Fruktkontroll.
Close
Chaufförer som ertappas med överlast måste lasta om godset till andra bilar.
Close

Överlast ger dryga böter för varubilsförare

Mängder av lätta lastbilar rullar omkring med överlass. Bland de värsta syndarna finns varubilarna som kör ut frukt och grönsaker från partihallarna i Stockholm. – Fusket är systematiskt. Inte en enda bil vi stoppat hittills har följt reglerna, säger arbetsmiljöinspektör Mikael Roos.

Måndag morgon. Klockan är ett par minuter över sex. Polisen lotsar fram ännu en lätt lastbil till vågplattan. De röda digitala siffrorna stannar på 5 280 kilo. Maxvikten får vara högst 3 500 kilo.

– Nytt dagsrekord. Chauffören kommer att få körkortet indraget och 4 000 kronor i böter, förutspår Mikael Roos.

I höstas inledde Arbetsmiljöverket en specialgranskning av godstransporter. Tillsammans med trafikpolisen har inspektörerna inledningsvis siktat in sig på lätta varubilar och tung anläggningstrafik.

Den här morgonen står man vid polisens kontrollplats på E4, i höjd med förorten Fruängen. En polispatrull fångar in lätta lastbilar som lämnar Årsta partihallar.

Den första bilen har ”bara” 109 procents överlass, alltså dubbelt så mycket som registreringsbeviset medger. Chauffören har tur. Han får behålla körkortet.

– Gränsen går egentligen vid 100 procent i överlass, säger trafikpolisen som leder polisstyrkan.

Nästa lastbil noteras för 4 700 kilo. Burarna med potatis, gurka och andra grönsaker får väga knappt 600 kilo, det är vad bilen är godkänd för. På flaket finns tre gånger så mycket vikt.

Chauffören slår uppgivet ut med armarna. Han har invandrarbakgrund och pratar knappt någon svenska. Långsamt går det upp för mannen att han kommer att få 4 000 kronor i böter och indraget körkort i flera månader.

Han får heller inte köra vidare med den stoppade bilen. Den ska ombesiktigas för att kolla att bromsar, styrleder och annat inte tagit stryk. Godset måste plockas över på andra bilar och polisen kollar noga att ersättningstransporterna håller viktgränserna.

– Vid en kontroll hittade vi ett överlass på mer än 500 procent, säger inspektör Mikael Roos. Det gick åt fem lagliga resor för att tömma flaket. Det är synd om chaufförerna. Ofta har de inte lastat bilarna själva. De är beordrade att köra. Flera har sagt att de får sparken om de vägrar.

Roos är kritisk mot grossistfirmorna som satt i system att köpa in lätta lastbilar och bemanna dem med chaufförer med vanligt B-körkort:

– På det sättet kommer företagen undan C-körkort och yrkeskompetensbevis. Men det fungerar ju inte! Knäckebröd skulle kanske gå, men med den här sortens gods är det omöjligt.

– Det är heller inte seriöst att sälja eller hyra fordon som har massor av flakyta, men som bara klarar att lasta omkring 600–900 kilo. Tyvärr påverkas både arbetsmiljön och trafiksäkerheten negativt av överlast. Det är en fara både för föraren och andra trafikanter.

Arbetsmiljöverket konstaterar att de senaste månadernas granskning skakat om grossisterna. Inom den tunga trafiken kan överlaster bli mycket kostsamma för åkeriet – i form av överlastavgifter. Men så är det inte vid lätta transporter. Här får chauffören ta hela smällen. Redan vid 41 procent överlass utdöms maxböter – 4 000 kronor.

En av firmorna som fastnat i poliskontrollerna är Fruktnätet. Ägaren, Solafa Afram, är upprörd:

– Det är dåligt att mina chaufförer stoppas! När jag köpte bilarna sa säljaren att de kunde lasta sju ton. Jag har jobbat så här i 25 år. Vi har aldrig blivit kollade tidigare. Jag hade ingen aning om att det var olagligt att köra på det här sättet.

– Jag vet inte vad jag ska göra nu. Vi har ingen egen våg att väga bilarna på. Att köra som polisen säger går inte, då får jag inte ut varorna till kunderna. Jag ska kontakta min advokat. Det är möjligt att förarna måste få C-kortsutbildning.

Polisen och Arbetsmiljöverket har också börjat kontrollera anläggningsbilar. Ett företag som fått påhälsning är Skanska Asfalt och Betong. En genomgång av vågsedlar visade att var tredje lastbil som lämnade Skanskas grusgrop i Järna hade överlast.

– Vi har begärt ut mer handlingar från Skanska. Men det går trögt, säger Mikael Roos.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Transportarbetarens logga

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Jag orkar snart inte mer!

Insändare. Har jobbat skift i snart 14 år. Kört lastbil dag som natt. Känns som att jag aldrig är ledig. Hinner aldrig återhämta mig.

Taxitelefonister blir av med jobbet

Taxi. Taxitelefonisterna sägs upp när Norrtälje taxi köps av rikstäckande Sverigetaxi. Sedan årsskiftet har taxiväxeln i Norrtälje hållit stängt under vardagsnätterna. I sommar tas alla beställningar över av Sverigetaxis telefonister – eller görs via en app.

Wilfred Mandla

”Bidra med vad du kan till cyklonens offer”

Världen. Wilfred Mandla, koordinator för Transports fackliga projekt i Malawi, vädjar till fackets medlemmar om hjälp efter cyklonen Idais dödliga framfart. – Bidra med vad du har. Allt behövs, människor har ingenting.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.