Martin Abrahamsson, Däckia Farsta
Close
Förstemannen Martin Abrahamsson tycker att syftet med personalliggare är bra, men att de kanske inte är så nödvändiga på den egna arbetsplatsen.
Close
Granskning: Gummi

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Henrik Abrahamsson, Däckia Farsta
Henrik Abrahamsson är tvungen att skriva in sig i personalliggaren i servicebilen varje gång han är ute på jobb.  Foto: Lilly Hallberg

– Jag hade ju hellre sett att det bara var när man kom som man loggade in. Och sedan loggade ut när man gick hem, säger Henrik Abrahamsson, som oftast arbetar ute en stor del av dagen.

Han är nu tvungen att skriva in sig i personalliggaren i servicebilen, en särskild bok. I verkstaden behöver kollegorna oftast bara registrera sig i det digitala systemet vid arbetsdagens början och slut. ”Inget krångel, mest en rutin man måste komma ihåg” säger en anställd.

Komma åt oseriösa

Chefen Mats Abrahamsson tycker att syftet med personalliggare är bra, att försöka komma åt oseriösa verkstäder. Men också att kraven inte känns så nödvändiga för arbetsplatser som den egna, med relativt få anställda. Hos Däckia-kedjans Farstabutik arbetar fyra anställda. När det är däckskiftessäsong, vår och höst, är de betydligt fler. Alla med kollektivavtal.

– Självklart, något annat skulle inte fungera, säger Mats Abrahamsson.

Sonen, Martin Abrahamsson, är försteman. Han säger samma sak om att följa kraven på personalliggare.

– Men när det gäller de stora kedjorna förstår jag inte heller riktigt poängen.

När det rör hur tung administrationen är tror båda att det är bättre att tala med löneavdelningen på däckkedjans huvudkontor.

Ytterligare ett moment

Agneta Gräns är löneadministratör och arbetar på hr-avdelningen på Däckias huvudkontor. Den mest hektiska perioden på hösten är just avslutad.

– Det är alltid mycket med extrapersonal så här års. Nu är det ett moment till.

Hon upplever att det initialt var extremt mycket innan de digitala personalliggarna kom på plats.

– Först gällde det att se över vilken typ av liggare, och vad som skulle investeras, i. När vi startade upp blev det väldigt mycket extrajobb.

Tanken med det digitala systemet var att göra det enklare för alla. Men för löneavdelningen innebär det ändå mer jobb, då alla extrajobbare ska anslutas till systemet inför däckskiftarsäsong vår och höst.

Fast grundtanken är absolut bra, tycker de som jobbar i Farsta i slutet av säsongen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.