Tiden håller på att rinna ifrån oss

Debatt. Skulle du våga flyga om du visste att världen drabbas av cirka 1 500 allvarliga flygolyckor varje dag? Knappast. Men detta är precis den risk vi tar i dag, enligt miljöprofessor Johan Rockström som jämför våra globala flygresor med att temperaturen i världen höjs med katastrofala sex grader om vi fortsätter på samma sätt.

Växthusgaserna gör att temperaturen stiger. Vart och ett av de tre senaste decennierna har haft en högre medeltemperatur än det föregående, och de har alla varit varmare än något tidigare decennium sedan 1850. Och 2015 ser ut att bli ett nytt rekordår.

Det påverkar klimatet på många sätt: Isarna i Arktis smälter, havsnivåerna stiger, haven blir varmare och surare, glaciärer krymper och försvinner. Extrema väderhändelser som torka, värmeböljor och översvämningar har blivit vanligare och orsakar enorm förstörelse på många håll runt om i världen. Årstider förvrängs, skördar förstörs och människor svälter och flyr när enorma skyfall, översvämningar eller torka drabbar de redan mest utsatta och fattiga.

Fackföreningar, politiker och alla jordens invånare måste snabbt inse att tiden håller på att rinna ifrån oss. Om utvecklingen fortsätter som ingenting hänt skulle vi behöva tre jordklot redan om 35 år.

Varför ska då fackföreningar bry sig om klimatfrågan? Svaret är ganska enkelt – på en död planet finns inga jobb.

Många som arbetar i fossilberoende branscher, inte minst transportsektorn, står i centrum för klimatdebatten. Vi kommer att vara bland de allra första som påverkas av den omställning som måste till för att rädda planeten. Utsläppen från transportsektorn, i synnerhet lastbilstransporter och flyg, ses som stora miljöbovar och utgör cirka 41 procent av den totala utsläppsnivån av koldioxid i Sverige om vi räknar in internationella transporter.

Billiga transporter kan liknas vid det blod som rinner i ådrorna på den liberaliserade globala ekonomin – kapad av avreglering, fusk, låglönepolitik, slavliknande villkor för chaufförer och andra inom transportsektorn samt en subventionerad fossilindustri. Många är i det läget helt naturligt rädda för att förlora sitt arbete.

Men klimatutmaningarna kommer inte att lösas av politiker och transnationella företag. Det är därför logiskt för fackföreningar att bygga en massrörelse från gräsrötterna och leda kam­panjer för massiva statliga investeringar som stoppar klimatförändringarna. Facket har ­gedigna kunskaper och erfarenheter när det ­gäller kampen för bättre levnadsvillkor, jämställdhet och jämlikhet.

Den åtstramningspolitik som tillämpats av trojkan (ECB, EU, IMF) i nyliberal anda har medfört att klyftorna ökat enormt mellan fattiga och rika, arbetare och tjänsteman. 85 personer i världen äger i dag lika mycket som halva jordens befolkning. Slutsatsen är att pengar finns för klimatomställning och skapandet av gröna schysta jobb – men de är i händerna på ett fåtal rovkapitalister, banker och finansinstitut.

Inför FN:s klimatmöte i Paris i december måste fackföreningar, miljöorganisationer och andra progressiva krafter sluta sig samman för att påverka politikerna så att ett bindande avtal skrivs och omställningen omgående sätter i gång. Om förhandlingarna misslyckas och vi fortsätter att släppa ut växthusgaser som om inget hänt, kommer vi troligen att få uppleva en fyragradig höjning av jordens medeltemperatur före nästa århundrade.

Så fackföreningar måste agera, inte bara för medlemmarnas intressen, utan för hela mänskligheten. Facket kommer då att nå ut till nya människor, speciellt unga, varav många troligen kommer att bli nya medlemmar. LO måste vakna, ta lärdom av Transport och ta sitt ansvar innan sista tåget lämnar stationen.

Vid Parismötet, dit jag reser den 2 december, kommer vi från Internationella transportarbetarefederationen att framföra tre huvudkrav:

1. Ambitionsnivån måste höjas, vilket också skulle generera miljoner nya gröna jobb.

2. Det globala Syd måste få tillräckligt med pengar från den gröna klimatfonden för investeringar som både främjar fattigdomsbekämpning och en hållbar utveckling.

3. Omställningen till ett nytt fossilfritt samhälle måste ske på ett socialt hållbart sätt i dialog med arbetarna. Kollektivavtal, schysta villkor och en sund, säker arbetsmiljö är grundförutsättningar för social hållbarhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Transportarbetarens logga

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Viruset och socialismen

Corona. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.

Matappar, förklara er!

Insändare. Företag som Foodora och Uber Eats, det är dags att ni förklarar er. Vi vill kunna använda era tjänster med gott samvete. Men när ni vägrar teckna kollektivavtal för era arbetare är det svårt för oss att göra det.

Människors olika värde

Insändare. Jag har just sett vårdförbundets vice ordförande intervjuas i P4 Nyheter om polisanmälan avseende en sköterskas tragiska död i smittan.

Orättvisor i coronans spår

Debatt. Som facklig företrädare, och högst involverad i att rädda så många jobb som möjligt, förundras man över att företag som har kollektivavtal tillåter att människor behandlas olika.

Arbetsmiljö handlar om ditt liv

Debatt. Corona, ordet på allas läppar det senaste månaderna. Hur blir man smittad? Vad ska man ha för skyddsutrustning? Kan jag utföra det här arbetet? Hur ska jag göra om jag eller någon i min familj tillhör riskgrupperna?

Förbjud lönesänkare

Insändare. Det borde vara en lag på att all personal som arbetar med sophämning ska vara fastanställd vid varje upphandling. Företag som sänker arbetstagarnas löner borde bötfällas och förbjudas på marknaden.

Vi har tagit vår del av ansvaret

Ordförandeord. Vi fortsätter att arbeta oss igenom den största samhällskris vi sett i modern tid. Många av våra branscher drabbas hårt.