Risingeplan.
Close
Risingeplan är en av två adresser där Transports regionala skyddsombud stoppat p-vakternas arbete, efter hot och trakasserier.
Close

P-vakternas arbete stoppat efter grova hot

I Tensta har personalen som sköter parkeringsövervakningen utsatts för hot, våld och stenkastning. I april ökade spänningarna. En p-vakt blev uppringd i hemmet och hotades av en lappad bilist. Transport lade då ett skyddsombudsstopp, ett stopp som fortfarande ligger kvar.

– Det är illa nog att p-vakter utsättas för våld och stenkastning i jobbet. Att de inte ens är fredade i hemmet är en ny obehaglig företeelse, säger Transports regionala skyddsombud (RSO) Björn Breivik som lade stoppet.

EPS Bevakning och Europark är två parkeringsbolag som ingår i Apcoakoncernen. I delar av stockholmsförorten Tensta sköter bolagen p-övervakningen på kommunal och privat mark.

Det är framför allt på två platser i området, Risingeplan och Hyppingeplan, som det uppstått kontroverser när p-vakterna kommit för att utföra sitt arbete. Hot, slag, stenkastning och skadegörelse på p-vaktsbolagets bilar har skett vid upprepade tillfällen.

Efter en incident skrev RSO Björn Breivik en arbetsskadeanmälan. Då hade en angripare kastat en sten mot huvudet på en p-vakt. Vakten hann ducka, men stenen hade sådan kraft att den gick tvärs igenom rutan på p-vakternas bil.

Händelsen som utlöste skyddsombudsstoppet inträffade den 9 april. Fastighetsbolaget som sköter om hyreshusen hade då ringt och ville ha ut p-vakter för att lappa en felparkerad bil som blockerade en garageinfart.

Vis av tidigare erfarenheter skickade arbetsledaren ut sex p-vakter. Det blev bråk. Flera kringboende försökte hindra vakterna från att lappa bilen.

Kort efteråt blev en anställd på Apcoa uppringd i bostaden, på sin privata mobil. Uppringaren hotade p-vakten (som inte skrivit boten) och krävde att denne skulle fixa så att den utskrivna lappen revs.

Björn Brevik kopplades in. Han gjorde bedömningen att det var fara för liv och hälsa att utföra parkeringskontroll på de två Tensta-adresserna.

– Jag ser väldigt allvarligt på händelsen. När det blir så här spelar det ju ingen roll vilka skyddsåtgärder en arbetsgivare vidtar på fältet. Även om företaget skulle skjutsa ut folk i stridsvagnar, så hjälper inte det om förövarna söker upp människor i hemmet.

Den 12 respektive 14 april skyddsstoppades arbetet på de två platserna. Björn Brevik konstaterar att arbetsgivarna, Apcoa och EPS Bevakning, hela tiden respekterat stoppet. Inget av bolagen har vänt sig till Arbetsmiljöverket och försökt få åtgärden hävd.

– Det är i stället polisen och fastighetsbolaget som tryckt på, säger Björn Breivik. Fastighetsbolaget begärde omprövning, men beskedet från Arbetsmiljöverket blev att de inte är behöriga att överklaga. Efter det ökade trycket på EPS Bevakning och Apcoa.

I dag har de två p-bolagen avsagt sig delar av uppdraget i Tensta med hänvisning till personalens säkerhet. I stället är det polisen som får rycka ut och lappa felparkerare.

Björn Breivik efterlyser en rad säkerhetsåtgärder innan facket kan häva skyddsstoppet. Han är också besviken på polisen. Telefonhotet polisanmäldes, men förundersökningen lades snabbt ner. Vid ett möte mellan parterna krävde Transport en ny utredning. En grundlig den här gången.

– Jag fick faktiskt gehör. Polisen lovade att ta upp ärendet igen. I efterhand fick jag höra att polisen öppnat en ny förundersökning, och lagt ner den igen. På samma dag. Min bedömning är att polisen inte tar hoten på allvar.

Fredrik Westergård är operativ chef på Apcoa/EPS Bevakning:

– Vi har normalt ett bra samarbete med polisen. En lärdom vi drar nu är att vi måste bli bättre på att anmäla alla incidenter och tillbud. Då hade polisen sannolikt haft en tydligare bild över hur stora problemen är.

Mer än sju månader har gått sedan Transport stoppade parkeringsövervakningen på Risinge- och Hyppingeplan. På Arbetsmiljöverket ligger man lågt:

– Det är facket som stoppat arbetet och det är bara de berörda arbetsgivarna som kan begära en omprövning. Så länge de inte agerar gör vi ingenting, säger arbetsmiljöinspektör Marita Jonsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Flygplatskontrollanterna jobbar kvar

Bevakning. Nokas är färdig med sin utredning. Tre myndigheter har tillfrågats. Resultatet är att flygplatskontrollaterna som ägnar sig åt kampsport och skytteträning på sin fritid jobbar vidare som förut.

Transportarbetarens logga

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Illustration framtidsspaning om bevakning

Nya vakter redan här?

Bevakning. I dörren, på gatan, vid höghusen, på torget. Ordningsvakternas ljusblå uniformer syns överallt och nya förordnanden kommer på löpande band. Vi ville spana mot bevakningsbranschens framtid. Men frågan är: Har framtiden redan kommit?

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.