Risingeplan.
Close
Risingeplan är en av två adresser där Transports regionala skyddsombud stoppat p-vakternas arbete, efter hot och trakasserier.
Close

P-vakternas arbete stoppat efter grova hot

I Tensta har personalen som sköter parkeringsövervakningen utsatts för hot, våld och stenkastning. I april ökade spänningarna. En p-vakt blev uppringd i hemmet och hotades av en lappad bilist. Transport lade då ett skyddsombudsstopp, ett stopp som fortfarande ligger kvar.

– Det är illa nog att p-vakter utsättas för våld och stenkastning i jobbet. Att de inte ens är fredade i hemmet är en ny obehaglig företeelse, säger Transports regionala skyddsombud (RSO) Björn Breivik som lade stoppet.

EPS Bevakning och Europark är två parkeringsbolag som ingår i Apcoakoncernen. I delar av stockholmsförorten Tensta sköter bolagen p-övervakningen på kommunal och privat mark.

Det är framför allt på två platser i området, Risingeplan och Hyppingeplan, som det uppstått kontroverser när p-vakterna kommit för att utföra sitt arbete. Hot, slag, stenkastning och skadegörelse på p-vaktsbolagets bilar har skett vid upprepade tillfällen.

Efter en incident skrev RSO Björn Breivik en arbetsskadeanmälan. Då hade en angripare kastat en sten mot huvudet på en p-vakt. Vakten hann ducka, men stenen hade sådan kraft att den gick tvärs igenom rutan på p-vakternas bil.

Händelsen som utlöste skyddsombudsstoppet inträffade den 9 april. Fastighetsbolaget som sköter om hyreshusen hade då ringt och ville ha ut p-vakter för att lappa en felparkerad bil som blockerade en garageinfart.

Vis av tidigare erfarenheter skickade arbetsledaren ut sex p-vakter. Det blev bråk. Flera kringboende försökte hindra vakterna från att lappa bilen.

Kort efteråt blev en anställd på Apcoa uppringd i bostaden, på sin privata mobil. Uppringaren hotade p-vakten (som inte skrivit boten) och krävde att denne skulle fixa så att den utskrivna lappen revs.

Björn Brevik kopplades in. Han gjorde bedömningen att det var fara för liv och hälsa att utföra parkeringskontroll på de två Tensta-adresserna.

– Jag ser väldigt allvarligt på händelsen. När det blir så här spelar det ju ingen roll vilka skyddsåtgärder en arbetsgivare vidtar på fältet. Även om företaget skulle skjutsa ut folk i stridsvagnar, så hjälper inte det om förövarna söker upp människor i hemmet.

Den 12 respektive 14 april skyddsstoppades arbetet på de två platserna. Björn Brevik konstaterar att arbetsgivarna, Apcoa och EPS Bevakning, hela tiden respekterat stoppet. Inget av bolagen har vänt sig till Arbetsmiljöverket och försökt få åtgärden hävd.

– Det är i stället polisen och fastighetsbolaget som tryckt på, säger Björn Breivik. Fastighetsbolaget begärde omprövning, men beskedet från Arbetsmiljöverket blev att de inte är behöriga att överklaga. Efter det ökade trycket på EPS Bevakning och Apcoa.

I dag har de två p-bolagen avsagt sig delar av uppdraget i Tensta med hänvisning till personalens säkerhet. I stället är det polisen som får rycka ut och lappa felparkerare.

Björn Breivik efterlyser en rad säkerhetsåtgärder innan facket kan häva skyddsstoppet. Han är också besviken på polisen. Telefonhotet polisanmäldes, men förundersökningen lades snabbt ner. Vid ett möte mellan parterna krävde Transport en ny utredning. En grundlig den här gången.

– Jag fick faktiskt gehör. Polisen lovade att ta upp ärendet igen. I efterhand fick jag höra att polisen öppnat en ny förundersökning, och lagt ner den igen. På samma dag. Min bedömning är att polisen inte tar hoten på allvar.

Fredrik Westergård är operativ chef på Apcoa/EPS Bevakning:

– Vi har normalt ett bra samarbete med polisen. En lärdom vi drar nu är att vi måste bli bättre på att anmäla alla incidenter och tillbud. Då hade polisen sannolikt haft en tydligare bild över hur stora problemen är.

Mer än sju månader har gått sedan Transport stoppade parkeringsövervakningen på Risinge- och Hyppingeplan. På Arbetsmiljöverket ligger man lågt:

– Det är facket som stoppat arbetet och det är bara de berörda arbetsgivarna som kan begära en omprövning. Så länge de inte agerar gör vi ingenting, säger arbetsmiljöinspektör Marita Jonsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.