Risingeplan.
Close
Risingeplan är en av två adresser där Transports regionala skyddsombud stoppat p-vakternas arbete, efter hot och trakasserier.
Close

P-vakternas arbete stoppat efter grova hot

I Tensta har personalen som sköter parkeringsövervakningen utsatts för hot, våld och stenkastning. I april ökade spänningarna. En p-vakt blev uppringd i hemmet och hotades av en lappad bilist. Transport lade då ett skyddsombudsstopp, ett stopp som fortfarande ligger kvar.

– Det är illa nog att p-vakter utsättas för våld och stenkastning i jobbet. Att de inte ens är fredade i hemmet är en ny obehaglig företeelse, säger Transports regionala skyddsombud (RSO) Björn Breivik som lade stoppet.

EPS Bevakning och Europark är två parkeringsbolag som ingår i Apcoakoncernen. I delar av stockholmsförorten Tensta sköter bolagen p-övervakningen på kommunal och privat mark.

Det är framför allt på två platser i området, Risingeplan och Hyppingeplan, som det uppstått kontroverser när p-vakterna kommit för att utföra sitt arbete. Hot, slag, stenkastning och skadegörelse på p-vaktsbolagets bilar har skett vid upprepade tillfällen.

Efter en incident skrev RSO Björn Breivik en arbetsskadeanmälan. Då hade en angripare kastat en sten mot huvudet på en p-vakt. Vakten hann ducka, men stenen hade sådan kraft att den gick tvärs igenom rutan på p-vakternas bil.

Händelsen som utlöste skyddsombudsstoppet inträffade den 9 april. Fastighetsbolaget som sköter om hyreshusen hade då ringt och ville ha ut p-vakter för att lappa en felparkerad bil som blockerade en garageinfart.

Vis av tidigare erfarenheter skickade arbetsledaren ut sex p-vakter. Det blev bråk. Flera kringboende försökte hindra vakterna från att lappa bilen.

Kort efteråt blev en anställd på Apcoa uppringd i bostaden, på sin privata mobil. Uppringaren hotade p-vakten (som inte skrivit boten) och krävde att denne skulle fixa så att den utskrivna lappen revs.

Björn Brevik kopplades in. Han gjorde bedömningen att det var fara för liv och hälsa att utföra parkeringskontroll på de två Tensta-adresserna.

– Jag ser väldigt allvarligt på händelsen. När det blir så här spelar det ju ingen roll vilka skyddsåtgärder en arbetsgivare vidtar på fältet. Även om företaget skulle skjutsa ut folk i stridsvagnar, så hjälper inte det om förövarna söker upp människor i hemmet.

Den 12 respektive 14 april skyddsstoppades arbetet på de två platserna. Björn Brevik konstaterar att arbetsgivarna, Apcoa och EPS Bevakning, hela tiden respekterat stoppet. Inget av bolagen har vänt sig till Arbetsmiljöverket och försökt få åtgärden hävd.

– Det är i stället polisen och fastighetsbolaget som tryckt på, säger Björn Breivik. Fastighetsbolaget begärde omprövning, men beskedet från Arbetsmiljöverket blev att de inte är behöriga att överklaga. Efter det ökade trycket på EPS Bevakning och Apcoa.

I dag har de två p-bolagen avsagt sig delar av uppdraget i Tensta med hänvisning till personalens säkerhet. I stället är det polisen som får rycka ut och lappa felparkerare.

Björn Breivik efterlyser en rad säkerhetsåtgärder innan facket kan häva skyddsstoppet. Han är också besviken på polisen. Telefonhotet polisanmäldes, men förundersökningen lades snabbt ner. Vid ett möte mellan parterna krävde Transport en ny utredning. En grundlig den här gången.

– Jag fick faktiskt gehör. Polisen lovade att ta upp ärendet igen. I efterhand fick jag höra att polisen öppnat en ny förundersökning, och lagt ner den igen. På samma dag. Min bedömning är att polisen inte tar hoten på allvar.

Fredrik Westergård är operativ chef på Apcoa/EPS Bevakning:

– Vi har normalt ett bra samarbete med polisen. En lärdom vi drar nu är att vi måste bli bättre på att anmäla alla incidenter och tillbud. Då hade polisen sannolikt haft en tydligare bild över hur stora problemen är.

Mer än sju månader har gått sedan Transport stoppade parkeringsövervakningen på Risinge- och Hyppingeplan. På Arbetsmiljöverket ligger man lågt:

– Det är facket som stoppat arbetet och det är bara de berörda arbetsgivarna som kan begära en omprövning. Så länge de inte agerar gör vi ingenting, säger arbetsmiljöinspektör Marita Jonsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen tillsätter utredning om ordningsvakter och väktare

Politik. Efter år av prat om förändrade regler för ordningsvakter ska regeringen tillsätta en utredning efter sommaren.

Transportarbetarens logga

”Det som kommer fram är oacceptabelt”

Bevakning. Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson anser att högerextremister inte har i bevakningsbranschen att göra.

Transportarbetarens logga

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.