Paneldebatt om gränsdragning mellan polis, väktare och ordningsvakter i Almedalen. Från vänster: moderator, Björn Ericsson, Lena Nitz, Lars Lindgren, Dan Eliasson och Anders Ygeman.
Close
Paneldebatt om gränsdragning mellan polis, väktare och ordningsvakter i Almedalen. Från vänster: moderator, Björn Ericsson, Lena Nitz, Lars Lindgren, Dan Eliasson och Anders Ygeman.
Close

Polis och väktare – vem gör vad i framtiden?

Väktare och ordningsvakter blir fler och fler och polisen är överhopad med jobb. Är det dags att se över rågången mellan polis och bevakningsbransch? – Ja, anser arbetsgivarna i Almega. – Nej, inte än, säger rikspolischef Dan Eliasson.

Onsdag i Almedalen. Klockan är 13:33.

Inrikesminister Anders Ygeman stormar in i LO:s möteslokal några minuter försenad och klättar upp på scenen. Han är inbokad för mängder av intervjuer, utfrågningar och seminariedebatter under politikerveckan.

Nu ska han diskutera bevakningsbranschens och polismaktens olika roller på ett seminarium som Transport arrangerar. Det är en tung panel som radar upp sig. Förutom Anders Ygeman:

  • Björn Ericsson, branschexpert på arbetsgivarorganisationen Almega.
  • Lena Nitz, ordförande i Polisfacket.
  • Lars Lindgren, ordförande i Transport.
  • Dan Eliasson, rikspolischef.

Bakgrunden är inte helt enkel att greppa. Bevakningsbranschen har vuxit kraftigt de senaste 20–30 åren och väktare och ordningsvakter har fått många nya arbetsuppgifter. En del av dem tangerar polisens område och då uppstår diskussion om vem som ska – och vem som får – göra vad.

Behöver samhället diskutera rågången? Dra en ny gränslinje?

Almega svarar snabbt ja och rikspolischefen är lika tydlig med en nej. Han motiverar det med:

– Det är inte så bråttom. Först tycker jag att vi ska se vad som kan utvecklas med de regler som gäller i dag. För polisen har det varit ett ansträngande år. Vi har genomfört en stor omorganisation och till det kommer en exceptionell flyktingsituation.

– Att ta fram nya lagar tar lång tid. Vi behöver agera nu. Det finns en stor potential för samarbeten, inom de existerande ramarna.

Ny rågång eller inte – polisfackets Lena Nitz vill utreda det nu. Transports ordförande Lars Lindgren tycker att den som finns fungerat ganska bra. På samma linje går inrikesminister Ygeman:

– Rågången är ganska riktig. Men regelverket är föråldrat, det behöver ses över.

Lena Nitz anser att samhället glider på rågången.

– Den börjar suddas ut och blir luddig. Ett exempel är privata aktörer som är inne och gör utredningar åt polisen.

Finns det några uppgifter som polisen kan lämna ifrån sig?

Lena Nitz är skeptisk. Hon tycker att det är viktigt att polisen slår vakt om våldsbefogenheterna. En del transporter och ärenden som rör omhändertagande av djur kan eventuellt tas över av andra, anser hon.

Panelen konstaterar att det finns saker som kan ses över. I dag är det polisen som sköter tillsynen av ordningsvakterna. När det gäller väktarna ligger ansvaret hos en annan myndighet – länsstyrelserna.

På länsstyrelserna i Stockholm och Västra Götaland är handläggarna så överhopade med jobb att det tar åtta veckor och få en väktare godkänd, påpekar Björn Ericsson.

Vad är det viktigaste som kommer fram på seminariet?

Förmodligen att alla i panelen betonar att samarbetet mellan polisen och bevakningsbranschen normalt fungerar mycket bra. Det kan utvecklas ännu mer tycker rikspolischef Dan Eliasson:

– När våra poliser kommer till brottsplatser är det inte ovanligt att den första person de möter är en väktare. Vi har en läxa att göra innan vi ropar på nya regler.

Fackets Lena Nitz säger:

– Vi jobbar ofta tillsammans med väktare och ordningsvakter och vi har ett gott samarbete. Men de vi träffar ropar ofta efter mer utbildning och mer träning. Dagens väktarutbildning är inte tillräcklig, tycker de.

På sluttampen glider paneldiskussionen över på polisens resurser. Rikspolischefen och inrikesministern menar att de har ökat. Lena Nitz hävdar att antalet årsarbetande poliser är 17 709.

– För fem år sedan var vi över 18 000, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.