Avtalsrörelsen

Parterna överens – transportavtalet klart

Åkeri och terminal. Sent på tisdagskvällen kom Transports förhandlare överens med arbetsgivarna i BA. Avtalet för cirka 45 000 chaufförer och terminalare är undertecknat. Lönerna? 6,5 procents höjning under avtalsperioden som är tre år. Parterna är också överens om att cykelbudens arbetsuppgifter ska regleras.

– Avtalet är tillräckligt bra för att vi skulle skriva under, säger Tommy Wreeth, förbundskassör och avtalsansvarig i Transport.

Enligt Tommy Wreeth har facket fått igenom vissa förbättringar av villkor, utan att behöva gå med på försämringar på andra punkter.

– Sedan kan man alltid önska sig mer, säger han.

Lönerna följer den normerande uppgörelsen mellan industrins parter. I pengar räknat blir höjningen av månadslönerna: 580 kronor den 1 april 2017, 540 kronor ett år senare samt 632 kronor den 1 april 2019.

Dock har båda parterna rätt att senast den 30 september 2018 säga upp avtalet så att det slutar gälla den 31 mars 2019.

En fjärrchaufför med fyra år i yrket tjänar i dag ungefär 26 000 kronor i månaden. En lika erfaren terminalarbetare ligger med den gamla lönen kring 24 800 kronor. (Båda lönerna är inklusive premiekompensation, ett generellt tillägg på lönen som finns i vissa avtal.)

I och med det nya avtalet höjs även tilläggen med 6,5 procent under treårsperioden, som ob-tillägg.

Transports stora förhandlingsdelegation var samlad under tisdagen. Förhandlingarna med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) fortsatte till framåt tiotiden på kvällen.

Det nya kollektivavtalet på åkeri- och terminalområdet innehåller också en rad andra överenskommelser, bland annat:

• På vissa terminaler finns ett fryst ackordstillägg efter tidigare förändringar i kollektivavtalet. I och med gårdagens uppgörelse är arbetarna där garanterade att den utgående lönen inte ändras även om arbetsgivaren vill ta bort det frysta ackordet. Detta gäller till september 2018.

• Traktamentena ligger kvar på dagens nivå fram under de två närmaste åren. Sedan justeras de.

• Delade pass på lager och terminaler kan bara ske om parterna kommer överens lokalt.

• Hyvling – när arbetsgivarna drar ner på arbetstiden för redan anställda – var också uppe till diskussion. Resultatet blev en uppgörelse om uppsägningslön för den som drabbas. Exempel: Om ett företag skär ner en tjänst från heltid, 100 procent, till 75 procent måste man iaktta samma ”uppsägningstider” som i lagen om anställningsskydd. Den anställde har rätt att behålla sin heltidslön i en till sex månader, beroende på anställningstid – innan tjänsten krymps.

• Cykelbuden skrivs in som en yrkesgrupp i transportavtalet. Deras villkor och arbetsuppgifter ska regleras i lokala överenskommelser.

• En arbetsgrupp ska gå igenom frågor kring heltid, årsarbetstid, deltidsanställning, mertidsersättning samt lönetabeller för åkeriarbetare. Eventuella förslag till förändringar ska bli klara hösten 2018.

Mattias Dahl, vd på Transportföretagen och BA kommenterar avtalet i ett pressmeddelande:

– Vi är glada att ha träffat ett avtal som ligger i linje med märket och att företagen har förutsättningarna klara under en lång period.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Micke Mirre:
    9 januari, 2018

    Varför har vi lika Ob tillägg på natten och dem som arbetar på kvällen fram till kl.11? Ska inte natt tillägg vara mer för nattarb. ?

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Illustration: Gustaf Öhrnell

Vägen tillbaka efter dödsolyckan

Åkeri. I varje olycka med tunga fordon finns en chaufför som ska tillbaka i arbete. Fortfarande saknar de flesta arbetsgivare fullständiga rutiner för krisstöd. Och antalet svåra olyckor ökar.

Lina Henningsson

”Det var tufft men viktigt att återvända till olycksplatsen”

Dödsolycka. I full fart kolliderade Lina Henningssons tankbil med en bil som svängt över på hennes körbana. Föraren dog. Det fanns ingenting hon kunde ha gjort annorlunda, men det ändrar inte utgången.  – Någon förlorade sitt liv. Då är det lätt att övertänka, att beskylla sig själv, säger hon.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.