Avtalsrörelsen

Parterna överens – transportavtalet klart

Åkeri och terminal. Sent på tisdagskvällen kom Transports förhandlare överens med arbetsgivarna i BA. Avtalet för cirka 45 000 chaufförer och terminalare är undertecknat. Lönerna? 6,5 procents höjning under avtalsperioden som är tre år. Parterna är också överens om att cykelbudens arbetsuppgifter ska regleras.

– Avtalet är tillräckligt bra för att vi skulle skriva under, säger Tommy Wreeth, förbundskassör och avtalsansvarig i Transport.

Enligt Tommy Wreeth har facket fått igenom vissa förbättringar av villkor, utan att behöva gå med på försämringar på andra punkter.

– Sedan kan man alltid önska sig mer, säger han.

Lönerna följer den normerande uppgörelsen mellan industrins parter. I pengar räknat blir höjningen av månadslönerna: 580 kronor den 1 april 2017, 540 kronor ett år senare samt 632 kronor den 1 april 2019.

Dock har båda parterna rätt att senast den 30 september 2018 säga upp avtalet så att det slutar gälla den 31 mars 2019.

En fjärrchaufför med fyra år i yrket tjänar i dag ungefär 26 000 kronor i månaden. En lika erfaren terminalarbetare ligger med den gamla lönen kring 24 800 kronor. (Båda lönerna är inklusive premiekompensation, ett generellt tillägg på lönen som finns i vissa avtal.)

I och med det nya avtalet höjs även tilläggen med 6,5 procent under treårsperioden, som ob-tillägg.

Transports stora förhandlingsdelegation var samlad under tisdagen. Förhandlingarna med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) fortsatte till framåt tiotiden på kvällen.

Det nya kollektivavtalet på åkeri- och terminalområdet innehåller också en rad andra överenskommelser, bland annat:

• På vissa terminaler finns ett fryst ackordstillägg efter tidigare förändringar i kollektivavtalet. I och med gårdagens uppgörelse är arbetarna där garanterade att den utgående lönen inte ändras även om arbetsgivaren vill ta bort det frysta ackordet. Detta gäller till september 2018.

• Traktamentena ligger kvar på dagens nivå fram under de två närmaste åren. Sedan justeras de.

• Delade pass på lager och terminaler kan bara ske om parterna kommer överens lokalt.

• Hyvling – när arbetsgivarna drar ner på arbetstiden för redan anställda – var också uppe till diskussion. Resultatet blev en uppgörelse om uppsägningslön för den som drabbas. Exempel: Om ett företag skär ner en tjänst från heltid, 100 procent, till 75 procent måste man iaktta samma ”uppsägningstider” som i lagen om anställningsskydd. Den anställde har rätt att behålla sin heltidslön i en till sex månader, beroende på anställningstid – innan tjänsten krymps.

• Cykelbuden skrivs in som en yrkesgrupp i transportavtalet. Deras villkor och arbetsuppgifter ska regleras i lokala överenskommelser.

• En arbetsgrupp ska gå igenom frågor kring heltid, årsarbetstid, deltidsanställning, mertidsersättning samt lönetabeller för åkeriarbetare. Eventuella förslag till förändringar ska bli klara hösten 2018.

Mattias Dahl, vd på Transportföretagen och BA kommenterar avtalet i ett pressmeddelande:

– Vi är glada att ha träffat ett avtal som ligger i linje med märket och att företagen har förutsättningarna klara under en lång period.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Micke Mirre:
    9 januari, 2018

    Varför har vi lika Ob tillägg på natten och dem som arbetar på kvällen fram till kl.11? Ska inte natt tillägg vara mer för nattarb. ?

Lästips:

Hans-Erik Johansen

”Kassan säger att jag ska ta ett annat jobb”

Sjukförsäkringen. Lotschauffören Hans-Erik Johansen haltar fram, stödd på sin krycka. – Det har gått 15 månader sen jag fick 800 kilo truck på foten, men jag har inte fått en krona i sjukpenning. Försäkringskassan säger att jag ska ta ett annat jobb, men inte vilket.

Ikeakampanj 2017

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

utländsk dragbil

”Sverige är sämsta landet i Europa…”

Åkeri. Andrius är lastbilschaufför från Litauen. Han har på nära håll sett hur utländska förare behandlas av svenska arbetsgivare. – Sverige är det sämsta landet i Europa! Det saknas rastplatser och ingen gör något åt lönedumpningen.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.