Fruktkontroll.
Close
Chaufförer som ertappas med överlast måste lasta om godset till andra bilar.
Close

Överlast ger dryga böter för varubilsförare

Mängder av lätta lastbilar rullar omkring med överlass. Bland de värsta syndarna finns varubilarna som kör ut frukt och grönsaker från partihallarna i Stockholm. – Fusket är systematiskt. Inte en enda bil vi stoppat hittills har följt reglerna, säger arbetsmiljöinspektör Mikael Roos.

Måndag morgon. Klockan är ett par minuter över sex. Polisen lotsar fram ännu en lätt lastbil till vågplattan. De röda digitala siffrorna stannar på 5 280 kilo. Maxvikten får vara högst 3 500 kilo.

– Nytt dagsrekord. Chauffören kommer att få körkortet indraget och 4 000 kronor i böter, förutspår Mikael Roos.

I höstas inledde Arbetsmiljöverket en specialgranskning av godstransporter. Tillsammans med trafikpolisen har inspektörerna inledningsvis siktat in sig på lätta varubilar och tung anläggningstrafik.

Den här morgonen står man vid polisens kontrollplats på E4, i höjd med förorten Fruängen. En polispatrull fångar in lätta lastbilar som lämnar Årsta partihallar.

Den första bilen har ”bara” 109 procents överlass, alltså dubbelt så mycket som registreringsbeviset medger. Chauffören har tur. Han får behålla körkortet.

– Gränsen går egentligen vid 100 procent i överlass, säger trafikpolisen som leder polisstyrkan.

Nästa lastbil noteras för 4 700 kilo. Burarna med potatis, gurka och andra grönsaker får väga knappt 600 kilo, det är vad bilen är godkänd för. På flaket finns tre gånger så mycket vikt.

Chauffören slår uppgivet ut med armarna. Han har invandrarbakgrund och pratar knappt någon svenska. Långsamt går det upp för mannen att han kommer att få 4 000 kronor i böter och indraget körkort i flera månader.

Han får heller inte köra vidare med den stoppade bilen. Den ska ombesiktigas för att kolla att bromsar, styrleder och annat inte tagit stryk. Godset måste plockas över på andra bilar och polisen kollar noga att ersättningstransporterna håller viktgränserna.

– Vid en kontroll hittade vi ett överlass på mer än 500 procent, säger inspektör Mikael Roos. Det gick åt fem lagliga resor för att tömma flaket. Det är synd om chaufförerna. Ofta har de inte lastat bilarna själva. De är beordrade att köra. Flera har sagt att de får sparken om de vägrar.

Roos är kritisk mot grossistfirmorna som satt i system att köpa in lätta lastbilar och bemanna dem med chaufförer med vanligt B-körkort:

– På det sättet kommer företagen undan C-körkort och yrkeskompetensbevis. Men det fungerar ju inte! Knäckebröd skulle kanske gå, men med den här sortens gods är det omöjligt.

– Det är heller inte seriöst att sälja eller hyra fordon som har massor av flakyta, men som bara klarar att lasta omkring 600–900 kilo. Tyvärr påverkas både arbetsmiljön och trafiksäkerheten negativt av överlast. Det är en fara både för föraren och andra trafikanter.

Arbetsmiljöverket konstaterar att de senaste månadernas granskning skakat om grossisterna. Inom den tunga trafiken kan överlaster bli mycket kostsamma för åkeriet – i form av överlastavgifter. Men så är det inte vid lätta transporter. Här får chauffören ta hela smällen. Redan vid 41 procent överlass utdöms maxböter – 4 000 kronor.

En av firmorna som fastnat i poliskontrollerna är Fruktnätet. Ägaren, Solafa Afram, är upprörd:

– Det är dåligt att mina chaufförer stoppas! När jag köpte bilarna sa säljaren att de kunde lasta sju ton. Jag har jobbat så här i 25 år. Vi har aldrig blivit kollade tidigare. Jag hade ingen aning om att det var olagligt att köra på det här sättet.

– Jag vet inte vad jag ska göra nu. Vi har ingen egen våg att väga bilarna på. Att köra som polisen säger går inte, då får jag inte ut varorna till kunderna. Jag ska kontakta min advokat. Det är möjligt att förarna måste få C-kortsutbildning.

Polisen och Arbetsmiljöverket har också börjat kontrollera anläggningsbilar. Ett företag som fått påhälsning är Skanska Asfalt och Betong. En genomgång av vågsedlar visade att var tredje lastbil som lämnade Skanskas grusgrop i Järna hade överlast.

– Vi har begärt ut mer handlingar från Skanska. Men det går trögt, säger Mikael Roos.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Transportarbetarens logga

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.