Pierre Mollestam, Helsingborg
Close
I mitten av juni drar Pierre Mollestam i gång med den nya sophämtningen i Maria Park i Helsingborg. Villaägarna ska dra i reglaget på sändaren på soptunnan när de vill ha hämtning (infällda bilden).
Close

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Pierre Mollestam heter sopgubben som tar hand om hämtningen i Maria Park från och med mitten av juni.

– Jag ska börja med att presentera och sälja in modellen, säger Mollestam som jobbat med sophämtning på kommunala NSR i åtta år. Hur rundan ska se ut lägger jag upp varje morgon.

Om det blir mer eller mindre körande med sopbilen? Om villaägarna blir nöjda med att styra sin hämtning? Om de kommer att sortera och återvinna bättre? Om det ska stinka ruttna räkskal i området? Om tekniken håller måttet? Om modellen går ut över miljöarbetarnas arbetsmiljö – eller tvärt om?

Björn Jacobsson är IT-chef på bolaget och entusiasten som ligger bakom försöket med sophämtning på beställning. Han har inte svaret på någon av frågorna. Besked kommer förhoppningsvis vid de två utvärderingarna som ska göras efter tre respektive sex månader.

– Men jag tror och hoppas att kunderna kommer att sortera bättre, så att de minskar både mängden avfall och hur ofta de behöver hämtning, säger han.

I hans vision ligger också att
villaägarna ska betala per hämtning, men det ingår ännu inte i projektet. En annan av hans tankar är att arbetet ska bli mindre slitsamt:

– Killarna och tjejerna ska göra det de är bäst på, och det är inte att hoppa i och ur sopbilen hela arbetsdagen. De vill ha en teknik som utvecklar jobbet, och den här modellen gör att de inte måste tömma tunnor när det inte behövs.

Tom Johansen, Helsingborg
Tom Johansen. Foto: Lena Blomquist

Tom Johansen är den tredje mannen i projektet. Han är konsult och utvecklare inom avfallshantering, och ligger bakom tekniken i Maria Park-försöket.

– Den här mojängen är en sändare som vi sätter på sopkärlets lock, säger han och visar en dryga decimetern lång detalj som rymmer det datachip som kommunicerar med ett planeringsprogram hos miljöföretaget.

Villaägaren drar själv i reglaget med ett finger när hen vill ha tunnan tömd.

De som bor i Maria Park har två sopkärl, och i vardera tunnan sorterar de fyra olika fraktioner. Det betyder att tunnornas fack fylls med: metall, papper, tidningar, färgat glas, ofärgat glas, plast, matavfall och resten.

När det börjar bli fullt kommer fastighetsägaren alltså att meddela det och samtidigt rulla fram sina tunnor. Då ska en sopbil vara på plats inom 24 timmar.

En förutsättning för projektet är det trådlösa nätverket lora – som via nätet överför meddelandena för en betydligt lägre kostnad än de etablerade alternativen.

Och i en annan del av Helsingborg använder NRS kärl som själva talar om när det är dags att tömmas. Då handlar det om en handfull av de stora nergrävda varianter som finns på flerbostadshusens gårdar. Där mäts nivån i kärlen helt automatiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    31 maj, 2018

    Hej NIlla!
    Tack för din kommentar. Det där med "sopgubbe" diskuterar vi återkommande på redaktionen. Många i yrket gillar själva den titeln, och det gäller även ett antal kvinnor som jag har intervjuat. Själv frågar jag alltid den jag ska skriva om hur hen ställer sig till titeln. Ofta blir det miljöarbetare i stället, nackdelen med det är att en miljöarbetaren kan ha alla möjliga olika jobb. Renhållningsarbetare är nästan lika brett.
    Ibland dyker titeln sophämtare upp. Själv tycker jag att det låter som en pryl, men det kanske är den beteckning vi borde börja använda. För jag håller med dig om att sopgubbe känns lite förlegat.
    Vad tycker du och andra läsare?

  2. Nilla:
    31 maj, 2018

    Hej Lena Blomquist! Trevligt skriven artikel om intressant experiment. Men ordet "sopgubbe" känns väldigt förlegat. Snacka om att cementera gamla föreställningar. Killen på bilden är knappast gubbe och dessutom kör ju både killar och tjejer sopor nuförtiden. Har vi inte kommit längre 2018? Som skribent bör en arbeta för ett tidsenligt språk, menar jag.

Lästips:

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

Transportarbetarens logga

AD:s dom i sopkonflikten skjuts upp i tre veckor

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen i det omfattande målet där omkring 50 miljöarbetare stämts för olovlig stridsåtgärd. Förhandlingen hölls i mitten av december och domen skulle ursprungligen ha meddelats den 7 februari. Nytt datum är den 28 februari klockan elva.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.