en-hallbar-miljo/38/

Lästips:

Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg

”Svårare säga ifrån som bemanningsanställd”

Facket. Örebroavdelningen har på kort tid haft tre fall som rör sexuella trakasserier. Ordförande Emma Brodin ser allvarligt på arbetsgivare som inte följer lagen – ingen ska bli utsatt eller tvingas höra sexistisk jargong på jobbet.

Josephine. Facket tog strid för henne, som av arbetsgivaren fick höra att hon måste lära sig att lugna ner sig.

Anmälde sextrakasserier – fick sparken

Lager. Bemanningsanställda Josephine slog larm om grova trakasserier och ryktesspridning. Lagerchefen uppmanade henne att själv lösa situationen, utanför jobbet, med kollegan som utsatte henne. Bemanningsföretaget sparkade ut henne. Efter förhandlingar har Transports medlem nu fått rätt till rejäl kränkningsersättning.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Missnöjet pyr bland Foodoras bud

Matbud. Godtyckliga uppsägningar, borttagna arbetspass och otrygghet vid sjukdom. Buden på Foodora har mycket de är missnöjda med.

Striden om las

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad som är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

LO-borgen. Foto: Shutterstock

Las-förhandlingarna kraschade i natt

Arbetsrätt. Det blev inget avtal om ändringar i anställningsskyddet. Nattens förhandlingar mellan fack och arbetsgivare kraschade. Nu hotar regeringskris.

Lättare att sparka anställda

Arbetsrätt. Det blir enklare för arbetsgivare att välja vem som ska sägas upp. Det blir billigare att säga upp den som arbetsgivaren vill bli av med. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades den 1 juni.

Kollektivavtal

Snart skarpt läge i avtalsrörelsen

Lönerörelsen. Retroaktiv lön och korta avtal. Det är Transports prioriteringar i avtalsrörelsen, som åter rullat i gång. Först ut att förhandlas är kollektivavtalet för lastbilschaufförer och terminalare. En första sittning med arbetsgivarparten är planerad till slutet av oktober.

Skyddsombud stoppar farlig sophämtning

Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.

Extremt år för a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa har lyckats hålla nere den tid arbetslösa får vänta på ersättning. Men både tillströmning av nya medlemmar och många arbetslösa har gjort trycket extremt hårt.

Göteborgs hamn

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.