Paneldebatt om gränsdragning mellan polis, väktare och ordningsvakter i Almedalen. Från vänster: moderator, Björn Ericsson, Lena Nitz, Lars Lindgren, Dan Eliasson och Anders Ygeman.
Close
Paneldebatt om gränsdragning mellan polis, väktare och ordningsvakter i Almedalen. Från vänster: moderator, Björn Ericsson, Lena Nitz, Lars Lindgren, Dan Eliasson och Anders Ygeman.
Close

Polis och väktare – vem gör vad i framtiden?

Väktare och ordningsvakter blir fler och fler och polisen är överhopad med jobb. Är det dags att se över rågången mellan polis och bevakningsbransch? – Ja, anser arbetsgivarna i Almega. – Nej, inte än, säger rikspolischef Dan Eliasson.

Onsdag i Almedalen. Klockan är 13:33.

Inrikesminister Anders Ygeman stormar in i LO:s möteslokal några minuter försenad och klättar upp på scenen. Han är inbokad för mängder av intervjuer, utfrågningar och seminariedebatter under politikerveckan.

Nu ska han diskutera bevakningsbranschens och polismaktens olika roller på ett seminarium som Transport arrangerar. Det är en tung panel som radar upp sig. Förutom Anders Ygeman:

  • Björn Ericsson, branschexpert på arbetsgivarorganisationen Almega.
  • Lena Nitz, ordförande i Polisfacket.
  • Lars Lindgren, ordförande i Transport.
  • Dan Eliasson, rikspolischef.

Bakgrunden är inte helt enkel att greppa. Bevakningsbranschen har vuxit kraftigt de senaste 20–30 åren och väktare och ordningsvakter har fått många nya arbetsuppgifter. En del av dem tangerar polisens område och då uppstår diskussion om vem som ska – och vem som får – göra vad.

Behöver samhället diskutera rågången? Dra en ny gränslinje?

Almega svarar snabbt ja och rikspolischefen är lika tydlig med en nej. Han motiverar det med:

– Det är inte så bråttom. Först tycker jag att vi ska se vad som kan utvecklas med de regler som gäller i dag. För polisen har det varit ett ansträngande år. Vi har genomfört en stor omorganisation och till det kommer en exceptionell flyktingsituation.

– Att ta fram nya lagar tar lång tid. Vi behöver agera nu. Det finns en stor potential för samarbeten, inom de existerande ramarna.

Ny rågång eller inte – polisfackets Lena Nitz vill utreda det nu. Transports ordförande Lars Lindgren tycker att den som finns fungerat ganska bra. På samma linje går inrikesminister Ygeman:

– Rågången är ganska riktig. Men regelverket är föråldrat, det behöver ses över.

Lena Nitz anser att samhället glider på rågången.

– Den börjar suddas ut och blir luddig. Ett exempel är privata aktörer som är inne och gör utredningar åt polisen.

Finns det några uppgifter som polisen kan lämna ifrån sig?

Lena Nitz är skeptisk. Hon tycker att det är viktigt att polisen slår vakt om våldsbefogenheterna. En del transporter och ärenden som rör omhändertagande av djur kan eventuellt tas över av andra, anser hon.

Panelen konstaterar att det finns saker som kan ses över. I dag är det polisen som sköter tillsynen av ordningsvakterna. När det gäller väktarna ligger ansvaret hos en annan myndighet – länsstyrelserna.

På länsstyrelserna i Stockholm och Västra Götaland är handläggarna så överhopade med jobb att det tar åtta veckor och få en väktare godkänd, påpekar Björn Ericsson.

Vad är det viktigaste som kommer fram på seminariet?

Förmodligen att alla i panelen betonar att samarbetet mellan polisen och bevakningsbranschen normalt fungerar mycket bra. Det kan utvecklas ännu mer tycker rikspolischef Dan Eliasson:

– När våra poliser kommer till brottsplatser är det inte ovanligt att den första person de möter är en väktare. Vi har en läxa att göra innan vi ropar på nya regler.

Fackets Lena Nitz säger:

– Vi jobbar ofta tillsammans med väktare och ordningsvakter och vi har ett gott samarbete. Men de vi träffar ropar ofta efter mer utbildning och mer träning. Dagens väktarutbildning är inte tillräcklig, tycker de.

På sluttampen glider paneldiskussionen över på polisens resurser. Rikspolischefen och inrikesministern menar att de har ökat. Lena Nitz hävdar att antalet årsarbetande poliser är 17 709.

– För fem år sedan var vi över 18 000, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.