Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras
Kultur

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Klockan är sju stämplar in

Alltid svinkallt första timmen

Truckarna på laddning från föregående natt

 

På långgaffeltrucken genom stallagen

På balken ovan plockplatsen finns en checksiffra

Upprepar den i mikrofonen till mitt headset

 

Får då antalet enheter att plocka

I ett kortfattat kommando

med digital kvinnoröst i hörlurarna till mitt headset

 

Hon befaller mig hela dagarna

Det finns ingen jag pratar med mer än hon

Innan frukostrasten kommer ledningen ut på golvet och samlar alla

klagar mest på att det är stökigt på lagret

Att inte tomkartong slängs som det ska

 

Efter frukostrasten backar lastbilar till med nya containers

Proppade med lådor från China

Från fabriker i lastbilar kors och tvärs genom världen via nya lastbilar till butiker

lådor som ska lyftas på pall

Sen ska pallarna plastas och köras upp i stallagen med skjutstativstrucken

Sen ska pallarna ner igen och ställas på plockplats och vidare ut i handel

 

Lagret är bolagets hjärta som pumpar prylar till detaljhandeln

ser väggen i slutet på containern

Det är som ljuset i tunneln efter två-tre timmar i containern

 

På lagret är alla hundra procent macho

Men i containern kanske ibland nån öppnar sig

Om frihet i hemlandet eller frihet från frivården

Om galnaste sexet eller illuminati

SD:aren är inte den mest rasistiska på lagret

Alla nationaliteter verkar hata någon

alla vill bara polarisera

Och vända dem mot andra som behandlats illa

Och vända det mot andra som är aggressiva, känns som om alla är lika naiva

 

Nån surrar om petrodollaz

Att petrodollaz är den enda valutan som funkar överallt i världen

Många jobbar lager för att betala på bilen

 

Efter lunchen börjar ledningen skrika åt oss för att några dröjt kvar några minuter extra

Sen säger de att eftermiddagens jobb blir att kasta prylar som inte säljer

Så att vi får plats med nya prylar

Vi fyller hela containers med inköpares missräkningar

 

Vi kastar allt från lastkajen när solen gassar vårens varmaste dag

Lådor mellan tio och trettio kilo

Vissa har Ramadan och jobbar på utan mat eller vatten

De säger när kroppen skickar signaler till hjärnan att jag inte orkar

skickar jag bara signaler tillbaka till kroppen att jag orkar

 

klockan sexton stämplar ut

upp imorgon samma sak igen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Transportarbetarens logga

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Transportarbetarens logga

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Transportarbetaren granskar
Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Toril Lines

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.