Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Myndigheten Trafikanalys fick i förra veckan regeringens uppdrag att utreda det som kallas intermodala transporter. Det vill säga när ett och samma gods går med flera olika transportslag: lastbil, sjöfart, järnväg.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tog upp frågan i en debatt på Elmiamässan i augusti:

– Många tror att det finns stora möjligheter att föra över gods från lastbil till järnväg. Så är det inte. Missförstå mig inte, vi ska satsa på järnvägen också. Men möjligheten ligger i bättre samverkan, bättre intermodalitet. Därför vill jag utreda ett omlastningsstöd, en omlastningspeng, sa han.

Uppdraget till Trafikanalys går ut på att analysera hur de intermodala transporterna kan främjas. Myndigheten ska beskriva vad det kostar att lasta om gods mellan de olika trafikslagen. Den ska också undersöka om ett ekonomiskt stöd behövs för att öka intresset för att lasta om och låta mer gods gå på järnväg och till sjöss än vad som sker i dag.

Det vill säga det som Tomas Eneroth kallar omlastningspeng.

Utredningen ska vara klar den 1 mars nästa år, enligt beslutet som fattades vid det näst sista regeringssammanträdet före söndagens val.

Andra regeringsbeslut så här i slutet av mandatperioden är att säkerheten för korta dragbilar ska ses över, att vägar där längre lastbilar kan släppas fram ska utredas samt hur fler tunga fordon ska kunna köras på fossilfria drivmedel. Krav på vinterdäck på lastbilars och bussars samtliga hjul (vintertid) införs från nästa sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    13 september, 2018

    Man tar sig för pannan, idag så ligger många företags lager på ett lastbilsflak, att via omlastningar försena lagerhanteringen för företagen är kostnadsdrivande och leder till sämre konkurrenskraft. Tyskland har sina kanaler som tar mycket tunga transporter av malm och stål på båt. Sverige har inte den infrastrukturen, det klart att man kan låta styckegods skvalpa omkring på Göta Kanal men till vilken nytta. Tågen i Sverige är alldeles för opålitliga för att man skall anpassa företagens lagerhantering till detta transportslag. (se artiklar i Transportarbetaren) Man lägger dessutom ned fraktlinjer med kort varsel. Fyr-filiga vägar från Helsingborg till Sundsvall med ringleder runt Stockholm skulle betyda oerhört mycket för Sveriges transportssystem i stället för önsketänkande kring båtar och tåg.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Transportarbetarens logga

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.