Ledare

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

Det blir en ständig påminnelse om att vi befinner oss mitt uppe i en omställning som ingen vet hur den slutar. Om den ens har ett slut…

Ett problem som både forskare och beslutsfattare brottas med är att den tekniska utvecklingen går allt snabbare. En innovation som framstår som den ultimata lösningen för framtiden kan vara passé 24 månader senare.

Som forskare avundas man antagligen Baltzar von Platen som körde i gång bygget av Göta kanal. Grävarbetet började 1810 och det tog 22 år innan hela den 19 mil långa kanalen var klar och kunde tas i bruk.

Omdebatterat

Under politikerveckan i Almedalen i somras var morgondagens fordon och bränslen, liksom förarlösa fordon, ett av de frågekomplex som avhandlades på flest seminarier och debatter.

En debattör hävdade att de beslut Sverige fattar nu om höghastighetståg och kanske elektrifierade landsvägar blir styrande i 100 år framåt.

Jag har svårt att tro att det blir så. Jag tror inte ens att vi kan förutse hur exempelvis gods och paket skickas om 50 år.

Snabba förändringar

En sak tycks framtidsstrategerna i vart fall vara överens om. Att det är närmast hopplöst att försöka ge dagens ungdomar utbildningar som fortfarande är relevanta när de fyllt 45 år.

Det sägs att världen står inför den fjärde industriella revolutionen. En del analytiker förutspår att robotisering och annan automatisering kan hota uppåt 40 procent av dagens arbetstillfällen. Visst det skapas nya jobb, men de kommer inte att täcka det enorma bortfallet.

Framtidsspaning

Världen – och inte minst fackföreningsrörelsen – står inför utmaningar vi inte ens kan överblicka.

Trots det har Transportarbetaren börjat arbetet med en framtidsspaning. Det första reportaget kommer i december och handlar om godstrafiken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    11 november, 2017

    Göta Kanal är ett strålande exempel på när den tekniska utvecklingen (tågen) körde i från båtfrakten.
    Kanalprojektet brottades dessutom med ekonomiska problem vilket tog sig i uttryck av en aktieägares yttrande,
    "det enda vatten som kommer att flyta i detta dike är aktieägarnas tårar". Projektet kan vara en varning för alla höghastighetsvurmare när det gäller tåg. Den enda sträcka jag känner till som har varit lönsam ekonomisk är den mellan Barcelona och Madrid. Robotutvecklingen gällande omvårdnadsbranscher kan vara positiv, även ekonomisk, då personaltäta områden blir för dyra och den mänskliga arbetskraftsbristen blir för stor. Självkörande bilar på vägarna i detta land med snö, is och halka är rätt så utopiskt. Likaså eldrift för lastbilar. Där måste en bränsleutveckling komma till stånd.

Lästips:

Lastbilen fortsätter dominera

Fokus: Framtiden. Anders Berndtsson är strateg på Trafikverket i Borlänge. Hur blir det, kommer vi att klara miljömålen till 2030? – Det är möjligt, men tekniskt svårt. Det kräver väldigt stora, modiga politiska beslut.

Illustration till Fossilfri framtid

Godstransporter utan olja

Fokus: Framtiden. Hur ska godset fraktas 2030? På lastbil? Eller med tåg, båt, flyg? Vilket drivmedel gäller?

Elväg, skenor

Transportfrågor i fokus under politikerveckan

Hållbarhet. Framtidens transporter, fordon och bränslen är ett av de hetaste ämnena under den pågående Almedalsveckan i Visby. Eldrift – och framför allt elvägar – pekas ut som morgondagens lösning.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.

David Ericssons senaste krönikor

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

David Ericsson

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

En sopig sommar

Krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Många män har en resa att göra

Ledare. #Metoo-uppropet har skakat om Sverige och det är nog få som är oberörda av alla vittnesmål. Jag gissar att många män rannsakar sig själva i det tysta. Vad har jag gjort som gått över gränsen?

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Asylpolitiken måste ändras

Ledare. I Sverige pågår just nu ett utdraget drama i tusentals akter. Det handlar om asylsökanden som lever i oviss väntan på beslut från Migrationsverket. Får de stanna? Eller blir det avslag och utvisning?

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.