Avtalsrörelsen

Parterna överens – transportavtalet klart

Åkeri och terminal. Sent på tisdagskvällen kom Transports förhandlare överens med arbetsgivarna i BA. Avtalet för cirka 45 000 chaufförer och terminalare är undertecknat. Lönerna? 6,5 procents höjning under avtalsperioden som är tre år. Parterna är också överens om att cykelbudens arbetsuppgifter ska regleras.

– Avtalet är tillräckligt bra för att vi skulle skriva under, säger Tommy Wreeth, förbundskassör och avtalsansvarig i Transport.

Enligt Tommy Wreeth har facket fått igenom vissa förbättringar av villkor, utan att behöva gå med på försämringar på andra punkter.

– Sedan kan man alltid önska sig mer, säger han.

Lönerna följer den normerande uppgörelsen mellan industrins parter. I pengar räknat blir höjningen av månadslönerna: 580 kronor den 1 april 2017, 540 kronor ett år senare samt 632 kronor den 1 april 2019.

Dock har båda parterna rätt att senast den 30 september 2018 säga upp avtalet så att det slutar gälla den 31 mars 2019.

En fjärrchaufför med fyra år i yrket tjänar i dag ungefär 26 000 kronor i månaden. En lika erfaren terminalarbetare ligger med den gamla lönen kring 24 800 kronor. (Båda lönerna är inklusive premiekompensation, ett generellt tillägg på lönen som finns i vissa avtal.)

I och med det nya avtalet höjs även tilläggen med 6,5 procent under treårsperioden, som ob-tillägg.

Transports stora förhandlingsdelegation var samlad under tisdagen. Förhandlingarna med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) fortsatte till framåt tiotiden på kvällen.

Det nya kollektivavtalet på åkeri- och terminalområdet innehåller också en rad andra överenskommelser, bland annat:

• På vissa terminaler finns ett fryst ackordstillägg efter tidigare förändringar i kollektivavtalet. I och med gårdagens uppgörelse är arbetarna där garanterade att den utgående lönen inte ändras även om arbetsgivaren vill ta bort det frysta ackordet. Detta gäller till september 2018.

• Traktamentena ligger kvar på dagens nivå fram under de två närmaste åren. Sedan justeras de.

• Delade pass på lager och terminaler kan bara ske om parterna kommer överens lokalt.

• Hyvling – när arbetsgivarna drar ner på arbetstiden för redan anställda – var också uppe till diskussion. Resultatet blev en uppgörelse om uppsägningslön för den som drabbas. Exempel: Om ett företag skär ner en tjänst från heltid, 100 procent, till 75 procent måste man iaktta samma ”uppsägningstider” som i lagen om anställningsskydd. Den anställde har rätt att behålla sin heltidslön i en till sex månader, beroende på anställningstid – innan tjänsten krymps.

• Cykelbuden skrivs in som en yrkesgrupp i transportavtalet. Deras villkor och arbetsuppgifter ska regleras i lokala överenskommelser.

• En arbetsgrupp ska gå igenom frågor kring heltid, årsarbetstid, deltidsanställning, mertidsersättning samt lönetabeller för åkeriarbetare. Eventuella förslag till förändringar ska bli klara hösten 2018.

Mattias Dahl, vd på Transportföretagen och BA kommenterar avtalet i ett pressmeddelande:

– Vi är glada att ha träffat ett avtal som ligger i linje med märket och att företagen har förutsättningarna klara under en lång period.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Micke Mirre:
    9 januari, 2018

    Varför har vi lika Ob tillägg på natten och dem som arbetar på kvällen fram till kl.11? Ska inte natt tillägg vara mer för nattarb. ?

Lästips:

Försöket med elväg för lastbilar förlängs ett halvår

Miljö. I vår skulle försöket med elvägen vid Sandviken ha avslutats. Men nu förlängs testperioden. Orsaken är för snällt väder, framför allt förra vintern som blev snöfattig.

Jens Nilsson i EU

Jens Nilsson i EU-parlamentet vill ha strängare cabotageregler

Åkeri. Nya, strängare regler för tillfälliga inrikes transporter av utländska företag, cabotage, är på gång. I eftermiddag lägger Jens Nilsson (S) fram sitt förslag i EU-parlamentets transportutskott. En het debatt väntar. Här svarar han på frågor om rapporten.

Transportarbetarens logga

Green Cargo lägger ner direktlinje för kombitransporter

Godstrafik. Att köra trailrar och containrar på järnväg skulle bli ett miljövänligt alternativ till långväga lastbilstransporter. Nu lägger den statliga tågoperatören Green Cargo ner direktlinjen mellan Skåne och Årsta i Stockholm. En som drabbas är åkaren Ulf Jönsson i Helsingborg som satsat just på järnvägstransporter i bolaget Stay Fresh Sweden.

Uppdrag granskning anmäls för inslag om hamnkonflikten

Hamn. Uppdrag gransknings timslånga avsnitt om hamnkonflikten i Göteborg har anmälts till Granskningsnämnden för radio och tv. Tre olika anmälningar har skickats in och personerna bakom anser att inslaget var partiskt och ensidigt.

lastbilar i kö efter dikeskörning

Vägen är blockerad

Chaufförer. I fyra timmar stod trafiken stilla. Vägen var blockerad av en lastbil som behövde bärgas upp ur diket – och som sedan inte kunde komma i gång för egen maskin. Strax därpå gick nästa trailerdragare ner i diket.

Sverige kritiserar EU-förslag om arbetsrätt

EU. Det är viktigt att skapa tydliga och förutsägbara arbetsvillkor. Men EU ska inte tassa in på enskilda länders system, som den svenska modellen där parterna gör upp om villkoren. Det anser den svenska riksdagens arbetsmarknadsutskott.

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Kampdagar med värvning ska göra Transport starkare

Facket. Under 2018 ska Transport satsa extra på medlemsvärvning. Förbundets avdelningar stänger kontoren två dagar i månaden för att ägna all kraft åt att besöka transportarbetare ute på arbetsplatserna.

AD-dom i sopkonflikten skjuts upp på nytt

Renhållning. Arbetsdomstolen (AD) skjuter upp domen som rör sommarens stora sopkonflikt ytterligare en gång. Utslaget, som gäller 49 miljöarbetare på Renonorden, skulle ha kommit den 7 februari. AD förlängde fristen – först till den 28 februari. Och nu till den 7 mars.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.