Patrik Högberg avgår som vd i Loomis Sverige

Förnekar petning. Patrik Högberg avgår som vd i värdebolaget Loomis Sverige. Han fortsätter som regionchef för värdekoncernen i norra och östra Europa. På den fackliga sidan tolkas förändringen som att Högberg petas från vd-stolen. Men det förnekar han.

– Mot bakgrund av tvisten om bemanningen av våra värdetransporter förstår jag om facket gör den kopplingen, säger Patrik Högberg.

– Men det är en ren tidsfråga. Jag har kombinerat två krävande uppdrag. Men nu har Loomis Sveriges vice vd, Patrick Svensson, hunnit växa in i verksamheten och jag lämnar över vd-stolen till honom.

En facklig förtroendeman är skeptisk:

– Att bara vara regionchef kan knappast ses som en befordran. På den fackliga sidan funderar vi förstås över vilken inverkan vårt öppna brev har haft på den här förändringen.

I veckan skrev Transports fackklubbar ett öppet brev till Patrik Högberg och begärde att han skulle kalla värdeväktarna till ett öppet möte. De anställda ville ha svar på varför bolaget väljer att överklaga Arbetsmiljöverkets beslut om att alla värdetransporter ska ske med dubbelbemannade bilar.

I går, torsdag, nåddes facket av uppgifter om förändringarna i ledningen – förändringar som ska gälla från den 1 april.

Transportarbetaren har sökt Loomis Sveriges styrelseordförande Anders Haker. Han vill inte kommentera vd-bytet, utan hänvisar till Patrik Högberg.

Och Högberg förnekar bestämt att rollförändringen har något att göra med den fackliga tvisten om arbetsmiljön för värdeväktarna:

– Det är två helt olika processer, avslutar han.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Transportarbetarens logga

Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare

Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.

Transportarbetarens logga

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).