Postpaket ny utmaning för 8 000 tidningsbud

Företaget MTD lanserar en ny tjänst där landets tidningsbud bär ut postpaket under sina nattrundor. Paketen får väga upp till två kilo och vara stora som en 27-litersbox. – Jag har hört talas om pakettjänsten, men någon riktig information har vi inte fått, säger tidningsbudet Mats Nilsson i Skåne.

Morgontidningarna brottas med vikande upplagor och distributionsföretagen har länge letat efter alternativa produkter att bära ut. Många bud har redan fått med sig veckotidningar, brev och småpaket.

För att effektivisera utbärningen av extraprodukterna har tidningsföretagen bildat ett gemensamt samarbetsbolag, Morgontidig distribution (MTD).

Det är MTD som nu marknadsför den nya tjänsten som fått namnet postlådepaket.

Enligt MTD:s marknadschef Anette Jarlemark är målet 800 000 paket under 2016. Privatpersoner kan inte skicka enstaka paket, utan det krävs att kunden lämnar in minst 50 försändelser.

MTD åtar sig att dela ut godset över hela landet, utom i ett brett bälte över södra Norrland. Det är ett område som täcks av distributionsföretaget Tidningstjänst AB (Tab).

Tab ägs av Posten och vägrar bära ut adresserade försändelser i sitt område. För att inte konkurrera med sin ägare, alltså Posten.

Många tidningsbud är positiva till extraprodukter eftersom det tryggar jobben. Fast MTD:s nya paket väcker en del frågetecken. Maxvikten är satt till två kilo. Storleken kan vara ett större bekymmer. Största tillåtna längd är 60 centimeter. Lägger man ihop längd, bredd och höjd får paketen vara sammanlagt högst 90 centimeter. (Exempelvis en kub där alla sidor är 30 centimeter. Volymen blir då 27 liter.)

Totalt är det 8 000 bud som förväntas dela ut de 800 000 försändelserna. I snitt blir det två paket per vecka. Uppdraget gäller alla anställda – såväl bil-, som gång- och cykelbud.

Mats Nilsson är tidningsbud och facklig förtroendeman på Tidningsbärarna i Skåne.

– Får vi flera skrymmande paket på samma runda blir det svårt. Då krävs att företaget tar fram utrustning som matchar detta.

Lars Jonasson arbetar fackligt för tidningsbuden i Västsverige:

– Skulle kunderna lämna in stora lätta paket blir det ju nästan omöjligt att hantera. Vissa dagar har buden för mycket med sig redan nu. Ytterst är det en arbetsmiljöfråga som vi får följa upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.