Risingeplan.
Close
Risingeplan är en av två adresser där Transports regionala skyddsombud stoppat p-vakternas arbete, efter hot och trakasserier.
Close

P-vakternas arbete stoppat efter grova hot

I Tensta har personalen som sköter parkeringsövervakningen utsatts för hot, våld och stenkastning. I april ökade spänningarna. En p-vakt blev uppringd i hemmet och hotades av en lappad bilist. Transport lade då ett skyddsombudsstopp, ett stopp som fortfarande ligger kvar.

– Det är illa nog att p-vakter utsättas för våld och stenkastning i jobbet. Att de inte ens är fredade i hemmet är en ny obehaglig företeelse, säger Transports regionala skyddsombud (RSO) Björn Breivik som lade stoppet.

EPS Bevakning och Europark är två parkeringsbolag som ingår i Apcoakoncernen. I delar av stockholmsförorten Tensta sköter bolagen p-övervakningen på kommunal och privat mark.

Det är framför allt på två platser i området, Risingeplan och Hyppingeplan, som det uppstått kontroverser när p-vakterna kommit för att utföra sitt arbete. Hot, slag, stenkastning och skadegörelse på p-vaktsbolagets bilar har skett vid upprepade tillfällen.

Efter en incident skrev RSO Björn Breivik en arbetsskadeanmälan. Då hade en angripare kastat en sten mot huvudet på en p-vakt. Vakten hann ducka, men stenen hade sådan kraft att den gick tvärs igenom rutan på p-vakternas bil.

Händelsen som utlöste skyddsombudsstoppet inträffade den 9 april. Fastighetsbolaget som sköter om hyreshusen hade då ringt och ville ha ut p-vakter för att lappa en felparkerad bil som blockerade en garageinfart.

Vis av tidigare erfarenheter skickade arbetsledaren ut sex p-vakter. Det blev bråk. Flera kringboende försökte hindra vakterna från att lappa bilen.

Kort efteråt blev en anställd på Apcoa uppringd i bostaden, på sin privata mobil. Uppringaren hotade p-vakten (som inte skrivit boten) och krävde att denne skulle fixa så att den utskrivna lappen revs.

Björn Brevik kopplades in. Han gjorde bedömningen att det var fara för liv och hälsa att utföra parkeringskontroll på de två Tensta-adresserna.

– Jag ser väldigt allvarligt på händelsen. När det blir så här spelar det ju ingen roll vilka skyddsåtgärder en arbetsgivare vidtar på fältet. Även om företaget skulle skjutsa ut folk i stridsvagnar, så hjälper inte det om förövarna söker upp människor i hemmet.

Den 12 respektive 14 april skyddsstoppades arbetet på de två platserna. Björn Brevik konstaterar att arbetsgivarna, Apcoa och EPS Bevakning, hela tiden respekterat stoppet. Inget av bolagen har vänt sig till Arbetsmiljöverket och försökt få åtgärden hävd.

– Det är i stället polisen och fastighetsbolaget som tryckt på, säger Björn Breivik. Fastighetsbolaget begärde omprövning, men beskedet från Arbetsmiljöverket blev att de inte är behöriga att överklaga. Efter det ökade trycket på EPS Bevakning och Apcoa.

I dag har de två p-bolagen avsagt sig delar av uppdraget i Tensta med hänvisning till personalens säkerhet. I stället är det polisen som får rycka ut och lappa felparkerare.

Björn Breivik efterlyser en rad säkerhetsåtgärder innan facket kan häva skyddsstoppet. Han är också besviken på polisen. Telefonhotet polisanmäldes, men förundersökningen lades snabbt ner. Vid ett möte mellan parterna krävde Transport en ny utredning. En grundlig den här gången.

– Jag fick faktiskt gehör. Polisen lovade att ta upp ärendet igen. I efterhand fick jag höra att polisen öppnat en ny förundersökning, och lagt ner den igen. På samma dag. Min bedömning är att polisen inte tar hoten på allvar.

Fredrik Westergård är operativ chef på Apcoa/EPS Bevakning:

– Vi har normalt ett bra samarbete med polisen. En lärdom vi drar nu är att vi måste bli bättre på att anmäla alla incidenter och tillbud. Då hade polisen sannolikt haft en tydligare bild över hur stora problemen är.

Mer än sju månader har gått sedan Transport stoppade parkeringsövervakningen på Risinge- och Hyppingeplan. På Arbetsmiljöverket ligger man lågt:

– Det är facket som stoppat arbetet och det är bara de berörda arbetsgivarna som kan begära en omprövning. Så länge de inte agerar gör vi ingenting, säger arbetsmiljöinspektör Marita Jonsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Christy Hoffman

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Transportarbetarens logga

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).