Close
Transports Ulf Jarnefjord på väg mot klimatriksdagen.
Close

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

Mottagare till de konkreta förslagen för en bättre klimatpolitik är partierna som röstats in i den vanliga riksdagen. Till klimatriksdagen är däremot alla välkomna att rösta fram rätt förslag. Utöver transporter handlar det om till exempel mat, utbildning och livsstil.

Ulf Jarnefjord, till vardags regionalt skyddsombud i Transports avdelning 3 i Göteborg, är en av delegaterna. Han håller också, tillsammans med Hans Kotzan från Kommunal, ett seminarium om facken som drivkraft i klimatarbetet.

Huvudbudskapet?

– Våra medlemmar är redan mitt uppe i omställningen. Transporter är en stor fråga när vi talar om en smartare klimatpolitik, säger han.

– Samtidigt är det viktigt att det sker på ett schyst och rättvist sätt.

Ulf Jarnefjord beskriver en hållbar framtid som består av tre lika viktiga delar: ekologisk hållbarhet (för världens överlevnad), ekonomisk hållbarhet (så att åkerier och andra företag klarar sig) och social hållbarhet (det vill säga schysta villkor för chaufförer och andra anställda). Grunden är FN:s mål att bromsa den globala uppvärmningen så att den inte överstiger två grader, helst stannar under 1,5 grader.

Själv är han lite av Transports spjutspets när det handlar om klimatmål och omställningen till ett hållbarare samhälle. Engagemanget startade med det internationella klimatmötet i Sydafrika 2011. Ulf Jarnefjord är också en av dem som tagit fram LO:s första klimatpolitiska rapport någonsin. Den kom i början av året.

– Jag är glad att vi kunde enas om en linje med de olika förbunden.

Rapporten fokuserar på fem områden. Ett är transportsektorn, som står för ungefär en tredjedel av de svenska klimatutsläppen.

– När det handlar om transporter behövs det många olika energibärare för att vi ska minska koldioxidutsläppen, säger Ulf Jarnefjord. Och jag tror att elektrifierade vägbanor är det bästa sättet. Det kan både den tunga trafiken och vanliga bilar använda sig av.

Hans slutsats är att staten behöver ta ett större ansvar för att bygga ut en hållbar infrastruktur.

Klimatriksdagen hålls på universitetet i Stockholm. Ett evenemang som arrangeras för andra gången.

Målet är att få upp klimatet på den politiska dagordningen inför höstens val. Alla som har anmält sig får rösta. De cirka 800 delegaterna kommer att stå bakom tolv motioner som klimatriksdagen skickar vidare till de vanliga riksdagspartierna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    8 maj, 2018

    Återigen en man som skjuter ifrån sig problemen, man börjar tröttna på tjatet om utsläppsnivån gällande transportsektorn. En taxibil drar lika mycket energi som tre normalvillor. Hur skall man då komma tillrätta med problemen. Första steget är renare bränslen baserat tex på naturgas, det ger mindre utsläpp förutsatt att processenergin inte blir för hög och att man kan hålla energivärdet på bränslet runt 10 kWh/liter. Vätgas kan man fetglömma då energivärdet är för lågt. Ja men naturgasen är fossil, förvisso, men nu handlar det om utsläppsnivåerna av föroreningar gällande trafiken. ett exempel, Uppsala bränner sopor för uppvärmning 1 kg sopor ger 3,5 kWh per kilo. Olja ger 13 kWh per kilo. Det innebär att du måste elda upp ca 4 ggr så mycket sopor för att få lika mycket energi som vad 1 kilo olja ger. Eftersom förbränning är oxidering så innebär det att 4 ggr mer gaser i form av CO2, NOx går upp i atmosfären om man eldar med sopor istället för olja. Här har vi problemet med biobränslen och bränslen med låga energivärden. El-drift har högre verkningsgrad än andra energislag för fordonsdrift. El kräver dock fruktansvärt mycket investeringar i infrastrukturen och det är tveksamt för Sveriges del om eldrift i större skala går att genomföra. Hybridbilar kan lösa luftkvaliteten i städerna. På totalen blir effekten dock liten. Vi har ännu ingen teknisk- praktisk lösning för alla fordonstyper idag. Man får leva med vissa föroreningar, det gäller dock att minska de totala utsläppen istället för att öka dem i ena änden för att försöka minska dem i andra änden.

Lästips:

Ulf Jarnefjord + karta

Dag 3, den 6 december 2018

Katowice. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Transports observatör Ulf Jarnefjord funderar på klimatpsykologi och gröna skyddsombud på sin väg till toppmötet.

Ulf Jarnefjord + karta

Dag 2, den 5 december 2018

Resa klimatsmart. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Häng med Ulf Jarnefjord, Transports observatör på toppmötet, som i dag åker tåg och färja från Malmö/Trelleborg till Swinoujscie i Polen.

Ulf Jarnefjord + karta

Dag 1, den 4 december 2018

På väg. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Häng med Ulf Jarnefjord, Transports observatör på toppmötet, som startar sin reseberättelse på Göteborgs central.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?