Postpaket ny utmaning för 8 000 tidningsbud

Företaget MTD lanserar en ny tjänst där landets tidningsbud bär ut postpaket under sina nattrundor. Paketen får väga upp till två kilo och vara stora som en 27-litersbox. – Jag har hört talas om pakettjänsten, men någon riktig information har vi inte fått, säger tidningsbudet Mats Nilsson i Skåne.

Morgontidningarna brottas med vikande upplagor och distributionsföretagen har länge letat efter alternativa produkter att bära ut. Många bud har redan fått med sig veckotidningar, brev och småpaket.

För att effektivisera utbärningen av extraprodukterna har tidningsföretagen bildat ett gemensamt samarbetsbolag, Morgontidig distribution (MTD).

Det är MTD som nu marknadsför den nya tjänsten som fått namnet postlådepaket.

Enligt MTD:s marknadschef Anette Jarlemark är målet 800 000 paket under 2016. Privatpersoner kan inte skicka enstaka paket, utan det krävs att kunden lämnar in minst 50 försändelser.

MTD åtar sig att dela ut godset över hela landet, utom i ett brett bälte över södra Norrland. Det är ett område som täcks av distributionsföretaget Tidningstjänst AB (Tab).

Tab ägs av Posten och vägrar bära ut adresserade försändelser i sitt område. För att inte konkurrera med sin ägare, alltså Posten.

Många tidningsbud är positiva till extraprodukter eftersom det tryggar jobben. Fast MTD:s nya paket väcker en del frågetecken. Maxvikten är satt till två kilo. Storleken kan vara ett större bekymmer. Största tillåtna längd är 60 centimeter. Lägger man ihop längd, bredd och höjd får paketen vara sammanlagt högst 90 centimeter. (Exempelvis en kub där alla sidor är 30 centimeter. Volymen blir då 27 liter.)

Totalt är det 8 000 bud som förväntas dela ut de 800 000 försändelserna. I snitt blir det två paket per vecka. Uppdraget gäller alla anställda – såväl bil-, som gång- och cykelbud.

Mats Nilsson är tidningsbud och facklig förtroendeman på Tidningsbärarna i Skåne.

– Får vi flera skrymmande paket på samma runda blir det svårt. Då krävs att företaget tar fram utrustning som matchar detta.

Lars Jonasson arbetar fackligt för tidningsbuden i Västsverige:

– Skulle kunderna lämna in stora lätta paket blir det ju nästan omöjligt att hantera. Vissa dagar har buden för mycket med sig redan nu. Ytterst är det en arbetsmiljöfråga som vi får följa upp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.