Patrik Högberg avgår som vd i Loomis Sverige

Förnekar petning. Patrik Högberg avgår som vd i värdebolaget Loomis Sverige. Han fortsätter som regionchef för värdekoncernen i norra och östra Europa. På den fackliga sidan tolkas förändringen som att Högberg petas från vd-stolen. Men det förnekar han.

– Mot bakgrund av tvisten om bemanningen av våra värdetransporter förstår jag om facket gör den kopplingen, säger Patrik Högberg.

– Men det är en ren tidsfråga. Jag har kombinerat två krävande uppdrag. Men nu har Loomis Sveriges vice vd, Patrick Svensson, hunnit växa in i verksamheten och jag lämnar över vd-stolen till honom.

En facklig förtroendeman är skeptisk:

– Att bara vara regionchef kan knappast ses som en befordran. På den fackliga sidan funderar vi förstås över vilken inverkan vårt öppna brev har haft på den här förändringen.

I veckan skrev Transports fackklubbar ett öppet brev till Patrik Högberg och begärde att han skulle kalla värdeväktarna till ett öppet möte. De anställda ville ha svar på varför bolaget väljer att överklaga Arbetsmiljöverkets beslut om att alla värdetransporter ska ske med dubbelbemannade bilar.

I går, torsdag, nåddes facket av uppgifter om förändringarna i ledningen – förändringar som ska gälla från den 1 april.

Transportarbetaren har sökt Loomis Sveriges styrelseordförande Anders Haker. Han vill inte kommentera vd-bytet, utan hänvisar till Patrik Högberg.

Och Högberg förnekar bestämt att rollförändringen har något att göra med den fackliga tvisten om arbetsmiljön för värdeväktarna:

– Det är två helt olika processer, avslutar han.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Juridisk röra om bemanningsbeslut

Förbud skjuts upp. Vid årsskiftet skulle Loomis förbjudas att ha enkelbemanning vid värdetransporter. Nu lär förbudet dröja efter misstag på Arbetsmiljöverket och det juridiska efterspelet.

Transport säljer bil och lägenhet

Efter den senaste veckans händelser meddelade Transports ledning i dag att den bil som förra ordföranden körde och den övernattningslägenhet som han använde ska säljas. Medlemmarna fick beskedet via Facebook.

”Svårt att fylla Lindgrens plats internationellt”

Summerar arbetsinsats. – Lars Lindgren jobbade hårt för att förbättra villkoren för transportarbetare, världen över. Han insåg tidigt att vi inom facket måste gå tillbaka till våra rötter och organisera människor på deras arbetsplatser. Den bilden ger Stephen Cotton i internationella transportfacket i London.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?