Postpaket ny utmaning för 8 000 tidningsbud

Företaget MTD lanserar en ny tjänst där landets tidningsbud bär ut postpaket under sina nattrundor. Paketen får väga upp till två kilo och vara stora som en 27-litersbox. – Jag har hört talas om pakettjänsten, men någon riktig information har vi inte fått, säger tidningsbudet Mats Nilsson i Skåne.

Morgontidningarna brottas med vikande upplagor och distributionsföretagen har länge letat efter alternativa produkter att bära ut. Många bud har redan fått med sig veckotidningar, brev och småpaket.

För att effektivisera utbärningen av extraprodukterna har tidningsföretagen bildat ett gemensamt samarbetsbolag, Morgontidig distribution (MTD).

Det är MTD som nu marknadsför den nya tjänsten som fått namnet postlådepaket.

Enligt MTD:s marknadschef Anette Jarlemark är målet 800 000 paket under 2016. Privatpersoner kan inte skicka enstaka paket, utan det krävs att kunden lämnar in minst 50 försändelser.

MTD åtar sig att dela ut godset över hela landet, utom i ett brett bälte över södra Norrland. Det är ett område som täcks av distributionsföretaget Tidningstjänst AB (Tab).

Tab ägs av Posten och vägrar bära ut adresserade försändelser i sitt område. För att inte konkurrera med sin ägare, alltså Posten.

Många tidningsbud är positiva till extraprodukter eftersom det tryggar jobben. Fast MTD:s nya paket väcker en del frågetecken. Maxvikten är satt till två kilo. Storleken kan vara ett större bekymmer. Största tillåtna längd är 60 centimeter. Lägger man ihop längd, bredd och höjd får paketen vara sammanlagt högst 90 centimeter. (Exempelvis en kub där alla sidor är 30 centimeter. Volymen blir då 27 liter.)

Totalt är det 8 000 bud som förväntas dela ut de 800 000 försändelserna. I snitt blir det två paket per vecka. Uppdraget gäller alla anställda – såväl bil-, som gång- och cykelbud.

Mats Nilsson är tidningsbud och facklig förtroendeman på Tidningsbärarna i Skåne.

– Får vi flera skrymmande paket på samma runda blir det svårt. Då krävs att företaget tar fram utrustning som matchar detta.

Lars Jonasson arbetar fackligt för tidningsbuden i Västsverige:

– Skulle kunderna lämna in stora lätta paket blir det ju nästan omöjligt att hantera. Vissa dagar har buden för mycket med sig redan nu. Ytterst är det en arbetsmiljöfråga som vi får följa upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.