Postpaket ny utmaning för 8 000 tidningsbud

Företaget MTD lanserar en ny tjänst där landets tidningsbud bär ut postpaket under sina nattrundor. Paketen får väga upp till två kilo och vara stora som en 27-litersbox. – Jag har hört talas om pakettjänsten, men någon riktig information har vi inte fått, säger tidningsbudet Mats Nilsson i Skåne.

Morgontidningarna brottas med vikande upplagor och distributionsföretagen har länge letat efter alternativa produkter att bära ut. Många bud har redan fått med sig veckotidningar, brev och småpaket.

För att effektivisera utbärningen av extraprodukterna har tidningsföretagen bildat ett gemensamt samarbetsbolag, Morgontidig distribution (MTD).

Det är MTD som nu marknadsför den nya tjänsten som fått namnet postlådepaket.

Enligt MTD:s marknadschef Anette Jarlemark är målet 800 000 paket under 2016. Privatpersoner kan inte skicka enstaka paket, utan det krävs att kunden lämnar in minst 50 försändelser.

MTD åtar sig att dela ut godset över hela landet, utom i ett brett bälte över södra Norrland. Det är ett område som täcks av distributionsföretaget Tidningstjänst AB (Tab).

Tab ägs av Posten och vägrar bära ut adresserade försändelser i sitt område. För att inte konkurrera med sin ägare, alltså Posten.

Många tidningsbud är positiva till extraprodukter eftersom det tryggar jobben. Fast MTD:s nya paket väcker en del frågetecken. Maxvikten är satt till två kilo. Storleken kan vara ett större bekymmer. Största tillåtna längd är 60 centimeter. Lägger man ihop längd, bredd och höjd får paketen vara sammanlagt högst 90 centimeter. (Exempelvis en kub där alla sidor är 30 centimeter. Volymen blir då 27 liter.)

Totalt är det 8 000 bud som förväntas dela ut de 800 000 försändelserna. I snitt blir det två paket per vecka. Uppdraget gäller alla anställda – såväl bil-, som gång- och cykelbud.

Mats Nilsson är tidningsbud och facklig förtroendeman på Tidningsbärarna i Skåne.

– Får vi flera skrymmande paket på samma runda blir det svårt. Då krävs att företaget tar fram utrustning som matchar detta.

Lars Jonasson arbetar fackligt för tidningsbuden i Västsverige:

– Skulle kunderna lämna in stora lätta paket blir det ju nästan omöjligt att hantera. Vissa dagar har buden för mycket med sig redan nu. Ytterst är det en arbetsmiljöfråga som vi får följa upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.